Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelting med 3-sesongers telt


Hafrak

Anbefalte innlegg

Dutton skrev (1 time siden):

Jeg har et Helsport Himalaya Xtreme 2 telt jeg kan selge deg for 5500. Teltet er kun brukt et par vinterturer og fremstår i veldig bra stand. Dette teltet tåler vær! Ta kontakt om du ønsker mer info. 

Takk det blir litt lite. Kjøper jeg nytt telt, må det romme 3 personer. Jeg har store ambisjoner for noen av familiemedlemmene mine..  😅😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (34 minutter siden):

Hvis det er silnylon er duken vanligvis like glatt på begge sider. Silicon er bakt inn i duken, som gjør den veldig sterk.

Har den seigt belegg på ene siden er det vanligvis ett PU belegg.

Men det er ikke sikkert dette er en fasit.

Nydelig! Alt en kan lære her!  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert bra med det gamle teltet ditt om du tar noen forholdsregler. Følg nøye med på værmeldinga, den er ganske nøyaktig et par-tre dager fremover. Det finnes en mobilapp som heter Windy, den gir god oversikt over vindforholdene noen dager frem i tid - men du må ha mobildekning. Meldes det sterk vind går du ned fra høyfjellet.
Ta med ei ekstra teltstang eller et skjøteledd, ei knekt teltstang er ei ubrukelig teltstang :-) . Og noen meter sterk tape. Grav teltet litt ned, bygg levegg, og ikke minst viktig: Bruk alle bardunene!
Men som andre har vært inne på, det er noe med følelsen av usikkerhet, å ikke være sikker på at det kanskje viktigste utstyret man har med holder mål i uvær. Hva gjør du i verste fall, at teltet ødelegges midt på natten i snøstorm og du er timesvis unna trygghet? Med en fjellduk/vindsekk og en spade berger du nok livet, men det blir fryktelig utrivelig da :-) .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (14 minutter siden):

Med en fjellduk/vindsekk og en spade berger du nok livet, men det blir fryktelig utrivelig da :-) .

Jeg leste en bok om overlevelse i vinterfjellet. Forfatteren mente at dersom det blåser så kraftig at det er fare for at teltstenger kan knekke, og teltduken rivner, er det beste å trekke ut teltstengene og legge seg inn igjen i soveposen og vente på at uværet er over før man skyver stengene tilbake. Da blir teltet som en stor vindsekk

Alternativet er knekte stenger og/eller revet duk.

Ikke dumt forslag egentlig, men man må passe på så man ikke blir begravet i snø helt da.

Og selvfølgelig kan man bruke pulk, ski, snøscooter etc. til å lage/forsterke ett nødly.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke å fortelle hva andre SKAL gjøre, men hvis vi alle her skal snu kortene våres opp i synet, så mener de fleste her i allefall...... 

Bytt telt til slik «eventuell» ekstrem tur.

Ikke ta en tjangs hvis du allerede før turen har funnet et mulig svakt ledd. Å det er bra du tenker deg om, for det er nok av de som bare drar, uten å slå opp en tanke om hva man kan vente seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er dukens rivestyrke og kraftige stenger. Noe annet å tenke på er ventilasjon. Hvis teltet har et ventilasjonssystem hvor en glipe langs bakken utgjør en del av ventilasjonen er de ofte dårlig egnet som vintertelt. Denne glipen spar man jo ofte litt snø over og da blir man jo ikke kvitt fuktigheten som vil bygge seg opp inni teltet. Gode vintertelt har ventilasjon som ikke tetter seg ved snøfall, ofte høyt opp på teltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett ønske om ett lett telt, men kanskje en natt eller 3 ute om vinteren.
Høyst sannsylig ikke på Hardangervidda, men gjerne i Langsuua eller Valdresfjellene.

Hva tenker dere om ett slikt telt for (litt) vinterbruk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geso skrev (47 minutter siden):

Har ett ønske om ett lett telt, men kanskje en natt eller 3 ute om vinteren.
Høyst sannsylig ikke på Hardangervidda, men gjerne i Langsuua eller Valdresfjellene.

Hva tenker dere om ett slikt telt for (litt) vinterbruk?

 

 

Bjørn J skrev (39 minutter siden):

Hvis du er alene: Hillberg Unna! Da slipper du å bli bekymret for om teltet holder hvis du blir overrasket av uvær.

Veldig fornøyd med unna som solotelt selv, og så slipper man å tenke på kuldegrop om vinteren :) 

Kunne ønsket med en tverrstang i toppen av teltet, det hadde utgjort mye for plassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Hvis du er alene: Hillberg Unna! Da slipper du å bli bekymret for om teltet holder hvis du blir overrasket av uvær.

Tanken er å bruke det mest om sommeren, da er vi 2 (+lånehund innimellom).
Tenker derfor på 3 mannstelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 minutter siden):

Hva med ett 3 Manns tunneltelt som har stort fortelt?

Mange produsenter har dette.

Ser at Fjellsport.no har dette på salg:
https://www.fjellsport.no/helsport-lofoten-superlight-3-blue.html?q=telt

(Riktignok ikke på lager men......)

Som en godt voksen  (ung gammel:-)) og stiv i kroppen  er jeg litt glad i å ha litt høyde i teltet.

Kan dette evt brukes (litt) om vinteren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geso skrev (12 minutter siden):

Ser at Fjellsport.no har dette på salg:
https://www.fjellsport.no/helsport-lofoten-superlight-3-blue.html?q=telt

(Riktignok ikke på lager men......)

Som en godt voksen  (ung gammel:-)) og stiv i kroppen  er jeg litt glad i å ha litt høyde i teltet.

Kan dette evt brukes (litt) om vinteren? 

Superlight teltene er hovedsakelig 3 sesongs telt.

Helsport sine PRO telt er fullverdige helårstelt.

Fjellheimen har bedre takhøyde en Lofoten.

Kan høres ut som Fjellheimen PRO 3 vil være ett bra valg for deg, hvis du vil gå for tunelltelt. Evt Fjellreven Abisko Endurance 3 hvis du vil spare litt vekt (det er mitt vintertelt).

Men jeg synes ofte at enkelte kuppeltelt gir formidabel innvendig plass også, så det kan hende det finnes gode kuppeltelt også. Exped Orion extreme 3 har fått gode skussmål, så det kan være lurt å sjekke det ut også :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 minutter siden):

 

Men jeg synes ofte at enkelte kuppeltelt gir formidabel innvendig plass også, så det kan hende det finnes gode kuppeltelt også. Exped Orion extreme 3 har fått gode skussmål, så det kan være lurt å sjekke det ut også :) 

Takk for innspill :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geso skrev (5 timer siden):

Ser at Fjellsport.no har dette på salg:
https://www.fjellsport.no/helsport-lofoten-superlight-3-blue.html?q=telt

(Riktignok ikke på lager men......)

Som en godt voksen  (ung gammel:-)) og stiv i kroppen  er jeg litt glad i å ha litt høyde i teltet.

Kan dette evt brukes (litt) om vinteren? 

Jeg bruker Lofoten Pro 4. Suverent telt. Har dessverre ikke blitt noen skikkelige vinterturer med det enda men handlet ny extrem-pose nylig så blir tur i vinter er planen. Høydemessig har fetteren min et fjellheimen 3-camp i trek-serien og det er ganske mye lavere enn mitt. Vi var på tur i sommer og slo de opp side om side og da så vi stor forskjell på høyden. Ikke all verdens men tror han sliter med å sitte ordentlig inni sitt.

Værmessig har mitt telt fått kjørt seg i liten storm rett i siden. Våknet og fikk teltduken i ansiktet. Men teltet sto fjellstøtt selv pga dårlig bardunering fra min side. Jeg har vurdert superlight telt selv pga vekt og jeg går mye alene på tur men har hørt at duken er særdeles tynn og lite hundevennlig. Lofoten serien i seg selv kan jeg gå god for. Deilig å kunne åpne opp hele fronten på teltet og ligge i posen og nyte utsikten. Et minus jeg opplevde i sommer var at mitt telt har ikke myggnetting i ytter"døra" mens fjellheimen har. Lofoten pro har et stort myggnetting på samme størrelse som åpningen inn til innerteltet men det er eneste myggnetting forutenom i luftingen bak på teltet så det kommer mye bugs inn i teltet (les; knott, mygg og klegg) sommerstid og med sol til sene kvelden kan det bli rimelig varmt med alle luker skalket. Mitt telt veier 4,7 kg tror eg. Firemanns Pro telt. Det er helt greit. 

Edit: Lurer kanskje på om det kan være et Rondane telt til venstre. Farlig å skyte fra hofta!

Lofoten Pro 4 camp til høyre.

DSC_1281.jpg

Endret av AASEDAASE
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AASEDAASE skrev (8 timer siden):

Edit: Lurer kanskje på om det kan være et Rondane telt til venstre. Farlig å skyte fra hofta!

Det ligner fælt på mitt Rondane i alle fall  🤔 så du får ukvalifisert støtte av meg der. 🙈

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AASEDAASE skrev (11 timer siden):

Deilig å kunne åpne opp hele fronten på teltet og ligge i posen og nyte utsikten.

DSC_1281.jpg

Hvor ofte gjør du det? Er det noe man faktisk benytter seg av, eller er det mer en sånn "kjekt å ha" som man i praksis sjelden benytter og neppe ville ha savnet noe særlig, synes du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (3 minutter siden):

Hvor ofte gjør du det? Er det noe man faktisk benytter seg av, eller er det mer en sånn "kjekt å ha" som man i praksis sjelden benytter og neppe ville ha savnet noe særlig, synes du?

Jeg kan svare for meg selv, selv om det ikke var meg du spurte.

Med Hilleberg Unna gjør jeg ofte det, men det er også veldig enkelt å gjøre det på det teltet. Føles mye mindre innestengt når man kan ligge å titte ut hvis utsikten er brukbar.

På de fleste tunelltelt kan man i mer eller mindre grad pakke vekk forteltet, også på en god del modeller der det ikke er meningen. Men jeg har endt opp med å ikke gjøre det så mye, fordi da ligger bagasjen eksponert for været. Og når solen kommer fram, er jeg stort sett ute allikevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (3 minutter siden):

Hvor ofte gjør du det? Er det noe man faktisk benytter seg av, eller er det mer en sånn "kjekt å ha" som man i praksis sjelden benytter og neppe ville ha savnet noe særlig, synes du?

Det kommer an på årstid, vær og hvor jeg er. Det er kjekt å ha muligheten. Hadde klart meg fint uten men fet har blitt brukt på Haukeli sommertid, jæren med utsikt ut mot havet og langs ei idyllisk elv ved Bjørnevann i sommer. Letter også tilgjengeligheten til bagasje når været tillater å åpne fronten. Det er noe lavt generelt ved begge inngangene (er to stk) så å kunne åpne opp ved matlaging og div romstering er greit.

Men jeg åpner ikke opp fronten på hver tur nei. Kun om utsikten tilsier det. Men fikk litt samme følelsen på Jæren som promobildene av Lofoten teltene når dem ligger i Lofoten et sted, inni teltet i posen og speider utover postkortnorge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje beste tipset må være å telte i nærheten av et sted du kan få hjelp om nødvendig. For eksempel nærme en hytte. Har nylig gått til innkjøp av et nytt telt men er usikker hva det tåler. Føler meg ganske trygg når jeg leser beskrivelsene men mangler noen ord som ekspedisjonsteltene får: "telt som kan håndtere enhver situasjon i all slags vær"

 

Designet for røft vintervær

Ekstremt stabilt - formet for å stå i mot sterk vind og snøladning på teltet

Ekstremt slitesterke teltstenger

Stor plass i forteltet for lagring av utstyr

Mulighet for å henge utstyr til tørking i innerteltet

Veier lite

Sesong: Vinter

Kapasitet: 2 personer

Inntertelt: 1,40 x 2,21 x 1,12m (LxBxH)

Yttertelt: 2,92 x 2,21 x 1,12m (LxBxH)

Fortelt: 2,21 x 0,76 x 1,12m (LxBxH)

Ytterduk: 68D ripstop polyester 1500mm polyurethan & DWR

Innerduk: 40D ripstop nylon DWR / 15D polyester micromesh

Gulvduk: 40D ripstop nylon 10.000mm DuraShield polyurethane & DWR

Teltstenger: 3 Easton Syclone

Pakkstørrelse: 51 x 17cm (LxØ)

Vekt: 3160g

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (7 timer siden):

Har nylig gått til innkjøp av et nytt telt men er usikker hva det tåler. Føler meg ganske trygg når jeg leser beskrivelsene men mangler noen ord som ekspedisjonsteltene får: "telt som kan håndtere enhver situasjon i all slags vær"

Er det et MSR telt du har kjøpt deg? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.