Gå til innhold
  • Bli medlem

Plaget av hytteeier under fiske


Da9

Anbefalte innlegg

I kommunen jeg bor er det et vann med fin fisk. Alle som fisker der blir bortvist av eieren av hytta ved vannet. Han kommer med en historie om at han har brukt egne penger på å kjøpe settefisk for å få opp fiskebestandene. Prisene han oppgir varierer fra gang til gang og er fra 15.000 til 80.000

Det var bare å snakke med grunneier ang dette. Etter litt leting fant jeg grunneier og hun skulle starte med kortsalg neste år. Hun var bare glad for at folk ville bruke utmarka hennes og hun var også kjent med denne vrange hytteeieren som hadde nektet familiemedlemmer av henne å fiske der.

Med grunneiers tillatelse dro jeg dit med fiskestanga en gang til. Da ble han sinna og snakket svært nedsettende om grunneieren og mente jeg bare fant på historien om min tillatelse om å få fiske der. Han hentet båten sin og og rodde ut der jeg fisket og fortsatte med kjeftbruk å lage kvalm. Det ble så utrivelig at jeg dro der i fra.

Jeg er usikker på om han har satt ut fisk og tror han bare ønsker å være der alene uten andre folk. Jeg satte opp telt der en gang i fjor (godt stykke unna hytta) å kunne se at han mislikte det og overhørte en samtale han hadde med noen trimmere senere på kvelden at "man kunne ikke være i fred noe sted lengre" 

Ble en lang historie dette men kan jeg gå til politiet å anmelde han for forstyrrelse eller noe slikt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde spurt om hytteeier kunne dokumentere at vedkommende virkelig har satt ut fisk.
Og har vedkommende gjort dette så hadde jeg snakket med grunneier og sjekket om denne har gitt samtykke
til dette og at utsettingen er godkjent.
Har ikke hytteeier samtykke/godkjenning på å sette ut fisk så hadde jeg politianmeldt hytteeier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det spiller noen rolle om han har satt ut fisk. Det er grunneiers eksklusive rett til å bestemme som gjelder, og hun kan nekte hytteeieren å fiske i vannet om hun vil (med mindre han er under 16 år), også selv om hun gir deg tillatelse. En annen ting er at hytteeier sannsynligvis har brutt loven ved å sette ut fisk. Det er strenge regler for hva man kan sette ut, for eksempel at fisken må være stedsegen, og man må uten unntak ha tillatelse fra fylkesmannen (som vel nå heter statsforvalteren). Han kan straffeforfølges uten slik tillatelse. Jeg ville personlig tipset fylkesmannen om dette (telefon/mail) da det er en utbredt, men uforsvarlig, forbudt og i mange tilfeller ødeleggende praksis. Det er uforstandig miljøkriminalitet. Du kan jo spørre ham om han har slik tillatelse og eventuelt skrive ut forskriften og henge den på hyttedøra. Jeg kan heller ikke skjønne annet enn at han i tillegg må ha grunneiers eksplisitte tillatelse (men dette er altså ikke nok).

https://lovdata.no/forskrift/1993-11-11-1020

Vel, dette er nå slik jeg ser det Skitt fiske!

;-)

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da9 skrev (6 timer siden):

Ble en lang historie dette men kan jeg gå til politiet å anmelde han for forstyrrelse eller noe slikt? 

Jeg ville sendt en mail til Fylkesmannens miljøvernavdeling i stedet, som nevnt av @Skogens Stønn 

Det er ellers grunneiers rett å tillate eller nekte fiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo dele med oss her i forumet, hvilket vann dette er:):):);)

Det å sette ut fisk uten tillatelse kan regnes som faunakriminalitet. Man kan bl a spre smitte som f eks krepsepest el a, som kan få alvorlige konsekvenser for grunneiere og ikke minst for levende organismer, fisk, kreps, skjell, osv

Nettopp fisk er en potensiell smittespreder, man skal bl a ikke bruke agn/fisk ved krepsefiske fra annet vassdrag( saltvannsfisk er best da de ikke har denne smitten).

Hytteieren har en svært dårlig sak, men uansett oppleves slik støy ubehagelig, så det beste er nok å anmelde truslene til politiet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på tanken om å legge ut bilder av all fisk jeg tar å tagge vannet for å skape et rush dit for å plage gubben :)

Jeg skal kjøpe fiskekort neste år å hvis han fortsetter å plage meg så får jeg ta en prat med politiet så de kan se på saken. Kan jo ikke være lov å plage folk slik. Har han i tillegg satt ut fisk uten tillatelse fra fylke eller grunneier så får han ta de problemer det bringer med seg. 

Skal rapportere videre i denne posten hvordan det går videre

  • Liker 7
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har vi nesten 7000 ferskvann og 22000 elver en kan fiske i.

Forstår deg veldig godt at det er viktig å fiske i akkurat det vannet. Han gretne gubben kan heller finne seg en annen plass å komme seg vekk fra folk å by på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogavel skrev (6 timer siden):

I Norge har vi nesten 7000 ferskvann og 22000 elver en kan fiske i.

Vi har ganske sikkert mer enn 29000 gretne gubber her i landet, så hvis vi fordeler dem høvelig godt blir det ikke mye ferskvannsfiske her til lands - ikke engang om alle setter ut fisk i "sine" vassdrag.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogavel skrev (6 timer siden):

I Norge har vi nesten 7000 ferskvann og 22000 elver en kan fiske i.

Forstår deg veldig godt at det er viktig å fiske i akkurat det vannet. Han gretne gubben kan heller finne seg en annen plass å komme seg vekk fra folk å by på!

I min kommune er det bare ett vann som er noe å fiske etter i, og ingen elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogavel skrev (15 timer siden):

I Norge har vi nesten 7000 ferskvann og 22000 elver en kan fiske i.

Forstår deg veldig godt at det er viktig å fiske i akkurat det vannet. Han gretne gubben kan heller finne seg en annen plass å komme seg vekk fra folk å by på!

Og hva mener du med dette innlegget?
Fiske der eller la gretten gubbe få sin vilje? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da9 skrev (På 13.12.2020 den 5.19):

Jeg har vært på tanken om å legge ut bilder av all fisk jeg tar å tagge vannet for å skape et rush dit for å plage gubben :)

Jeg skal kjøpe fiskekort neste år å hvis han fortsetter å plage meg så får jeg ta en prat med politiet så de kan se på saken. Kan jo ikke være lov å plage folk slik. Har han i tillegg satt ut fisk uten tillatelse fra fylke eller grunneier så får han ta de problemer det bringer med seg. 

Skal rapportere videre i denne posten hvordan det går videre

God strategi. Det aller beste hadde jo vært om du fikk en avtale med grunneier om at du kan kontrollere andres kort. Da kan du bortvise ham til neste år om han ikke har betalt... ;) 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.