Gå til innhold
  • Bli medlem

Bedre med tett, ikke pustende, innertelt?


Oddvins Fjellforum

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å ta opp dette tema med norske teltprodusenter, men har foreløpig ikke fått noe svar. Det virker som om de ikke er spesielt interessert.

Jeg irriterer meg stadig over telt med «pustende» innertelt da denne konstruksjonen tar ekstremt mye av rommet inne i teltet og at teltet blir tungt (og dyrt). I tillegg blir det godt med kondens på ytterteltets innside, når forholdene ligger til rette for det. 

Tett innertelt/vegg: Jeg hadde et telt for mange år siden med tett innertelt, og var veldig fornøyd med det (se warmlite.com). Det var ekstremt romslig og lett. Det lille som ble av kondens la seg på innerteltets innside, hvor det var lett å tørke det av med en klut, eller det tørket av seg selv raskt. Innerteltet var sydd på ytterteltet (den hang i ytterteltet, på en måte) ca 3 cm fra ytterteltet. Teltet hadde et tett fór, kan man si. Teorien er da: Varm/fuktig luft inne i teltet kommer ikke i kontakt med det kalde ytterteltet, så der dannes det ikke kondens. Luftlaget mellom ytter- og innertelt isolerer bra, noe som betyr at innerteltet (stoffet altså) er varmere enn ytterteltet. Den fuktige lufta kommer altså bare i kontakt med den varmeste veggen. Det betyr mindre kondens, som evt kjapt kan tørkes av med en klut.  I telt med pustende innertelt kommer fuktig luft i kontakt med det kalde ytterteltet, altså dannes det mye kondens der, hvor den er vanskeligere å bli kvitt (med det resultat at du ofte vil bære med deg et tyngre telt på ryggen, hvis du ikke har tid til å få tørket teltet skikkelig). 

Hvis Bergans og Helsport gjør det «riktige» med å bruke pustende innertelt, hva er da feil med den teorien jeg nevner her? 

Jeg kan bare se for meg én fordel med pustende innertelt, og det er å få mindre kondens inne i  oppholdsrommet i teltet. Men kondensen blir altså liggende på ytterveggens innside i stedet, og det blir trolig mer av den. 

Finnes det norske eller europeiske produsenter som lager telt med tett innertelt? Det er dyrt å kjøpe fra USA for tida.

Mvh

Oddvin Lund, Nesodden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du beskrive enda flere detaljer rundt hva du tenker her? F.eks. gjennomlufting i innertelt eller ikke?

Jeg har erfaring med enduks telt som i prinsippet er en tett kokong med luftespalter, samt 2-duks telt med "pustende" innertelt.

I vær med høy luftfuktighet foretrekker jeg helt klart telt med pustende innertelt og at så mye som mulig av kondensering foregår mot yttertelt.

F.eks ved høy luftfuktighet og vindstille, er det merkbart hvor mye fukt som bygges opp inne i teltet ila en natt og avsettes på/i klær, soveposer og annet og utstyr i teltet.

Hvordan ser du for deg dette vil bli bedre med tett innertelt?

Spør for å lære her altså. Alltid kult med "nye" ideer som kanskje endrer på hvordan man ser ting 😊

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvins Fjellforum skrev (1 time siden):

 

 

1: Hvis Bergans og Helsport gjør det «riktige» med å bruke pustende innertelt, hva er da feil med den teorien jeg nevner her? 

2: Jeg kan bare se for meg én fordel med pustende innertelt, og det er å få mindre kondens inne i  oppholdsrommet i teltet. Men kondensen blir altså liggende på ytterveggens innside i stedet, og det blir trolig mer av den. 

 

 

1: Bare synsing fra min side. Men hvis det er kaldt ute vil det trolig være kaldt nok på den tette innerteltsduken til at fukten i luften kondenserer? Det blir jo også bra med kondens på ett pustende innertelt om vinteren, og da blir det vel ikke mindre om innerteltet er tett?

2: Ja, det er fordelen. Og uansett hvor mye kondens det blir på ytterteltet skal det renne ned på bakken (eller fryse) hvis alt annet fungerer som det skal og innerteltet ikke presses mot ytterteltet.

Men som sagt, bare synsing.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvins Fjellforum skrev (10 timer siden):

Jeg kan bare se for meg én fordel med pustende innertelt, og det er å få mindre kondens inne i  oppholdsrommet i teltet. Men kondensen blir altså liggende på ytterveggens innside i stedet, og det blir trolig mer av den. 

Og akkurat den fordelen er så stor, at det gjer det verdt å konstruere telt på denne måten. Eg er i alle fall ikkje interessert i å tørke innerteltduken ustanseleg gjennom heile natta for å unngå av soveposen og anna utstyr vert våt av kondens i innerteltet.

Skulle eg ha eit telt med kondensvått innertelt, måtte dette vera betydeleg større enn det teltet eg har no, for å halde alt utstyr vekk frå den våte teltduken. Eit slik telt ville vera betydeleg tyngre enn det teltet eg har no, der innerteltduken er tørr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare temperaturen som er en variabel her. Mengden fuktighet i lufta spiller også en stor rolle. Duggpunktet (temperaturen der vanndampen vil kondensere) øker med økende vanninnhold i lufta. Du vil derfor få kondens på en høyere temperatur hvis du ikke får luftet ut i innerteltet. Et godt eksempel kan være dampsperrepose som brukes i soveposer når det er veldig kaldt for nettopp å unngå kondensering i de ytre lagene av soveposen hvor det blir til is (som i sin tur er vanskelig å bli kvitt). Inni dampsperrepose hvor du ligger føles det ikke særlig godt å være. Fuktig og klamt.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvins Fjellforum skrev (19 timer siden):

(se warmlite.com).

Det var ekstremt romslig og lett. Det lille som ble av kondens la seg på innerteltets innside, hvor det var lett å tørke det av med en klut, eller det tørket av seg selv raskt. Innerteltet var sydd på ytterteltet (den hang i ytterteltet, på en måte) ca 3 cm fra ytterteltet.

Måtte inn å kikke på denne siden, og jeg må ærlig innrømme at jeg blir veldig skeptisk, og blir ikke helt overbevist om at disse helt har beste løsningen, fremfor hva andre telt-produsenter leverer. Spesielt når de skriver om teltene sine:

De skriver bla at teltene skal tåle opp til 160mph vind med stabiliseringer, dette er 71,5 m/s.. som er kategori 5 orkan, som er det høyeste.

"- Warmlite tents resist 95 mph winds and with the optional inside wind stabilizers up to 160 mph winds. "
"- Only requires 3 stakes."
(4 på 3- og 5-manns-teltet)
(https://www.warmlite.com/product/two-person-tent-4-season/)
De med skarpt øye ser og at det mangler noe vesentlig på disse teltene som de aller fleste andre telt har, som også gjør meg enda mer skeptisk til denne påstanden om å tåle opptil 160mph vind.

("157 mph or higher - Catastrophic damage will occur: A high percentage of framed homes will be destroyed, with total roof failure and wall collapse. Fallen trees and power poles will isolate residential areas. Power outages will last for weeks to possibly months. Most of the area will be uninhabitable for weeks or months." (https://www.nhc.noaa.gov/aboutsshws.php) )


Og så var det det romslige "innerteltet" som henger bare 3 cm fra ytterteltet.
(De kan selvsagt og være særdeles dårlige på å presentere produktet sitt på en god måte..)
wIMG_7320.jpg?fit=3000,4521&ssl=1


Og prisene.. helt ekstreme, $899.00 – $999.00 for 2-mannsteltet, og det er UTEN tilleggene man kan velge utenom!
Men hvis man kan overleve en orkan i teltet, så er det vel kanskje verdt det...

Hvordan er disse tette teltene om man skal lage mat inni, eller varme opp teltet med gass- eller multifuel-brenner med tanke på både CO pg evt vanndamp? Er det god nok luftig til dette?


mvh evig skeptiker.

Endret av Kristian J. Vabø
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange teltfabrikanter som har lagd endukstelt i stoff med membran som på en måte blir "tette telt" men som slipper ut endel kondens.
Bergans lagde ett med Dermizax membran som hadde en type "tynn pels" på innsiden slik at kondensen skulle holde
seg på duken.     Samtlige fabrikanter har etter det jeg har sett spesifisert de "tette teltene" til bruk om vinteren.
Da bruker man snøbørsten og børster av rimet.
Lars Monsen testet ett Fjällräven endukstelt på høsten i Finnmark. Hadde STORE problemer med fuktighet i teltet.
Det teltet hadde lufting som ihvertfall slapp ut noe kondens.
Men  teltet forsvant fra marked samme sesong.
Ett voksent menneske puster ut ca. 0,5 liter vann i form av kondens i løpet av natten (7-8 timer)
Legg til fuktighet fra klær og utstyr så blir det mye vann som plasker rundt på teltgulvet !
Dette er nok hovedgrunnen til at teltfabrikantene med testpersoner som tester produktene over lang tid
fortsetter å lage telt med pustende innertelt. De sitter på ektremt med erfaring på hva som faktisk fungerer i praksis :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvins Fjellforum skrev (14 timer siden):

...kondens la seg på innerteltets innside, hvor det var lett å tørke det av med en klut, eller det tørket av seg selv raskt....

Hvor blir den av når den tørker av seg selv? Fuktighet kommer og går ikke av seg selv i et tett rom. Uten utlufting så vil ikke fuktigheta forsvinne, så hvis kondensen blir borte av seg selv, så betyr det at den har endret form til gass. Og da stiger luftfuktigheten. Det er sikkert behageligere, inntil et visst punkt, i en periode, men jeg er skeptisk til Hvordan det funker i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker i gamle dager da vi var på telttur med enduk'ern. Mye fuktighet, klamt og utrivelig. Rett og slett ganske tragisk. Men det er sikkert kommet bedre stoff nå som nok egner seg mye bedre, men da jeg kjøpte mitt første telt (toduker), et Helsport snøhetta, ble det himmels forskjell! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (10 timer siden):

Hvor blir den av når den tørker av seg selv? Fuktighet kommer og går ikke av seg selv i et tett rom. Uten utlufting så vil ikke fuktigheta forsvinne, så hvis kondensen blir borte av seg selv, så betyr det at den har endret form til gass. Og da stiger luftfuktigheten. Det er sikkert behageligere, inntil et visst punkt, i en periode, men jeg er skeptisk til Hvordan det funker i lengden.

Lufting som vanlig, luker høyt og lavt, i «innerteltet», selvsagt.

 

tubbs skrev (11 timer siden):

Mange teltfabrikanter som har lagd endukstelt i stoff med membran som på en måte blir "tette telt" men som slipper ut endel kondens.
Bergans lagde ett med Dermizax membran som hadde en type "tynn pels" på innsiden slik at kondensen skulle holde
seg på duken.     Samtlige fabrikanter har etter det jeg har sett spesifisert de "tette teltene" til bruk om vinteren.
Da bruker man snøbørsten og børster av rimet.
Lars Monsen testet ett Fjällräven endukstelt på høsten i Finnmark. Hadde STORE problemer med fuktighet i teltet.
Det teltet hadde lufting som ihvertfall slapp ut noe kondens.
Men  teltet forsvant fra marked samme sesong.
Ett voksent menneske puster ut ca. 0,5 liter vann i form av kondens i løpet av natten (7-8 timer)
Legg til fuktighet fra klær og utstyr så blir det mye vann som plasker rundt på teltgulvet !
Dette er nok hovedgrunnen til at teltfabrikantene med testpersoner som tester produktene over lang tid
fortsetter å lage telt med pustende innertelt. De sitter på ektremt med erfaring på hva som faktisk fungerer i praksis :)

 

Luftingen på warmlite funker fint, god trekk, chimney effekt i «innerteltet»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (10 timer siden):

Hvor blir den av når den tørker av seg selv? Fuktighet kommer og går ikke av seg selv i et tett rom. Uten utlufting så vil ikke fuktigheta forsvinne, så hvis kondensen blir borte av seg selv, så betyr det at den har endret form til gass. Og da stiger luftfuktigheten. Det er sikkert behageligere, inntil et visst punkt, i en periode, men jeg er skeptisk til Hvordan det funker i lengden.

Rommet er ikke tett, men har vanlig lufting, men veggene er tette slik at varm/fuktig luft går ut lufteluke og ikke ut til ytterteltduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (12 timer siden):

Måtte inn å kikke på denne siden, og jeg må ærlig innrømme at jeg blir veldig skeptisk, og blir ikke helt overbevist om at disse helt har beste løsningen, fremfor hva andre telt-produsenter leverer. Spesielt når de skriver om teltene sine:

De skriver bla at teltene skal tåle opp til 160mph vind med stabiliseringer, dette er 71,5 m/s.. som er kategori 5 orkan, som er det høyeste.

"- Warmlite tents resist 95 mph winds and with the optional inside wind stabilizers up to 160 mph winds. "
"- Only requires 3 stakes."
(4 på 3- og 5-manns-teltet)
(https://www.warmlite.com/product/two-person-tent-4-season/)
De med skarpt øye ser og at det mangler noe vesentlig på disse teltene som de aller fleste andre telt har, som også gjør meg enda mer skeptisk til denne påstanden om å tåle opptil 160mph vind.

("157 mph or higher - Catastrophic damage will occur: A high percentage of framed homes will be destroyed, with total roof failure and wall collapse. Fallen trees and power poles will isolate residential areas. Power outages will last for weeks to possibly months. Most of the area will be uninhabitable for weeks or months." (https://www.nhc.noaa.gov/aboutsshws.php) )


Og så var det det romslige "innerteltet" som henger bare 3 cm fra ytterteltet.
(De kan selvsagt og være særdeles dårlige på å presentere produktet sitt på en god måte..)
wIMG_7320.jpg?fit=3000,4521&ssl=1


Og prisene.. helt ekstreme, $899.00 – $999.00 for 2-mannsteltet, og det er UTEN tilleggene man kan velge utenom!
Men hvis man kan overleve en orkan i teltet, så er det vel kanskje verdt det...

Hvordan er disse tette teltene om man skal lage mat inni, eller varme opp teltet med gass- eller multifuel-brenner med tanke på både CO pg evt vanndamp? Er det god nok luftig til dette?


mvh evig skeptiker.

Disse bildene sier mye. Trangt som bare det, upraktisk, og kan umulig stå bra i vind eller tåle noe særlig med snølast. Ingen barduner.

Ligner mest på pop-up telt fra coop.

 

Men om selve konseptet med tette duker, og skorsteinsventilasjon fungerer bra. Ingen anelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (12 timer siden):

Måtte inn å kikke på denne siden, og jeg må ærlig innrømme at jeg blir veldig skeptisk, og blir ikke helt overbevist om at disse helt har beste løsningen, fremfor hva andre telt-produsenter leverer. Spesielt når de skriver om teltene sine:

De skriver bla at teltene skal tåle opp til 160mph vind med stabiliseringer, dette er 71,5 m/s.. som er kategori 5 orkan, som er det høyeste.

"- Warmlite tents resist 95 mph winds and with the optional inside wind stabilizers up to 160 mph winds. "
"- Only requires 3 stakes."
(4 på 3- og 5-manns-teltet)
(https://www.warmlite.com/product/two-person-tent-4-season/)
De med skarpt øye ser og at det mangler noe vesentlig på disse teltene som de aller fleste andre telt har, som også gjør meg enda mer skeptisk til denne påstanden om å tåle opptil 160mph vind.

("157 mph or higher - Catastrophic damage will occur: A high percentage of framed homes will be destroyed, with total roof failure and wall collapse. Fallen trees and power poles will isolate residential areas. Power outages will last for weeks to possibly months. Most of the area will be uninhabitable for weeks or months." (https://www.nhc.noaa.gov/aboutsshws.php) )


Og så var det det romslige "innerteltet" som henger bare 3 cm fra ytterteltet.
(De kan selvsagt og være særdeles dårlige på å presentere produktet sitt på en god måte..)
wIMG_7320.jpg?fit=3000,4521&ssl=1


Og prisene.. helt ekstreme, $899.00 – $999.00 for 2-mannsteltet, og det er UTEN tilleggene man kan velge utenom!
Men hvis man kan overleve en orkan i teltet, så er det vel kanskje verdt det...

Hvordan er disse tette teltene om man skal lage mat inni, eller varme opp teltet med gass- eller multifuel-brenner med tanke på både CO pg evt vanndamp? Er det god nok luftig til dette?


mvh evig skeptiker.

Foto der viser nok varianten som er lav i ene enden, og kanskje slapt satt opp i tillegg. Det med vindopplysningene skjønner heller jeg ikke noe av. Telt kan leveres med barduner, dog. Det teltet jeg hadde var uten barduner, faktisk, og tålte en god del vind, men lurt er det ikke. Luftingen fungerer fint, vanlige luker oppe og nede, som drar effektivt.

 

Skal bare... skrev (15 timer siden):

Og akkurat den fordelen er så stor, at det gjer det verdt å konstruere telt på denne måten. Eg er i alle fall ikkje interessert i å tørke innerteltduken ustanseleg gjennom heile natta for å unngå av soveposen og anna utstyr vert våt av kondens i innerteltet.

Skulle eg ha eit telt med kondensvått innertelt, måtte dette vera betydeleg større enn det teltet eg har no, for å halde alt utstyr vekk frå den våte teltduken. Eit slik telt ville vera betydeleg tyngre enn det teltet eg har no, der innerteltduken er tørr.

 

Marius Engelsen skrev (På 20.12.2020 den 23.38):

1: Bare synsing fra min side. Men hvis det er kaldt ute vil det trolig være kaldt nok på den tette innerteltsduken til at fukten i luften kondenserer? Det blir jo også bra med kondens på ett pustende innertelt om vinteren, og da blir det vel ikke mindre om innerteltet er tett?

2: Ja, det er fordelen. Og uansett hvor mye kondens det blir på ytterteltet skal det renne ned på bakken (eller fryse) hvis alt annet fungerer som det skal og innerteltet ikke presses mot ytterteltet.

Men som sagt, bare synsing.

 

Hvis innerveggen er betydelig varmere enn ytterveggen , vil det dannes mindre kondens på den. Det er teorien, interessant å få data på det. 

 

Oddvins Fjellforum skrev (23 minutter siden):

Lufting som vanlig, luker høyt og lavt, i «innerteltet», selvsagt.

 

Luftingen på warmlite funker fint, god trekk, chimney effekt i «innerteltet»

 

Oddvins Fjellforum skrev (23 minutter siden):

Lufting som vanlig, luker høyt og lavt, i «innerteltet», selvsagt.

 

Luftingen på warmlite funker fint, god trekk, chimney effekt i «innerteltet»

 

Oddvins Fjellforum skrev (23 minutter siden):

Lufting som vanlig, luker høyt og lavt, i «innerteltet», selvsagt.

 

Luftingen på warmlite funker fint, god trekk, chimney effekt i «innerteltet»

 

tubbs skrev (12 timer siden):

Mange teltfabrikanter som har lagd endukstelt i stoff med membran som på en måte blir "tette telt" men som slipper ut endel kondens.
Bergans lagde ett med Dermizax membran som hadde en type "tynn pels" på innsiden slik at kondensen skulle holde
seg på duken.     Samtlige fabrikanter har etter det jeg har sett spesifisert de "tette teltene" til bruk om vinteren.
Da bruker man snøbørsten og børster av rimet.
Lars Monsen testet ett Fjällräven endukstelt på høsten i Finnmark. Hadde STORE problemer med fuktighet i teltet.
Det teltet hadde lufting som ihvertfall slapp ut noe kondens.
Men  teltet forsvant fra marked samme sesong.
Ett voksent menneske puster ut ca. 0,5 liter vann i form av kondens i løpet av natten (7-8 timer)
Legg til fuktighet fra klær og utstyr så blir det mye vann som plasker rundt på teltgulvet !
Dette er nok hovedgrunnen til at teltfabrikantene med testpersoner som tester produktene over lang tid
fortsetter å lage telt med pustende innertelt. De sitter på ektremt med erfaring på hva som faktisk fungerer i praksis :)

 

Men har de erfaring med tette innervegger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forvirrende  å snakke om yttertelt/innertelt her. Warmlite-teltene har dobbelt vegg, kan vi heller si, som begge er vann/luft-tette. Det er vanlige luker som tar seg av ventileringen. Dette er ventileringen i det innvendige rommet som begrenser dannelse av kondens. Vanlige luker lavt (luft inn) og høyt (luft ut). Altså ingen ventilering av lufta mellom veggene. Det trengs ikke, der er det stillestående luft som gir varmeisolasjon. Det kan godt tenkes at ventileringen vil bremses hvis innerveggen er pustende (det kan hindre «chimney-effekten» som sørger for utskifting av luft). Når vi skal ha god trekk/lufting i en ovn eller i et hus, så lager vi ikke hull i veggene , men vi har åpninger oppe og nede.

det mest interessante her, synes jeg, er i hvilken grad en varm, tett innervegg fører til lite kondensering, sammenlignet med det som skjer på en kald yttervegg som blir eksponert for varm/fuktig luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 minutter siden):

Disse bildene sier mye. Trangt som bare det, upraktisk, og kan umulig stå bra i vind eller tåle noe særlig med snølast. Ingen barduner.

Ligner mest på pop-up telt fra coop.

 

Men om selve konseptet med tette duker, og skorsteinsventilasjon fungerer bra. Ingen anelse.

 

Har selv tre telt med pustende innertelt som henger 5-15 cm fra ytterveggen (Helsport, Hilleberg, Marmot). Det stjeler mye av plassen. Tenkt deg en opphengt innervegg 3 cm fra ytterveggen, og hvor mye mer plass det gir. Mulig bildene ikke viser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvins Fjellforum skrev (1 minutt siden):

det mest interessante her, synes jeg, er i hvilken grad en varm, tett innervegg fører til lite kondensering, sammenlignet med det som skjer på en kald yttervegg som blir eksponert for varm/fuktig luft.

Skjønner at det er ett tett kammer mellom innervegg, og yttervegg.

Men for at denne innerveggen skal være noe varmere enn ytterveggen, må luften i mellomrommet være stillestående. Med litt trekk og bevegelse i duken vil luften flytte mye på seg. I beste fall vil den isolere som en bademadrass når det er helt vindstille, og selv da vil luften sirkulere mye i mellomrommet (konveksjon?).

Så jeg vil tro at innerveggen fortsatt vil være så kald at det kondenserer, når vi snakker om forhold som er så kalde at kondens blir en reell faktor. Varme sommernetter er ikke kondens tema uansett.

Men jeg kan ikke kvantifisere mine tanker :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvins Fjellforum skrev (Akkurat nå):

Har selv tre telt med pustende innertelt som henger 5-15 cm fra ytterveggen (Helsport, Hilleberg, Marmot). Det stjeler mye av plassen. Tenkt deg en opphengt innervegg 3 cm fra ytterveggen, og hvor mye mer plass det gir. Mulig bildene ikke viser det.

Gamle Helsport telt er helt sørgelige på akkurat det.

Jeg har ett Fjellreven og ett marmot telt hvor innerteltet er stramt som trommeskinn, og det samme ble Hilleberg unna etter jeg strammet opp strikkene på innerteltet selv. Slappe telt er ikke noe gøy nei...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvins Fjellforum skrev (11 timer siden):

Rommet er ikke tett, men har vanlig lufting, men veggene er tette slik at varm/fuktig luft går ut lufteluke og ikke ut til ytterteltduken.

Skjønner. Da ble det litt klarere, og konseptet en del mindre tvilsomt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som warmlite teltene har stive stenger? Dvs. Alustenger som er helt forbøyde, og settes ofte sammen bit for bit etterhvert som man trer de inn?

Såvidt jeg har forstått vil dette gi stenger som er mange ganger sterkere enn vanlige teltstenger som står i spenn. Litt mindre praktisk med bøyde stangsegment i sekken.

Kan i så fall forklare noe av påstandene om hvor mye vind teltene tåler, siden stengene ikke flekser som på vanlige telt. Da er behovet for barduner redusert også.

Custom 3 person har stort sett samme høyde som vanlige tunelltelt, og har inngang i hver ende samt siden: https://www.warmlite.com/product/ultra-light-three-person-tent-4-season/

Med vindstabilisatorer, barduner, midtstang (?), og sidedør ble det ikke en fin pris.

1901 dollar med frakt. (1725 uten frakt).

20768kr pluss tollgebyr. 21.000 for ett telt er mye, men hvis man er 100% sikker på at dette er det eneste teltet man vil ha, så er der kanskje verdt det for den enkelte.

2DEBA103-B5E1-47B6-97E8-C945512A92DC.png

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Ser ut som warmlite teltene har stive stenger? Dvs. Alustenger som er helt forbøyde, og settes ofte sammen bit for bit etterhvert som man trer de inn?

Såvidt jeg har forstått vil dette gi stenger som er mange ganger sterkere enn vanlige teltstenger som står i spenn. Litt mindre praktisk med bøyde stangsegment i sekken.

Kan i så fall forklare noe av påstandene om hvor mye vind teltene tåler, siden stengene ikke flekser som på vanlige telt. Da er behovet for barduner redusert også.

Custom 3 person har stort sett samme høyde som vanlige tunelltelt, og har inngang i hver ende samt siden: https://www.warmlite.com/product/ultra-light-three-person-tent-4-season/

Med vindstabilisatorer, barduner, midtstang (?), og sidedør ble det ikke en fin pris.

1901 dollar med frakt. (1725 uten frakt).

20768kr pluss tollgebyr. 21.000 for ett telt er mye, men hvis man er 100% sikker på at dette er det eneste teltet man vil ha, så er der kanskje verdt det for den enkelte.

2DEBA103-B5E1-47B6-97E8-C945512A92DC.png

Jeg hadde de prebøyde stengene i mitt warmlite-telt fra 1980-tallet. De var ekstremt lette og tynne i godset, selv om det var brede stenger sammenlignet med hva vi er vant til. Jeg var litt skeptisk til styrken, men de holdt bra. Mener å huske at jeg fikk en skade i hard vind, men at det var på grunn av at de ikke satt helt sammen i en skjøt, og det er jo dumt. De må monteres nøye. De spiller på lag med stramt oppsatt telt.Hele teltet kan strammes opp mens man er inne i teltet, nylig utvider seg når fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvins Fjellforum skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde de prebøyde stengene i mitt warmlite-telt fra 1980-tallet. De var ekstremt lette og tynne i godset, selv om det var brede stenger sammenlignet med hva vi er vant til. Jeg var litt skeptisk til styrken, men de holdt bra. Mener å huske at jeg fikk en skade i hard vind, men at det var på grunn av at de ikke satt helt sammen i en skjøt, og det er jo dumt. De må monteres nøye. De spiller på lag med stramt oppsatt telt.Hele teltet kan strammes opp mens man er inne i teltet, nylig utvider seg når fuktig.

Nylon utvider seg, skal det være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt rart er at et konsept som synes å har vært utprøvd i flere tiår og skal være så bra ikke har fått større utbredelse og omtale. Det er nesten umulig å finne tester for dette teltet på Internett, og det som finnes av omtale som går på fukt varierer veldig (fant til og med en som hevdet at man i følge bruksanvisningen skulle bruke dampsperre-skjorte #8{} ). For meg ser det ut til at det kan ha problemer i fuktig vær, og det er jo her de fleste telt har problem. Det er ikke sånn at andre telt alltid har store problemer med kondens uansett vær. Jeg kan se at det er en fordel at man lufter ut innerteltet rett ut forbi ytterteltet, men det er jammen ikke alltid jeg ønsker at det trekker 20 kuldegradder rett inn i innerteltet der jeg ligger. Det vil dessuten være nederst i innerteltet det er kaldest, altså der man ligger.

Men interessant - tja. Det hadde jo vært artig å teste et sånt telt - hvis jeg fikk låne et, men i utgangspunktet er jeg skeptisk til så be-jaende reklame på alle områder fra null kondensering og orkan styrke 5 ned bare 3 plugger, helt uten reservasjoner til at jeg vil dumpe særlig mye penger i et sånt prosjekt.

 

;-)

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.