Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyttårsfeiring med fjellski på hytte i fjellet


Dyna-G

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi har vært en del på sommerturer på ubetjente og selvbetjente DNT-hytter og har forelsket oss litt i det, og vil nå gjerne ta en 3-4 dagers tur ifm nyttår. Tanken er å gå fjellski inn til en hytte, installere seg der, og bruke dagene til å vandre rundt på fjellski i området.

Er derimot noe usikker på snøforhold rundtom, og ikke minst er det jo en drøss av hytter å velge i (selvbetjent/ubetjent, samt alt man finner på inatur). Områder vi tenker er Rondane, Breheimen, Reinheimen, Romsdalen, men er mobile og drar gjerne f.eks til Stølsheimen om det skulle være nok snø.

Vi går gjerne noen timer inn/opp til hytta, den bør helst ligge helt for seg selv i et fint område og madammen ønsker nok at den er koselig kontra det helt enkleste. Vedovn og gass er vi avhengige av.

Noen som har noen konkrete tips? :) Svært takknemlig for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg er veldig glad i stølsheimen, så jeg kommer med et forslag for dette området.

Hvis dere reiser som et par er Tvinnestølen et trivelig alternativ. Hytten har vedovn og gass, og det ligger noen bilder av hvordan den er innvendig på Google. Den ligger for seg selv ved et vann, med Volahytta som nærmeste "nabo" (noen km unna). Det er flere ulike tilkomst muligheter med varierende lengde. Volafjellet, Kvitanosi og Lønahorgi er noen fine toppturer i området som kan nåes med fjellski.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikhm skrev (14 timer siden):

Hei! Jeg er veldig glad i stølsheimen, så jeg kommer med et forslag for dette området.

Hvis dere reiser som et par er Tvinnestølen et trivelig alternativ. Hytten har vedovn og gass, og det ligger noen bilder av hvordan den er innvendig på Google. Den ligger for seg selv ved et vann, med Volahytta som nærmeste "nabo" (noen km unna). Det er flere ulike tilkomst muligheter med varierende lengde. Volafjellet, Kvitanosi og Lønahorgi er noen fine toppturer i området som kan nåes med fjellski.

 

Hei og takk for svar. Stølsheimen er virkelig et fint område, forelsket oss helt i fjor sommer. Hytta du foreslår er nøyaktig som vi er på jakt etter. Jeg er derimot svært usikker på snøforholdene der nå? En stund siden det har vært noe særlig nedbør der, rundt 0 grader, osv., så jeg frykter høy snøgrense, avblåst, at snøen ikke har satt seg, vann ikke frosset på, og av og på med ski i overkant ofte? Er du kjent med forholdene der oppe nå for tida? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (11 timer siden):

Nøre delar av Langsua er kjent for å vere snøsikkert, om ein til dømes køyrer inn/opp i Skåbu. 

Takk for tips, skal lese meg opp på området og se om det kan være noe aktuelt der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyna-G skrev (På 29.12.2020 den 12.14):

Hei og takk for svar. Stølsheimen er virkelig et fint område, forelsket oss helt i fjor sommer. Hytta du foreslår er nøyaktig som vi er på jakt etter. Jeg er derimot svært usikker på snøforholdene der nå? En stund siden det har vært noe særlig nedbør der, rundt 0 grader, osv., så jeg frykter høy snøgrense, avblåst, at snøen ikke har satt seg, vann ikke frosset på, og av og på med ski i overkant ofte? Er du kjent med forholdene der oppe nå for tida? 

 

Jeg er litt usikker. Jeg kjørte over vikafjellet for en uke siden (grenser inn mot stølsheimen), der var snøforholdene gode. Hvis du bruker Instagram kan det fungere bra og søke opp plassen for bilder av føre. Søker da på tags, f.eks #stølsheimen, #torvedalshytta o.l. Ofte er det bilder av nyere dato og finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.