Gå til innhold
  • Bli medlem

PostNord - krever lagerleie, makan!


zimwalker

Anbefalte innlegg

Annonse
zimwalker skrev (1 time siden):

At snekker Andersen og rørlegger Svein har jobbtelefon på sitt private nummer en nå en sak,

Jeg har ikke noe med dette å gjøre, jeg bare forteller deg hvordan virkeligheten er, og det gjelder MYE større aktører enn Snekker Andersen.

Det samme skjer hvis brannvesenet eller feieren har forsøkt å kontakte deg. Da får du opp navnet til personen som har forsøkt å kontakte deg om du søker det opp på telefonkatalogen.

Du ønsket kanskje en sms fra vedkommende om at de har prøvd å kontakte deg. Men det er ikke sikkert det har noen hensikt, for det er ikke sikkert det er tid til å snu hvis du ringer tilbake. Ihvertfall ikke hvis alle kundene gjør det samme, og avhengig av hvor i kjøreruten din levering var.

Og skal sjåføren bruke samme strategi, så svarer ikke sjåføren heller når du ringer, men venter til du har lagt på for å sjekke om det er ett kjent nummer. Da må du også være riktig registrert i telefonkatalogen.

zimwalker skrev (17 timer siden):

Og dere forventer at at jeg skal besvare en oppringing fra et for meg ukjent nummer?

Mye hadde vert løst om man bare svarte telefonen når folk ringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har PostNord fungert ypperlig så lenge man bestiller til et utleveringssted. Med en gang man vil ha pakken på døra eller i postkassen begynner de derimot å rote. De har vel så stramt tidsskjema og budsjett på leveringene at de kutter alle hjørner, og vel så det.. Men lagerleie når det er de som driter seg ut, den er drøy!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (1 time siden):

Med en gang man vil ha pakken på døra eller i postkassen begynner de derimot å rote.

Du kjøper og betaler for en tjeneste der de skal levere en pakke til deg på døra, og så leverer de den ikke, men ber deg sørge for leveransen selv. Hva kalles det? Ikke rot i hvert fall...

Nå skal det sies at jeg selv ikke har opplevd dette med PostNord, men jeg har heller aldri bedt om levering på døra da.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Noe rart som skjer med denne tråden. Om man ser på tidspunktet til innleggene i tråden kommer ikke alle i rekkefølge.

Rart...

Samme skjer hos meg, jeg klikket for å lese innleggene siden sist, fikk det, og så plutselig kommer det innlegg som var før dem og lest før… Mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (7 minutter siden):

Samme skjer hos meg, jeg klikket for å lese innleggene siden sist, fikk det, og så plutselig kommer det innlegg som var før dem og lest før… Mystisk.

Noe er rart her ja, error in the sorting order, for de to innleggene som jeg nå ser øverst på side 2, ser jeg også øverst på side 1 (hvor de ikke skal være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Mye hadde vert løst om man bare svarte telefonen når folk ringer.

Åpenbart. Enda mer kunne vært løst om vi kunne skru klokka tilbake til en tid der "phishing" ("nettfiske") var et ukjent fenomen! Men siden vi ikke kan det, bør store aktører som leverer varer og tjenester til folk sørge for at deres operatører identifiserer seg når de kontakter en kunde/mottaker.  Og da holder de ikke bare at de sier at de de representer et bestemt firma (som PostNord), men at de kontakter deg via et nummer som jeg enkelt kan få bekreftet tilhører det aktuelle firmaet. Om f.eks. alle sjåførene hos PostNord ringte fra et PostNord nummer, ville jeg etter første sjekk legge de til teleonlista mi - og derfra og videre ville det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (35 minutter siden):

Om f.eks. alle sjåførene hos PostNord ringte fra et PostNord nummer, ville jeg etter første sjekk legge de til teleonlista mi - og derfra og videre ville det ikke være noe problem.

Ikke rart det er vanskelig å få tak i folk.

Du hadde tross alt blitt gjort oppmerksom på forhånd at det en pakke på vei, så det burde holde å si på telefonen at de er fra PostNord og at de er på vei med en pakke til deg uten at det skulle være noe suspekt. Lærdommen får være at hvis man venter en pakke er det lurt å svare telefonen når den ringer.

Jeg tror nok ikke sjåføren har anledning til å ringe deg to ganger heller, med pause mellom til at du kan sjekke opp og lagre nummeret.

Det blir litt rart å ikke svare telefonen når man ser den ringer, og så klage på at leverandøren har all skylden etterpå for at det var vanskelig å levere pakken. (Dette med lagerleie er selvsagt for drøyt).

Men for all del, jeg har ikke noe til overs for PostNord eller Helt hjem for den saks skyld. Jeg bruker bare posten, hver gang det er mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 minutter siden):

Du hadde tross alt blitt gjort oppmerksom på forhånd at det en pakke på vei, så det burde holde å si på telefonen at de er fra PostNord og at de er på vei med en pakke til deg uten at det skulle være noe suspekt.

Det jeg skjønner er at du ikke skjønner hvor alvorlig og omfattende forsøk på "phishing" er og at bare det at jeg "tar av rørert" når et ukjent nummer ringer vil være nok til at noen syns det er verd å kaste ut nettet.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke å si at du ikke tok telefonen. Får de ikke tak i deg skal de selvsagt uansett møte opp og banke/ringe på døra. Er du da ikke hjemme kan de sette en lapp på døra eller i postkassa om at pakken er forsøkt levert og så ta med pakken igjen og gi deg beskjed om at den ligger på lager. Det er ikke levering pr telefon, men på døra som er poenget her. De kan ikke snike seg unna å møte opp på døra bare fordi du ikke tok telefonen. Da får de i så fall refundere den delen av frakten som går på levering på døra og "konvertere" leveransen til vanlig levering over skranke. For meg betyr dette siste at jeg møter opp på post i butikk der de har skranke ved siden av Posten. Jeg har aldri hørt om noen lageravgift om jeg har hentet for sent.

Personlig vil jeg forsøke å reklamere på leveransen om jeg opplever det samme, og kreve omlevering, til nød avslag i pris. Skal konkurranse virke må du være kresen som kunde.

Det er ikke alle som har anledning til å ta telefon når som helst på dagen. Det kommer an på hva man driver med akkurat når de ringer, for eksempel sitter i et møte, står i dusjen, er opptatt med arbeide,...

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (33 minutter siden):

 Det er ikke levering pr telefon, men på døra som er poenget her.

;-)

Just så, helt enig. For ordens skyld: I det tilfellet jeg startet tråden med ble jeg aldri oppringt, men fikk en sms der jeg ble bedt om å klikke på en lenke for å avtale levering og der de "varslet" at jeg måtte svare for lagerleie om ikke varen ble levert innen 24.12. Og som sagt, i PostNord appen stod det helt frem dagen før SMSen at varen skulle leveres til min postkasse. Hører også med til historien at jeg har nå fått varen, men det var tilfeldig at jeg var hjemme å kunne åpne døren da sjåføren banket på. Forsendelsen viste seg faktisk å være litt for stor for postkassen, avsender hadde "overembalert" for å si det slik. I tidligere tilfeller der varer har vært for stor for postkassen og jeg ikke var hjemme, har de endt opp hos nærbutikken som også er det  lokale PostNord-utleveringsstedet. Har også hatt tilfeller før der jeg har funnet varen hengene i en plastpose utenpå postkassa eller på døra. Derfor jeg syns jeg jo også det var veldig overraskende at de nå skulle "true" med lagerleie når det bare er for dem å levere varen, på den ene eller andre måten.

Skogens Stønn skrev (33 minutter siden):

Det er ikke alle som har anledning til å ta telefon når som helst på dagen. Det kommer an på hva man driver med akkurat når de ringer, for eksempel sitter i et møte, står i dusjen, er opptatt med arbeide,...

;-)

Akkurat. Helt enig. Og jeg har selv "jobb-telefon", så det er ikke bare min egen sikkerhet jeg ivaretar eller policy jeg følger i så måte.

Når det gjelder reklamasjon: Helt enig i det du sier om den biten også, men i dette tilfellet skal jeg ikke bry avsender med dette. Det var første gang jeg handlet hos denne nettbutikken, og akkurat denne forsendelsen var en erstatningvare etter at jeg gjorde obs på at den først mottatte varen var defekt. De tilbød da straks å sende ny vare, og sa jeg skulle slippe å sende den mottatte varen i retur. Det syns jeg var veldig fin service, så da føler jeg ikke for å mase om PostNord med dem, ihvertfall ikke denne gangen (da er det bedre å plage dere ;-) ). Men PostNord, de skal helt klart få en mail fra meg.

Endret av zimwalker
korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (11 timer siden):

jeg har selv "jobb-telefon", så det er ikke bare min egen sikkerhet jeg ivaretar eller policy jeg følger i så måte.

Første gang jeg har hørt om denne policyen om å ikke svare telefonen, og den må du selvfølgelig respektere. Hvis den som ringer har samme policy, blir det ganske komisk å opprette kontakt. Blir som en episode i Mr. Bean.

Jeg jobber for ett stort sammfunnskritisk selskap som er mydighetspålagt å ha stor sikkerhet på telefoner og pcer pga. sensitiv informasjon og terrorsikring. Til og med vi har lov å svare hvis noen ringer. 

Jeg kommer på en del telefoner jeg gjerne vil svare selv om jeg ikke kjenner nummeret:

-Telefon fra «kunder», jeg har ca 500 kunder årlig. Dvs. det er ikke frivillig å være kunde.

- Skole, barnehage, SFO, læreren til mine barn, foreldrene til noen i klassen. Det kan jo ha skjedd noe.

- Kommunen, nettselskap, tilsyn, brannvesen, politi eller hjemmesykepleien, sykehuset. Noen av disse ringer til og med fra skjult nummer, noe kan ha skjedd familien.

- Fremmede. Kanskje bilen min står feilparkert, kanskje de har vert borti bilen min på parkeringsplassen, det kan være virksomheter som har oppdrag på vegne av kunder, det kan være en fra båtlager som ringer for å gi beskjed at båten holder på å slite seg i uværet. Kanskje min kone har vert utsatt for en bilulykke.

- Det kan være alarmselskapet, slambilen som skal tømme slamtanken. Bilverkstedet, banken eller andre tjenester jeg bruker

- Det kan være noen som har en pakke å levere til meg, eller noen som vil kjøpe noe jeg har lagt ut på finn.no

- Jeg har selv ringt en helt fremmed en gang vi skulle på kanotur med ungene, for å spørre om jeg kunne parkere ved løen hans ett par dager. Det var jo fint at han svarte da :) 

En ting er ihvertfall sikkert. Om man sender ut skriftilg informasjon til folk, som hovedsaklig skal skje via brev i følge forvaltningsloven med mindre man har samtykket elektronisk kommunikasjon, så blir det ofte «ikke lest», posten kom ikke fram, e-posten så ut som spam, SMS ble ikke lest, det var det gamle nummeret, eller gidder ikke sjekke e-posten så ofte. Tidspunktet passer ikke, så «Hvorfor ringte dere ikke bare»? Da kommer den tilbake...

 

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

Det er ikke alle som har anledning til å ta telefon når som helst på dagen.

;-)

Det er klart. Men her var det snakk om å «se på at telefonen ringer ferdig», uten å ringe tilbake når man «er ferdig i dusjen». Og etterpå skylder man på PostNord fordi de «ringer på feil måte», tenker man har litt skyld selv også. Kanskje noen måtte åpne bommen, sjøføren kom ikke opp siste bakken, eller det var ikke plass til å snu i enden av veien. Aner ikke hvorfor han ringte, kanskje det var avtalt på forhånd at sjåføren skal ringe for levering? Eks. kjøkken får man ikke levert på døren hvis man ikke er hjemme, såklart.

Man er informert på forhånd at sjåføren ringer ca 30 minutter før: https://www.postnord.no/nb/faq/hjemlevering-av-pakker?gclid=CjwKCAiA8ov_BRAoEiwAOZogwSd-8Q8ocLWRC74DVGPpN_iGfPGfczh-R_efYuyVPfooH7wcjQGptxoCSNEQAvD_BwE

Dette med lagerleie er såklart helt sprøtt.

—————————

Jeg lever kanskje veldig farlig og er uansvarlig som stort sett svarer telefonen når den ringer, men heller det enn å bekymre meg for å svare.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (36 minutter siden):

Det er klart. Men her var det snakk om å «se på at telefonen ringer ferdig»

Tja, jeg ville nok reagert nokså likt med @zimwalker om følgende hadde hendt meg når det "Er snakk om en liten konvolutt dette, ikke noen stor pakke som ikke går i postkassen min.":

"Pakken leveres i postkassen stod det i appen da den dukket opp der. Leveres i morgen stod det i går. I dag står det at pakken er stoppet, at forsendelsen er på terminalen, mottaker vil bli kontaktet for avtale om levering..... Fikk så en SMS der det bl.a. står at 'Det belastes lagerleie med min. NOK 60.00 pr. døgn eks. mva, hvis sendingen ikke leveres innen 2020-12-24' "

Jeg ville nok også konkludert med "Maken til pølsevev!"

Det er greit at man kan ha forståelse for at arbeidsdagen til en sjåfør kan være stressende, men det må være grenser for forståelse. (og jeg tenker at når han fikk beskjed om at det var 28/12, ikke 24/12,så er det fordi de innså at de ikke ville klare å få levert pakken på døra innen 24/12. 28/12 er da neste hverdag. Veldig kort frist med andre ord.

Men okke som: God jul! Og hurra, for i morgen er julepanikken og førjulstraumet over - for denne gangen!

;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye merkelig praksis rundt dette med pakker for tiden. En av disse aktørene har sånn kontaktløs overlevering av pakken - det er greit det, men for å bevise at den er utlevert tar de bilde av kunden (meg), med pakken i handa. Rimelig harry praksis det også.

I bunn og grunn er det ikke økonomi i å lever pakker i Norge. At det Svenske og Danske postvesenet fikk tilgang til å levere pakker i Norge har jo bare vært et enormt tapsprosjekt for alle parter unntatt den jevne forbruker.

Når det gjelder dette med tidspunkt på innlegg så er det slik at hver gang en side lastes inn i dingsen man er på, så endres tiden: 1 time siden osv. Samme inni sitatboksene.

Når man klikker på det varselet som kommer - om nye innlegg - så lastes kun de nye innleggene inn. Det er derfor at rekkefølge tilsynelatende kan bli feil i innleggene.

Men tallet som viser når innlegget ble skrevet endrer seg ikke. Dette kommer frem når man holder musepeker over.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Første gang jeg har hørt om denne policyen om å ikke svare telefonen, og den må du selvfølgelig respektere. Hvis den som ringer har samme policy, blir det ganske komisk å opprette kontakt. Blir som en episode i Mr. Bean.

Har aldri hørt om slik policy jeg heller. Høres jo helt merkelig ut. Men, hei, vent nå litt, er det slik du leste innlegget mitt og så forsøker du å idiotforklare dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (2 timer siden):

Når man klikker på det varselet som kommer - om nye innlegg - så lastes kun de nye innleggene inn. Det er derfor at rekkefølge tilsynelatende kan bli feil i innleggene.

.....får dette likevel ikke til å stemme helt, får nå testet nettopp med en nettleser jeg ikke har vært inne her med før, og da stod fortsatt de to innleggene som står øverst på side 2 også øverst på side 1....noe er det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 minutter siden):

.....får dette likevel ikke til å stemme helt, får nå testet nettopp med en nettleser jeg ikke har vært inne her med før, og da stod fortsatt de to innleggene som står øverst på side 2 også øverst på side 1....noe er det....

Beklager der. Det er noen som har vært borti en knapp. Fingertasting eller whatever av en Moderator. Om du ser på bildet over ser du at vi kan "Pin" et emne, og det var det som hadde skjedd der..

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (4 minutter siden):

Beklager der. Det er noen som har vært borti en knapp. Fingertasting eller whatever av en Moderator. Om du ser på bildet over ser du at vi kan "Pin" et emne, og det var det som hadde skjedd der..

Ingen ting å beklage. Er bare bra at "mysteriet" da er løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inlägg från Post Nord ena hemland...SV+DK har de monopol på leveranser av ej express paket ut till privatpersoner och om det hämtas upp av DHL Tyska posten så övergår det till PN vid gränsen utan att spårningsinformation uppdateras för än oftast det saknar värde och paket redan ligger hos ombud och besked att någon ej var anträffbar och de behöver ej ringa ock kolla och saknas tex portkod så görs ej försök att köra ut till adressen utan direkt leverans till ombud och på fredag ligger det ofta kvar på terminalen då de vill komma hem i tid.

DHL express från Athen till Göteborg tog mellan 2-3 dagar och de jobbade på helgen samt endast ca 130kr för ca 3kg och 30x40x30 cm de ringde upp under dagen i god tid före lev tid och spårning av paket online vid varje skanning.

Fedex och TNT har även fungerat bra sista dock mkt dyra.

Ofta går det ej att välja leverans företag då som tid nämnt PN redan har ensamrätt.

De nu detta året nystartade små konkurrenter har ofta haft snabba och billiga leveranser men hur deras anställnings avtal vill nog deras kunder ej  själva ha de kör ut betydligt fler paket per timme än de etablerade företagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

Ofta går det ej att välja leverans företag då som tid nämnt PN redan har ensamrätt.

Om jeg forstår deg rett nå, så er det vel også slik hos en del nettbutikker i Norge - at de har PostNord som valgt leverandør, og man får ikke andre valg. Andre igjen her PostNord som førtevalg (billigste alternativer for dem), ofte slik når de tilbyr gratis frakt, mens noen tilbyr likevel andre alternativer - gjerne mot et mindre tillegg. Jeg velger selv levering via Post i butikk der det er mulig. Om jeg må betale noe kroner mer for dette enn ifht til standard frakten, så fortrekker jeg likevel denne måten.

En av de mest problematiske er de som  går under navnet "Helt hjem". Ikke noe problem om du faktisk er hjemme og kan ta inn pakken når den henges på postkassen eller døren din. Men har man bestilt en vare like før man skal på en lengre tur, og varen blir forsinket, ja så må man ha gode naboer som passer på for en.  "Helt hjem" har ingen mulighet til oppbevaring av post eller utsatt levering. Der er jo Posten (det som før var Postverket) fin, for der kan man mot en lite gebyr få oppbevart posten (utsatt levering) til man er tilbake fra turen.

Edit: Lenge siden jeg har fått noe via "Helt Hjem". Sjekket websiden deres (FaQ) nå, og nå står detat  dersom man er bortreist når pakken skal leveres så kan de "levere pakken din til et utleveringssted i nærheten, hvor pakken kan ligge trygt i 14 dager". Men det løser jo ikke problemet når butikken man handler hos var usolgt for varen man bestilte, og den kommer inn på lager og sendes mens man selv er på fjelltur og utenfor mobil-dekning...(skjedde meg i fjor).

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.