Gå til innhold
  • Bli medlem

Nørrøna Svalbard Lightweight?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd Norrøna Svalbard Lightweight jakken?

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/svalbard/svalbard-lightweight-jacket-ms/?color=7718&size=S&countryCode=NO&gclid=Cj0KCQiAzsz-BRCCARIsANotFgOPekmgFVhy8vUf__tnwip9ex-1-SlRuIp1lgqulIj3evPdiSHLAGAaAiUFEALw_wcB

Jeg ser at skallplaggene (Norrøna Trollveggen), blir for fort utslitt til bruk på toppturer, så jeg ser etter lette klær uten membran til bruk på dagsturer i fjellet.

Bergans Microlight er litt for lett og stopper ikke vinden godt nok for meg og mitt bruk, jeg trenger noe mer vindtett. Er Norrøna Svalbard Lightweight brukendes?

Lommene er vissnok rett over hoftebeltet, men det er ikke så vesentlig for meg om de kommer litt under.

3594E8D5-5BC6-4AEA-8ABE-C0117AA50933.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan jeg svare på denne selv, foreløbig.

Stoffet kjennes ut som tynt helsyntetisk stoff, men det skal visstnok være en slags type bomull. Stoffet er ihvertfall mye mer vindtett enn Bergans Microlight, så det virker svært lovende! Jeg blir spent på pusteegenskapene når jeg får tatt den i bruk.

De to store lommene kommen under hoftebeltet, selv om norrøna selv påstår noe annet, men det er fortsatt en brystlomme som er tilgjengelig.

Når det gjelder lufting kan man lufte gjennom alle lommene, det er en slags overlapp med mesh øverst på ryggen, og man kan påne glidelåsen slik at man har ett langt smalt meshpanel på brystet.

Den er smalere i passformen enn Bergans Microlight, og mye lengre. Den går helt under rompen bak, noe jeg syne er en kjempefordel i vind, snø og når man går med sekk. Korte lette jakker kryper for mye oppover. Hetten er også veldig bra, og jakken er veldig lett!

Dessverre måtte jeg sende den tilbake, og har bestilt ny. Fordi strammeren nederst på jakken røk med en gang jeg tok i den, før jeg fikk tatt lappen av. Men det løser seg kjapt, sånt kan vel skje med alle merker.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Drar opp denne etter tips om alternativer. Denne er utgått fra Norrøna, og det ser ut som jeg akkurat gikk glipp av den siste hos Fjellsport. 

Jeg leter etter en vindtett, godt pustende og lett jakke for høyfjell - primært sommerhalvåret (stor sekk, varmt i sola, men masse vind...). Ikke membran/vanntett = unødvendig våt på innsiden. Gjerne syntetisk, men bomullsblanding er ok. Som Marius finner jeg Bergans Microlight ikke passende. I praksis en tynn anorakk, men med vanlig glidelås hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen SS skrev (På 25.6.2021 den 13.02):

Drar opp denne etter tips om alternativer. Denne er utgått fra Norrøna, og det ser ut som jeg akkurat gikk glipp av den siste hos Fjellsport. 

Jeg leter etter en vindtett, godt pustende og lett jakke for høyfjell - primært sommerhalvåret (stor sekk, varmt i sola, men masse vind...). Ikke membran/vanntett = unødvendig våt på innsiden. Gjerne syntetisk, men bomullsblanding er ok. Som Marius finner jeg Bergans Microlight ikke passende. I praksis en tynn anorakk, men med vanlig glidelås hele veien. 

Hvis du er av størrelse Small eller Large, så ligger Lightweight-jakken i Outleten til Norrøna til en grei pris, Kr 1750,-.

Ellers så ville jeg tatt en titt på Svalbard cotton-jakken eller anorakken. Robust og puster godt, men svett blir du uansett om du går med tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, jeg fant faktisk en svart L til under 1500,- på outlet’en ikke lenge etter jeg skrev innlegget mitt. Ikke drømmeFARGEN (edit) grunnet sol, men det får la seg prøve. Vurderer uansett den «vanlige» bomullsjakka også til senere. 

Endret av Espen SS
Autocorrect…
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.