Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av primus


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte Primus Gravity III, primært for å bruke med gass. Da jeg testet den med alkylatbensin fikk jeg meg en hyggelig overraskelse.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DITtc6jLFTBY&ved=2ahUKEwiB9NXiw9PtAhXkkIsKHXD_BHkQjjgwAHoECAUQAQ&usg=AOvVaw3MaaJkZoHs2P8PDtCvn7M8

Bensinen som blir brukt i denne videoen er ikke helt fersk. Derfor antydninger til gulskjær. Når bensinen var fersk kunne jeg brenne rent brenner hodet.

Dette er en veldig enkel brenner, men den er nok ikke egnet til kokkelering, for den har ikke finjustering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (12 minutter siden):

Jeg kjøpte Primus Gravity III, primært for å bruke med gass. Da jeg testet den med alkylatbensin fikk jeg meg en hyggelig overraskelse.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DITtc6jLFTBY&ved=2ahUKEwiB9NXiw9PtAhXkkIsKHXD_BHkQjjgwAHoECAUQAQ&usg=AOvVaw3MaaJkZoHs2P8PDtCvn7M8

Bensinen som blir brukt i denne videoen er ikke helt fersk. Derfor antydninger til gulskjær. Når bensinen var fersk kunne jeg brenne rent brenner hodet.

Dette er en veldig enkel brenner, men den er nok ikke egnet til kokkelering, for den har ikke finjustering.

 

Takk for tips 

Jeg har lest litt på den nå og tror ikke den passer helt til mitt bruk da jeg skal bruke den til alt fra snøsmelting til matlaging høyt til fjells vinterstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valdres i mitt hjerte skrev (5 timer siden):

Skal kjøpe meg en primus til vinterbruk i fjellet, den skal primært gå på miljøbensin. Har kun en gammel gassbrenner til sommerbruk, så har null erfaring med primus. 

Har sett på optimus polaris og optimus Nova. 

Hvem av disse er å anbefale? Dere kan også gjerne komme med anbefalinger om andre brennere

Jeg kjøpte en MSR Whisperlite universal nå for noen uker tid siden. I hovedsak fordi jeg har MSR multifuelbrennere fra før og vet at MSR er omtrent bombesikker. Har en 22 år gammel XGK 2 som funker den som snus ennå, kun normalt vedlikehold gjort opp gjennom årene. Samme med en Whisperlite International fra 2006, still going strong. Whisperlite universal kan i likhet med Optimus Polaris brukes med både gass, bensin og parafin. Dog så krever den dysebytte mellom disse tre drivstoffene og bytte av hodet på drivstoffslangen. Forøvrig en kjapp og enkel sak. Dette er vel Optimusens fordel at den ikke krever. På den andre siden er Whisperliten mye mere stille i bruk enn Optimus Polaris. Så vidt som jeg vet så er Optimus Polaris endel bedre på simmering enn Msr så det kan jo være greit med mye matlaging. Skulle jeg valgt Optimus så hadde jeg valgt Polaris framfor Nova, ene alene for at Polaris har mulighet å brenne gass også, noe Nova ikke har. Men ønsker du å slippe å høre bråket som brenneren(Optimus) lager ved bruk så går du for en annen brenner som er mere stille i bruk. Eller kjøper en silent cap også, deg hjelper betraktelig på støyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus Polaris OptiFuel er jo en variant av Nova som også tar gass. funker uten dyseskift.  Jeg har hatt Nova i siden den kom med innebygd rensenål for rundt år siden.
Har aldri hatt noe tull med den etter at jeg lærte meg å være forsiktig med Cejn koblingen. Nyere varianter har andre koblinger.  Det var en periode hvor kvaliteten på Optimus var for dårlig, men det har kommet seg igjen.

Jeg har testet gass også på den gamle Novaen med hjemmelaget overgang, det funker OK.  Min går aller best på bensin, og det tror jeg er typisk, alle "multifuel" jeg har testet er optimale på bensin, og takler ande drivstoff i ulik grad.   Gass og bensin går som regel bra uten endringer,  Parafin er utfordring for noen brennere.  På min Nova gjør jeg ofte det vi ikke skal gjøre heller oppi det drivstoffet jeg har i slumpen av det som er igjen på flaska. Det har gått bra hver gang.

Det har kommet forslag til andre brennere her med en del gode argumenter, mindre støy er av og til deilig.  Nesten ingen andre kan reguleres like nøyaktig ned til svak varme da de ofte ikke har ventil på selve brenneren. 

På dagsturer har jeg av likevel begynt å bruke min gamle Coleman Apex bensinbrenner som er stille, og like lett å regulere. Denne er litt tyngre, og ikke så solid.  Av likevel jeg er fortsatt Nova-fan 😊 og anbefaler denne til det bruket du har skissert.

Endret av dsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt gå god for Primus Omnifuel. Den går glimrende på det aller meste av brensel og har egne dyser for ulike brenseltyper (følger med og er fastmontert på brennerbeinet). Selv bruker jeg den kun med renset bensin. Går som en klokke. I tillegg er den lett å vedlikeholde og driftsikker. Fungerer bra både til matlaging og snøsmelting :) Finnes også en som heter Primus omnilite. Mye av de samme egenskapene, men lettere. Minuset er ørlite lavere effekt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forumet er det stadig folk som klager over sine primus og optimus slangebrennere.

MSR er det mye mindre klager på, men de har en svakhet: Noen av o-ringene i pumpen er malt. Så demonter pumpen og gnikk vekk malingen, så er problemet løst permanent.

Også har Whisperlite litt hoy CO produksjon når kjelen er på brenneren.

Jeg bruker MSR XGK II til det aller meste, utenom finsteking av pannekaker og denslags.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

På forumet er det stadig folk som klager over sine primus og optimus slangebrennere.

MSR er det mye mindre klager på, men de har en svakhet: Noen av o-ringene i pumpen er malt. Så demonter pumpen og gnikk vekk malingen, så er problemet løst permanent.

Også har Whisperlite litt hoy CO produksjon når kjelen er på brenneren.

Jeg bruker MSR XGK II til det aller meste, utenom finsteking av pannekaker og denslags.

Går det fint å steke speilegg på xgk-en? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (9 timer siden):

Går det fint å steke speilegg på xgk-en? 

Har ikke prøvd. Men det går bra å koke grøt og sånt hvis du rører godt og bruker teflonpanner.

Hvis du bare gir flasken ett par pump med trykk, før du fyrer opp, så får man litt svakere flamme. Når speileggene er ferdig kan du pumpe litt ekstra slik at du får fart på kaffevannet.

Ett speilegg går fort å lage, man kan også løfte pannen litt hvis man gidder.

Eller så kan man bruke en «simmer plate» (lages enkelt av ett hermetikklokk, hvis du ikke vil kjøpe ferdig), for å dempe varmen. Men det blir da naturligvis sløst littegrann drivstoff/energi.

Til mine turer, går det faktisk i vannkoking stort sett.

Er det mye finsteking på tur (speilegg, pannekaker etc.) så er ikke XGK ett bra valg. Den er ett bra valg hvis du vil ha en brenner du lett kan få fyr på selv om den er våt av sjøvann (selverfart), og flammen ikke blåser lett ut.

Hva med Dragonfly? Aldri prøvd den selv, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hovedbruken til vinterturer så ville jeg vurdert MSR Dragonfly eller XGK. Dragonfly hvis du skal tilberede noe annet enn vann, og XGK hvis du kun trenger vann til real etc. XGK er strengt tatt av eller på. Men man kan pumpe mindre trykk, men det er litt styrete. Dragonfly har full kontroll på flammen. 

XGK er kjent som den beste på lite kullos og en relativt trygg brenner, men ifølge boka til Randulf Valle har ikke Dragonfly heller noe stort kullosforbruk. Jeg har begge brennere, men om jeg kun skulle hatt en, ville det blitt Dragonfly. 

Et pluss med XGK er at den har mindre deler som kan føre til havari. Dog har jeg til over å ha noe form for plager med min Dragonfly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de over skriver 👍

Dragonfly er i en annen liga mtp matlaging, mye pga justering nær bennerhode, i tillegg til den på pumpa.

20201219_105356.thumb.jpg.0358e8b839c2d38bb224ae451e3f314d.jpg

Jeg kan ikke si noe om holdbarheten, annet enn at jeg har hatt null problemer med begge typer brennere de årene jeg har hatt dem.

Vær obs på at Dragonfly har litt annet pumpe en de andre MSR brennerene, dersom det skulle bety noe for valget (redundans) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 minutter siden):

Det de over skriver 👍

Dragonfly er i en annen liga mtp matlaging, mye pga justering nær bennerhode, i tillegg til den på pumpa.

20201219_105356.thumb.jpg.0358e8b839c2d38bb224ae451e3f314d.jpg

Jeg kan ikke si noe om holdbarheten, annet enn at jeg har hatt null problemer med begge typer brennere de årene jeg har hatt dem.

Vær obs på at Dragonfly har litt annet pumpe en de andre MSR brennerene, dersom det skulle bety noe for valget (redundans) 

Ser på bildet at dragonfly ikke har kabel i slangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt tror jeg de fleste brennere er bra i dag uavhengig av om de kommer fra MSR, Optimus, Primus, osv.  Blir du godt kjent med brenneren din så et det "den beste brenneren" du vet om.

Ventil/justering på selge brenneren er en stor pluss for finjustering ved matlaging, jeg ville gått for en slik om jeg skulle ha en brenner. Dvs Primus Omnilite, Optimus Nova, MSR Dragonfly, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Primus Omnifuel selv, hatt den 17 år og ikke noe tull eller vedlikehold. Eneste er litt fett på pumpelæret en gang i blant. Den har regulator både på pumpe og brenner så den er enkel å justere. Den lager en del lyd da som alle primus med slik konstruksjon. Jeg har silencer på min og da er den stille. Tar alle drivstoff men jeg nesten bare kjørt den på renset bensin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig fornøyd med Primus Omnifuel, den er solid, enkel å fyre opp, har høy effekt og er god på regulering av flammen.

En brenner uten skikkelig regulering av flammen virker fryktelig tungvindt. 

Jeg har også Omnilite med original silencer, men denne har litt lavere effekt og det tar dermed litt lengre tid å smelte snø. Denne er med som reservebrenner på de vinterturene der man er avhengig av brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Marius Engelsen said:

Kan også være lurt å ta ett søk og lese litt før man bestemmer seg.

 

3B139B94-17A3-4767-A80A-67B16B64E865.png

2BF9B8EB-701E-4A7D-B07B-EAEE991B169A.png

1E6820E8-31D7-43A1-9276-842453A8C7E7.png

Så skal man også huske på at dette er en svært populær brenner og da vil det naturlig også kunne komme flere tilbakemeldinger på feil.

Skal heller ikke glemme brukerfeil/manglende vedlikehold. Dette er bare spekulasjoner, men jeg vil tro at for den vanlige mann i gaten er det flere som velger multifuel-brenner fra Primus enn MSR da Primus er et veldig kjent merke og derav virker trygt for mange å kjøpe. Da en del av disse er mindre opptatt av å ivareta utstyret sitt enn "friluftsnerder/guruer" kan det også forekomme flere feil, nettopp grunnet manglende vedlikehold eller brukerfeil. 

Msr XKG er en mer spissa brenner og en som ofte faller mer i smak for entusiasten. Har selv snakket med de som har fått havari på XKG'en sin to ganger ila en tur (pumper og pakning), så hvem av Primus eller MSR som lager mest pålitelige brenner avhenger nok av flere faktorer og kan ikke konkluderes ut ifra tilbakemeldinger på et forum. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tråder her inne også som beskriver hva som anbefales sterkt å gjøre når man anskaffer en ny brenner, spesielt viktig for de som har regulering ved dysen.

1. Vask /risk flasken med ca. 2 dl bensin og tøm ut.  Bensinen her skal ikke inn i systemet IGJEN.

2. Fjern dysen.  fyll opp flasken, pump opp og la ca. 3 dl. bensin gå igjennom systemet for å renske ut. Bensinen her skal ikke inn i systemet IGJEN.

3. Sjekk at dysen er ren og sett på plass.

4. Fyr opp med forvarming.  NB! Sjekk at bensinen kommer RETT opp av dysen før du tenner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller.... for å ikke overkomplisere det for førstgangsbrukere:

  • Kjøpt en brenner og akrylatbensin, fyll på, pump opp trykk i flaska, forvarm, og tenn på.
  • (Les gjerne brukermanualen som følger med først.)

Brennere fra produsenter som nevnes i tråden her selges ikke som halvfabrikata eller ting som må vedlikeholdes og renses før første gangs bruk. Prøv den ut hjemme før tur, virker den ikke lever den tilbake til butikken/be om hjelp.

Tur skal være enkelt å komme i gang med.

 

For oss utstyrsnerder så kan vi gjerne gjøre det @Blaser nevner.  Skal dog inrømme at jeg har aldri gjort det med noen av brennerene mine, men har antagelig hatt griseflaks siden alle virker tipp topp. ;)

 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigaste att prova brännaren före en tur/resa och öva på alla moment från förvärmning till reglering och avstängning.

Fungerar brännaren att koka upp ca 5 L dvs 3-5 st start och avst är nog det ej några fel på den.

Prova även tex koka lite gröt,steka tex ägg osv.eller det mest avancerande du planerar att anv den till.

Val av brännare blir ofta den med ett bra pris när man köper nära en tur.

De flesta multifuel har så hög effekt jfr Trianglia på T-sprit som de flesta lyckas med utan övning före resa att övning är nödvändigt för de flesta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Som nevnt, vanskelig å finjustere, ikke glem det. Men ellers er den bra.

Det er jeg klar over, er ikke så ofte jeg skal steke bacon og egg osv, de gangene jeg skal det får jeg holde stekepannen litt i lufta eller finne på noe annet smart. Blir mest grøt, koke fisk, vann til diverse tørrmat osv. 

Regner med det vil gå bra, ellers får jeg heller kjøpe en annen brenner senere igjen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.