Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt produkt. Beltelykt (Hikebeam).


Hege P.

Anbefalte innlegg

Hei dere. Jeg kom over denne nye norske lykta Hikebeam, og lurer på om noen her har testet den. Ser veldig bra ut, men når jeg går inn på hjemmesiden og leser omtaler fra kunder er det kun veldig gode (nesten FOR gode) omtaler. Ikke et eneste ankepunkt. Og da blir jeg litt skeptisk. Er det virkelig ingen som finner noe negativt om et angivelig helt nytt produkt? Ingen ting de ville hatt annerledes?

Selv kunne jeg ha nevnt at jeg synes det innvendige "korttidsbatteriet" kunne vært noe kraftigere (mer strøm). Og er det helt innebygget slik at det ikke kan byttes? Kan man bruke vanlige standard batterier som reserve? Slik info finner jeg ikke noe sted. 

Jeg har lenge brukt ei hodelykt av typen Nitecore HC30, som også har et medfølgende belteklips. Fungerer glimrende. Og fjerner man hodestrikken til den lykteholderen man bruker på hodet (som gjør at man kan justere lyset i høyden, og bruket et smalt belte eller pakkreim rundt livet i stedet har man ei glimrende, justerbar beltelykt med større, oppladbart batteri. Og man har med seg reservebatteri i lomma.

Denne nye Hikebeam koster 1995,- med alt utstyr (pakke), så jeg er altså litt usikker på om det er verdt det. 

Og dessuten sendes den med PostNord, eller "PostHvor" fra butikken hjemmesiden. Bare det er jo litt surt. ;)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hege P. skrev (39 minutter siden):

Jeg har lenge brukt ei hodelykt av typen Nitecore HC30, som også har et medfølgende belteklips. Fungerer glimrende. Og fjerner man hodestrikken til den lykteholderen man bruker på hodet (som gjør at man kan justere lyset i høyden, og bruket et smalt belte eller pakkreim rundt livet i stedet har man ei glimrende, justerbar beltelykt med større, oppladbart batteri. Og man har med seg reservebatteri i lomma.

Med min løsning (tilpasset pakkreim) kan jeg ha lykta som hodelykt eller rundt midjen etter behov. ;)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Omnilite said:

 Altså en god ide, men not quite there yet.

Jeg synes ikke det er en god idé å ha lykta i midjehøyde, det blir for lavt. Det kaster for mye skygger i terrenget foran meg (som de smart nok kaller 3D-effekt :-) ).
Jeg er enig med Hege P at ei lykt som Nitecore HC30 el.l. er mer fleksibel, og kan brukes på flere måter etter hvilket behov man har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (5 minutter siden):

Med min løsning (tilpasset pakkreim) kan jeg ha lykta som hodelykt eller rundt midjen etter behov.

Med medfølgende belteklips funger den også bra i beltet, men er ikke så lett å justere på høyden på lyset. Kun sideveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største fordelen jeg kan se er når det regner/snøer tett, tett tåke, osv. Da kan en gjerne bli litt blendet av gjennskinnet i dråper/snøfnugg rett forran hodet med hodelykt på hodet.

Dette pleier jeg å løse med å henge hodelykta rundt halsen når der er slike forhold, da minsker den effekten betraktelig ift synet.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordeler og ulemper med begge løsninger. Jeg liker ikke noe som strammer rundt hodet i lengre tid av gangen, og det er ikke alltid hodelykt passer til det hodeplagget jeg foretrekker. Lykta i midjehøyde synes jeg er glimrende går jeg går langs vei/sti, mens hodelykt fungerer best i terreng. Derfor har jeg tilpasset det hele slik at jeg har flere løsninger i samme lykt. Ellers er det slik at dersom jeg planlegger lengre turer i mørke har jeg alltid med meg ei lita reservelykt i tillegg, der begge lyktene kan bruke samme type batteri.

 

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet er nå greit. De kunne brukt et 18650, eller kanskje til og med 21700 siden det er på hofta, med mulighet for ekstern batteripakke med utskiftbare batterier, slik som Fenix HP30R. Det innebygde batteriet er veldig lite. Hvilke dioder bruker den? Siden salgsargumentet et bedre visning av detaljer burde de også bruke dioder med høy CRI. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 minutter siden):

Å ha lykten i beltet medfører nesten utelukkende ulemper. Spesielt i ulendt terreng!

Det eneste gode argumentet er når det er tett tåke eller snør tett, da kan det noen ganger være en fordel å flytte den fra hodet. Hånden er i så måte mye bedre enn beltet.

Hva med brysthøyde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (17 minutter siden):

Hva med brysthøyde? 

Bedre enn hoften, men fortsatt langt i fra så bra som hodet.

Rett og slett bare å prøve, men jeg er 99% sikker på at 99% blir enig med meg etter litt prøving.

Særlig og du gjør noe mer enn å gå rett fram er andre plasseringer enn hodet (eller munnen eller i hånden) tragisk. Prøv å finn noe i sekken, se inn i bilvinduet, se over busker, let etter noe du mistet eller se etter fotfeste i steinete/humpete terreng med lykten på hoftet. Det går dårlig. Du ser ikke noe, eller så blir det mye skygger rundt omkring, eller du blender deg selv.

———————————————————————
Når det gjelder dykking er det helt spesielt, da er det veldig sjelden lykten ved hode er en god idè. Alt for mye partikler i vannet. Kun brukendes til nærarbeid, da er det en fordel. Ellers er det med lyktehodet oppå hånden med ett goodman-handle som er den ideelle posisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (26 minutter siden):

Bedre enn hoften, men fortsatt langt i fra så bra som hodet.

Rett og slett bare å prøve, men jeg er 99% sikker på at 99% blir enig med meg etter litt prøving.

Særlig og du gjør noe mer enn å gå rett fram er andre plasseringer enn hodet (eller munnen eller i hånden) tragisk. Prøv å finn noe i sekken, se inn i bilvinduet, se over busker, let etter noe du mistet eller se etter fotfeste i steinete/humpete terreng med lykten på hoftet. Det går dårlig. Du ser ikke noe, eller så blir det mye skygger rundt omkring, eller du blender deg selv.

———————————————————————
Når det gjelder dykking er det helt spesielt, da er det veldig sjelden lykten ved hode er en god idè. Alt for mye partikler i vannet. Kun brukendes til nærarbeid, da er det en fordel. Ellers er det med lyktehodet oppå hånden med ett goodman-handle som er den ideelle posisjonen.

Jeg glemte meg og tenkte kun på løping som bruksområde jeg nå. Mener å huske at jeg fikk litt mer tekstur i underlaget om jeg har lykta i hånda, men er ikke noe jeg gidder mer enn 2 min av gangen for å teste. Ved snøvær/regn/etc er det jo en fordel å få lykta bort fra hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Jeg glemte meg og tenkte kun på løping som bruksområde jeg nå. Mener å huske at jeg fikk litt mer tekstur i underlaget om jeg har lykta i hånda, 

Tekstur i det tilfellet = mer skygger. Mer blindsoner man kan snuble i.

Ja, i sterkt snøvær kan det være en fordel å flytte lykten til hånden. Men det hjelper også godt å dimme ned og forstsette å ha den på hodet. Valgfritt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.