GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

DIY: 1 persons vindsekk 👍


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

  • 3 mĂ„neder senere...
Annonse
Helge G skrev (2 timer siden):

Ser bra ut! Hva slags stoff er det? Hvor er det kjĂžpt?

Det er 30D ripstop nylon fra e-bay. Det er mer enn sterkt nok, og finner du tynnere/lettere stoff kan det ogsÄ brukes :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hur var det att sy i detta material (skriver pÄ unv blutooth innan lÀrt mig alla tecken dÄ org.tangb.gett upp)

Jag har sytt dubbla sömmar pÄ min nya vindsÀck pÄ en gammal singer semi industri maskin med mÄnga inst.möjligheter och jag fick prova lite med olika trÄd och styngn lÀngd och har vanlig nÄl kanske rund spets fungerar och blir tÀtast söm och ska man vara noga ha en trÄd med nylon bas med bommul som svÀller nÀr vÄt och tÀtar.ev tejpa eller anv sömtÀtning.

Min Àr lite stor men har andnings strut och pvc fönster och nog tÀnkt för 2p.

Varför tog du sÄ korta Àrmar  var Àven lite onödigt kort styngn lÀngd det tar mkt lÀngre tid och gÄr Ät mer trÄd jag syr hellre 2 sömmar har man modern maskin finns Àven med 2 nÄlar sÄ du fÄr 2 sömmar direkt.

NÀr du Àr pÄ vattnet med ibland kondens i kajak och vatten pÄ botten och har dunjacka fungerar det ej bÀttre med HH fiberpÀls eller syntetfyllning i jack och sovsÀck.

Jag har varit ute förr innan det fanns sÄ bra tÀta packpÄsar och tÀta packutrymmen dÄ blev det lÀtt lite fuktigt i allt som ej hade dubbla plastpÄsar typ sopsÀck min kajak Àr-var en Salomon Arkö havskajak stor bred men med stor flytkraft och ej trÄng att komma i och ur jag hade kapell och regnjacka eller vindjacka vid mkt vind och överdradsvantar som stÀngde in hÀnderna med paddel igenom.

TorrdrÀkt  eller vÄtdrÀkt hade jag ej och tror att det skulle bli för varmt om det ej Àr mkt kallt.

DÀremot ca 1 tum tjockt sitts skydd och cellplast under fötterna och sockar med plastpÄse över.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

HĂ„kan S skrev (1 minutt siden):

Hur var det att sy i detta material (skriver pÄ unv blutooth innan lÀrt mig alla tecken dÄ org.tangb.gett upp)

 

 

Gikk greit Ă„ sy. Jeg har en symaskin, men jeg har bare forsĂžkt meg fram, og det gikk greit.

Jeg har bare en nÄl, og en type trÄd. Aner ikke tykkelse, men det gikk jo greit. Ikke noe poeng i Ä bli avansert for en amatÞr som meg :)

HĂ„kan S skrev (3 minutter siden):

Tejpa eller anv sömtÀtning.

Ingen poeng i Ä teipe, eller sÞmtette. Det er ikke ment som en regnponco, og det er ikke mange sÞmmer pÄ den om man bruker den som nÞdbivuakk. Men man kan sÞmtette med eks. silicon seam-sealer om man vil.

HĂ„kan S skrev (5 minutter siden):

 

Varför tog du sÄ korta Àrmar  var Àven lite onödigt kort styngn lÀngd det tar mkt lÀngre tid och gÄr Ät mer trÄd jag syr hellre 2 sömmar har man modern maskin finns Àven med 2 nÄlar sÄ du fÄr 2 sömmar direkt.

Tok korte armer for Ä spare vekt og volum. Armene gÄr akkurat ut til hÄndleddene mine, husk at sekken er bred nok til ett liggeunderlag og meg selv inni.

Dette med stinglengde, sÞmtyper og alt mulig annet har jeg ingen greie pÄ. Har aldri sydd fÞr, og har knapt nok funnet ut hvordan man slÄr pÄ symaskinen. Dette er noe av det fÞrste jeg har sydd.

HĂ„kan S skrev (8 minutter siden):

NÀr du Àr pÄ vattnet med ibland kondens i kajak och vatten pÄ botten och har dunjacka fungerar det ej bÀttre med HH fiberpÀls eller syntetfyllning i jack och sovsÀck.

 

Hehe. Jeg har padlet fra Bergen til Selje i ett vanvittig regnvÊr, en tur pÄ 9 dager. Jeg bruker kun dunjakke som camp-jakke pÄ vinteren, til alt annet er det syntet. OgsÄ som pausejakke pÄ vinteren er det syntet.

Dunpose hele veien, ingen problem.

HĂ„kan S skrev (11 minutter siden):

Jag har varit ute förr innan det fanns sÄ bra tÀta packpÄsar och tÀta packutrymmen dÄ blev det lÀtt lite fuktigt i allt som ej hade dubbla plastpÄsar typ sopsÀck min kajak Àr-var en Salomon Arkö havskajak stor bred men med stor flytkraft och ej trÄng att komma i och ur jag hade kapell och regnjacka eller vindjacka vid mkt vind och överdradsvantar som stÀngde in hÀnderna med paddel igenom.

TorrdrÀkt  eller vÄtdrÀkt hade jag ej och tror att det skulle bli för varmt om det ej Àr mkt kallt.

Njorden min har bra tette lasterom ;) Pakkposene er helt tette.

I mai er sjÞtemperaturen lavere enn i November, og i dÄrlig vÊr, vind og regn, blir det ikke for varmt. Jeg padler dog en del med tÞrrbukse og padlejakke som jeg kan Äpne/lukke i halsen.

A68B22C1-583E-44B5-9FFE-069E2D2C0D57.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

TrÀ kajak och trÀ paddlar.

Jag hade nog köpt kevlar-kolfiber i bÄde bÄt och padel.

Är det av kĂ€nsla eller miljötĂ€nk eller egenbyggd eller lokalbestĂ€lld pĂ„ ett mindre bĂ„tvarv.

Jag Àr vÀl en syamatör men med lite intresse av sömnad men mest grovsömnad för repararationer av friluftsvaror samt bilmattor och klÀdsel av veteranbilar.

Bor ju nÀra Sv före detta tekoindustri dÀr fabrik Àgarna kallades förškarlsongbaroneršav lokalinvÄnarna i BorÄs dÀr nu det knappt gÄr att fÄ tag i maskiner eller sytilbehör men köpt ett lager för ca 20 Är sedan.

Lyckats göra nÀra skrot av en Bernina sÄ fick köpa egna maskiner.

BÄde nÄlar och kobination av grovlekar typer och trÄd Àr viktigt för resultatet samt att provsy i aktuellt material med trÄdspÀnning matningshastighet och tryck,har en större Brother ind maskin med dubbel matning šdogfeedšmed rÀtt inst kan jag sy allt ifrÄn trikÄ till grovt lÀder eller galon.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

HĂ„kan S skrev (11 timer siden):

TrÀ kajak och trÀ paddlar.

Jag hade nog köpt kevlar-kolfiber i bÄde bÄt och padel.

 

Hehe. Hvorfor i allverden ville du det?.... Kajakken er kledd med glassfiber pÄ innsiden og utsiden. Sammenligner man men en kjÞpe-kajakk i glassfiber er kajakken:

- Sterkere

- Stivere

- Lettere

Karbonfiber suger til seg mer epoxy enn flassfiber og veier da faktisk mer, med mindre man har vakumstÞpings-maskin.

En treÄre er lett, ca. 650g hvis man finner ett lett granbord, den er sterk, gir god friksjon (oljet, ikke lakket) varm Ä holde i, og tilpasses padlerens kroppsmÄl og bÄtens bredde. Med 3. plass i EidsvÄgrunden og 4. plass i strilaman paddle lÄ karbonfiberfolket strÞdd igjen lengre bak i feltet ;) 

En karbonfiberÄre tÄler dÄrlig slag, er dyr, kald Ä holde i, og veldig glatt. Dessuten koster min hjemmelagde Äre 100kr, karbonfiber 4500kr ;) 

Laminatet glassfiber-tre-glassfiber er en mye sterkere konstruksjon enn bare glassfiber. Treverk har stÞrre strekkstyrke enn stÄl sammenlignet med vekt.

Denne kajakken veier bare 19 kilo, og er stivere enn min rene glassfiberkajakk som veier 28 kilo.

Kajakken er hjemmelaget, og da fÄr man en kajakk som er tilpasset brukeren med hensyn til lengde, bredde, sittebrÞnn og tilpasning av lastekapasitet i forhold til kroppsvekten til padleren. Og selvsagt en fornuftig deksrigging tilpasset kart, innfelt kompass etc.

Setet og senkekjĂžlen har jeg kjĂžpt ferdig laget.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jag skulle ej ha tid att bygga en sjÀlv.Sedan Àr trÀsjöjd nÄgot jag ej var bra pÄ.

Kollat pÄ byggbeskrivning och byggbilder inget jag provar man bör nog vara snickare eller dyligt.

Byggt en liten 3.5 m rodd bÄt i glasfiber och polyester samt hjÀlpt till bygga kanadensare,men jobbat ett tag med plastformsprutning och har ökad lösningsmedels kÀnlighet och att jobba flera dagar med mask inne vill jag ej mer.

NÀr kajak köpes var en plastpaddel med flat blad med men jag köpte en Lendal frÄn Scottland iAl. överdrag medplast och skÄlade glasfiberblad ej skop blad som pÄ tÀvling men betydligt mer kraft och högre fart Àn med flat-plan blad,mina blad Àr Àven vridna sÄ man ej behöver vrida pÄ hÀnder-armar sÄ mycket.

Enda nackdel Àr vÀl att lite vatten skvÀtter ner padlaren lite mer med skÄlade blad vilket pÄ vintern Àr klart sÀmre men vid ökad vana skvÀtter det mindre.

Bygga med kolfiber sjÀlv var inget jag tÀnkte dÄ Àr det nog trÀ bÀttre gÄr ju ev lÀgga pÄ glasfiber och polyester eller epoxy ute pÄ sommaren Àr ju Àven en brandrisk om du har i för mycket hÀrdare och mycket samlas i ett kÀrl blir det varmt av kemiska reaktioner och det kan börja brinna.

Man byggde bÄtar tidigare med skum mellan laminat šDivyncellŽska vist finnas nu med men dÄ pÄ ca 1985 bara pÄ militÀrbÄtar för minsvepning.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

HĂ„kan S skrev (1 time siden):

Kollat pÄ byggbeskrivning och byggbilder inget jag provar man bör nog vara snickare eller dyligt.

Jeg har aldri jobbet med treverk, glassfiber, eller epoxy fÞr. Jeg er elektriker av yrke, laget meg fÞrst ett par Ärer, og laget sÄ kajakken. Den som ikke har ti tommeltotter, og er praktisk anlagt, kan klare dette ;) 

Jeg brukte kveldene etter jobb, og noen helger, da tok det 2 mÄneder Ä fÄ den ferdig. De fleste bruker lengre tid. Og skal man vÊre for opphengt i smÄdetaljer gÄr det mye tid.

Det er minimalt (ingen) brannrisiko med epoxy i disse mengder. Man blander sÄ smÄ mengder, og selv om jeg brukte smale engangskopper var der sjelden det fikk tid til Ä bli lunk i koppen fÞr epoxyen var ute av koppen. Herder og harpix blander man pÄ en kjÞkkenvekt.

Björn Thomasson er jo en svensk kajakkdesigner, som designer kajakker og selger tegninger til hele verden. I Sverige er det mange kajakkbyggere, og mange hjemmebygde kajakker padler hele sveriges kyst pÄ langs hvert Är (Det BlÄ Bandet).

 

5699F662-3D44-4395-92DF-AA759081E9E0.jpeg

02E8ADDD-B52F-4DE5-A740-26C63F00CEA7.jpeg

0EA67CF8-C664-4B58-BFBB-41A2BBADAD66.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.