Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredsøkere & barn, oppgradere?


Terka

Anbefalte innlegg

Litt drodling rundt skredsøkere... hva skal man oppgradere til? Barryvox eller Baryvox S? Eller fortsette med gamle Barryvox Opto 3000?

Noen anbefaler Barryvox fordi den er enkel i bruk for "mannen i gata på tur", ingen ekstra/unødvendig funksjonaltiet. Samtidig så har jeg opservert at S-utgaven har mer støtte/er mer intuitiv på nærsøk, flagging og inhenting av funn. Dette er ting som også er postivt for en utgrent bruker. Barna mine har siste året også øvd en del med Barryvok S og er helt klart kapable til å bruke den.

Jeg har også lest at det viktigste er minst 2 antenner og digital søker (anbefaling november 2020), men vet at flere steder får man ikke delta på turer om ikke man har 3-antenners skredsøker, som min er under 10 år gammel. (Per nå ikke aktuelt å dra med barna på slike turer.)

 

Jeg har per nå 1 Otovox m1 (1 antenne, analog) som kun brukes til trening, 2 stk Mammut Barryvox Opto 3000 (2 antenners, digital&analog), og 1 stk Mammut Barryvox S (3 antenners, digital+analog) i boden. Alle er fortsatt kompatible, dvs de eldste har ikke driftet ut av frekvensbelte enda.

image.png.14d46c10446ce4bdda7031fd4cd0de70.png

Som litt sær pappa så har barna en del år vært med på å leke (øve) med skredsøkerne både hjemme og ute på tur. De eldre Barryvox'ene funker knall til å finne den/de andre som er gravd ned, men jeg har observert siste år at det er betraktelig raskerere, mer intuitivt, og mer nøyaktig for barna å søke med Barrryvox S søkeren. Spesielt nøyaktigheten blir tydelig på nærsøk.

 

 

Utover vinteren kommer kidsa til å bli med på enkle toppturer på ski, planen er snille og trygge toppturer hele veien, derav er det et aktuelt tema å oppgradere skredsøkere eller ikke.

Hva vi gjør/de gjør om det er undertegnede som går i et skred og de må igangsette søk er ikke et tema for denne tråden.  Planen er ikke å gå skredutsatt, men det er for meg litt som å si at man ikke har tenkt å krasje i bil og derfor ikke trenger bilbelte. Man bruker det uansett så lenge det er en mimal risiko til stede.

Gitt planene om snille og trygge toppturerer, fortsette med 2 stk Barryvox Opto 3000 + 1 stk Barryvox S? Eller oppgadere Opto'ene til Barryvox? Eller til Barryvox S?  (Greit å se hva andre tenker rundt dette, og ikke bare se dette ensidig fra eget tankesurrr.. 😅)

 

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 og 12 år nå. 12åringen blir 13 ila topptursesongen. Nå har de jo lekt/øvd med skredsøkere og det å søke ute og gjøre funn siden 16/17  med Barryvox Opto. Og med min Barryvox S sist sesong (som var enda mer intuitiv for dem), så de er relativt innarbeidet i konseptet sender/søker.

Siste Barryvox er enkel i bruk, fysisk design og funksjonalitet er laget for å være intuitiv. Barryvox S har 2 knapper mer (for å navigere ekstra valg/menyen). Den kan brukes i "pro-mode", men er også ypperlig i "basic-mode" med ekstra støtte og guiding igjennom søk sammenlignet med modellen under (Barrywox).

http://www.mammutavalanchesafety.com/2017/09/deciding-between-new-barryvox-s-and.html

Det skiller en liten tusenlapp i pris mellom disse modellene. En av dem er naturlig å gå for siden jeg allerede har en Barryvox S og de er relativt like bruksmessig.

 

Jeg prøver vel egentlig å roe magefølselsen/samvittigheten her som sier at jeg bør oppgradere skredsøkere når de skal være med ut for å kjøre ski i fjellheimen. Safety First. De er mitt ansvar. Motsatt valg av å oppgraderere er jo å gå for å være skikkelig risikoavers mtp veivalg i fjellet, og det er her jeg er usikker på om det kan glippe med en "skal bare" på en og annen tur. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Barryvox S noen ekstra funksjoner som går på interaksjon mellom dem? Dvs har du en "flåte" av dem så vil du dra nytte av dette, med ulike søkere så fungerer ikke disse funksjonene (har ikke studert nøye akkurat hva dette utgjør av forskjell).

Med make søkere er alt likt, og alle kan lære av hverandre, og du trenger ikke huske på forskjellene. S modellen står seg kanskje også bedre over tid? Husk barna blir også eldre på en annen måte enn deg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er en beslutning landet, tak for hjelp til å lufte tankene på utsiden av hodet! 🙃😅

Forøvrig interessant at CAA skriver følgende i forbindelse med kurssesongen 2020/21: 

Dual antenna digital transceivers aren’t obsolete, but they’re dated. The current crop of three antenna digital transceivers supercedes them and provides clear advantages over previous generations. While there are certain courses(check your course equipment list) where we accept modern dual-antenna transceivers we strongly recommend students to have 3-antenna devices.

https://www.avalancheassociation.ca/page/Course_equipment/Course-Equipment---ObsoleteRecommended-.htm

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.