Gå til innhold
  • Bli medlem

Hybridbukse i bomull/goretex?


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Ser etter ei fritidsbukse av hybridprinsippet. Men dei fleste eg har funne har ofte eit eller anna ekkelt nylonstoff i store deler av buksa. Og eg ser etter ei bukse i litt grov bomull, som f.ex g1000, men som er forsterka med ein eller anna vantett membran i bein og sete. Nokon som veit om det eg ser etter finnes? Og det kan ikkje være noko med slimfit, då mine bein mot normalt ikkje har fasong som piperensere 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første tanke var Norrøna Svalbard Heavy Duty. Den består hovedsakelig av et tykt bomull/polyesterstoff (altså samme som g-1000) men på strategiske steder på knærne og i baken er det flex3-stoff som er fleksibelt (stretch) og vannavstøtende. Men ikke helt vanntett, så hvis du setter deg ned på vått underlag vil du bli våt i  baken etter hvert. Bortsett fra det er det ei svært robust allround bukse med normalt romslig passform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre so er produsentane fryktelig glad i nylon og anna syntetisk stoff. Mjukt, tynt og sårbart, både tøyet og mannen bak. Når ein går f.ex ettersøk her på Vestlandet der det er meir einer og granfelt enn anna vegetasjon, er ikkje tynne og lette fritidsbukser det beste alternativet. Eg fant ei bukse frå Härkila som eg trudde var perfekt til mitt bruk, men den viste seg desverre å ha eit snitt som passer mannfolk med syltynne bein 🤨

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke komme med konkrete forslag til kraftig bukse med vide bein da alle mine bukser ser vide ut til mine piperensere. 

Men, kan det finnes noe i avd for jaktbekledning? Eller arbeidstøy?

Når det gjelder dine spesifikke ønsker om egenskaper mtp vanntetthet løser du det enkelt så lenge du finner ei bukse med de andre egenskapene du vil ha. En blanding av White Spirit og silikon påføre i de områder du vil ha vanntette. Hvor mye, eller lite av buksa du vil ha tett og graden av vanntetthet bestemmer du selv. 

Finner du rett bukse er resten løst i løpet av 10 minutter. Her er mitt eget eksempel på hvordan jeg løser denslags:

 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Takk for det @Kristian J. Vabø Det stemmer at jeg kjenner Fjellreven brenner pro buksen gjennom bruk vinteren 2019/2020.

@magnum_mauser Jeg kan absolutt anbefale denne som en vinterbukse. Grunnen er at denne er varm, (har kun testet den i -18 som kaldest) 

på en vindstille fjelltur på Blefjell sammen med barna. Jeg ønsket meg en vinterbukse som var vannett, det blir mye sitting på knærne, jobbing i snøen med ved, og generelt i forteltet. Jeg tenkte nok på buksen som en fin bukse i litt regnvær også. med brynje netting stilongs eller en ren ull stilings kjenner jeg det skapes friksjon mellom 

et glatt lag på innsiden av buksen og mot beina mine, Jeg har tenkt at dette er rare saker, men jeg har enda ikke opplevd å fryse på beina. Ofte bruker jeg også noen tykke sokker som kona har strikket, (de hvite og sorte som går til over knærne) Buksen holder snø og vann utenfor, har brukt den i skikkelig plaskregn i Jotunheimen også, men da ble den våt rundt øvre del av lårene, mulig noe vann kom inn under regnjakka, tørket fort. 

 

Denne buksen har ingen lufting, og f.eks på påskefjellet blir den for varm, tenker også at den er for varm om du vandrer mye i fjellet utenom vinteren, går fint i et par minus, men 

for meg er dette en fantastisk vinterbukse, både i skog og fjell.

Jeg tenker om bukser ellers i året at regner det, så blir man våt, og da vil jeg ha en bukse som tørker fort, derfor bruker jeg nå Fjellreven Lappland Hybrid buksen den er jeg også fantastisk fornøyd med, denne er også med i pulken på lengre turer, just in case. har du noen spørsmål eller vil se buksen så kan du ta en titt på min instagram profil fjellmann77 og bare kom med spørsmål :) hyggelig å kunne hjelpe!

Mvh. André.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (1 time siden):

Kan ikke komme med konkrete forslag til kraftig bukse med vide bein da alle mine bukser ser vide ut til mine piperensere. 

Men, kan det finnes noe i avd for jaktbekledning? Eller arbeidstøy?

Når det gjelder dine spesifikke ønsker om egenskaper mtp vanntetthet løser du det enkelt så lenge du finner ei bukse med de andre egenskapene du vil ha. En blanding av White Spirit og silikon påføre i de områder du vil ha vanntette. Hvor mye, eller lite av buksa du vil ha tett og graden av vanntetthet bestemmer du selv. 

Finner du rett bukse er resten løst i løpet av 10 minutter. Her er mitt eget eksempel på hvordan jeg løser denslags:

 

 

Okey, denne hadde jeg sansen for 👍

Dette blir vel mer som å smøre på ett lag med vanntett belegg, enn sånn som plagg vanligvis er impregnert?

Blir stoffet helt potte tett etter denne behandlingen? Jeg tenker da på pusteevnen, om det blir større motstand å blåse gjennom plagget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Larix said:

Jeg tenkte på Lappland Hybrid Trousers, fra Fjällräven, men de har en del stretchstoff, som er syntetisk, så de treffer nok ikke helt.

Det er vanskelig å finne ytterplagg uten syntetiske materialer. Norrøna hadde noen behagelige anorakker i ren bomull, men de er også begynt å blande resirkulerte plastflasker i stoffet. Utvalget av turjakker og bukser i rene naturmaterialer er nesten ikke-eksisterende. Fjällrävens g-1000 er hovedsakelig laget av plast (polyester), med 35% bomull innvevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Dette blir vel mer som å smøre på ett lag med vanntett belegg, enn sånn som plagg vanligvis er impregnert?

Nja,... jeg er ikke sikker på hva de bruker, eller hvordan det fabrikkimpregneres, men blandingen jeg bruker bli mer, eller mindre vanntett.

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Blir stoffet helt potte tett etter denne behandlingen? Jeg tenker da på pusteevnen, om det blir større motstand å blåse gjennom plagget?

Jeg vil anta det blir tilnærmet potte tett om du påfører opp i mot rein silikonblanding, men det har jeg aldri prøvd.

Når det gjelder blåsetesten så fungerer det slik at der jeg påfører svak silikonblanding kan jeg blåse gjennom. Bruker jeg tykkere blanding, eller legger på flere lag blir det vanskeligere å blåse gjennom. 

Nå husker jeg ikke blandingsforholdet jeg brukte i filmen, men minns at den muligens var litt svak(for mye W.S.) Hanskene fra BikeTec som ble impregnert i filmen er i bruk i disse våte sykkeldager og holder meg fortsatt tørr. Men de er mer å betrakte som ekstremt vannavstøtende, enn potte tette. Disse hanskene hadde en vindtett front/framside og er veldig løst vevet mellom fingrene blant annet.  Front er tung å blåse gjennom, mens mellom fingrene er det relativt lett. De er likevel vannavstøtende også der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (19 minutter siden):

Nja,... jeg er ikke sikker på hva de bruker, eller hvordan det fabrikkimpregneres, men blandingen jeg bruker bli mer, eller mindre vanntett.

Jeg vil anta det blir tilnærmet potte tett om du påfører opp i mot rein silikonblanding, men det har jeg aldri prøvd.

Når det gjelder blåsetesten så fungerer det slik at der jeg påfører svak silikonblanding kan jeg blåse gjennom. Bruker jeg tykkere blanding, eller legger på flere lag blir det vanskeligere å blåse gjennom. 

Nå husker jeg ikke blandingsforholdet jeg brukte i filmen, men minns at den muligens var litt svak(for mye W.S.) Hanskene fra BikeTec som ble impregnert i filmen er i bruk i disse våte sykkeldager og holder meg fortsatt tørr. Men de er mer å betrakte som ekstremt vannavstøtende, enn potte tette. Disse hanskene hadde en vindtett front/framside og er veldig løst vevet mellom fingrene blant annet.  Front er tung å blåse gjennom, mens mellom fingrene er det relativt lett. De er likevel vannavstøtende også der.

 

Ok, takk :) 

Skal definitivt prøves på noe, men kanskje ikke på den nye norrønadressen min ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Ok, takk :) 

Skal definitivt prøves på noe, men kanskje ikke på den nye norrønadressen min ;) 

He-he, nei det hadde jeg kanskje ventet med. 

 

Men her kommer oppfølging fra forrige innlegg: Jeg ble litt nysgjerrig på potte tett vs. ekstremt vannavvisende.

Jeg sjekket Youtubefilmen  og det var som antydet en veldig tynn blanding, 1:4 kanskje nærmere 5 og det er en påføring og et år siden jeg la ut filmen. Jeg har brukt hanskene på våte sure dager etter impregneringen og de er ikke re-impregnert etter at filmen ble laget.

Her er dagens test utført akkurat nå:

Fortsatt vannavvisende og vannet preller av.

7E7B204A-FAC4-4108-9EC1-D1B7B91D2366.thumb.jpeg.d0c7f6b923b50e46923111a1d2819827.jpeg

Men er de pott tett? Vasken ble fyllt og hanskene ble senket. (og stoppeklokka startet)

D233C8BE-B4A2-41A8-B3BC-408C652973FE.thumb.jpeg.b87c6a51f45aa08d7e13c4fb0d5a4ab7.jpeg

86EA187B-453F-45C0-AF85-47514B584B91.thumb.jpeg.0a69040b6fe15aca371bde8314f70ba5.jpeg

Jeg stoppet klokka med en gang jeg kjente vannet mot huden.

2203C875-1778-4065-B07C-25FFFFDBC93B.thumb.png.b113b1a922d354d558a956e5e7fe1290.png

"Potte tett" i 26 sekunder. Første lekkasje i søm ved tommel, neste umiddelbart derpå i søm mellom ring og lillfinger.

Ingen lekkasje hverken fra front eller det veldig løse porøse stoffet mellom fingrene, kun fra søm. Etter 35 sek kommer vann over kanten og testen avsluttes.  

Konklusjon: Ikke potte tett, men ekstremt vannavvisende. 

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KariN. skrev (1 time siden):

Hei, kunne Lundhags Anthjah vært noe? Den har vanntette paneler https://www.lundhags.com/no/klar/herre/bukser/antjah-ii-ms-pant/?code=7318731828101

Jeg er veldig fornøyd med denne, mitt førstevalg i skogen når det regner eller har regnet. Opplever den som veldig slitesterk, behagelig i bruk, og den har holdt vannet ute.

Finnes ikkje i min strl pr i dag, men kan sjå ut som den kan være eit alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna heavy duty har jeg. Virker ganske vannavstøtende de partiene på knær og bak. Sitter du på knærne blir det nok vått. Jeg har ikke testet å impregnere noe ekstra. God og solid bukse men den veier en del siden stoffet er tykt. Kjekt at det er lufting på den. 

Bukse j3g har som er vanntett slik er Revolution Race Silence Pro. Den har partier som er vanntett på knær og bak. Dog er det ikke bomull ellers men syntstoff. Dette er en tynnere bukse så den passer nok best sommerhalvåret. Jeg har zip off versjon så den fungerer både som shorts og bukse på tur. Stoffet i den er ganske så vindtett også. Det gjør dog at den kan føles litt klam på varme dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.