Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski til nybegynner voksen og tung


Knekteribbein

Anbefalte innlegg

Jeg har gått mye på ski som ungdom og barn, ikke for treningens sin skyld, men for turglede ofte med hund. Da kunne jeg ploge, svinge og komme meg ganske enkelt både opp og ned bakker. Men så kom jo det tidspunktet som med alle sporter, at alt skulle bli profesjonelt og konkurransebasert, og jeg mistet raskt gleden av ski.
 

For ca 10 år siden ønsket jeg dog å gjenoppta skigleden og kjøpte jeg meg en ny og mer moderne skipakke med lange smale langrennsski tilpasset min vekt og høyde. Jeg tenkte at siden jeg hadde gått så mye på ski før, skulle det være lett å gjennoppta teknikken min.
 

10 år senere har jeg fortsatt ikke klart å mestre å stå på ski og mestrer det generelt dårlig. Jeg klarer ikke ploge/bremse eller svinge og havner alltid utenfor løypa. Flere gang har jeg falt så mye at noen ribbein har bristet og hjernen har fått seg en rystelse.

Nå er jeg bare livredd for å stå på ski med mindre det er rett frem. 😂 Men savner å stå på ski, og har lyst til å tilbringe mye tid på tur på vinteren slik jeg gjør vår/sommer/høst.

så mitt spørsmål er, er det håp? er det skiene mine det er noe galt med, eller burde jeg rett og slett gå på kurs for å lære meg på nytt? Evt hvilke ski burde jeg få meg for å trene på å bli god på ploging og svinger? Eller er det beste å bare vente på global oppvarming så jeg slipper å tenke på turer i snødekt landskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Odd Børretzen sa en gang noe om vanskeligheten med det å legge til med båt som jeg tenker passer her også: "Det hender at det er vanskelig".
https://www.facebook.com/NRK/videos/odd-børretzen-om-å-legge-til-med-båt/926287397884170/

For noen år tilbake hadde jeg noen britiske venner på besøk i Norge og jeg tok dem med på deres første skitur. Jeg skjønte da raskt at det mange nordmenn tar som en selvfølge faktisk er ganske vanskelig. Jeg er intet unntak og faller både på flatmark og i bakker.

Jeg tror absolutt at det er håp, og jeg tror det aller viktigste er å få tilbake gleden med å gå på ski. Har du gleden av det så gjør du mer av det, og du vil over tid klare å mestre det.

Begynn enkelt, sett deg lave forventninger og gi deg en klapp på skulderen når du får det til. Hvis du føler deg trygg så er det bra å pushe grensene litt og leke seg. Bærer det utenfor løypen så vit at det har skjedd oss alle. Så lenge du ikke brekker flere ribbein så er det absolutt anbefalt å ta seg en god latter når det skjer.

Nå vet jeg ikke hvilke turer du tenker deg på, men det kan hende at fjellski med stålkant og som ikke er for lange vil gjøre det noe enklere. Det er også mye skiglede å finne utenfor preparerte løyper. Mine beste øyeblikk er å traske sakte av sted i lett nysnø.

Legger ved et bilde av meg som faller på en flat og fin isbre. Jeg fikk meg i hvert fall en god latter. 😄

1892665285_Galdhpiggen-18.thumb.jpg.65f9433495230ca0bb28539290078ff4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være det er lurt å kjøpe smørefrie ski ( med riller under festesone),og  litt kortere ski.

Fischer har ett par som heter country crown, dette er lette ski, men de er ikke raske, tvert imot, og er i hele tatt en fin turski og nybegynerski.

disse kan brukes utenfor oppkjørte løyper og i oppkjørte løyper.

start trening på flatmark og islagte vann  i starten, vet ikke hvor du bor i landet, men har tips hvis du holder til i Østmarka, nordmarka.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe smørefrie ski i dag mener jeg er tull. Umulig å få skiglede med sånne ski, med mindre man er tre år og skal bruke de i barnehagen. 

Skal man ha ski til normale langrennsløyper vil en felleski av typen "tur" eller såkalt "markaski" være riktig for trådstarter. Anbefaler å kjøpe av en ordentlig skibutikk, men i dette segmentet kan det også være helt greit å kjøpe på XXL eller liknende, særlig så lenge man har en fornøydgaranti. 

Alle moderne fjellski kommer vel nå med kortfellsystem, så jeg ville valgt det, selv om det ikke er strengt nødvendig. I så fall ville jeg kjøpt "vanlige" fjellski som også passer i langrennspor og ikke bare utenfor løyper. 

Jeg har middels langrennsteknikk, noe bedre på fjellski og mye bedre på alpint. Synes fortsatt bratte nedoverbakker man kan støte på i Nordmarka og Østmarka kan være småskummelt.  Skal man lære "fra scratch" gjelder det å oppsøke steder med slakt terreng. Det er jo veldig avhengig av hvor man bor, men mange steder i landet kan det være lurt å komme seg opp i høyden og over tregrensa. I Osloområdet er kunstsnøanleggene på Skullerud, Lillomarka og Greverud fine. Kanskje Holmenkollen også, men der har jeg aldri vært og har inntrykk av at det er veldig mye folk som trener. 

Så gjelder det bare å bruke tid, se youtubevideoer om staking , ploging og diagonalgang, start med veldig slake nedoverbakker og bygg deg oppover. 

Ønsker man gjøre noe mer avansert enn dette vil et skiteknikk-kurs være bra og da blir man kanskje også kjent med andre nybegynnere på samme nivå. For eksempel learn2ski om man er i Oslo. 

Om man har tid og lyst kan man også investere en dag eller to med blanding av et par timer med instruktør og egentrening i en slalombakke med slake grønne løyper, for eksempel er Hafjell veldig godt egnet. Da vil man lære mye om tyngdeoverføring, noe som  hvert fall for meg gir masse særlig til fjellski, men også langrenn. 

Lykke til! 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.