Gå til innhold
  • Bli medlem

PostNord - krever lagerleie, makan!


zimwalker

Anbefalte innlegg

Bitte liten sidesporing. Transport bransjen har i snitt ca 2.4% fortjeneste margin. Så det spares der det kan. Det er en mye enklere og billigere løsning at sjåføren bruker egen tlf mot en godtgjørelse på lønna. Firma tlf beskattes også med 3500,- Det kom et skifte på dette etter at det ble "gratis" å ringe med de alle fleste abo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Diger Jotne skrev (4 timer siden):

Bitte liten sidesporing. Transport bransjen har i snitt ca 2.4% fortjeneste margin. Så det spares der det kan. Det er en mye enklere og billigere løsning at sjåføren bruker egen tlf mot en godtgjørelse på lønna. Firma tlf beskattes også med 3500,- Det kom et skifte på dette etter at det ble "gratis" å ringe med de alle fleste abo. 

Tror dette blir mer en avsporing enn en sidesporing.  Fortjenestemargin du viser til har jeg ikke tenkt å grave i, og kan ikke si at jeg har satt meg inn bransjen sine vilkår. Men vil tro at jeg ikke tar mye feil om jeg sier at bransjen nok består av mange små og noen store aktører. Alle har store investeringer (kjøretøy/maskiner) som skal tjenes inn (med avskrivninger) som vel gjør at mange kan gå med underskudd i flere år før de kommer i pluss, og slik holde gjennomsnittet nede.

At det er praktisk og rimelig for en arbeidsgiver å la de ansatte bruke sine private telefoner, og eller kjøpe telefoner til dem og la dem bruke sitt eksisterende nummer og abonnement mot at de får refundert utgifter til bruk, er åpenbart. Men kostnaden er nok av liten betydning om du måler den opp mot lønn, pensjonsutgifter og offentlige avgifter etc.

Noen arbeidsgivere kjøper også telefonen selv, men lar som regel den ansatte overta telefonen når/om han/hun slutter, mot at vedk. fordelebeskattes for restverdien på det tidspunktet telefon overtas. Min arbeidsgiver kjøpte til eksempel telefon til meg, og lot meg bestemme om jeg ville ha et nytt nummer til jobbtelefonen og forsette mitt private abonnement for seg, eller om jeg ville  bruke mitt private abonnement til både jobb og privat. Vil tro at  de fleste velger som meg, det siste. Er jo mye enklere med en telefon enn to. (Skjønt om jeg ville unngå fordelsbeskatningen, kunne jeg med to telefoner legge jobbtelefonen på kontoret når jeg gikk hjem).

Ellers er beskattingen ikke helt som du sier, men alle som har telefon og/eller internett som arbeidsgiver dekker, fordelebeskattes av kr 4392 pr år. Altså et slags beregnet normalt privat forbruk på kr 4392 som alle får plusset på inntekten sin så lenge man har en telefon og/eller internett der arbeidsgiver dekker bruken, uavhengig av hvor mye man bruker tjenestene privat. Bruker du mer stopper altså inntektspåslaget ved kr 4392, bruker du telefon og eller nett for mindre enn det privat - vel uheldig for deg.

Men som sagt blir dette en avsporing, for som jeg har vist så finnes det tekniske løsninger som gjør det mulig for de ansatte og velge i hvilken oppringing arbeidsgivers fellesnummer skal vises hos den som mottar samtalen. Som antydet så har jeg ingen forventing om at alle mulige små firma skal ta i bruk slike løsninger, men at jeg forventer at store tunge aktører som til stadig må ringe opp nye kunder for å levere varer til dem gjør det. Ikke dermed sagt at jeg tror samfunnet og næringslivet vil danse etter min piper her, men det kan sikkert hjelpe om flere forbrukere begynner å gi uttrykk for at de forventer at den som ringer og skal levere varer eller tjenester identifiserer seg ved å ringe fra/vise arbeidsgivers nummer.

Ikke vanskelig å tenke seg andre områder enn varelevering der dette vil være en fordel. Tenkt situasjon: Montør/tekniker som ringer bestemora di og sier de er fra strømleverandøren å må få adgang til leiligheten hennes for å søke etter feil, Vil være letter for bestemor å slippe vedkommende inn dersom hun kunne sjekke at vedkommende faktisk ringer fra strømleverandøren. Og som det gode barnebarnet du er, har du selvsagt hjulpet henne med installasjon av en app som gjør oppslag og viser hvem innkommende samtale er fra når det ringer. :-)

God Jul alle sammen!

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (41 minutter siden):

Tenkt situasjon: Montør/tekniker som ringer bestemora di og sier de er fra strømleverandøren å må få adgang til leiligheten hennes for å søke etter feil, Vil være letter for bestemor å slippe vedkommende inn dersom hun kunne sjekke at vedkommende faktisk ringer fra strømleverandøren. Og som det gode barnebarnet du er, har du selvsagt hjulpet henne med installasjon av en app som gjør oppslag og viser hvem innkommende samtale er fra når det ringer.

Men det er verdens enkleste sak å «hacke» ett nummer. Når en indisk medarbeider «microsoft support» ringer og forteller deg at pcen din er full av virus, og de trenger kun kredittkortet ditt for å ordne feilen, ringer de vanligvis fra ett tilfeldig valgt norsk nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit hvis folk kan ringe deg og si at de har en pakke til deg, om du er hjemme og kan ta den i mot kl 18 i kveld. Sier du nei, men jeg er her i morgen, så vet de at veien med stor sannsynlighet er fri inn til stua di, eller garasjen, eller hvor de nå har tenkt seg hen. Veldig mange har nok ikke pakker på vei og gjennomskuer derfor dette med en gang, men midt i julestria er nok treffsannsynligheten ganske stor, spesielt i år. Jeg liker faktisk ikke sånne systemer. Leveringstid burde avtales via e-post eller Internett der man har en viss kontroll på hvem man er i kontakt med.

Mulig jeg er ekstra paranoid. På den annen side vet jeg at nordmenn er utrolig naive i forhold til å bli svindlet på frekke måter. Mine foreldre bodde nærmere 20 år i Spania, og der var svindelnivået og oppfinnsomheten en helt annen. Mye av det vi foreløpig er uvant til her var nokså dagligdags der nede for 20 år siden. For eksempel var det flere skandinaver, også nordmenn, som kjøpte og betalte leiligheter like ved der mine foreldre bodde før de ble bygget, på prospekt. Det var selvfølgelig fine møter og presentasjoner av prosjektene. De er fremdeles ikke bygget. Et annet sted i nærheten hadde utbygger satt boligene på innsiden av grensen til en nasjonalpark. De som bodde der fikk i første omgang beskjed om å flytte, for boligene skulle rives. De fikk omgjort det til at de kunne bo der til de døde, men de kunne ikke selge, og ingen kunne arve/overta boligen.

En av de siste gangene jeg avviste noen på døra her hjemme var noen som oppgav å være fra et alarmselskap og ville selge meg en alarminstallasjon. Jeg sa at jeg allerede hadde alarm (noe jeg ville gjort også om jeg ikke hadde hatt det). Da ville han gjerne inn og se på anlegget slik at han kunne gi meg en pris for tilsvarende fra sitt eget selskap. Jeg sa at det ikke kom på tale og ba ham dra, og sendte deretter en e-post til mitt eget selskap samt selskapet han oppgav å representere og sa at å ha en slik praksis med dørsalg av alarmer der de ber om å få komme inn og se på eksisterende anlegg gjør det svært enkelt for innbruddstyver å få oversikt over hvordan de kan ta seg inn i boligen på tross av montert alarm. Fra selskapet han oppgav å representere fikk jeg aldri noe svar. Fra mitt eget fikk jeg til svar at de aldri sendte ut selgere på døra.

Ja, ja. God jul da!

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 24.12.2020 den 14.03):

Men det er verdens enkleste sak å «hacke» ett nummer. Når en indisk medarbeider «microsoft support» ringer og forteller deg at pcen din er full av virus, og de trenger kun kredittkortet ditt for å ordne feilen, ringer de vanligvis fra ett tilfeldig valgt norsk nummer.

I starten ringte de fra utenlandske numre,  men så begynte de med tilfeldig valgte norske numre som de "kapret" til bruken, fordi de så på resultatene at andelen som svarte etterhvert ble mindre når de bel oppringt fra et utenlandsk nummer. Er det som på utenlandsk kalles "caller-id spoofing".

Men meg bekjent har de ikke klart å spoofe noen nummer eid av Microsoft Norge, dvs de har bare brukt tilfeldig norske numre. Og meg bekjent har de heller ikke hacket noen av de norske katalogtjenestene slik at de kunne sette "Microsoft Norge" som eier av det tilfeldig valgte norske nummeret som vises når de ringer.

Anyway, for min del syns jeg det må holde at vi som forbruker insisterer på de de som skal levere varer til oss, eller montere noe i stua til bestemor og derfor trenger adgang til leiligheten hennes osv osv, lar seg identifisere på en trygg måte uten at vi først må "ta av røret" når de ringer.  Hvilken teknologi de bør eller ikke bør bruke finnes det folk som får veldig godt betalt for finne ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 24.12.2020 den 16.12):

 På den annen side vet jeg at nordmenn er utrolig naive i forhold til å bli svindlet på frekke måter.

Amen!  De som ønsker å svindle ser stadig nye muligheter og er svært kreative. Men heldigvis er bevissthetsnivåene stigende, selv om kunnskapen om de ulike måter man kan "gå i fella på" i vår digitale hverdag nok alltid  vil være utilstrekkelig blant oss (for-)brukere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 22.12.2020 den 23.56):

Men PostNord, de skal helt klart få en mail fra meg.

Det var jammen lettere sagt enn gjort. Fant nå tid til å få komponert en e-post, lagt med skjermdump, og så var det bare å finne e-postadressen til kundeservice hos PostNord og trykke send. Men e-postadresse finner jeg jo ikke!  Finner bare at jeg kan kontakte dem via deres web-chat, Facebook eller Twitter.  Ingen e-post altså, og  chatten deres stengt i dag, men får vel prøve der når jeg har tid og de har åpent igjen. Men for min del blir nok ikke det før på nyåret.

Når jeg først er innom web-en deres finner jeg følgende i deres FAQ:
my.postnord.no/privat/customer-service#humany-kundservice-inline=/16469-hva-er-lagerleie;phrase:lager leie
 

Sitat

Hva er lagerleie?

Lagerleie kan oppstå hvis pakken har ligget på vårt lager utover fristen som er satt for leveringen.

Tittet så i prislisten deres, www.postnord.no/siteassets/pdfs/postnord-prisliste-desember2020.pdf
og der på side 31 står det noe om Lagerleie:

Sitat

Lagerleie
For gods som ikke kan leveres eller er avhentet innen 3 døgn (ikke medregnet lørdag og helligdager) etter at underretning om godset er mottatt, blir det beregnet lagerleie. Lagerleien beregnes fra og med 4. døgn.

Under teksten ligger en tabell som lister priser i intervaller baser på vekt: 1-25kg kr 60 pr. døgn, 26-50kg kr 83 pr. døgn, og så videre i intervaller opp til alt over 5000kg (der prisen kr 428,- pr 1000kg pr. døgn).

Har min tvil om at dette også gjelder private mottakere av pakker sendt fra nettbutikker (for i SMSen jeg mottok var prisen oppgitt "eks. mva"), men hvem vet, for hun jeg snakket med 21.12. sa bare ja på spørsmålet om dette faktisk gjaldt i mitt tilfelle, og korrigert bare datoen leien eventuelt ville påløpe fra.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Visste ikke at avsender skulle bruke Postnord, men fant hvertfall status på pakka:

12.01.2021 19:30:00: Force majeure.

...og så helt tyst.

Merkelig, har ikke hørt noe om større naturkatastrofer på denne sida av nyttår 🤔

Og så er det vel bare å vente på krav om lagerleie om jeg ikke faderlig fort kommer meg til den snøfonna på Saltfjellet hvor lastebilen sitter fast 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (4 timer siden):

Tipper det var et eller annet covid-relatert .....men si fra om du får krav om lagerleie. Hadde selv glemt hele saken, inntil jeg så du postet nå.

Mulig. Pakka ventes til utleveringssted (altså ikke hjem) på tirsdag. Selv de greier vel å levere til eget utleveringssted, før eller siden 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Blindgjenger skrev (På 16.1.2021 den 22.08):

Selv de greier vel å levere til eget utleveringssted, før eller siden

Var visst litt bråkjekk der 😯Min kjære bestilte noen saker som ble sendt med PostNord. Hun fikk akkurat beskjed om at pakka var "omdisponert" til et annet utleveringssted. I en annen kommune! Er det virkelig vanskelig å finne Oslo på kartet?

Sukk, da blir det vel å kontakt butikken, da, for PostHvor regner jeg ikke med ser problemet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Blindgjenger skrev (På 11.2.2021 den 15.05):

Sukk, da blir det vel å kontakt butikken, da, for PostHvor regner jeg ikke med ser problemet i det hele tatt.

De innså faktisk at de hadde begått en feil og skulle umiddelbart få den til riktig utleveringssted. "Umiddelbart" er Postnordsk for ei uke 😛 Men nå er pakka i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.