Gå til innhold
  • Bli medlem

sikkerhetsutstyr


Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis turen går på fjellet over tregrensen: Et klart SELVFØLGELIG skal du ha spade med!  Uvær kan komme veldig plutselig, og hvis du da graver en grop eller liten hule og kryper inn i soveposen i vindsekken kan du ha det nesten litt trivelig. I hvert fall overlever du :-) . Og kanskje du slipper å måtte ringe etter hjelp, det må være absolutt siste utvei fordi du da faktisk setter andre mennesker i fare hvis noen skal lete etter deg i forrykende uvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svingen skrev (56 minutter siden):

Koster ikke stort og tar liten plass https://www.clasohlson.com/no/Teleskopspade-i-aluminium/p/31-8090 ta med den du :)

Så den spaden i butikken nylig, jeg ville tatt med en med litt større blad om den skal brukes som sikkerhetsutstyr (til å grave snø med i en setting som gjerne haster litt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å grave seg inn eller ned i en nødssituasjon, krever et visst minimum av kunnskap og erfaring.

Jeg har selv overnattet i snøhule en gang for mange år siden. 

Ikke alle snøhule typer egner seg godt i en nødssituasjon.

Graveredskap er kjekt å ha om vinteren, men jeg ville ikke stolt for mye på det som sikkerhetsutstyr for folk flest i denne sammenheng.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spade, søkestang, vindsekk og ett liggeunderlag som er langt nok til at du kan ligge i fosterstilling på det, pluss en varmejakke er absolutt minimum til dagsturer høyt og langt til fjells synes jeg. Gjerne en Anna-bukse, halvlang ziplongs eller tilsvarende også.

Dette utstyret trenger ikke å veie mye, og det passer fint å bruke i pauser allikevel.

Og med en fornuftig utformet enmannsvindsekk, akkurat stor nok til liggeunderlaget og deg inni, så har man verdens beste pauseplagg , som man faktisk kan gå med om det skulle være nødsituasjon:

 

A9F91981-E00C-40AF-A667-75D1E4D8E8C8.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spade bør med. Å pakke spade for tur i vinterfjellet bør etter mitt begrep vere ein ryggmargsrefleks :)

Det er for eigen tryggleik og komfort. Det kan like mykje vere for å bevare en trygg situasjon som å berge deg ved ein naudsituasjon. Å få ete lunsj i fred og ro for ragnarokk, kan vere nett det som gjer at kreftene held til ein lengre dagsetappe i rusk. Dårleg ver er etter mi erfaring definitivt ei av dei årsakene som gjer at folk kan finne på å droppe mat, og potensielt gå inn i ein spiral av dårlege avgjerder. I høgfjellet på vinteren handlar det like mykje om å greie å ta rett avgjerd til rett tid for å unngå komme i dårlege situasjonar som det handlar om å kunne handtere ein dårleg situasjon når den først har oppstått. 

Det er også greit å vere rusta til å hjelpe andre om ein skulle komme over folk i ein naudsituasjon. Til dømes at nokon går seg under eller over eit mindre skavlbrudd i "tjaglete" /formasjonsrikt terreng. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også anbefalt å ha med refleksvest eller tilsvarende. Trenger du hjelp er du vesentlig lettere å se med refleksvest eller andre litt større reflekser.

Skal du grave mye er det lettest med en spade med D-håndtak. Når det gjelder graving av overnattingsted i snøen så er snøhule sistevalget mitt. Det tar fort 3-4 timer å grave en ok snøhule alene. Kantgrop derimot er unnagjort på en times tid, og kanskje enda raskere om du har med snøsag. Om det er uvær og man trenger nødly så holder det å grave et hull og sette seg i det inni vindsekken. Selv bruker jeg gjerne isolert jervenduk (jerven extreme) på slike turer, men du klarer deg med lettere vindsekker enn det. Det er taktisk å komme i le for vinden, men det samler seg fort snø på le-siden av terrengformasjoner så det er ikke alltid det er det smarteste stedet å grave seg inn i sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (1 time siden):


Skal du grave mye er det lettest med en spade med D-håndtak.

Denne påstanden har jeg også lest ett par ganger før. Lurer på hvor den oppstod. Jeg har prøvd begge typer håndtak og opplever ingen forskjell. Tror det er snakk om smak og behag egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 minutter siden):

Denne påstanden har jeg også lest ett par ganger før. Lurer på hvor den oppstod. Jeg har prøvd begge typer håndtak og opplever ingen forskjell. Tror det er snakk om smak og behag egentlig.

For min del handler det om at jeg får grepet rundt hele håndtaket uten å spre fingrene. Med hansker er det bare irriterende med T-håndtak, med votter er det virkelig en plage. Man får en litt annen vinkel på håndleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 27.12.2020 den 17.30):

Denne påstanden har jeg også lest ett par ganger før. Lurer på hvor den oppstod. Jeg har prøvd begge typer håndtak og opplever ingen forskjell. Tror det er snakk om smak og behag egentlig.

Den kom, og kommer fortsatt fra ICAR, som i skredrednings sammenheng har forsket på dette for effektiv utgraving i skredsnø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite hjertesukk på tampen av året her. 

Spørsmålet fra trådstarter innledningsvis er enkelt og tydelig, og et enkelt og tydelig svar er; "Ja det anbefales å ha med spade".

 

Vi (meg inkludert) er fantisk dyktige til å spore av og diskutere duppeditter og detaljer. Det kan fort skremme gud og hverman med slik nerding mer en det hjelper, slik vi tar av i enkelte tråder? 

(Dette jeg tar opp kan godt skilles ut i egen tråd/tema, denne tråden er bare er eksempel på det.)

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne, Mammut Alugator. Den er ikke særlig mye brukt, så jeg kan ikke si noe om holdbarheten. Men bladet kan vinkles for å lage en "krafse".
Den fantes med både T. og D-håndtak. Jeg har den med D-håndatk, da jeg synes det fungerer best med votter. Det er også huller i bladet, for å kunne lage en provisorisk slede ved hjelp av remmer og ski (sikkert mest en salgs-gimmick)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Terka said:

Et lite hjertesukk på tampen av året her. 

Spørsmålet fra trådstarter innledningsvis er enkelt og tydelig, og et enkelt og tydelig svar er; "Ja det anbefales å ha med spade".Vi (meg inkludert) er fantisk dyktige til å spore av og diskutere duppeditter og detaljer. Det kan fort skremme gud og hverman med slik nerding mer en det hjelper, slik vi tar av i enkelte tråder?

Tja, trådstarter har fått gode, konkrete svar, og han har takket for det.
Så sporer det av etterpå, og det synes jeg må være lov, og det er litt sjarmerende også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (26 minutter siden):

Tja, trådstarter har fått gode, konkrete svar, og han har takket for det.
Så sporer det av etterpå, og det synes jeg må være lov, og det er litt sjarmerende også.

Eg er absolutt enig i det du skriv her. Det et utrulig mykje god kompetanse på formuet her, og eg liker å lese mykje av det sjølve for å utfordre/oppdatere egne synspunkt og forståelse.

Men mitt utgangspunkt er at friluftsliv er og skal være enkelt å starte med for alle.

Dørterskelen skal være lav for å komme seg ut og på tur. Og om eg var heilt uerfaren og har lyst begynne å bevege meg ute i naturen så er er eg redd slike detaljstudier/diskusjoner gjer ting veldig komplisert og skremmer meir ein det hjelper når ein er i starten av sitt friluftsliv.

Som sagt, eg liker begge deler. Tydelige og enkle svar, og detaljdiskusjoner som kan være med på å øke forståelsen. Kjem det klart fram kva det "enkle svaret" er så er det forsåvidt greit, ellers kan kanskje "nerdinga" tas i eigne tråder?

Eg har ikkje svaret på kva som er best. Ville bare flagge magefølelsen eg har fått av å lese på formuet dei side åra. 😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (57 minutter siden):

Eg er absolutt enig i det du skriv her. Det et utrulig mykje god kompetanse på formuet her, og eg liker å lese mykje av det sjølve for å utfordre/oppdatere egne synspunkt og forståelse.

Men mitt utgangspunkt er at friluftsliv er og skal være enkelt å starte med for alle.

Dørterskelen skal være lav for å komme seg ut og på tur. Og om eg var heilt uerfaren og har lyst begynne å bevege meg ute i naturen så er er eg redd slike detaljstudier/diskusjoner gjer ting veldig komplisert og skremmer meir ein det hjelper når ein er i starten av sitt friluftsliv.

Som sagt, eg liker begge deler. Tydelige og enkle svar, og detaljdiskusjoner som kan være med på å øke forståelsen. Kjem det klart fram kva det "enkle svaret" er så er det forsåvidt greit, ellers kan kanskje "nerdinga" tas i eigne tråder?

Eg har ikkje svaret på kva som er best. Ville bare flagge magefølelsen eg har fått av å lese på formuet dei side åra. 😊

 

Nå kommer den største avsporingen i 2020:

@Terka, når begynte du å skrive (delvis) nynorsk? 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D/T: Jeg har spadd opp noen levegger rundt telt og på isen vinterstid og jeg kommer i hvertfall aldri til å velge en spade med T-håndtak om jeg må handle ny.

 

Etter at vi har tatt knekken på noen "XXL-spader' opp gjennom tidene valgte jeg å gjøre litt research på spader forrige gang jeg måtte handle.  Har vært veldig fornøyd med den. Kommer i lang og kort utgave...

 

2020-12-31_01-42-41.thumb.jpg.cb30442ec8d1c0d5df20de563d83bbdb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.