Gå til innhold
  • Bli medlem

valdress i romjula (ski med pulk beitostølen til fagernes/auland)


svingen

Anbefalte innlegg

Heisan!

har 4-5 dager hvor planen er og være samla med svigerg på hytte i valdress,får og gjøre hverdag bedre får alle tenkte jeg og eller reise på en solo tur med ski ;)

hvordan er føre og slik fra beitostølen og tilbake til "fagernes/bagn"?  tenkte og gå fra 26 til 30 Desember, har fjellski (gamme 54) så trenger ikke gå i trikke spor hele tiden men av og til hadde eller ikke vært feil ;)

Tenkte og ta med telt og slå opp telt underveis der jeg føler får,hvis turen blir for lang går jeg bare til nærmeste bil vei og bli henta :)

har sovet ut på vinterturer før alene og med barn,men er veldig usikkker på om det er litt for tidlig på året (har og i det siste bare vært på turen i nærhten med kidsa)

ut fra info her https://skisporet.no/setView/61.1112218/9.3811659/11.16/norges_grunnkart ser det ut som er dårlig med spor enda men mye kan vel skjer på noen uker :) 

 

ja? nahh? 

 

tur.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært i området du tenker på, men via skisporet.no kan du få en pekepinn om der er snø. Kjøres det løyper, så vil det trolig være farbart utenfor, men ikke alltid. Studerer du kartet nøye kan du se om de går på en vei eller ikke. Det ser du kanskje ved å veksle mellom "vinterløype" og uten.

Været har ikke akkurat fulgt "Norsk Standard" slik alle skiglade håper på så langt i år..

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette kartet kan være til hjelp: http://www.senorge.no/

Viser at det er skiføre med tørr snø, og snødybde på ca 25-50cm. Hvis du følger med der og på værmeldingene når det nærmer seg så kan du se om det kommer mer snø.

Men som du sier så er det verste som skjer at du må forkorte turen og bli hentet hvis føret ikke er optimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

På skisporet.no kan du jo se, at det går preppet løype hele veien via Yddin med mulighet for utgang ved Leirin eller Danebu/ sør for Danebu. Hvordan snøforholdene er til jul kan vel ingen spå om, men sjekk løpepreppingen på skisporet som indikasjon. Har gått ganske mye på disse løyper, bare ikke hele veien igjennom.

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt er det nok snø julehelgen for denne turen. Jeg gikk nesten tilsvarende tur for noen år siden, senere på året. Fin tur med sola i ansiktet store deler av turen. Vi gikk litt lenger øst fra Skaget og lagde løyper selv. 
Skal i området Dalen parkering til helgen. Håper å gå rundt Tansbergfjorden. Kan prøve på løyperapport til uka. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i området rundt Parkeringen på Dalen og Tansbergfjorden. Fint føre på veier, men litt lite i terrenget ennå, men værmeldingen sier det kommer mere denne uka. Tipper det er tilstrekkelig til jula. Som andre har nevnt er det godt tips å følge med på skisporet.no

Glemte forresten å ta bilde 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i nærheten i helga. Det er omtrent 40 cm snø med lite hold, så går man utenfor steder det er kjørt så går det rett til bunns. Hadde en kort pulktur til hytta med tung last, og det var litt strevsomt. Vanskelig å få fellene til å bite i så løs snø. Men når det er sagt så er sjansene veldig store for at det er kjørt opp i alle fall deler av strekningen til jul. Jeg vil også tro at det kan ha vært kjørt noen strekninger her og der med skuter, som ikke vises på skisporet.no. 

Dette er jo en grei rute, for du vil passere veier flere steder som kan ta deg enkelt ned fra fjellet om det blir nødvendig å gjøre turen kortere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte og gå mot sjusjøen siden vi skal feire nyttårsaften der men da lar jeg de være,lite skispor og ville blitt mye slit. (Hytta er ved Tonsvatnet) ser de er ski spor fra hytta til beitostølen. Tenker på de som gikk på ski fra Norge til svergie under krigen må vært litt av et slit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.