Gå til innhold
  • Bli medlem

Acapulka Delta force 135 VS Expedition 170


JorgenKn

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Jeg skal kjøpe meg ny pulk. Akuratt nå står det mellom Acapulka Delta Force 135 og Acapulka Expedition Tour 170. Grunnen for valget mellom disse to er at de begge er bredere enn andre pulker med tanke på redusere sjansen for velt.

 

Bruken min er:

- Turer opp til en uke for en person. Innemellom vil jeg også ta litt bagasje for en annen person.

- Primært skogsterreng. Mest i skiløyper og scooterspor. Noe utenfor.

- Artig Bedding og telt vil ligge oppå pulken så avhengig av at pulken er stabil.

 

Ser på egenvekten på Delta force 135 som svært fordelaktig med kun 2,5kg, mot Expedition 170 på 8,5kg. Dette vil vel være fordel i krevende terreng. Men er den stor nok? Hvordan tror dere den blir med bedding og telt oppå?

 

Har tidligere hatt Fjellpulken 144 som ble alt for smal og førte bare til velt.

Noen tips? Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Delta Force har en fantastisk lav vekt, men personlig syns jeg den er litt for kort med sine 135cm. 

Expedition Tour 170 har en fin lengde og jeg liker spesielt den høye fronten som kommer godt med i løs snø/ulendt terreng.

Jeg hverken har eller bruker bedding, men jeg har noen ganger teltet oppå pulken. De fleste pulkturene mine foregår i skog og alt som stikker utenfor er potensielle "hekte fast" feller. Det er faktisk like irriterende som pulkvelt. Derfor, minst mulig utenfor/oppå hos meg.

Visst valget sto mellom en av disse 2 hadde det blitt Expedition Tour 170 på meg. Men du sier at disse 2 er valgt ut fra ønsket om å minimere sjansen for pulkvelt og da finns et rimeligere alternativ.

En trepulk fra Segebaden f.eks. Med stivt drag er det nesten ikke mulig å få velt med den. Den spesielle skrogformen gjør også at den flyter godt i løs snø, men stuker noe lettere mot tverrgående fonner da fronten ikke er like høy som på Expedition Tour 170 f.eks. 

Nå lager Segebaden dessverre ikke like lange pulker som før, så FINN må brukes. Det bør la seg gjøre å få tak i en pent behandlet Segebaden-Berg for 15-1600,- kroner. 

Selv har jeg en Segebaden fra 1979 som fortsatt er i årlig bruk. Den er ca.160cm og veier 8,3kg som er marginalt mindre enn Exp. T170

Vil du vite litt om Segebaden trepulk så har jeg her på forumet lagt ut både om oppussing av pulken, samt video og turbeskrivelse hvor den er i bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JorgenKn skrev (13 timer siden):

Ser på egenvekten på Delta force 135 som svært fordelaktig med kun 2,5kg, mot Expedition 170 på 8,5kg. 

Delta Force er kevlar så om man først skal ha en kevlar/karbon løsning så kan vel kanskje Polar Challenge 170 være en ide? Den veier bare 4.5 kg.

image.png

For min del ville jeg valgt Delta Force. Utrolig stabil og flott pulk.

Jeg har hørt at bredden på denne typen pulk kan være et problem i løssnø. Jeg har ingen erfaring med det selv, men vet jo av erfaring at Parisbrett f.eks er helt umulig i puddersnø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har scandic tour 135, som egentlig er helt lik Delta Force 135, bare min er i glassfiber. den er stor nok, og ikke noe problem med bedding, selv om den kan se litt stutt ut. Hadde jeg valgt nå så hadde jeg gått for 150, som er smalere enn 135, men samme volum. grunnen til det at er at velt kan man unngå med å pakke smart, men en smalere pulk er lettere å dra igjennom snøen.

til to personer så er kanskje 170 å foertrekke for å slippe velt, lavere pulk = mindre velt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (20 timer siden):

Jeg har hørt at bredden på denne typen pulk kan være et problem i løssnø. Jeg har ingen erfaring med det selv, men vet jo av erfaring at Parisbrett f.eks er helt umulig i puddersnø.

Det er vel ikke bredden som gjør pariseren ubrukelig i løssnø, men hele formen. Skrogformen til ackapulca løfter pulken i løs snø, og lengden på expedition gir også bedre bæreflate. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (2 minutter siden):

Kanskje dere kan få kvantumsrabatt hvis dere kjøper en hver? :-) 

He-he, kan hende det hadde blitt rabatt, men nei takk. 😟 Jeg kommer nok aldri til å bytte pulk, men skulle det skjedd måtte den hatt skroget til Segebaden med litt høyere front og vært lettere. Hhmm, kanskje jeg må lage den selv...🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en Delta Force 135 som jeg er ganske fornøyd med. Kompisen har en Expedition Tour 170 som jeg av og til misunner. Vekta på Delta Force135 er ganske rå, hvis du tar deg råd til den. Du sparer to-tre dagsrasjoner med mat på vekta i forhold til standard med glassfiber. Når jeg sier at jeg av og til misunner 170'en til kompisen er det fordi jeg synes den er bedre i løs snø. Lengre meier betyr bedre flyt.  Etter min mening bør man være gjerrig også når man pakker pulk.  Ekstra vekt endrer fort på egenskapene. Jeg har både telt og bedding oppå 135'en, det stikker litt ut men går greit. Du kan ha med deg 300 liter i en 135 pulk og det er ganske mye. I 170'en er det overflod av plass. Jeg hadde tidligere fjellpulken, og jeg opplevde ofte at den velta. Det har ikke skjedd så ofte med Delta'en.  Skulle jeg kjøpt pulk en gang til så hadde jeg nok kanskje gått for 135 pulken igjen, mest pga størrelsen. 170 pulken blir veldig stor om du skal transportere den i fly eller bil.

God tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar folkens! Mange gode synspunkter jeg ikke hadde tenkt på.

De siste dagene har jeg hoppet mellom begge alternativene og i hver periode vært helt sikker på hva jeg skulle velge. Jeg er fortsatt ikke helt sikker, men heller litt mer mot Expedition 170. Grunnen for det er at jeg tror kanskje deltaen kan bli litt liten dersom jeg dropper beddingen, og pakker telt og sovepose rett ned i pulken som tronn skriver. Soveposen min er ganske stor.  Å ha plass til å kunne pakke ned beddingen underveis dersom jeg møter en krevende etappe vil absolutt være fordelaktig. Der vil forsåvidt også den høye fronten som rayun skriver være kjekk.

Jeg skulle gjerne hatt en like stor, men lettere pulk, men Polar Challenger blir rett og slett for dyr.

Lars Erik Moen (eller andre), jeg ser Acapulka skriver at Delta 135 klarer 350 liter ved 50cm høyde. Har du noen erfaringer dersom en har bedding oppå der igjen? Hvordan blir stabiliteten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (På 22.12.2020 den 12.35):

He-he, kan hende det hadde blitt rabatt, men nei takk. 😟 Jeg kommer nok aldri til å bytte pulk, men skulle det skjedd måtte den hatt skroget til Segebaden med litt høyere front og vært lettere. Hhmm, kanskje jeg må lage den selv...🤔

Jeg har nettopp laget en kajakk, av trestrips  (granbord), glassfiberduk og epoxy. Det blir en mye sterkere og stivere konstruksjon enn tilsvarende glassfiberkajakk, og vekten er ett sted mellom halvparten til 2/3 av en ren glassfiberkonstruksjon.

Sammenlignet med rent treverk blir den under halve vekten for samme styrke.

Hvis du leser deg opp på hvordan man lager stipkajakker, så ser du hvor lekende lett det vil være å lage former til å kopiere trepulken din, og få en ny pulk til under halve vekten! Blander du inn noen lister med mørkt treverk til pynt, f.eks., vil den se ut som ett møbel!

Man måtte nok brukt litt tykkere strips enn 5mm, og lagt noen tykke strips på tverk i en pulkkonstrusjon siden den er «åpen» for å gi vridningsstivhet.

En annen fordel er at den gangen den blir slitt, så vil pussing og ett nytt lag 2k lakk (eller maling), gjøre den like fin som ny.

Den overflaten med lavest friksjon, er nettopp også slik type lakk :) 

Hadde jeg ikke hatt en veltefri gammel glassfiber segebadenpulk fra før, skulle jeg gjort det selv ;) 

aner ikke om det har vert gjort, men jeg synes der var en god idè :) 

 

83847B79-FAE8-449F-A919-5D6BEC1E1393.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Jeg har nettopp laget en kajakk, av trestrips  (granbord), glassfiberduk og epoxy. Det blir en mye sterkere og stivere konstruksjon enn tilsvarende glassfiberkajakk, og vekten er ett sted mellom halvparten til 2/3 av en ren glassfiberkonstruksjon.

Sammenlignet med rent treverk blir den under halve vekten for samme styrke.

Hvis du leser deg opp på hvordan man lager stipkajakker, så ser du hvor lekende lett det vil være å lage former til å kopiere trepulken din, og få en ny pulk til under halve vekten! Blander du inn noen lister med mørkt treverk til pynt, f.eks., vil den se ut som ett møbel!

Man måtte nok brukt litt tykkere strips enn 5mm, og lagt noen tykke strips på tverk i en pulkkonstrusjon siden den er «åpen» for å gi vridningsstivhet.

En annen fordel er at den gangen den blir slitt, så vil pussing og ett nytt lag 2k lakk (eller maling), gjøre den like fin som ny.

Den overflaten med lavest friksjon, er nettopp også slik type lakk :) 

Hadde jeg ikke hatt en veltefri gammel glassfiber segebadenpulk fra før, skulle jeg gjort det selv ;) 

aner ikke om det har vert gjort, men jeg synes der var en god idè :) 

 

83847B79-FAE8-449F-A919-5D6BEC1E1393.jpeg

Eller faktisk, kanskje en «Stitch & Glue» pulk er det enkleste å lage.

En kompis laget en kopi av min segebadenpulk i fjord ved hjel av S&G metoden. Det går temmelig fort med kryssfinér, epoxy og glassfiberduk. Han fikk ikke kjangs til å prøve den, men den skal prøves i år :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delta force 135. Herlig pulk. Men min pulk veier betydelig mer enn 2,5kg med trekk, spenner og strikk. Tipper rundt 4kg. 
Pulken er god i løssnø. Kanskje vel så god som min tidligere fjellpulken 144. Men å gå bak en med fjellpulken er ikke bare gull. Snuta detter nedi sporet, og siden den er bredere bak presses skroget ut mot sporet fra fjellpulken, og det blir noe tyngre. Bare noe å være klar over. 
 

ellers syns jeg det er god plass i den. Null problem å pakke for mer enn ei uke i den pulken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/23/2020 at 10:16 PM, JorgenKn said:

Tusen takk for alle svar folkens! Mange gode synspunkter jeg ikke hadde tenkt på.

De siste dagene har jeg hoppet mellom begge alternativene og i hver periode vært helt sikker på hva jeg skulle velge. Jeg er fortsatt ikke helt sikker, men heller litt mer mot Expedition 170. Grunnen for det er at jeg tror kanskje deltaen kan bli litt liten dersom jeg dropper beddingen, og pakker telt og sovepose rett ned i pulken som tronn skriver. Soveposen min er ganske stor.  Å ha plass til å kunne pakke ned beddingen underveis dersom jeg møter en krevende etappe vil absolutt være fordelaktig. Der vil forsåvidt også den høye fronten som rayun skriver være kjekk.

Jeg skulle gjerne hatt en like stor, men lettere pulk, men Polar Challenger blir rett og slett for dyr.

Lars Erik Moen (eller andre), jeg ser Acapulka skriver at Delta 135 klarer 350 liter ved 50cm høyde. Har du noen erfaringer dersom en har bedding oppå der igjen? Hvordan blir stabiliteten da?

 

Hei.

Her er et bilde av pulken med telt og bedding oppå. Helt på toppen er et skiseil i tillegg. Tror ikke jeg ville pakka noe høyere enn dette. Som du ser så er beddingen ganske dominerende  oppå pulken og det kan bli et problem hvis du får mye vind. Jeg prøver å pakke så kompakt som mulig og legger de tunge tingene i bunnen av pulken for å sikre stabiliteten. Jeg har ikke hatt noe problem med stabiliteten på denne. Maten er pakka i dagsrasjoner på ca en kg som er lette å fordele rundt i bunnen av pulken. Som du ser så er jeg ikke i nærheten av å utnytte kapasiteten i selve pulken. Kunne godt ha droppa beddingen og lagt sovepose og underlag inni selve pulken, men her har jeg lagt det oppå av gammel vane. Hvis man pakker selve pulken full så vil den nok rage minst en halvmeter over bakken. Egentlig er pulktrekket for stort for mitt bruk, jeg bruker sjelden all plassen. Anbefaler en pulksekk. Veldig kjekt å kunne dra fram dunjakke, termos og niste litt kjapt.  På denne turen hadde jeg med meg flere ting som jeg kunne lagt igjen hjemme, skiseil, isbor ,2kg kamerautstyr og pilkeutstyr, tilsammen 10 kg som strengt tatt ikke var nødvendig og som bidro til at det var tungt å dra dette gjennom løs snø. Et tips er at man tester pulken sin i løs snø med forskjellig last, da får man et tall på hvor mye man kan putte oppi før pulken blir en brøyteplog. 

God tur.

IMG_20200313_081637_6.thumb.jpg.36a4ce88084258c7383a7580f26f88d5.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Marius Engelsen skrev (På 23.12.2020 den 23.11):

Jeg har nettopp laget en kajakk, av trestrips  (granbord), glassfiberduk og epoxy. Det blir en mye sterkere og stivere konstruksjon enn tilsvarende glassfiberkajakk, og vekten er ett sted mellom halvparten til 2/3 av en ren glassfiberkonstruksjon.

Sammenlignet med rent treverk blir den under halve vekten for samme styrke.

Hvis du leser deg opp på hvordan man lager stipkajakker, så ser du hvor lekende lett det vil være å lage former til å kopiere trepulken din, og få en ny pulk til under halve vekten! Blander du inn noen lister med mørkt treverk til pynt, f.eks., vil den se ut som ett møbel!

Man måtte nok brukt litt tykkere strips enn 5mm, og lagt noen tykke strips på tverk i en pulkkonstrusjon siden den er «åpen» for å gi vridningsstivhet.

En annen fordel er at den gangen den blir slitt, så vil pussing og ett nytt lag 2k lakk (eller maling), gjøre den like fin som ny.

Den overflaten med lavest friksjon, er nettopp også slik type lakk :) 

Hadde jeg ikke hatt en veltefri gammel glassfiber segebadenpulk fra før, skulle jeg gjort det selv ;) 

aner ikke om det har vert gjort, men jeg synes der var en god idè :) 

 

83847B79-FAE8-449F-A919-5D6BEC1E1393.jpeg

Det der er en fantastisk idé! Inspirerer til å prøve. Ulempen sammenlignet med kajakkbygging er vel at det må bli noen mer markante "knekker" noen steder? Og hvordan løser man det med springen? Der må vel listene bøyes i to retninger samtidig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (15 minutter siden):

Det der er en fantastisk idé! Inspirerer til å prøve. Ulempen sammenlignet med kajakkbygging er vel at det må bli noen mer markante "knekker" noen steder? Og hvordan løser man det med springen? Der må vel listene bøyes i to retninger samtidig? 

Jeg tror faktisk ikke det vil bli noen problem. Med en høvel, og evt litt epoxy blandet med pussestøv som sparkel enkelte steder, tror jeg det er sånn som man må «løse underveis». En ekstra lekte, limpistol, stropp og noen skruer løser det mest utrolige. En barberskarp høvel, japansag og tapetkniv er nyttig for å tilpasse lister der alt virker håpløst.

Selv måtte jeg vri listene noe voldsomt på min kajakk bak sittebrønnen, jeg lå inn ekstra lekter og brukte gipsskruer med siver skiver og stropper til å holde listene på plass. Etter epoxy var smurt over dekket, kunne jeg ta ut skruene og fjerne stroppene for å pusse og legge på duk. Alt holdt seg på plass :) 

Formene ville jeg bare saget ut bunnen og sidene på, slik at se blir alt for høye. Da kan de monteres slik:

14F36D13-E337-448B-AE63-260A36025200.thumb.png.450a9584d6a1097deb20d91fe174226e.png



Og som nevnt, en kompis har laget nesten ferdig en pulk etter «stitch and glue» metoden. Det blir ikke like pent, men er raskere enn å bruke trestrips, og passer bra til former med skarpe knekker. Jeg ville nok bukt trestrips, siden det er en metode jeg er kjent med fra før.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget ente på Expedition 170. Fikk den i posten idag og måtte selvfølgelig prøvepakke. Vanvittig mye plass og bredden var absolutt godkjent. Eneste jeg reagerte på var at jeg synes draget som jeg også kjøpte, var litt mer tungvindt å montere og håndtere sammenliknet med Fjellpulken sitt. Ser for meg at festet (skrue og mutter) til selve pulken kunne vært erstattet av en karabinkrok for enklere montering/demontering. Noen som har testet det?

Har dere andre forslag for å gjøre montering/demontering av draget enklere?

IMG_0326.jpg

IMG_0329.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (48 minutter siden):

Kveiler wire opp og legger den oppi pulken ved transport

 

Jeg gjør samme, IKKE skru av skrue og mutter, og setter du det sammen igjen, så sørg for at det er litt locktite på. Kan også være lurt med riktig verktøy samt et ekstra par eller 2 med skrue og mutter på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.