Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til økonomiløsning for vinterposer til Hardangerviddatur


bjørnulv

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en lengre tur med familien over Hardangervidda i mars. Jeg gjennomgikk lageret av soveposer og fant ut at jeg kanskje ikke har ideelt utstyr til en slik tur. I mars kan temperatur komme ned mot -25C selv om temperaturene stort sett er høyere enn dette. Jeg planlegger å ta med barna som er turvante (10 og 13 år). De har tidligere vært med på tøffe turer over flere uker, men aldri vært med på en lengre vintertur. Vi planlegger å ligge i telt.

Vi har to eldre Tyin winter poser i grei stand (T.lim -20C, 2550g) som kan festes i sammen. For kona som er en frysepinne kan dette bli kaldt. Har en Fjellduken Extreme som vi kan ligge i, men dette er kanskje ikke ideelt i forhold til kondens på en tur på minst en uke. Alternativt kan jeg spe på med fleecetrekk/sommerposer. Vi har bamseunderlag + Downmat 9.

For barna vurderer jeg å bruke 2stk 3 sesongersposer hver som jeg forkorter i lengden tilpasset barnas høyde.

Har 2 stk Ajungilak Kompakt 3 sesongers (T.lim -5C T.Comf +1) som jeg tenkte å bruke som utvendig pose.

I tillegg tenkte jeg å bruke dunposer innerst av typen Bergans Senja ICE (T.lim -7C T-Conf -1)

Det er vanskelig å vurdere eksakt isolasjon for dobbelpose, men har «oversatt» tabellen jeg fant her: https://support.enlightenedequipment.com/hc/en-us/articles/115002770588-How-to-layer-quilts-for-sub-zero-camping

 

tabell.jpg.9240cd8c2873504fe09938609ec4d859.jpg

 

Utregning med tabell:

Utlesning av tabell (T.lim(1) = -7 T.lim(2)=-5  Ca T.lim -32C

T.Conf vil da anslagsvis ligge 10 grader varmere = -22C

 

En annen formel er: T.conf (kombinert) = T.Conf(1) – (21-T.Conf(2)/K

K er her en konstant som sannsynligvis ligger mellom 0,8-2. Magefølelsen min tilsier at den ligger nærmere 1 siden man får en ekte bokskonstruksjon med to poser med ekstra luftlommer i mellom posene. K vil også avhenge av hvor mye isolasjon i soveposene blir komprimert.

 

Utregning med formel

Ajungilak Kompakt + Bergans Senja ice: T.conf= 1 – 22/1 = -21 (med K=1)

(konservativt T.conf= 1- 22/2= -10, med K =2)

 

Hva bør jeg gjøre? Nye kvalitetssoveposer med T.lim på -25C for 4 personer er en kostbar løsning. Tenkte uansett løsning å teste ut utstyr under kontrolerte forhold fram mot mars.

Endret av bjørnulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Den posten hadde jeg ikke sett. Ser ut til at tabell er mer eller mindre sammenfallende med mitt resultat. Løsningen må uansett testes ut under reelle forhold.

 

Hva anbefales i forhold til å gjøre Tyin Winter posene varmere. Bruke Fjellduken Extreme, fleecepose eller tynn sommerpose? (Eventuelt på med mer tøy/dunjakke dersom det blir styggkaldt)

Endret av bjørnulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg og den frosne Elginnen bruker 2-posesystemet. Elginnen har ganske visst en steigammel Ajungilak Tyin Ultra vinter pose. Den er svintung, fyller mye og lukte pyton. Så nu bruker vi begge samme Marmot Zero? fiber 3-sesong med ulik ekstrapose. Marmoten har vist ikke noen iso-rating så Zero står for 0 Fahrenheit = -18C. Dett må være extremtemp. for det er MEGET kalt. Jeg har ligget i den i -20 C, men med dunjakke og "michelinbukser", ulltøy, lue og votter. Ganske kjøligt, men OK da. Jeg vil tro at den har en comf temp for en ikke frysen mann på -8 - 10 C. Etter den turen kjøpte jeg en sommer pose til omkring +2 C. Kall når det blir 0 C en kjølig sommer som juli i år. Rim på gresset, da jeg våknet.

Det funker for så vidt bra, kanskje litt tungvint å skrue sig ned i 2 poser, Men det fyller og vier ikke mer enn 1 stk super vinterpose, som bare kan brukes på vintertur. Derfor  mye mer smidigt system.

Den frosne Elginne bruker samme 3-sesong Marmot fiberpose utvendig og en  bra +3-sesong Nanok dunpose innvendig og har det bra der. Nanok forsvant dessverre fra markedet, da Skigutta oppkjøpte. Når teltet er oppe og middagen servert forsvinner hun i posene og ses først neste morgen.

Umiddelbart er din tabell vel optimistisk, men det er jo behandlet i andre tråder. I din Tyin vinter ville jeg bruke en medium tynn sommer pose som det varmeste, hvis der da ellers er plass. Forutsetning for 2 poser er at de er såpass romslige at isolasjonen ikke blir klemt. Føler man sig "rullepølseaktig" i posene er det feil. jeg har sovet innendørs bare i fleecepose, som er kaldere enn sommerposen. Fjellduken har jeg ingen erfaring med, men fra andre her er kanskje varmere, men ganske klamt med kondens.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 2 stk Mountain Hardwear Lamina 0f/-18c til 1500kr på Fjellsport. Disse posene har mer anvendelsesområde enn ekstremposer. På vintertur i kalde omgivelser kan de kombineres med sommer eller 3 sesongers poser.

Pakkvolum og vekt har mindre å si på pulktur.

Endret av bjørnulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en veldig fornøyd bruker av toposesystem. Jeg bestilte spesialsydd ytterpose fra norske Isbjørn as (www.isbjorn.no). Jeg valgte en sommerpose som var økt litt i lengde og bredde, slik at den passet utenpå "innerposen" uten at denne ble klemt sammen. Det var kun en liten prisøkning fremfor å bestille en standardpose. Kanskje dette kan være noe å vurdere for de to Tyin-posene? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.