Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke med eller uten snølås?


Snølykt

Anbefalte innlegg

Hei! Har investert i mitt første sett med skallbekledning som skal være til all-around bruk, turer på sommer/høst/vinter/toppturer med nedkjøring. Har endt på en Beta SV da jeg får en god pris og følte det var en god allsidig jakke. Spørsmålet mitt er om det er dumt å kjøpe en jakke uten snølås da den nå i første omgang skal brukes til alpin og toppturer? Takknemlig for innspill 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri forstått poenget med snølås. Så lenge jakka har funksjonell stramming nede, så synes jeg snølås er en totalt overflødig detalj. (Og hvis de ikke har funksjonell stramming nede, så er den uansett ubrukelig.) Kanskje bortsett fra i et tilfelle, og det er der jakka har en snølås som kan kobles sammen med buksa. Kan være fint til enkelte snøbasingsoppgaver, men er fortsatt mer fleksibelt enn kjeldress.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Snølykt said:

Hei! Har investert i mitt første sett med skallbekledning som skal være til all-around bruk, turer på sommer/høst/vinter/toppturer med nedkjøring. Har endt på en Beta SV da jeg får en god pris og følte det var en god allsidig jakke. Spørsmålet mitt er om det er dumt å kjøpe en jakke uten snølås da den nå i første omgang skal brukes til alpin og toppturer? Takknemlig for innspill 

Tror det vil gå veldig fint med beta sv. Det er jo en forholdsvis romslig jakke, med et litt lengre snitt. Sånn sett skal du få dekket godt over buksa. Du vil jo alltids ha litt bedre beskyttelse med snølås, men hvor mye det vil ha å bety i praksis er jeg usikker på. Flere står jo også på ski med Alpha sv, til tross for at den er litt kortere i snittet enn Beta'en. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, og har hatt jakker med snølås. Jeg tar dem som oftest av. De eneste gangene jeg har angret på det er når jeg går på trynet i dyp løssnø i Japan. På topptur er et også veldig unødvendig. 

Jeg har alpha SV siden jeg ville ha en jakke som hadde store brystlommer, innvendig drop-lomme og ikke var så lang at den ble i veien for klatreselen.

Det eneste jeg ville ha hatt på jakken som jeg ikke har er toveis glidelås. Det er veldig praktisk når naturen kaller. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.