Gå til innhold
  • Bli medlem

Varm drikke...


Ingunn1

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg liker meg godt ute i alle sesonger, og savner noe varmt å drikke. Jeg skulle ønske jeg likte Kaffismak, der det ser så koselig ut å lage dette ute. Jeg liker kakao og solbærtoddy, men dette er jo ikke så bra å drikke på det gjevne.. Har smakt noen teer, men ikke funnet noe som faller helt i smak. Nå i jula er jo gløgg godt, men hva med resten av året? Forslag til alternativt varm drikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreslår at du prøver sitron-te. 

Framgangsmåte:

Kok opp en kjele med vann over et bål:

Skrell en sitron og skjær i biter.

Putt sitronbitene oppi kjelen sammen med en god del sukker og la dette trekke noen minutter.

Dette er knallgodt til alle årstider.

Sukkeret kan muligens erstattes med noe sunnere, har aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange synes at Lipton Yellow Label er en te de liker. Uten at de nødvendigvis har drukket så mye te.

Ellers er det jo diverse frukt te som egner seg godt for nybegynnere.

Drikker ofte kaffe fra termos på tur. Men te er vel strengt tatt best.

Unngå kunstig søtning like mye som du unngår sukker. Begge deler trigger vektøkning.

Enkelte anbefaler friluftsfolk å ha salt i te. Men det er litt ekstremt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker buljong og Toro Rett i koppen (suppe eller drikke kan vel diskuteres).

Drikkebuljong i porsjonsposer er ikke særlig vanlig å finne i butikken så å fylle over kjøttbuljong fra pose til en liten flaske er et greit alternativ.

Rett i koppen Szechuansuppe er fin som "drikke" og så hender det jeg har med ferdigkokte egg som jeg kombinerer med rett i koppen tomatsuppe om jeg vil ha et drikkanes mellommåltid.

Jeg synes det er greit at den varme drikken gir litt næring/energi, ikke bare varm smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips for te :
- Kjøp te i løsvekt, ikke poser. Vanlig pose-te smaker sjelden godt.
- Ikke trekk svart te (f.eks Earl Grey, Darjeeling, English Breakfast) for lenge, da blir den bitter (som er grunnen til at mange bruker melk og/eller sukker i teen)

Jeg trekker te med "normal" størrelse på bladene i ca 4 minutter. Er den finkornet blir det maks 3 minutter. Veldig grovbladet te kan gjerne trekkes litt lenger (Oolong kan greie opp til 7 minutter). Teposer inneholder ofte bare "testøv" og er vanskelig å få smak ut av uten at det blir bittert.

Grønn te kan godt trekke lenger uten å bli bitter (ettersom den ikke er fermentert og da heller ikke inneholder særlig med garvesyrer).

En annen "te" jeg drikker en del av er Rooibos. Det er strengt tatt ikke te, men tilbereds og drikkes på samme måte. Den er uten koffein, og den kan trekkes så lenge som helst uten å bli bitter. Rooibos synes jeg funker greit i form av teposer også - bare å hive et par poser i kjelen og la dem ligge. Den finnes også (som med svart og grønn te) med mange ulike smakstilsetninger, og da kan det være greit å ikke trekke altfor lenge, litt avhengig av hvor mye ekstrasmak man vil ha. Absolutt et godt alternativ om man liker smaken.

Kaffe trenger endel tilvenning, ja. Jeg har aldri vært særlig begeistra for kaffe, men med årene er jeg blitt vant til den - og i noen sammenhenger smaker det jo til og med godt med en kopp ;) Men innen kaffe er det også store forskjeller. Noe kaffe er snill og rund, noe er bitter, noe besk, og noe er ufyselig sur (alias "syrlig" - bah!). Riktig type og tilberedning kan gjøre den adskillig lettere å like!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Confecta nype-te er også en klassiker på tur.
 

Det finnes jo også diverse pulversaft som er sukkerfri. De kan fint varmes. 

Jeg var en kaffe-på-termos-person før, men det er ikke særlig kjekt å drikke 0,5L med kaffe i en pause og avslutte den med skjelvende hender og løs mage. På vintertur har jeg ofte bare varmt vann, eller helst bare lunkent vann. Det er veldig godt å drikke når man er tørst. Skal jeg ha noe jeg koser meg med drikker jeg også solbærtoddy, men det er jo ganske søtt så jeg fordeler en pose på 2 kopper. Kaffe er forbeholdt frokost og lunsj.

Kakao synes jeg blir for klissete og vanskelig å få bort fra koppen i ettertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (7 timer siden):

Confecta nype-te er også en klassiker på tur.

Ahh, denne var lenge siden. Tror jammen jeg må kjøpe en pakke neste gang jeg er på butikken.

Liker man honning i teen, kan jeg anbefale å bruke disse småflaskene fra "ingefærshot" og tilsvarende man får på butikken. De holder tett, og en liten tesje passer i åpningen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.