Gå til innhold
  • Bli medlem

Steikepanne i rustfrittstål uten non stick belegg tell bål


NBB

Anbefalte innlegg

Je er på leit etter ei steikepanne je kan bruke på bål, je vil ikkje at den ska ha no non stick belegg ettersom je har hørt at det ikkje tåler no særlig godt høge tempraturer. Steikehella te espegard te å bruke på bålpanne, har je god erfaringer med og den er uten no belegg og er laga av rustfrittstål, men det er jo ælt for stor til å drakse med seg på tur. Lurte litt på jegerpanna frå biltema https://www.biltema.no/fritid/hage/grill/stekehelle/jegerpanne-2000035991 er det noen som har no erfaring med den eller som har nonn andre gode steikepanner som ein kan bruke på bål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den fra Biltema er sikkert helt OK, men ulempen med rustfritt stål er at maten setter seg lett fast. Teflonbelegg er ikke brukbart på bål siden det kan være vanskelig å unngå for høy temperatur. Men her er et interessant alternativ: https://www.hektapatur.no/msr-ceramic-flex-skillet-stekepanne

Med keramisk belegg som det sies skal tåle meget høy temperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både panne med og uten teflon fra Eagle. Begge fungerer bra. Stål med kobberbelegg leder varme godt så du må uansett være forsiktig med varme for og ikke svi maten. Den på 21 cm er er grei også på brenner den på 24cm blir litt stor hvis ikke har en stor brenner med god flammspredning. 24cm er mer praktisk størrelse for kokkelering mem er tyngre og tar mer plass. Gode håndtak på begge som kan forlenges med kvist, omtrent fingertykkelse. Har brukt de my og de holder fint. Må så klarr være mer forsiktig med teflon versjon både med varme og redskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gsi pinnacle stekepanne med teflon som holder varme fra gass, bål, kvistbrenner og alt. Panna har den grommeste teflonen som ikke løsner. Jevn varme, ikke den letteste steikepanne på markedet, men ettersom jeg steiker mye fisk på turene mine er dette val nr 1. Panna fåes i litt forsljellige størrelser. Har brukt denne i felt 3-4 mnd, mest på bål, ingen teflon har løsnet.

Endret av Fenrisfrøya
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NBB skrev (20 timer siden):

Je er på leit etter ei steikepanne je kan bruke på bål, je vil ikkje at den ska ha no non stick belegg ettersom je har hørt at det ikkje tåler no særlig godt høge tempraturer. Steikehella te espegard te å bruke på bålpanne, har je god erfaringer med og den er uten no belegg og er laga av rustfrittstål, men det er jo ælt for stor til å drakse med seg på tur. Lurte litt på jegerpanna frå biltema https://www.biltema.no/fritid/hage/grill/stekehelle/jegerpanne-2000035991 er det noen som har no erfaring med den eller som har nonn andre gode steikepanner som ein kan bruke på bål?

Jeg har denne som også er i rustfritt stål og synes den er bra, faktisk den eneste jeg bruker etter at jeg kjøpte den:

http://www.primuskongen.no/lamp/shopexd.asp?id=421

Jeg tror biltemapanna blir mye det samme, så jeg ville tatt den. Til den prisen tenker jeg at jeg jammen skal skaffe ei på nyåret. Den er litt større enn den jeg har.

Trikset er å preparere panna med matolje. Du har i matolje og varmer opp panna til olja akkurat begynner å ryke. Så lar du den avkjøles og tørker av det overskytende. Ikke vask panna med såpe. Hvis du gjør det må du preparere den på nytt. Jeg vasker bare med varmt vann og kost eller skrubb.

God jul!

;-)

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg hadde triangia sett i rustfritt stål. Kasseroller fungerte utmerket men stekepannen var noe for seg selv. Umulig å steke egg, pannekaker eller annet uten at det svidde seg fast X10. Forsøkte aldri å sette inn panna med fett før tur. Settet ble pensjonert etter noen år mest på grunn av vekta. Veide ganske mye mer enn settet i aluminium.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er godt forøyd med Primus sin stålpanne. Ikke den letteste, men den tåler varme godt og fordeler også varmen bra. Jeg tror den har kjerne i aluminium, noe som så klart hjelper.

Har også prøvd Eagle sin stålpanne, men den er så tynn at den endte opp med så mye bulker at det mest minner om terrenget på Østlandet. Men wok-panna deres er ferdig bøyd og kan ikke bulke seg mer, og den er fantastisk i bål fordi man ikke trenger noe plant underlag å sette den på. Så om du ikke prøver å steke pannekaker, speilegg eller noe slikt kan jeg absolutt anbefale den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.