Gå til innhold
  • Bli medlem

Middagsmat til lengre vintertur: Alternativer til frysetørket mat?


bjørnulv

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en ca 7 dagers tur med pulk og telt over Hardangervidda med familien på 4. Tidligere har jeg ofte brukt frysetørket mat (ala Real etc.) For 4 personer over 7 dager ++ er dette en litt kostbar løsning. I tillegg smaker frysetørket mat smaker sånn midt på treet.

Siden turen går over 7 dager har jeg laget noen begrensninger:

* Maten må være noe begrenset i volum og vekt (men ikke ekspedisjonsekstremt) og ha høy energitetthet per vektenhet

* Maten bør helst kunne lages på 30 minutter. (Setter noe begrensning på tørket mat som gjerne trenger lang bløtetid)

* Vann er en begrenset ressurs.

 

En rett som er en slager med familien på tur:

Pasta med soltørkede (eller cherry) tomater med Parmesan og Chorizo pølse (https://kolonial.no/produkter/2125-chorizo-spicy-spania/).

Koking av pasta krever vann, men ellers er retten rask å lage.

 

(Jeg har ikke avskrevet frysetørket mat. Slik mat har en klar fordel med at det er lettvint mat å lage etter en lang dag i kulda.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Potetmos og pølser (grillpølse, kjøttpølse, spekepølse)

- Makaroni, posesaus med pølse/kjøttboller/tørket kjøtt/bacon

- Tacolefser m/ varmet kjøtt og ost. 

- Pannekaker (kan feks ferdigblandes på flaske og brukes første dag, så det ikke fryser). 

- Posemat: Pasta formaggio, mexikansk gryte, amerikansk gryte etc. 


Vil du øke kaloriinnholdet kan du legge til meierismør feks. 

Videre vil jeg slå et slag for 2 brennere hvis du skal på tur med tre andre på vinteren. Hvis ikke tar det svært lang tid med snøsmelting (med mindre du har en gigantisk kjele). 
 

Endret av KS10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ris + gryte synes jeg er en fantastisk kombinasjon som jeg spiser mye på tur. 

Ser at du nevner pasta her, Jeg pleier av og til å lage pasta carbonara også, husk at pastavann + parmesan blir en kjempegod saus! om du ikke gjør dette allerede. (ha parmesan i en bolle og tilsett pastavann, sausen kan se veldig tykk ut, men når dette blandes med varm pasta blir det en god saus)

-Risengrynsgrøt er kjempegodt og gir masse energi, trengs dessverre en god del vann om dere er en hel familie.

-Ertesuppe med pølsebiter: eventuelt flatbrød, krydder, dill, buljong eller annet.

Tomatsuppe med kokt egg og potet kan funke. Forhåndskokt egg og potet. Eller potet som tynne halvrå skiver.

Potetmos med kjøttbiter funker også fett som nevnt over meg her. Jeg pleier å ta en buljong i vannet når jeg lager potetmos, dette gir en mye bedre smak! som man bli mindre lei av :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, bjørnulv said:

Jeg har to Omnifuel brennere som jeg bruker på bensin. 

Hva slags kjøtt (behandling) anbefales?

Ferdigstekt biff/kjøttdeig? 

Tørket biff/kjøttdeig? 

Snurring? 

Speket/røkt kjøtt? 

 

Så lenge det er minusgrader fungerer jo alt av kjøtt. For mest mulig kcal pr gram er jo spekepølse og tørket kjøtt knall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, bjørnulv said:

Jeg er ny på tørking av kjøtt. Tenkte å prøve litt tørking. Hva er beste prosedyre? 

Flatbiff som legges lagvis i grovsalt i noen timer, kuttes i 5mm skiver, så tørkes i varmluftsovn med dør på gløtt ved 50-70 grader i ca 8 timer? 

Ikke legg det i salt først, da lager du speket kjøtt. Men bevares, spekemat er godt det også :-)
Se litt her: https://www.matprat.no/artikler/tema/torket-kjott-er-genial-turmat/

Og/eller her: https://www.dnt.no/artikler/turtips/13292-hjemmelaget-turmat-pa-1-2-3/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt kjøtsuppe med  tykke pølser oppi. Har og potetmos oppi. Fungere gull. (Blir tykkere men gjør ingen ting. Til frokost havregryn og tør melk. Til lunsj har jeg real turmat fra termos enkelt og greit. Nalgene Termotrekk er vel anbefalt koke vann på kvelden og flaska er varm i 6 timer. Perfekt temp til havregryn ;)

Spekepølse som snaks i telte er gull :)Trangia Camp Pot 4.5L til snø smelting er og kjek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.