Gå til innhold
  • Bli medlem

Bøying av tre.


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på TV hvordan bøyen på ski blir laget,  og nå har jeg forsøkt å bøye noen emner i en noen minutter kjele med kokende vann. Tok dem opp og la dem i en buet form, og skrudde/brukte tvinge. 

tvinge.JPG.b5f63a660b4aea19117c40339b80aca6.JPG

Nå har de tørket sakte noen dager og i dag tok jeg ut ett emne.  La det i varmt vann, og etter noen minutter begynte bøyen å flate ut.  Dog innenfor toleransen.  Men vil den fortsette å flate ut?

Spørsmål:  Hvordan får de som lager treski bøyen til å holde seg permanent?  Lar de skien ligge lenge slik at minnet slettes?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig prosjekt! Jeg har ikke gjort dette selv, men kom over denne videoen for noen uker siden og ble fascinert av det hele.

Det jeg noterte meg var følgende:
- Emnet var lufttørket
- Dampet over kjele
- Satt skiene i spenne og varmet dem på bålet og lot dem tørke en dag eller to
- Smurte tuppene inn i tjære ettersom fuktighet vil flate ut bøyen

Så kanskje det har noe med at du la emnet i varmt vann etter å ha laget bøyen? Noterte meg også at bøyen var lengre enn på moderne ski, så kanskje en større radius må til.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kjenner ikke så mye til det mht ski, men skipsbygging. Jeg vil tro, at damping skal skje ikke i minutter, men flere timer. Det er noe med noen stoffer i treet skal oppløses, så bukkes i fasong og holdes der, mens det tørker opp - altså også lenge evt. dager.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (43 minutter siden):

Hei

Kjenner ikke så mye til det mht ski, men skipsbygging. Jeg vil tro, at damping skal skje ikke i minutter, men flere timer. Det er noe med noen stoffer i treet skal oppløses, så bukkes i fasong og holdes der, mens det tørker opp - altså også lenge evt. dager.

Elgen

takk for svar.  Jeg kokte emnene i mange minutter, kanskje for lite.  Prøver igjen.  Så på videoen fra Morgedal.  Der så jeg at skiene ble påført tjære.  Det kan ikke jeg gjøre, men jeg puttet dem i olivenolje.  Kanskje et duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (2 timer siden):

Jeg vet @Lompahar gått på kurs for å lage treski. Kanskje han har tips om han fanger opp tråden?

Takk for svar.  Jeg så på en video om å lage treski.  Jeg lager ikke treski, men prøver å øke bøyen stekespader jeg lager av einer.  Tok dem ut av formen, og la dem i et bad av olivenolje.  Kanskje oljen gjør det samme som tjære? 

73.JPG.9d8f582416acbedd82416037d3f8c5b4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vet tilfeldigvis, hvordan man lager tradisjonelle hornskjeer. Man skjærer formen ut i kuhornet og legger den så i varm parafinolje en stund til hornet er fleksibelt og har så en buet form emnet klemmes i og lar det kjøle ned en god stund. Så slipes det hele pent glatt. Kuhorn er vanskelige å få tak nå omdager, da nesten aller kyer er avhornet. Dvs smurt med et eller annet hormon? preparat.

Du kan jo prøve noe tilsvarende. Muligens vil damp/vannkoking i lenger tid fungere best med tre? Eller prøve i varm olivenolje?

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer ved oppvarming/damping av treverk er at limstoffet, lignin, som er mellom cellene blir plastisk og kan gis ny form. Når trestykket kjølner igjen vil ligninet stivne i den nye stillingen og trestykket vil beholde sin nye form. Når det bøyes over en mal er det forventet ca 10 % tilbakefall (mindre bøy) når emnet fjernes fra malen. Vil anta at det skyldes treets naturlige elastisitet. Teoretisk sett skal det holde å ha emnene i spenn til de er nedkjølt, men jeg opplever at de holder formen bedre om de får stå lengre i malen, gjerne til de er helt tørre. 

En gammel tommelfingerregel jeg har hørt, sier at emnet skal varmes opp en time pr tomme tykkelse. Det vil jo da si at ca en halvtime for et 10-12 mm tjukt trestykke. Hvordan treverket varmes opp burde i utgangspunktet være likegyldig, men de fleste som bøyer litt større ting varmer opp ved hjelp av damp. Det er lettere å få jevn oppvarming på store emner ved å ha dem i en dampkasse enn å ha store kar med kokende vann.

Lufttørket kontra kunstig tørket materiale er jo også noe å tenke over. Kunsttørking foregår gjerne ved hjelp av høy varme og tilførsel av vann/damp for å hindre oppsprekking. Hvor mye dette påvirker ligninet er jeg usikker på, men jeg føler at kunsttørket materiale er stivere og vanskeligere å bøye enn lufttørket. Jeg opplever på et vis det samme når jeg prøver å bøye tidligere dampet/bøyd treverk på nytt. Det virker stivere enn lufttørket og ubøyd materiale. Dette er bare en personlig opplevelse og utfordringene jeg har opplevd kan selvfølgelig også skyldes andre ting som kvaliteten på treverket, gamle tørre emner, småskader i treverket, tetthet på årringer osv.  

Vel halvveis nede på siden jeg linker til her er en videosnutt der vi damper og bøyer ski til en hundeslede. Filen var for stor til å laste direkte opp her på Fjellforum.
https://langsomt.no/sleden/

Den ferdige sleden
DSC_8425.jpg.3573a70524142174dc912f514bf81170.jpg

 

Endret av Gisle Uren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på Gisle Urens post. Jeg har bøyd spanter til kajakk og tupp på ski. Et tips for å få stimingen til å gå lettere er å legge treet i kaldt vann over natta. Da er det gjennomtrukket, og når det legges i damp vil det gå fortere å gjøre ligninet mykt. Damp trekker lettere inn i trevirket enn vann, så det kan være effektivt å legge emnene over det kokende vannet, med lokk over. 

Jeg er enig i at fuktigheten bør være ute før man tar av malen. En måte å spide opp tørkingen kan være å varme emnet mens det står i spenn. Se bilder fra skimakerkurs. 

 

653073481_bying.thumb.jpg.12d793072262dbef98175c45cc2b3eb3.jpg

Stiming.thumb.jpg.c8c8b034765231161bcc0dc3e56b9979.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har laget spant til grønlandskajakk av eikelister, har de 1) ligget i vann i ett døgn, og 2 blitt dampet før de har blitt bøyd, men de settes jo i spenn i relingen, så det er ikke noe problem med at de skal rette seg ut. 

 

 

19738758778_a3a518ea44_c.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.