Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Powerbank er å anbefale til turbruk?


Feiten

Anbefalte innlegg

Jeg vil på en månedstur i naturen til sommeren, så da må jeg ta med noen powerbanker. Blir ingen hard og tøff tur, men blir jo borte uten å kunne lade telefonen og annet utstyr i en måned så den må ha god strømkapasitet og tåle vann. 

Har sett på powerbanker med solcellepanel, men så vidt jeg forstår så tar det veldig lang tid før sola får ladet powerbanker? Om noen powerbanker lades raskt med solen så kan jeg gjerne bruke de, men ikke om landingen går sakte. 

Har en Huawei P30 pro mobil, garmin fenix 6x pro smartklokke, og et Canon speilreflekskamera (husker ikke hvilken modell), så powerbanken må kunne lade alle disse, så det blir jo en del å lade, så må nok ha en del powerbanker med meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god måte å spare vekt/batteri på er å ha med seg en knappetelefon til alt av sms/telfonsamtaler. Jeg har en 10 år gammel samsun xcover knappetelefon som har vert med under vann i kajakken utallige ganger, batteriet varer over en uke konstant påslått, hvis ikke to uker.

Så jeg vet ikke hva man skal med både smarttelefon og smartklokke, men kanskje en av delene kan bli igjen hjemme.

Og da klarer man seg med mye mindre strøm.

Når det gjelder powebanker, så pleier jeg bare å ha med en 10 000 mah på ukesturer, og det holder for meg. Har da ett ekstra gopro batteri som sjeldent blir brukt, og ett sett ekstra AA-batterier til GPSen (bruker den for å logge avstander).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tek.no/samletest/i/lAy8EG/dette-er-de-5-beste-noedladerne-vi-har-testet

Skal du på månedstur uten tilgang til 220V innimellom så ville jeg tatt med et solcellepanel for lading av powerbank og dingser i stedet for mange powerbanks, her er noen (Anker Powerport 21 W har vært populært blandt brukere her på forumet): https://www.outdoorgearlab.com/topics/camping-and-hiking/best-solar-charger/ratings?checkedid_array[]=54553

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt avgjør hvor mye strøm du skal bruke og om du har kilde til 220/12v.  de oms gikk over nordpolen brukte vel 5kg med batteri ;) 

han her https://www.youtube.com/results?search_query=Sindre+Kolbjørnsgard  la ut et regnstykke med tanke på solcelle vs batteri bank og hvis du ikke har tenkt og leve på vidda i 1 mnd uten og få "påfyll" med mat eller andre ting er det enkleste og kjøpe en powerbank og lade den når du trenger. Så ,må du bare regne ut hvor stor/mange du trenger. (mener solcelle veier fort like mye som en powebank som varer 14 dager og skal du få noe effekt av solcelle må det ligge stille for og få sol)

var på sykkel tur 10 dager i sommer og brukt den her https://www.fjellsport.no/zendure-superport-4-100w-desktop-charger-black.html og den her https://www.fjellsport.no/zendure-a8pd-pro-27-000mah-100w-pd-qc-black.html?refSrc=490103&nosto=nosto-page-search grunnen til jeg kjøpe den var pga jeg sov i telt hver natt (sykkla) med hadde av og til tilgang til strøm på resturang etc jeg spist på (typisk 1 time tid) vanlige powerbank tar fort 12 timer og lade opp. (hadde og med pc da jeg jobbet i periode mens jeg sykla så måtte ha mye strøm) 

så sjekk hvor rask du kan lade powerbanken og kjøpe en lader som klarer og lade den rask nok,har du tenkt og være 1 natt på en hytte med 12v er det jo ikke problem da blir det fult i løp av natta :) 

 

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (29 minutter siden):

Hvorfor det?

Det må vel ikke ligge stille, men det er en kjensgjerning at disse panelene virker bedre når man har en optimal vinkel mot sola. Det har man gjerne ikke hele tiden mens man går... Batteriet og solcellepanelet jeg bruker har display og ledindikator som både viser hvor mye det lader og hvorvidt vinkelen er optimal, og ladingen varierer ganske mye selv med små bevegelser...

Så det stemmer sikkert at det funker like bra, om ikke bedre å ha med seg flere powerbanker som dekker det strømbehovet man har, siden man da slipper å planlegge for å være sikker på at man har nok strøm. Men vi trenger jo heller ikke å stikke under en stol at det bare er pyser som gjør det på denne måten, og at de er på langt nær så kule som oss som bruker solcelle :-)

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (9 minutter siden):

Det må vel ikke ligge stille, men det er en kjensgjerning at disse panelene virker bedre når man har en optimal vinkel mot sola. Det har man gjerne ikke hele tiden mens man går... Batteriet og solcellepanelet jeg bruker har display og ledindikator som både viser hvor mye det lader og hvorvidt vinkelen er optimal, og ladingen varierer ganske mye selv med små bevegelser...
:-)

Sant nok men selv om panelet bare lader 30% av maks når det henger på sekken så blir det ganske mye i løpet av en dag.
Så får man heller legge det mest mulig ideêlt den tiden man ikke er i bevegelse 😊
@Anders_G brukte vel Anker 21W panelet under Norge på langs.
Erfaringen hans fra den turen bør vel gi en grei pekepin om solcellepanel ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (3 minutter siden):

Sant nok men selv om panelet bare lader 30% av maks når det henger på sekken så blir det ganske mye i løpet av en dag.
Så får man heller legge det mest mulig ideêlt den tiden man ikke er i bevegelse 😊
@Anders_G brukte vel Anker 21W panelet under Norge på langs.
Erfaringen hans fra den turen bør vel gi en grei pekepin om solcellepanel ? 

Husk at man også må ha sol.. Ingen garanti her til lands ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (1 minutt siden):

Erfaringen hans fra den turen bør vel gi en grei pekepin om solcellepanel ? 

@sinje Gir vel utrykk for at han kom frem til at flere powerbanker er like greit i denne tråden med henvisning til hans NPL tur...

Vi er veldig opptatt av å finne en løsning som skal gjelde for alle her inne, og det er jo egentlig litt tøysete... Begge løsninger vil sikkert fungere godt for 99% av turene vi er på :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere linker til både filmen min før NPL og innlegget med tankene mine etter endt tur. Her har jeg skrevet og gått ganske nøye igjennom det du skisserer over. Det er også veldig morsomt og hyggelig at flere har anbefalt dette. 

For å oppsummere kort hvordan du kan finne beste løsningen for deg så vil jeg si at du må helst regne deg frem til hva som passer best. Still deg spørsmålene tenker du å være 30 dager helt utenfor sivilisasjon(220v og 12v), hvor avhengig er du at det du har med deg har strøm, skal du ligge rolig eller gå hver dag?
Det er stor forskjell om du må se 2 filmer om dagen på mobilen, høre på 5 timer med musikk og du skal filme alt i slow motion + ta timelaps om kveldene. Eller om mobilen brukes til å sjekke været og ringe en gang per tredje dag, kamerat brukes kun til ca 30 bilder om dagen og om du ikke har strøm til dette er det ingen problem for deg. Det er derfor vanskelig å gi en fasit uten at mange av disse parametere er satt på forhånd. (eksemplene er to ytterpunkter og satt på spissen og du er sikkert et sted i midten)  

 

Håper det gir et lite svar og kan lede deg på riktig vei for å løse "problemet" ditt

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang løsningen det refereres til;

Goal Zero Sherpa 100 AC veier 907 g og Nomas Plus (28W, antar det er dette det refereres til) veier 1134 g, da har man 2+ kg å sjonglere på ift alternativer med strøm. (Anker Powerport 21 W veier vel 535 g, da har du fortsatt ca 1.5 kg igjen til å å bruke på andre ting for å komme opp på samme vekt som første løsning)

Her er Isak sin konklusjon: 

https://isakfriluft.com/2019/08/25/test-av-solcellepanel-til-turbruk-anker-powerport-21w/

 

Poenget mitt er at finnes ikke en "One size fits all" lløsning. Man må se på behov  og muligheter. F.eks. Marius E bruker nesten ikke strøm på tur (ut fra det han skriver), men andre som filmer hele tiden og redigerer/ser film underveis på turen antagelig har behov for mer kapasitet mtp strøm.

Endret av Terka
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Terka skrev (12 minutter siden):

Poenget mitt er at finnes ikke en "One size fits all" lløsning. Man må se på behov  og muligheter.

Exactamundo! Med Goal Zero powerbanken kan jeg f.eks kjøre sønnen min sitt forstøverapparat/astmamedisin (220v) i ca halvannen time...

Det kan man nok gjerne drite i å prøve på med de fleste andre :-) 

Og jeg har sikkert 10 andre powebanker som kommer heldigere ut med tanke på vekt/kapasitet, og som gjerne blir foretrukket alt ettersom hva jeg skal...

Goal Zero produktene er ikke blant de letteste... Vekten på Nomad 28 er vel som du sier om man tar av stativet. Uten å ta av stativet mener jeg det veier 1,3 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og tips, her er det mye jeg må lese nøyere på og flere linker og filmer jeg må se. 

Som en av dere spurte om så skal jeg tracke hvor jeg har gått, klokken skal altså spore meg, samt alt annet den gjør. Mobilen blir kun brukt til å sjekke garmin appen osv, samt se værvarsel, nyheter osv. Kameraet blir nok ikke brukt så veldig mye, men det kan jo skje. Skal ikke se på filmer osv, kun litt enkel bruk, usikker om garmin appen trekker strømmen på mobilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (2 timer siden):

En batteribank jeg sterkt kan anbefale, som er både god og billig er Andersson Powerbank 20.000 PD/QC 3.0.
Jeg bruker denne og et Anker 21w solcellepanel, enten sammen, eller kun batteribanken avhengig av lengden på turen. Batteribanken er jo og så billig at man fint kan kjøpe fler av de.

+1 på denne.

20000mA for 399,- er mye for pengene! Bruker du en hurtiglader til å lade den opp går det relativt raskt. (Den takler 18W inn). Jeg bruker en Samsung lader med hurtiglading (den hvite som fulgte med telefonene tidligere). Hurtiglader også ut.

Størrelsen på den er også innenfor det som er tillatt på fly i håndbagasjen (mindre enn 100W)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er viktig når du lader fra powerbank: Koble fra ladingen straks den er ferdig.

Jeg har litt forskjellige banker, felles for alle er at jeg synes at "tomgangskjøringen" etter at jeg har ladet opp telefonen fra en powerbank, spiser mye mer av restkapasiteten i powerbanken enn man skulle tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (39 minutter siden):

En ting som er viktig når du lader fra powerbank: Koble fra ladingen straks den er ferdig.

Bra råd.
Jeg kjenner ikke så mye til Android telefoner, men iPhone bruker mindre strøm når ekstern spenning er frakoblet. Litt avhengig avb oppsett, så vil fort telefonen stå og laste ned epost, når den er tilkoblet spennning, men la være når den er frakoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Et generelt godt tips for å konservere batteriet på telefonen er å ha den i flymodus eller i værste fall mobildata avslått fullstendig når det ikke brukes (for å fremdeles kunne bruke f.eks. Bluetooth). Dette sparer veldig mye batteriforbruk, spesielt i utmark med dårlig mobildekning. Dårlig dekning = telefonen vil hele tiden søke etter bedre master å koble seg mot = bruker vesentlig mer strøm.

Da kan telefonen også være raskt klar til bruk for ev. bildeknips e.l. vs om telefonen er helt avslått i inaktive perioder.

Batterisparings-modus på telefoner bør selvfølgelig også brukes, men utgjør ikke like mye som flymodus.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.