Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround fluer til ørret og røye?


Olav Nilsen

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kommet skikkelig i gang med fluefiske. Startet i havgapet med tang foran og bak og kuling i kastene - knappest noen lavterskelstart og veien tilbake til slukstanga ble veldig kort. Har lyst å komme i gang igjen. Nå er det fjellvann, røye og ørret som trekker.

Men jeg har endret meg siden jeg først ble hektet på fisking for 10 år siden. Da var det en vitenskapelig tilnærming til ALT. Nå vil jeg bare ut og jeg vil bare fiske. Så fra å ha med meg en ryggsekk med ymse sluker, skjeer, spinnere og annet agn så har jeg nå er par møresild i varierende størrelser en liten boks i lomma, evt makk og dupp. Og får like mye fisk. Vil selvsagt gjerne ha fisk selv om det ikke er så viktig som før, men orker ikke gjøre en intellektuell øvelse ut av det - om noen skjønner?

Men så var det dette med fluefiske da. Man får jo ofte presentert fluefiskere som noe sinnsykt dedikert, kunnskapsrike nok til å binde imitasjonsfluer «on location» osv ... Det skjer ikke, har ikke planer om å komme dit overhodet. Så da blir spørsmålet, finnes det et par-tre-fire allround-fluer for fiske i fjellvann som normalt sett fisker greit - om enn ikke optimalt? Navn? Størrelser? Tenker evt å bruke vinteren til å binde noen av disse ... litt håndarbeid i vintermørket er fint.

 

Endret av Olav Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, noen vårfluer i størrelsen 10 til 14 er alltid greit å ha med seg. Morro med tørrfluer på stille vann. Her er det mange mønster å velge i fra enkle rakkelhanene til e12. Supperpuppan er også en slager. Denne i gul og svart er svært god. Noen sverger til å ha en eller to maurimitasjoner i boksen. Når den svermer er det fantastisk fiske men det skjer kun en gang per skuddår. Dvs du skal være heldig å treffe de dagene de svermer. Men om du skulle være så heldig glemmer du det aldri. Av nymfer så er fasanhalenymfen og hareørenymfen i størrelse 10 til 14 også greie å ha.

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg opp til fjellvann så er det ikke så mange forskjellige fluene jeg pleier å ha med. På fjellet fisker jeg så og si bare tørt, skal jeg fiske under vann bruker jeg sluk. Men av fluer har jeg alltid med døgnfluer av forskjellig størrelser, stankelbein, superpuppa, streaking kaddis, maur, og mygg. Har nå med litt mere også, men det er så og si bare disse jeg bruker avhengig av hva jeg kan se surre rundt på land og på vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Det skinner vel imidlertid igjennom at mange fluefiskere liker å tenke :D I alle fall litt. Forstår motivasjonen - pønske, lure fisken, tilfredsstillelse når det (i alle fall tilsynelatende) virker ... har som sagt vært der selv med annen type fiske. Mulig jeg må dit, men vil likevel utfordre: Kunne du bare velge en eneste flue (men gjerne i flere størrelser og evt farger) - hvilken ville det blitt?

Har blitt tipset om hareørenymfe som en flue som kan fiske greit i de fleste forhold. Noen tanker om det og/eller lignende fluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (4 timer siden):

Red tag! Fisket en hel sesong kun med denne. Mest i protest men det fungerte såpass godt at jeg fortsatte i 4 sesonger til. Har fisket i ganske mange år sånn ca 40 med flue.

Tore

Fantastisk! Men ble nysgjerrig på hva du protesterte mot? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tiden var Lennart bergqvist sin bok "fluebinding på mitt sett" ganske stor. En fantastisk bok som går gjennom insekter, farger, når på året de klekker og hvilke fluer du skal bruke. Finner du denne boka har du det du trenger for de neste 100 år.

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klinkhammer (svart), Buzzer og en palmermygg - tre fluer som strekker sesongen. Heng buzzeren under Klinkhammeren i tiden etter at isen går👍

Og aldri en tur til fjells på sommeren uten en vårflueetterlikning og en stankelbein😊

Når disse svikter er det bare å ta frem en svart wolly bugger.

Endret av Jofa19
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Olav Nilsen said:

Takk for innspill. Det skinner vel imidlertid igjennom at mange fluefiskere liker å tenke :D I alle fall litt. Forstår motivasjonen - pønske, lure fisken, tilfredsstillelse når det (i alle fall tilsynelatende) virker ... har som sagt vært der selv med annen type fiske. Mulig jeg må dit, men vil likevel utfordre: Kunne du bare velge en eneste flue (men gjerne i flere størrelser og evt farger) - hvilken ville det blitt?

Har blitt tipset om hareørenymfe som en flue som kan fiske greit i de fleste forhold. Noen tanker om det og/eller lignende fluer?

Om jeg bare skulle valgt en flue tror jeg kanskje det hadde blitt en mygg. denne blir på et vis superpuppan når den blir stor nok. På kvelden når det blir vindstille så er myggen veldig dødelig. På dagtid når det som regel blåser endel så velger jeg da å bruke sluk. men er det litt stillere hadde jeg da hevet på en stor mygg (superpuppan) slik at avtrykket blir stort nok og fristende for fisken. Tror det er det jeg hadde gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.