Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjødnali og Sælandsskogen og vintersolverv.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Tur nummer 150 på årets korteste dag.

2020 har – så lang – vært et litt spesielt år på mange måter. Pandemien har snudd opp og ned på mange ting. Det er ikke nok å ønske seg tilbake til «vanlige» dager. Koronaen er antakelig kommet for å bli, i hvert fall et stykke ut på 2021. For egen del har pandemien gjort at jeg har brukt flere dager på tur enn tidligere. Mot normalt ca 120 turer, har det dette året blitt 150 og muligens et par til. Nå har det antakelig blitt flere korte turer. Alder og korona gjør at det ikke alltid passer med lange dagsturer. Er jeg heldig, blir det flere langturer til neste år.

En del av turene jeg skriver om går over to dager. Egentlig blir det derfor flere enn 150 turer i 2020, men siden jeg synes 150 er nok, teller jeg ikke helt nøyaktig. Det blir uansett nok timer med sekk og svette. Broderen var med på tur nummer 150. Det er ingen stor overraskelse at broderen er med på tur. Det skjer ganske ofte, og altså også på tur 150. Eller var det ingen grunn til å feire akkurat denne turen. Det ble en tur som svært mange andre i 2020. høsten har vært preget av dårlig vær. Det har vært dager med sol og bra vær, men mange dager med regn og vind. Nå kan vi, som pensjonister, velge hvilke dager vi går tur, men det har likevel blitt en del våte turer.

Tirsdag ble valgt til turdag, fordi YR mente det ville være mindre regn og vind enn de nærmeste dagene. Dagene fremover kunne ellers bli våte. På en litt våt og vindfull tirsdag ville det passe bra å ta en tur over Blåfjell til Bjødnali og videre til Sjelset og tilbake til Sælandsskogen. En tur på godt under en mil, men som likevel ville ta omtrent to timer. En passe økt midt i uka.

Vi starter tidligere på sommeren. Det blir tidlig mørkt i slutten av desember. Egentlig var det anledning til å feire litt denne tirsdagen. 22. desember er dagen med minst lys – den korteste dagen i året. Det merkes og derfor litt senere start enn på sommeren. Det kunne merkes at det var vintersolverv. Vi fikk sola midt i ansiktet et lite øyeblikk. Det lille glimtet av sol, som ikke var meldt av Yr, ble fulgt opp av mindre vind enn meldt og mindre nedbør enn forutsatt. Vær-messig ble det helt grei tur.

Bakken opp til toppen av Blåfjell, er både lang og noen plasser litt bratt. Det er likevel enklere å komme opp den vanlig stien enn den kronglete og bratte veien vi fulgte for noen uker siden. Det ble en helt vanlig tur rundt. Litt vann, litt regn, mye søle, lite sol og litt vind. Vi møtte en person på vei nedover fra Blåfjell, og det satt to stykker oppe ved garden da vi kom dit.

Det var morgenlys da vi startet, og kveldslys da vi kom ned til bilene. Det er helt greit å kunne se framover mot lysere tider. Selv med kulde og is (som meldt for julehelgen) så går det mot lysere tider.

PC224223.JPG

PC224236.JPG

PC224244.JPG

PC224250.JPG

PC224217.JPG

PC224222.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.