Gå til innhold
  • Bli medlem

Skistav - Cody Townsend


Terka

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilken skistav Cody Townsend bruker en del i "The Fifty"? 

Iflg Cody selv så er det en Salomon, men han vet ikke hvilken modell det er. (Finner heller ikke modellen hos Salomon)

Mer konkret så er jeg interresert i å identfistere "grepet" nedover overrøret på teleskopstaven. Jeg har selv lignende løsning men har brukt styretape for sykkel nedenfor håndtaket på staven, og tenker "skumgummigrep" vil gi et litt bedre grep en det jeg har nå. Om noen har forslag til hva som kan benyttes mtp å modde egne staver så tar jeg gjerne i mot tips. 

 

image.png.43c61d7f84ee78badfe78bc08a7f6139.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Terka skrev (1 time siden):

Om noen har forslag til hva som kan benyttes mtp å modde egne staver så tar jeg gjerne i mot tips. 

 

image.png.43c61d7f84ee78badfe78bc08a7f6139.png

Jeg har brukt sykkelstyreteip, sånn som deg, men jeg synes det ble for glatt. Så jeg har teipet en klump med sykkelstyreteip, og brukt vulketeip over, sånn at jeg får noe å lene hånden mot. Med 2-3 sånne nedover staven kan man gå med så lange/korte staver man vil, uten at man trenger å knipe på staven for å holde grepet.

Jeg synes faktisk de kjøpestavene hadde hatt godt av ett par større kuler nedover også.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om disse kan brukes. Har brukt dette til diverse sykkelstyrer/barends, og styrketreningsgreier. For at de ikke skal skli eller rotere tres de på styret før kontaktlimet har herdet. En limstreng i den langsgående skjøten kan også være aktuelt. 

For å få fram kulene kan du klippe krympestrømpe i passe diameter, tres innpå og punktvarmes.

Testes uten lim for å se om resultatet blir greit. Blir penest med transparent kontaktlim.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Black Diamond Alpine Carbon Cork Tundra som egentlig er "vandrestaver" men som jeg dytter på Åsnes sin løssnøtrinse på vinteren.  Det blir en lett og fin stav som for oss som ikke er ekstra høye. Velger dog staver som oppleves litt mer robuste når det er en viss risiko for knall og fall.

 

 image.png.eab305aafeb81fb883b005cf05bb1d85.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 BD Expedition 2 har også "foamgrep" litt tilsvarende de du har. Traverse er litt tyngre, men de har et ekstra grep litt under håndtaket. Det spiller ikke noen rolle hvor på dette grepet du holder (over/øverst/midt/nederst), det er greit å holde i det uansett. Traverse er solide, mine har fått godt med juling og de siger ikke. Fine med Åsnes trinser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black Diamond staver er ikke mangelvare i heimen her. 😄

20201221_195259.thumb.jpg.53fc9a33712ce6e58e916b0e1f0909e3.jpg

Traverse ute til høyre er jr sine. Det er de ute til vendte jeg spekulerer litt rundt i denne tråden. Enden mod eller erstatning!, ref første post. (Husker ikke hvilken modell dette er annet en at dem ikke selges lenger)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Black Diamond Expedition 3 (Expedition 3 har tre ledd, mens Expedition 2 har to ledd), og de har skumgummi under håndtaket som @Omnilite nevner over her. Kan virkelig gå god for de stavene, både når det gjelder ergonomi og soliditet. Jeg tror de får mest belastning når jeg bruker dem under tarpen i vindfulle forhold og så langt har de ikke gitt etter. Men mulig du @Terka står nedover i brattere terreng enn det jeg gjør, så mulig du har et helt annet forhold til hvor mye de bør tåle.

Men det jeg liker med dem er at de har en ring med ekstra skumgummi helt nederst. Skulle gjerne ønske den var enda større, eller at skumgummien hadde riller, for når man ikke bruker stroppen så er det mer behagelig jo mer friksjon eller jo mer hånden kan hvile på, slik at du ikke må knipe så hardt. Så skal du lage noe på egenhånd så ville jeg lagt inn enten riller eller en stopper nederst. Og jeg ville ikke valgt et overdrevent mykt materiale, for igjen så må du knipe ekstra mye for å holde staven, noe jeg tror blir ubehagelig over tid.

1295262112_Skjermbilde2020-12-21kl_20_20_19.png.2bd42cedf92b9769bf6e12b3a1cc9815.png 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, trenger du nye staver, eller trenger du en grunn til å skaffe nye staver? 😆 Du trenger bare håndtak, spiss og trinser 🙃

Jeg har kun ett par staver men flere par ski. Disse stavene bruker jeg til langrenn (det gjør jeg lite av, og låner helst min kones staver i så fall), fjellskiturer, telemark, toppturer på rando og telemark, og i skibakken :)

Åsnes spitsbergen Expedition:

0BC04ED5-8FFE-4FB2-A3D9-B45AF6F239F9.thumb.png.d75b42deef4ed691d647d0d9d1ceb4d8.png

Jeg har som nevnt teipet på en kule/klump under det nedre håntaket, sånn at jeg kan holde hånden over kulen, eller ha kulen mellom pekefinger og langfinger om jeg vil ha kortere stav. Det trengs ikke noe funksjon for å justere lengden, det er ett svakt punkt på staven, og øker vekten. Jeg har sett for mye brukne teleskopstaver.

Den ene trinsen har jeg byttet med en stiv trinse, med en stålkrok på, for å betjene hælløfterne på dynafit bindingene og på Voile Switchback bindingene. (Kroken er for å dra opp hælløfteren på switchback).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Vel, trenger du nye staver, eller trenger du en grunn til å skaffe nye staver? 😆 Du trenger bare håndtak, spiss og trinser 🙃

Vel.... trenger og trenger.  Jeg har mekka på et sett stegjern for isklatring flere kvelder her nå for å få dem til å passe bra både på randoneestøvler og klatrestøvler, det sier vel sitt.. 😅

Altså, jeg trenger ikke nye staver, men jeg observerer egen bruk og ser forbedringspotensiale. Jeg flytter nevene en del opp og ned på stavene under traversering, liker lange staver på slake anmarsjer, og korte staver når jeg skal kjøre ned. Og jeg liker store/myke trinser som skal holde i løs snø men bøye seg når det er hard snø slik at piggen ikke vippes ut. Og stavene brukes opp-ned om man skal base opp til fots i et bratt parti med løs snø. Osv osv.

Mest sansynlig så ryker ductape rullene(bare en plass å ha litt backup for nødrepp) på stavene til venstre samt styretape, og så blir det å forbedre de stavene litt mtp grep nedover. Men de "skummkulene" nedover stavene til cody ser ut til å ha et bra grep altså. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu. Kjekt med litt tid til å sysle litt på veslejulafta 😅

20201223_200618.thumb.jpg.41ba2e8eebabc110e5fff8d648a5a8c5.jpg

Foreløpig 18 g økt vekt, Men måtte legge inn en "spacer" for å få skumrør til å sitte. Mulig denne kan byttes ut.  Økt omkrets er bra for grepet. 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trengs mer info om fremgangsmåte Terka.

Er det disse du har brukt? https://bikeshop.no/xlc/2501589900/xlc-gr-f01-foam-holker-sort-400mm

Hva er isåfall innvendig diameter på disse holkene?

Artig at jeg har gått å pønsket på å gjøre noe lingnende med BD-stavene mine selv den siste uken. Er lei av dårlig grep under bratte traverser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer; det er de holkene til 49,- parret fra bikeshop.

Lengden på 40 cm veier 48 g, de på stavene mine er ca 32 cm (skråskjært oppe).

20201224_010616.thumb.jpg.b6b30815e2d27de559952887d35b85ad.jpg

Innvendig diameter er ca 19mm. Utvendig diameter er 30 mm. Jeg tapet en rett stripe av styretapen jeg hadde på tidligere langsetter røret for å få det nye holkene til å sitte. Dette ble gjort for å teste ut, godt mulig det blir en permanent løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, det var ett enormt grepp på de där till Cody Townsend. Är de litt ulik hverandre på bildene du viste? Det er noe hvitt mellom hver knopp på den ene bilden men ikke de andre. Kan det tyde på att de er litt tuklet med? 

De Armadastavene veier 220 gram/styck med Åsnestrinsene. Topper på att de originale var 15-20 gram lettere men de var särdeles elendige. :) Måtte bruke litt våld for å få åsnesene på men det gick akkurat. Köpte faktisk flere staver når jeg kjöpte disse fordi vekten ikke var å finne noet sted, så jeg kunde veie alle jeg kjöpte å beholde de letteste. Samboern syntes det var en god idé, fordi hun beholdt et av de andre paren. :)

Ville egentlig ha staver uten teleskop men det var veldig få lette på tilbud... 

Endret av Per Ericsson
Glemte å si noe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
KristianP skrev (På 21.12.2020 den 20.27):

Jeg har Black Diamond Expedition 3 (Expedition 3 har tre ledd, mens Expedition 2 har to ledd), og de har skumgummi under håndtaket som @Omnilite nevner over her. Kan virkelig gå god for de stavene, både når det gjelder ergonomi og soliditet. Jeg tror de får mest belastning når jeg bruker dem under tarpen i vindfulle forhold og så langt har de ikke gitt etter. Men mulig du @Terka står nedover i brattere terreng enn det jeg gjør, så mulig du har et helt annet forhold til hvor mye de bør tåle.

Men det jeg liker med dem er at de har en ring med ekstra skumgummi helt nederst. Skulle gjerne ønske den var enda større, eller at skumgummien hadde riller, for når man ikke bruker stroppen så er det mer behagelig jo mer friksjon eller jo mer hånden kan hvile på, slik at du ikke må knipe så hardt. Så skal du lage noe på egenhånd så ville jeg lagt inn enten riller eller en stopper nederst. Og jeg ville ikke valgt et overdrevent mykt materiale, for igjen så må du knipe ekstra mye for å holde staven, noe jeg tror blir ubehagelig over tid.

1295262112_Skjermbilde2020-12-21kl_20_20_19.png.2bd42cedf92b9769bf6e12b3a1cc9815.png 

Jeg vurderer Black Diamond Vapor 2 stavene til topptur.

Jeg går mye uten å bruke stroppen siden jeg varierer grepet på stavene mye, og ikke vil rive av en skulder under nedkjøringen. Jeg hoder ofte tommelen øverst på staven. Går det an å fjerne stroppen på disse, og er det greit å holde staven på denne måten?

Forskjellen er at Expedition 2 stavene veier 250 gram stk, går opp til 155 lengde, og har 100 mm trinse.
Vapor 2 veier 225 gram stk, går opp til 135 lengde, og har 75 mm trinse.
Begge stavene har håndtak som er fint å vippe hælløftere med, det er er ett pluss for begge.

Når det gjelder lengde er stavene mine i dag 145, men det er litt for langt til toppturer. Jeg er 170 høy, og trenger ikke så lange staver. Stavene jeg har i dag veier 200 gram per stav (åsnes spitsbergen expedition).

Usikker på hvilke av modellene jeg bør velge. Noen innspill?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.