Gå til innhold
  • Bli medlem

Folk som er mye på tur, hvordan får dere det til?


derp

Anbefalte innlegg

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

 

Flertallet på fjellforum har ikke problemer med dørstokkmila. Allerede en her som har nevnt at han har sekken pakket klar til enhver tid, og det har jeg sett flere her inne har. Vi har planer i hodet, ruten tegnet inn på kartet, værmeldingene sjekkes selv om vi vet vi ikke kan dra på tur, og er klare som springfjærer til å dra på alenetur når anledningen byr seg. Jeg er faktisk sikker på at jeg ikke er den eneste som planlegger neste  tur før den pågående turen er over 🤣

Enkelte har barn, og kone som jobber turnus i helsevesen. De jobber gjerne helger, kvelder, røde dager, og flere av skoleferiene som påske, vinter, jul, etc. Barn er ofte syke, og med mange i husstanden kommer det stadig ting i veien, og det er ikke bare bare å drive en stor familie alene heller. Dette er ikke unnskyldninger, og det går naturligvis utover turmulighetene man har alene.

Ikke minst: For at aleneturen skal bli bra må alt være på stell hjemme før man drar, først da kan man slappe av og nyte opplevelsen.

Tar man med ungene på tur løser man alt på en gang, men da får man ikke realisert norge på langs.

Og, med fare for å ta helt feil, har ikke du barnet 100% av tiden heller, og har sånn sett samme «friheten» som terka snakker om... 😏

Jeg tror personlig dørstokkmila er like lang for alle, bare at flertallet her inne er flinkere å ta fatt på den! Har selv en sekk pakket til en hver tid i boden 😉 

men familie og ikke minst stor familie er ingen lett oppgave. Det er mange hensyn som må taes og da må det prioriteres! Det kan jo godt være at det bare blir korte dagsturer når de små er i en spesiell aldersgruppe eller krever ekstra oppmerksomhet. Jeg jobber selv turnus og har selv samboer som har ugunstig arbeidstid og nei, du tar feil 😉 jeg har barnet 100% men vi bytter på ansvaret i husstanden så den andre kan dyrke sine hobbyer. Så får man hver sin gang alenetid til de større turene. 
Dette vil jo naturligvis være vanskeligere med flere barn. 
 

det er ingen fasit, men det er gode muligheter til å gjøre noe med tidsklemma, turlysten eller andre faktorer som spiller inn på det du har mest lyst å gjøre! 
kan man flytte nærmere turmulighetene? Kan man finne seg annen jobb? Tørre å tenke utenfor boksen. Plutselig er man 10 år eldre å har kastet vekk store deler av livet 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AASEDAASE skrev (5 timer siden):

Mye som går. Jeg jobber på 11. året offshore. Man blir bortskjemt med 2/4 rotasjon. 8 måneder fri i året til å være med familien,

Det er litt lett å romantisere det der, men når man er borte så er man borte. Folk flest hjemme jobber 8 timer, sover 8 timer og har 8 timer fritid fem dager i uken. Vi er 4 måneder borte hjemmefra pr år, og da er man helt borte. Er det noe som skal foregå hjemme i jobbperioden så har man et problem. Om man vil være med på sosiale ting som en kompistur med venner, eller delta i sangkor eller korps eller delta i lokalstyre/kommunepolitikk så er det utelukket. Det er ikke normalt liv å gå offshoreskift, og de kompisene mine som jobber hjemme har et mer sosialt liv enn det jeg som offshorearbeider har.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (58 minutter siden):

For kvar timeløn som vert brukt på utstyr, vert det ein time mindre tid til å vera på tur.

Delvis uenig. Om du har mulighet til å regulere arbeidstid sjølve og jobbe "akkurat nok" timer til at det går rundt økonomisk , eller har mål om å pensjonere deg tidligere ved å bruke dagens inntekt til å betale ned/inn for å kunne pensjonere deg tidlig (og da dra mye på tur) så stemmer det nok.

Dei fleste i dag har avtalefesta antall timer per veke man skal jobbe, gjerne 37,5 timer over 5 dager per veke. Om  det er snakk om bruke all lønna på utstyr og dermed ikkje ha råd til å dra/reise på tur utenfor arbeidstid, så er eg litt meir enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (29 minutter siden):

Har selv en sekk pakket til en hver tid i boden 😉 

Delvis avsporing,

Her har jeg hatt en sekk stående klar flere år hvor sekken er fyllt med vanndunker, Per nå er sekken fyllt med 30 liter vann / 30 kg. Denne brukes flere ganger i uken på ulike stier som ender opp ved et lite vann bak her, dette gir da ca 300 høydemeter pr runde opp fra utgangsdøren. Rekker man å legge inn flere runder en dag så er det bonus.  Hverdagstur, lufting av hodet, og trening av kroppen for de litt større turene i fjellet.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (18 minutter siden):

Dei fleste i dag har avtalefesta antall timer per veke man skal jobbe, gjerne 37,5 timer over 5 dager per veke.

Det aller fleste har moglegheit til å ha stilling mindre enn 100% dersom ein vel å prioritere fritid heller enn arbeid. Det er kun spørsmål om kva ein prioriterer her i livet.

Når det er sagt, er eg glad eg har ein jobb som gjev meg meining og glede, i stadenfor å ha ein jobb kun for å få råd til å drive fritidsaktivitetar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (1 time siden):

Det er litt lett å romantisere det der, men når man er borte så er man borte. Folk flest hjemme jobber 8 timer, sover 8 timer og har 8 timer fritid fem dager i uken. Vi er 4 måneder borte hjemmefra pr år, og da er man helt borte. Er det noe som skal foregå hjemme i jobbperioden så har man et problem. Om man vil være med på sosiale ting som en kompistur med venner, eller delta i sangkor eller korps eller delta i lokalstyre/kommunepolitikk så er det utelukket. Det er ikke normalt liv å gå offshoreskift, og de kompisene mine som jobber hjemme har et mer sosialt liv enn det jeg som offshorearbeider har.

 

Støtter det @Kjell Iver sier her, lett å romantisere offshorelivet. Kjenner mange som ikke orker eller vil mer (av ulike grunner) og begynner på land. Selv om fordelene er store for de unge og single, blir det tyngre mentalt når pliktene drar på seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi løste mye av dette med å flytte fra storby til bygd. 

Når du bor i naturen med høgfjell rundt dørene, jakt og fiske-terreng like utenfor, så sparer en mye tid som tidligere ble brukt til å reise til/fra natur :) 

Sigurd har oppsummert bra i blogginnlegget Sult: https://www.utemagasinet.no/friluftsliv/blogg/sult

"Bor du i tillegg i en by uten fjell i horisonten er løpet kjørt: Pakke på torsdag, stange i kø fredag, krampaktig tur på lørdag, vaske ut og stange i kø søndag, pakke ut mandag. Og så er snart pakketorsdagen der igjen."

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (14 timer siden):

Jeg hadde ingen "graf" på det @tubbs, men med ganske så visuell hjerne, og vant med å presentere en del,  så tok det 1-2 minutter å slenge sammen en slik når man likevel satt forran pc'en. ;) 

Se for deg tankekartet mitt mtp risikovurdering på fjelltur/topptur vinterstid. 😂 Tør du bli med meg på tur. 😜

Bare å si ifra det Terka :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kun snakk om prioritering? For min del har jeg fått mer fritid etterhvert som jeg har «klatret på karrierestigen». I dag bedømmes min innsats etter hva jeg utretter, ikke hvor mange timer jeg er fysisk tilstede på et kontor. Jeg jobber stort sett hjemmefra og vet jeg er priviligert! Ikke alle har mulighet til det. 
Ellers har vi to barn med alt det innebærer, men gir hverandre rom til egentid i tillegg til fellestid. De neste åra håper jeg å kunne flytte nærmere gode turområder, bo enklere,  jobbe mindre og ha mer tid til barn og hobbyer. 

Kan si hva man vil om dette litt rare året, men at det å jobbe fra «hvorsomhelst» har vist seg å funke og er kommet for å bli. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (13 timer siden):

Det er litt lett å romantisere det der, men når man er borte så er man borte. Folk flest hjemme jobber 8 timer, sover 8 timer og har 8 timer fritid fem dager i uken. Vi er 4 måneder borte hjemmefra pr år, og da er man helt borte. Er det noe som skal foregå hjemme i jobbperioden så har man et problem. Om man vil være med på sosiale ting som en kompistur med venner, eller delta i sangkor eller korps eller delta i lokalstyre/kommunepolitikk så er det utelukket. Det er ikke normalt liv å gå offshoreskift, og de kompisene mine som jobber hjemme har et mer sosialt liv enn det jeg som offshorearbeider har.

 

Jeg valgte det vekk, halverte lønnen (nesten) men 10 doblet livsgleden! Offshore livet er som regel romantisert av de som ikke har jobbet der ute over lengre tid! Jeg hadde ikke valgt det igjen uansett hvor godt betalt det var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (16 minutter siden):

Jeg valgte det vekk, halverte lønnen (nesten) men 10 doblet livsgleden! Offshore livet er som regel romantisert av de som ikke har jobbet der ute over lengre tid! Jeg hadde ikke valgt det igjen uansett hvor godt betalt det var.

Det er mange bakdeler ved jobben, skal absolutt si meg enig i det men jeg hadde jobbet offshore for halve lønna og. Ikke alle er lagd for å gå hjemme å trø oppi hverandre hele tiden. Har fått prøvd i permitteringsperioder å jobbe på land men vil alltid ut igjen.

Jeg er borte når jeg er borte men helt hjemme når friperioden kommer. Levere og hente guttungen i barnehagen og muligheten å ta dagsturer/nærturer når kona er på jobb. Er jo fortsatt hjemme etter arbeidstid som alle andre men ulempen er at det kan bli ensomt siden alle kompiser jobber 7-15.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poenger og tips her.

Her er noen av mine....

Har det jeg trenger av utstyr og vet hvor alt er. God start😏

Er alltid på jakt etter åpninger i familielivet. Har flere ideer klare og på kort varsel er jeg på tur. Da snakker vi ikke ekspedisjoner, men nære og korte turer. 

Alt fra å pakke pulk og dra ut på en 3-dagers, til å ta med underlag+sovepose og sykle 15 min for kun å overnatte ute. 
Dagsturer er det flest av( nesten hver dag jeg er hjemme). Som å ta ettermiddagskaffen ute, laget på primus eller bål. Av og til i egen hage.

Så er det viktig å være tilstede i og for familien også. Ikke bare når det skal skje noe, men også når det ikke skjer noe spesielt. Bare se TV og være der. Vanskelig balansegang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan snu litt på problemstillingen til ganske mange, her er det mannen som jobber service og jeg jobber 8-16 (for tiden sykemeldt men det er en annen sak). Mannens jobb er uforutsigbar å jeg vet ikke når han reiser på jobb, når han er hjemme, hvor han skal eller varighet på jobbene da de ofte kan bli lenger enn planlagt pga uforutsette ting som feks manglende deler og lignende. Ergo står jeg ganske alene når det kommer til logistikk på hus og hjem og hans jobb gjør at mye av det jeg planlegger faller gjennom pga hastejobber osv

Da tenker jeg at jeg må rett og slett sette litt krav til både han og meg om at når han kommer hjem så skal jeg ha rom til å reise og få avbrekk fra å være daglig leder for hus&hjem as 😅 Da er det greit å ha kontroll på turutstyr og gjerne ha et lite lager av mat og lignende. Det blir jo gjerne nærturer ennå og jeg får ikke alltid planlagt etter det beste været alltids men det får heller bare være slik i småbarnsperioden. Men for oss blir det en balanse, samt jeg trenger virkelig det avbrekket fra alt om det ikke skal rable for meg 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmhelland skrev (På 21.12.2020 den 11.18):

Vi løste mye av dette med å flytte fra storby til bygd. 

Når du bor i naturen med høgfjell rundt dørene, jakt og fiske-terreng like utenfor, så sparer en mye tid som tidligere ble brukt til å reise til/fra natur :) 

Sigurd har oppsummert bra i blogginnlegget Sult: https://www.utemagasinet.no/friluftsliv/blogg/sult

"Bor du i tillegg i en by uten fjell i horisonten er løpet kjørt: Pakke på torsdag, stange i kø fredag, krampaktig tur på lørdag, vaske ut og stange i kø søndag, pakke ut mandag. Og så er snart pakketorsdagen der igjen."

Gjorde det samme, flyttet til Finnmark for 4 år siden, Beste valget jeg har gjort!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (På 21.12.2020 den 7.23):

For kvar timeløn som vert brukt på utstyr, vert det ein time mindre tid til å vera på tur.

Samd. Eg plar seie, at for kvar skalljakke av ok kvalitet kjøpt til veil pris kan ein person med gjennomsnittleg lønn ta 3 dagar ulønna permisjon.

(kviler sjølvsagt på ein føresetnad om at ein har slik type fleksibilitet/tilpassing i jobben). 

Dette er dog berre ein faktor knytt til balanse turliv/fritid/jobb. Det er no som kjent mange andre faktorar som spelar inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
tubbs skrev (På 20.12.2020 den 18.14):

Noen jobber for å leve og andre lever for å jobbe!
 

"Noen jobber for å leve og andre lever for å jobbe!"

Dette sitatet er så vanvittig riktig! Jeg ser ingen feil å å jobbe hardt i perioder for å opparbeide rykte, jobbe seg opp i stilling osv, men man må bare ikke glemme at man må bruke den "tjente krone" på å skape seg et rom til å drive med det som gjør en glad! Personlig jobber jeg som freelanser og jeg jobber veldig hardt i perioder for å kunne ta tid til å gjøre det man aller helst vil :) Man trenger jo heller ikke å låne opp til evne, da blir jo jobbjaget et press. Bo mindre og kjør en litt kjipere bil enn det man har råd til ;)  Dette er i hvertfall min formel, og den har gjort meg lykkelig med masse tid til å leke i Norges deilige lekegrind. 

  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som har et valg ;) mitt beste tips må vel være: ikke få barn og i hvert fall -ikke- med en som ikke er delaktig når skilsmisse er et faktum! 
Spontane helgeturer er ikke så lett lenger hvis jeg ikke vil komme hjem til et rotete og møkkete hus søndag kveld. Og å halvere jobbtid er ikke et alternativ når to barn skal forsørges :) 
På tross av det får jeg ofte høre- så flink du er til å komme deg ut! Skulle ønske jeg var mer som deg! Det sier meg bare gudbedre så lite folk kommer seg ut....

Så - legg dere på kne og hyl ut deres takksigelser til den/de/det dere tror på, for at dere får lov til å tilbringe så mye tid ute som dere gjør 😊 

Det gjør jeg og forresten. Tross alt så bor jeg ikke i USA eller Gjerdrum, har mat på bordet, god trygg jobb og tak over hodet. Mer enn mange i verden kan si 💕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imp skrev (45 minutter siden):


Spontane helgeturer er ikke så lett lenger hvis jeg ikke vil komme hjem til et rotete og møkkete hus søndag kveld.

 

 

💕

Det finnes grader av alt, og det finnes grenser på hva man skal og bør tolerere, men ett «rotete og møkkete hus» er subjektivt. Turutstyr i gangen, skiutstur slengt inn på gulvet i garasjen siden man kom sent hjem fra fjellet, samt gress og barnåler på badet etter tørk av utstyr må man tåle om man skal ut å ha det gøy. Og bilen som var nyvasket forrige uke ser ut som den har vert til skogs 😕  Sånn er det søndags kveld, og mandag, etter en turhelg.

Det er mer enn nok av de som kunne fått gjort mye mer kjekke ting, om man firte litt på kravene hjemme. Ungene bryr seg ikke allverden om huset er strøkent, og bilen er blank, de bryr seg mer om foreldre som har tid til å gjøre kjekke ting.

Men som sagt, det finnes selvfølgelig grader av dette, man må ha en viss standard hjemme, og det kan absolutt blir for rotete og skittent såklart! :) Det finnes nok av sånne eksempler 🤢

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.