Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokeutstyr på tur?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Hva bruker folk på tur til matlaging på tur? Tenker redskaper til matlaging og spiseutstyr — ikke primuser. Jeg bruker noen enkle plastfat, plast eller trekrus, spork/turbestikk, kniv som basis. Noen ganger litt mer. Alt etter hvor avansert man skal være. Ser de selger sett med "alt" innhold. Hva tenker folk om slike løsninger? Blir en del ekstra vekt å bære på?

 

https://www.addnature.no/friluftsliv/campingkjokken/tur-kjokkentilbehor/458410.html?_cid=22_-2917_237694_237706_266149_719574_0_Prisguide.no&c=816&utm_term=458410&_cid=22_-2917_237694_237706_266149_719574_0_Prisguide.no&c=816&utm_term=458410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei skje, en gaffel, en litt stor kopp, en tallerken i plast. Kniv henger i beltet. Hva mer trenger man?
Slike sett er for meg bare latterlige - rivjern, kjøkkenhåndkle, krydderkvern, stekespade, skjærebrett osv. I alle dager! Og hvor er ostehøvelen?😄😃

Men det er meg, hver må finne ut hva som passer for dem. Som det meste her i livet - det finnes ingen fasit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Gsi Pinnacle 8’ som stekepanne med Primus ss plate/asjett som lokk til stekepanna. Asjetten passer perfekt nedi panna så den tar null plass. Som kjele bruker jeg MSR ceramic 1,3L. Veldig fornøyd med denne da man pga av det ceramiske belegget fint kan steke bacon/pølser med den også itillegg til å koke stapper,nudler,supper og vann. Min Primus Omnilite Ti glir pent på plass ned i kjelen med et lite kjøkkenhåndkle imellom. Har ett kjekt 11 delers kjøkkenkit fra Gsi også som jeg har med om behov!
Skal det være minimalistisk så er det en 650ml Titanium kopp fra Primus som huser minste gassboks og en BSR 3000 brenner og en Optimus Titanium long folding spork. Det er alt en trenger for å leve på Real turmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et "Wildo Tallrikslåda Originalsett" når jeg startet med friluftsliv, samt et alu.bestikk fra Sea To Summit, da den knivsporken i Wildo-settet er elendig. Men gikk kjapt for et mer personlig tilpasset opplegg etter hva jeg har behov for på hver enkelt tur, så det blir enten alt eller deler av det som er på bildet under. Har nå gått over til trebestikk da det egner seg bedre til bruk i Trangias non-stick steikepanne som jeg bruker. Bestikket i tre brukes både til tilbereding av mat og til å spise med. Er det noe mer hardført som må kuttes som ikke trekniven takler, så brukes turkniven. Lang skje til Real turmat og lign.
Til å lage maten på er det Trangia 27-serie eller Trangia Triangle, med gass- eller rødspritbrenner. Bruker 25-serie steikepanne om det er behov for noe større enn den originale panna fra 27-serien. Har og en stor Trangia 1,4l kaffekjele som brukes ved behov(dedikert bålkjele).

IMG_1549.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en Wildo Storkåsa, kniv gaffel av noe slag og en lang skje til Real kommer du langt.

Storkåsa øse rommer 0.8l, potetmos kan lages rett oppi, passer til suppe, gryterett, grøt og er stor nok i bunnen som "tallerk" til annet som ikke er flytende. Finnes i flere farger, så trenger du ikke bare til deg, kan hver ha egen farge. Målestreker innvendig. Tåler mye, og kan selvsagt også brukes til øse..

Koster i skrivende stund 29,- på blant annet outnorth, så er noe av det rimligste mattilbehøret som funker til alt mulig. (Finnes i flere størrelser)

2206980900004_a_storkasa_wildo_20.jpeg.jpg.a16059e640aedf28f12e36c7e7d073f8.jpg

 

https://www.outnorth.no/wildo/storkasa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kopp når jeg skal ha varm drikke bruker jeg enten en brette/snyltekopp eller Sea to Summit Delta mug.

Delta mug tar 4.75dl, det er fin plass oppi til en vitaminboks som jeg har pulverkaffe i, en pose rett i koppen og en liten skje. Skulle kanskje tro at det hadde vært bedre med en isolert kopp, men Delta mug holder overraskende godt på varmen, så det oppi holder seg mer enn varmt nok til å drikke i rolig tempo, selv på vinteren. En bonus ved at den er såpass stor er at den funker finfint til å varme fingrene på.

1642081859_Sea_to_Summit_Delta_Mug_orange640x430.jpg.e015415480e9d698f761741e03111200.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.