Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av ski for tur utenfor løyper


Olav Nilsen

Anbefalte innlegg

Bortsett fra langrennsski er jeg FULLSTENDIG blank når det kommer til ski. Jeg ble ikke med da slalombølgen kom på 80-tallet. Ikke når telemarksbølgen kom et par tiår senere heller. Randonee vet jeg knapt hva er. Og «fjellski» aner jeg bare er mye forskjellig. Så her trengs det teskje og stor tålmodighet med manglende begreper ... :)

Jeg ønsker å komme meg mer ut i marka i den lange vinteren her nord. Nå må jeg enten vente på skikkelig skaresnø (som av og til aldri kommer) eller oppsøke områder som er blåst fri for snø. Eller baske avgårde med blodsmak i munnen. Har vurdert truger, men lurer på om det finnes ski som kan dekke behovet like bra eller bedre. Og hva er dette behovet?

Rett og slett å komme seg ut i snøen uten opptråkkede løyper på kortere dagsturer. Helst i «alle» typer snø og snødybder. Har ingen ambisjoner om toppturer, har aldri likt å kjøre ski nedover i særlig grad så det får evt bli neste steg - tenk mer vidde eller lett kupert terreng. Skal neppe så langt i første omgang - kanskje opp mot 5 km på en meget god dag? Er det noen ski som kan hjelpe meg her eller er truger like greit for slik bruk? Tar gjerne tips om alt fra bare type ski til eksakte modeller, lengde/bredde-vurderinger, tanker rundt sko/skomodeller, bruk av feller... Jeg er som sagt helt blank.

To ting til å bite seg merke i. Turene blir med hund (trekking ikke prioritert, men det var dette med stålkanter da) og jeg er dessverre fremdeles altfor tung selv om jeg er på full fart nedover - 180, 100+ kg.

Det eneste jeg av en eller annen grunn har sett litt på er type jaktski. Egentlig kun basert på det jeg leser om dem og det ser for meg ut som om slike passer beskrevet bruk, med den bonus at jeg også kunne tenke meg å prøve vinterjakt etter rype. Er jeg inne på noe der eller er det andre typer som passer bedre (minus jakt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tur medfører gjerne litt mer åpent lende med mer behandlet/polert snø som ligger tettere. Rypejakt litt mer innimellom busker og kratt hvor det gjerne samler seg mer løssnø. 

Jeg har et par Åsnes Amundsen jeg bruker til det første og som jeg opplever litt smale til det andre. Kompis har Ånses Kongsvold som passer mye bedre til det andre, er hundevennlige og som han også bruker til å komme seg frem i åpent lende. Disse plages han litt mer med den delen av evt tur som går i løype eller å gå i oppgåtte spor da de gjerne er litt bredere. 

Skulle jeg valgt ETT av disse parene ut fra mine erfaringer til den varierte bruken du skisserer så hadde det blitt Kongsvold. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (6 timer siden):

Tur medfører gjerne litt mer åpent lende med mer behandlet/polert snø som ligger tettere. Rypejakt litt mer innimellom busker og kratt hvor det gjerne samler seg mer løssnø. 

Jeg har et par Åsnes Amundsen jeg bruker til det første og som jeg opplever litt smale til det andre. Kompis har Ånses Kongsvold som passer mye bedre til det andre, er hundevennlige og som han også bruker til å komme seg frem i åpent lende. Disse plages han litt mer med den delen av evt tur som går i løype eller å gå i oppgåtte spor da de gjerne er litt bredere. 

Skulle jeg valgt ETT av disse parene ut fra mine erfaringer til den varierte bruken du skisserer så hadde det blitt Kongsvold. 

 

Takk!

Kongsvold var en av de modellene jeg så på. Og så tolker jeg deg dithen at tanken om jaktski ikke er helt på viddene.

Ja, har skjønt at bredden på disse er såpass at det blir trøblete i spor. Det er helt greit. Samtidig så er det vel slik at ski som er gode i spor blir smalere og vil ha dårligere bæreevne i dypsnø - om man ikke skal få for enda lengre ski og det medfører rundt håndtering for en som ikke er allverdens skivant... Jeg skjønner absolutt at man ikke får helt i pose og sekk her, så får tiden vise om jeg liker meg på ski igjen og om skiparken utvides etterhvert. Men det «akutte» behovet er rett og slett for å «daglig» kunne komme seg en km eller tre inn i marka når det ellers er umulig å gå der. Og løyper er det ikke snakk om her.

Tenker jo igjen på om truger er like greit, men det er jo mer gøy og effektivt (ofte) å gå på ski - og andre folk bruker jo helst ski (om man skulle finne på å være tur-sosial en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg ett par Fischer country Crown smørefrie ski med BC bindiger. Disse er smørefrie med riller i smøresona og er frie for stålkanter.Til Bc binding får du tykke varme støvler. Disse skiene går akkurat i skispor, er mye lettere enn disse andre brede fjellski modeller, som tross en viss innsving, kan være tunge å kante/ gå i skrånende terreng over tid. Såkalte brede fjellski modeller er oppskrytt til ditt bruk. Jeg velger nevnte ski som er 15-20 cm lenger enn kroppslengde, ikke  noe  problem å håndtere med styring osv. På dager med kladdeføre smører du med en boks swix sklisone , som du har i lomma, dette er en hurtigløsning og fungerer meget bra. De fleste andre skimerker har tilvarende modeller som Fischer Crown. Hvis du bruker ski med denne type smørefrie riller, vil de slites på vårsnø når den er grovkornete og hard skare , men ett par holder i mange år. Kjøp staver med store trinser og enkel reim som passer varme tykke votter. Lykke til.

Endret av Fenrisfrøya
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BReidablikk. Jaktski uten stålkant. Det er bredere og du kan da ha litt kortere ski. DEt er mest et pluss i skog hvor du skal mellom trær etc men og at de er noe lettere å manøvrere nedover. Siden de ikke har stålkant så er de ikke like egent på skareføre med mindre du unngår bakker. De kortere skiene har lite smørespenn så med kortfeller på så er det ikke all verden gli nei. På skare med syntfeller er det ikke langt unne truger. Der er det bedre på de langre modellen som Amundsen. Men du har godt grep også da. Jeg har primært brukt mine i skogsterreng. Er ikke snøen for løs og det et par minus så går det fint med blå extra istedenfor feller. Du mister jo lit av ekstremgrepet du har med feller men samtidig glir de helt greit da. Dog er det mer smurningsslitasje pga lavt smørespenn enn du er vant til på langrennsski. 
Gamme er jo en populær ski. Amundsen blir kanskje litt lite bred til ditt bruk. Glid er jo uansett mindre enn langrennski, vet ikke hvor praktisk trekking med hund er. Når jeg hadde Husky så var hun stort sett løs på de turene. 
Jeg er og litt tyngre enn høyde tilsier og da blir så klart glid på slikt enda dårligere. Langrennski er snklere dere siden det finnes flere spenn pr lengde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (10 timer siden):

Anbefaler deg ett par Fischer country Crown smørefrie ski med BC bindiger. Disse er smørefrie med riller i smøresona og er frie for stålkanter.Til Bc binding får du tykke varme støvler. Disse skiene går akkurat i skispor, er mye lettere enn disse andre brede fjellski modeller, som tross en viss innsving, kan være tunge å kante/ gå i skrånende terreng over tid. Såkalte brede fjellski modeller er oppskrytt til ditt bruk. Jeg velger nevnte ski som er 15-20 cm lenger enn kroppslengde, ikke  noe  problem å håndtere med styring osv. På dager med kladdeføre smører du med en boks swix sklisone , som du har i lomma, dette er en hurtigløsning og fungerer meget bra. De fleste andre skimerker har tilvarende modeller som Fischer Crown. Hvis du bruker ski med denne type smørefrie riller, vil de slites på vårsnø når den er grovkornete og hard skare , men ett par holder i mange år. Kjøp staver med store trinser og enkel reim som passer varme tykke votter. Lykke til.

Skiene ser fine ut de, god pris også, men jeg er redd de blir for smale og går gjennom løsere snø? Spesielt med tanke på vekten min ... At noen ski skal kunne passe både til tråkkede løyper OG relativt løs snø utenfor løyper ... det har jeg tungt for å se, og det er jo sistnevnte som er bruksområdet her ... Eller ... ? Er det noe jeg misforstår?

Men smørefri ser jeg egentlig på som et naturlig valg i denne sammenhengen. Er ikke ute etter ytelse, har det ikke travelt på disse turene og da er det like greit å slippe all smøringen. Har nerdet meg nok ned i smøring når det kommer til langrennsskiene mine (Madshus konkurranseski), så det får holde :D

borgern skrev (2 timer siden):

Jeg har BReidablikk. Jaktski uten stålkant. Det er bredere og du kan da ha litt kortere ski. DEt er mest et pluss i skog hvor du skal mellom trær etc men og at de er noe lettere å manøvrere nedover. Siden de ikke har stålkant så er de ikke like egent på skareføre med mindre du unngår bakker. De kortere skiene har lite smørespenn så med kortfeller på så er det ikke all verden gli nei. På skare med syntfeller er det ikke langt unne truger. Der er det bedre på de langre modellen som Amundsen. Men du har godt grep også da. Jeg har primært brukt mine i skogsterreng. Er ikke snøen for løs og det et par minus så går det fint med blå extra istedenfor feller. Du mister jo lit av ekstremgrepet du har med feller men samtidig glir de helt greit da. Dog er det mer smurningsslitasje pga lavt smørespenn enn du er vant til på langrennsski. 
Gamme er jo en populær ski. Amundsen blir kanskje litt lite bred til ditt bruk. Glid er jo uansett mindre enn langrennski, vet ikke hvor praktisk trekking med hund er. Når jeg hadde Husky så var hun stort sett løs på de turene. 
Jeg er og litt tyngre enn høyde tilsier og da blir så klart glid på slikt enda dårligere. Langrennski er snklere dere siden det finnes flere spenn pr lengde.

De så jo veldig fine ut. Siden jeg ikke er allverdens til å kjøre nedover, så er det et poeng for meg å slippe de siste 10-15-20 cm jeg nok må ha for smalere ski. Stålkantene får nok bare være uansett - orker ikke risikere å kutte min firbeinte venn til blods. Men så var det dette med smøring da ... For akkurat disse hadde jeg helst sett for meg noe mer «plug and play». Uten at jeg er helt låst på det. Vet du hvordan Breidablikk er sammenlignet med disse smørefrie dra Fischer?: https://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-jakt-crown-easy-skin-smorefrie-jaktski-turski-uten-stalkanter-2021-51525.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville sett på Finnmark, som i praksis er Gamme utan stålkant. 

Ei god allround-ski, med rocka tupp, grei flyt og manøvrerbarheit på same tid som den ikkje blir "heilt daff" på fastare føre, og ein kan ha kantkontroll i skavlete og vindherja snø. 

Eg personleg får neller når det kjennes ut som eg like godt kunne spent to daue sild under beina. Då vel eg heller å sjå på andre spesifikasjonar som kan hjelpe på flyt, ikkje berre breidde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for noen uten stålkanter.

For eksempel Åsnes Kongsvold eller Breidablikk. Kanskje i 190, kortere er lettere å håndtere, men bærer mindre. Du må uansett ikke gå kortere enn 180

Kongsvold er noe bredere så bærer nok bedre, selv om stivheten i skien også har noe å si for bæreevnen.

Jeg bruker mye forrige modell Ingstad som er samme som Breidablikk, bare med stålkanter. De er fine utenfor løyper når føret er vinterlig. Når det blir vårlig og tidvis rotten, snø bytter jeg til noen bredere, grunnen er at de litt bredere skiene "bryter gjennom" snøen på en litt snillere måte når snøen er bløt (våt). Dimensjonene mine er omtrent som dine.

Hvis du ikke skal så langt og egentlig ikke har det travelt, ser jeg ikke poenget med å tenke på at de skal gå ned i spor. Skulle du følge en løype, så må du ikke på død og liv trøkke skiene ned i sporet. Hvis jeg mot formodning går i nærheten av en løype, så går jeg på siden, eller aller helst der det er et lite rim eller snølag oppå det harde underlaget, da glir det finfint og har jeg brukt smurning slites ikke den nevneverdig, så jeg syns det er et problem.

Går du for en Åsnes ski kjøper du en blå extra smurning og en Mohair kortfell i 45mm. Mohair fellen glir godt, 45mm er en god allround bredde som sitter nok og glir såpass bra at du ikke trenger å ta den så mye av/på. Blå extra bruker du når det er -2 til -10, glipper det, setter du på fellen. Du trenger ikke fjerne smurningen (den blå), har du annen smurning (lilla eller rød), så bør den skrapes av, ellers kan smurningen sette seg i limet. Ta alltid av fellene etter bruk, lim de sammen lim mot lim og heng de i gangen til tørk ved siden av jakka. 

Skal du gå for BC velg den bindingen som heter Magnum, den har litt større anleggsflate mot støvlen, og gir litt bedre moment for bredere ski en de andre. MEN all stivhet ligger i støvlen, og selv om to forskjellige modeller ser like ut, så kan det være et hav av forskjell på de. Sålen kan være forskjellig selv om de er Rottefella såler (alle er Rottefella). Ta tak i tåpartiet og i hælen og prøv å vri skiskoen som en vaskefille. Gå for den som er mest vridningsstiv. Den må selvsagt også føles god på foten så den passer deg. Tenk heller ikke på at det er "litt rart" å gå med skiskoene inne, er det en trapp i butikken ta noen turer opp og ned den. Den støvlen som kjennes mest rar og stiv i butikken er trolig mer stabil når du er oppå skiene. Fastspent på skiene går du på en helt annen måte, og "rarheten" forsvinner. Du vil definitivt ikke ha skisko som er som kokt makaroni, da er det bare islagte vann som kjennes bra å gå på. Alle føtter er forskjellig, noen har "kroniske gnagsårføtter", og får gnagsår av å gå forbi en skobutikk.. For min del får jeg aldri gnagsår, bortsett fra når jeg bruker BC skisko.. jeg har 2 forskjellige par, begge har samme problem. Sålen er fellesnevneren, og jeg mistenker at det er noe med "sålegeometrien" som gjør det. Det er en av grunnene til at jeg går mest på 75mm bindinger, Voile 3 pin og Super Telemark m/wire har avtagbart "bakstykke", du bruker normalt ikke disse bakstykkene på dagligturer, men trenger du ekstra støtte i f.eks bakker kan de settes på. De to modellene er litt dyrere enn BC, det finnes også utgaver av de samme som det ikke er wire på. De er billigere, men mangler festene så det er ikke mulig å kjøpe bakstykke til senere. Samme gjelder for 75mm når det gjelder vridning, men modellutvalget kan være litt mindre alt etter som.

Så tilbake til skiene, alle har forskjellige preferanser, og alle har litt forskjellig mål for skituren. Så det gjelder å sile ut hva som kjennes viktigst for deg. Jeg har løst det med å ha flere par med forskjellige egenskaper, så velger jeg hva jeg bruker alt etter som.. Jeg har også Amundsen (201 lange, tilsvarer Finnmark som er uten stålkanter). De er litt lengre enn Ingstad (190 lange), tilsvarer Breidablikk). Jeg går over 90% av turene mine der det ikke er spor eller noen har gått noen før. For å illustrere forskjellen, og om jeg skulle gått en "runde". Så ville jeg først gått runden med Ingstad, så ville jeg gått neste runde med Amundsen. Altså Ingstad er best å gå først med, og Amundsen best å gå bak en med Ingstad. Jeg har gått dagsturer på 45km med begge, så det er uansett mulig å komme langt av gårde, selv om skiene har forskjellige egenskaper.

Uansett, gjør ditt valg, og kom deg ut på ski. Du kommer ikke til å bomme så mye at det blir helt feil. Du vil få litt erfaring, både med å gå, og hvilke skiturer du liker best. Mener du at utstyret trenger justeres etter hvilke preferanser du har fått, så kan det gjøres etter hvert for å spisse egenskapene.

Ps kjøp teleskopstaver, 2delt, så kan du justere lengden. Pass på at de er opp til 155cm lange, og aller helst har "gammeldags" trinse (ikke ser ut som en alpintrinse).

Lykke til!

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan være aktuell. Det er fint med relativt myk tupp, som gjør at skien lettere "vil opp" av snøen når det er løst. 

https://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e109-villmarka-easy-skin-fjellski-uten-stalkanter-2021-48846.aspx

Til jakt ville jeg valgt 75mm binding, med mulighet for hælbinding. Det blir litt kaving mellom trær og plutselige retningsforandringer uten staver som gjør at man må kunne løfte både for- og bakskien ut av snøen. Da synes jeg det er bedre kontroll med en sånn binding. Men en BC-binding er bedre å gå med til vanlige småturer.

https://www.oslosportslager.no/produkt/75-mm-cable-3-pin-fjellskibinding-51748.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mohir fell på,45mm er fin. Kan du sette de på skiene når de er nye og la de sitte på. Er enkelt å,bruke de. Dog bør du bruke syntfeller på skareføre, der slites mohair litt fort. Titter du på Åsnes sin side så finnes breidablikk også som waxless. Kongsvold er vel bredere enn Breidablikk. En kompis har et par Fischer som er bredde ala Kongsvold. De går fint i løssnø men hvis snø er mer kompakt eller man er innom en løype så er de mindre retingsstabile. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for masse tips!

Nå har jeg kommet et steg videre. Sko er kjøpt inn. Crispi Stetind BC. Har bare gode erfaringer med Crispi og min fot, og det var den skoen som satt best av de jeg prøvde. Så får vi nå se. Det blir BC Magnum bindinger. 45mm mohair feller til å begynne med, mem ingenting i veien for å utvide med syntetiske ved behov. Staver får vi se, men har troen på aluminium der, har ødelagt nok både fiskestenger og sykkelrammer i carbon til å være litt skeptisk ... eller? Har fått gode argumenter både for og i mot teleskopstaver, kanskje blir det begge deler etterhvert.

Og så har jeg snevret inn skivalget til Åsnes Bredablikk eller Kongsvold (standard, ikke smørefrie for begge), MEN jeg klarer overhodet ikke å bestemme meg. Kongsvold blir tyngre og tregere, men kan greie meg med 190cm og vil nok tåle løssnø bedre. Men har begynt å fundere på hvor ofte det blir aktuelt, samtidig som hvis de virkelig klarer seg mye bedre i løssnø så er det veldig fint de 3 gangene i året det evt blir aktuelt. Breidablikk blir nok 10 cm lengre, men bedre allroundski ellers. Ka dokker trur?

Merk at jakt bare er en bonus her og egentlig ikke høyt prioritert. Det er den daglige bruken - å gå der jeg ellers trasker vår sommer og høst med hunden - som er det viktigste.

Endret av Olav Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig blank på ski, så skal ikke påberope meg å komme med noen supertips .. men jeg startet også med Breidablikk og har byttet dem ut med Finnmark. Synes Finnmark er en langt bedre allround ski, jeg finner den greiere å styre.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (1 time siden):

Jeg er rimelig blank på ski, så skal ikke påberope meg å komme med noen supertips .. men jeg startet også med Breidablikk og har byttet dem ut med Finnmark. Synes Finnmark er en langt bedre allround ski, jeg finner den greiere å styre.  

Tror nok både min vekt og mine tanker rundt bruk i løsere snø peker mot at jeg ikke bør velge den smaleste skien i stålkantfrisortementet. Men jeg tolker det som at jeg kanskje ikke burde gå på den bredeste heller og gir er lite plusspoeng til Breidablikk ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Nilsen skrev (På 10.12.2020 den 12.19):

Skiene ser fine ut de, god pris også, men jeg er redd de blir for smale og går gjennom løsere snø? Spesielt med tanke på vekten min ... At noen ski skal kunne passe både til tråkkede løyper OG relativt løs snø utenfor løyper ... det har jeg tungt for å se, og det er jo sistnevnte som er bruksområdet her ... Eller ... ? Er det noe jeg misforstår?

Men smørefri ser jeg egentlig på som et naturlig valg i denne sammenhengen. Er ikke ute etter ytelse, har det ikke travelt på disse turene og da er det like greit å slippe all smøringen. Har nerdet meg nok ned i smøring når det kommer til langrennsskiene mine (Madshus konkurranseski), så det får holde :D

De så jo veldig fine ut. Siden jeg ikke er allverdens til å kjøre nedover, så er det et poeng for meg å slippe de siste 10-15-20 cm jeg nok må ha for smalere ski. Stålkantene får nok bare være uansett - orker ikke risikere å kutte min firbeinte venn til blods. Men så var det dette med smøring da ... For akkurat disse hadde jeg helst sett for meg noe mer «plug and play». Uten at jeg er helt låst på det. Vet du hvordan Breidablikk er sammenlignet med disse smørefrie dra Fischer?: https://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-jakt-crown-easy-skin-smorefrie-jaktski-turski-uten-stalkanter-2021-51525.aspx

Du spør i forumet om det er noe du ikke forstår. Jeg tror ikke det finnes noe klart svar, for det med ski utenfor oppkjørte løyper , er  kanskje litt smak, behag og erfaring.De siste 15 år har jeg vært grensetraktene  og sporet bjørn som kommer ut av hi, 2 måneder i strekk. Jeg har sikkert 10 par ski til dette bruk,  brede, ekstra brede, smale, touring osv. Det jeg har falt ned på er de jeg nevnte over. Brede ski synes jeg er tyngre og når jeg tråkker ned i råtten vårsnø, er brede tunge ski krevende samt tunge å løfte opp hele tiden, ofte hver dag, i to måneder. Vondt i hofter og knær. De som har vært med meg i denne perioden har alle endt opp med tilsvarende ski. De har alle kommet med de brede fjellski første turene.Når det er  hard skare uten styresnø er det for meg ett mareritt å bruke brede ski :kongsvold, ousland, eller hva alle kjendisene nå heter. Skiene er langt mer ustyrlige på hard skare. Smale ski er også her  langt mer anvendbare. Jeg er 180cm og bruker nevnte ski eller tilsvarende i lengder 195-205 cm. Jeg kommer aldri mer til å ha på meg disse nevnte brede skiene jeg ser de fleste anbefaler deg.  Går du mye på ski vil du uansett slite ut ett par smørefrie ski pr andre år, da har du slitt av alle rillene i smøresona, og de neste skiene du kjøper kan jo være ett par smale når du har slitt ut de brede. 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (8 minutter siden):

Du spør i forumet om det er noe du ikke forstår. Jeg tror ikke det finnes noe klart svar, for det med ski utenfor oppkjørte løyper , er  kanskje litt smak, behag og erfaring.De siste 15 år har jeg vært grensetraktene  og sporet bjørn som kommer ut av hi, 2 måneder i strekk. Jeg har sikkert 10 par ski til dette bruk,  brede, ekstra brede, smale, touring osv. Det jeg har falt ned på er de jeg nevnte over. Brede ski synes jeg er tyngre og når jeg tråkker ned i råtten vårsnø, er brede tunge ski krevende samt tunge å løfte opp hele tiden, ofte hver dag, i to måneder. Vondt i hofter og knær. De som har vært med meg i denne perioden har alle endt opp med tilsvarende ski. De har alle kommet med de brede fjellski første turene.Når det er  hard skare uten styresnø er det for meg ett mareritt å bruke brede ski :kongsvold, ousland, eller hva alle kjendisene nå heter. Skiene er langt mer ustyrlige på hard skare. Smale ski er også her  langt mer anvendbare. Jeg er 180cm og bruker nevnte ski eller tilsvarende i lengder 195-205 cm. Jeg kommer aldri mer til å ha på meg disse nevnte brede skiene jeg ser de fleste anbefaler deg.  Går du mye på ski vil du uansett slite ut ett par smørefrie ski pr andre år, da har du slitt av alle rillene i smøresona, og de neste skiene du kjøper kan jo være ett par smale når du har slitt ut de brede. 

 

 

 

 

Takk for innspill, og takk for forklaringen (uthevet)! Det gir mening. Jeg tror i alle fall jeg stryker Kongsvold da, så får vi se om jeg begynner å vurdere noe smalere enn Breidablikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Nilsen skrev (13 timer siden):

Og så har jeg snevret inn skivalget til Åsnes Bredablikk eller Kongsvold (standard, ikke smørefrie for begge), MEN jeg klarer overhodet ikke å bestemme meg. Kongsvold blir tyngre og tregere, men kan greie meg med 190cm og vil nok tåle løssnø bedre. Men har begynt å fundere på hvor ofte det blir aktuelt, samtidig som hvis de virkelig klarer seg mye bedre i løssnø så er det veldig fint de 3 gangene i året det evt blir aktuelt. Breidablikk blir nok 10 cm lengre, men bedre allroundski ellers. Ka dokker trur?

Merk at jakt bare er en bonus her og egentlig ikke høyt prioritert. Det er den daglige bruken - å gå der jeg ellers trasker vår sommer og høst med hunden - som er det viktigste.

Tror du er inne på det aller viktigste, og det er å klare å lage det mest realistiske bildet av den fremtidige bruken. Når man klarer det, så er sjansen for å gjøre det beste valget størst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (På 21.12.2020 den 22.14):

Du spør i forumet om det er noe du ikke forstår. Jeg tror ikke det finnes noe klart svar, for det med ski utenfor oppkjørte løyper , er  kanskje litt smak, behag og erfaring.De siste 15 år har jeg vært grensetraktene  og sporet bjørn som kommer ut av hi, 2 måneder i strekk. Jeg har sikkert 10 par ski til dette bruk,  brede, ekstra brede, smale, touring osv. Det jeg har falt ned på er de jeg nevnte over. Brede ski synes jeg er tyngre og når jeg tråkker ned i råtten vårsnø, er brede tunge ski krevende samt tunge å løfte opp hele tiden, ofte hver dag, i to måneder. Vondt i hofter og knær. De som har vært med meg i denne perioden har alle endt opp med tilsvarende ski. De har alle kommet med de brede fjellski første turene.Når det er  hard skare uten styresnø er det for meg ett mareritt å bruke brede ski :kongsvold, ousland, eller hva alle kjendisene nå heter. Skiene er langt mer ustyrlige på hard skare. Smale ski er også her  langt mer anvendbare. Jeg er 180cm og bruker nevnte ski eller tilsvarende i lengder 195-205 cm. Jeg kommer aldri mer til å ha på meg disse nevnte brede skiene jeg ser de fleste anbefaler deg.  Går du mye på ski vil du uansett slite ut ett par smørefrie ski pr andre år, da har du slitt av alle rillene i smøresona, og de neste skiene du kjøper kan jo være ett par smale når du har slitt ut de brede. 

 

 

 

 

Samd. Vil heller legge på lengda litt for å få bæreevne enn å gå med ei "slapp sild" som er krevjande på vekslande føre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.