Gå til innhold
  • Bli medlem

nokon som har brukt alfa walk king air over tid?


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Eg har lenge leita etter nye fjellsko.  Eg ville ha lette sko, som var passe stive til mine bratte vestlandslier og dei burde kreve minst mogleg vedlikehald. Først forsøkte eg alfa orre, som hadde vore dei perfekte skoa for meg, dersom dei ikkje hadde hatt so fordømt smal lest. Deretter forsøkte eg alfa lyng, eller var det kvist - eg hugsar ikkje. Men dei var uansett so glatte at eg ville ikkje ha dei. Deretter prøvde eg Alfa Juvas, som var i overkant agresive, og sjølv om lesten var litt breiare enn orre - so var den fortsatt for smal. Til slutt fekk eg tilsendt eit par med walk king air, desse sitter godt på foten, er lette og syntetiske - so solangt er alt bra. Men det eg er spent på, er korleis dei syntetiske skoa holder seg over tid - er det  nokon som har brukt desse over litt tid og kan seie noko om det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke sikker på hva du mener når du skriver at Walk king er "lette og syntetiske" Jeg har brukt Walk King fra 90 tallet til i fjor. (Bruker nå ALFA Impact) Walk King er muligens lette til å være sko med fullnarvet lær (ikke syntetisk), men tunge i forhold til mange andre sko til bruk i fjellet. Alt i alt ble det vel 14-15 par med Walk king på meg.

Jeg brukte Walk King fordi de passet til min fot, og de var bedre enn andre sko jeg også prøvde. For meg var det passformen som gjorde utslaget, og  Gore-tex membranen som gjorde skoene vanntette - en stund. Jeg  skiftet til Impact i fjor, og de er svært like Walk King (samme lest), men har mykere lær, og sålen henger bedre på vått fjell.

Når det gjelder vedlikehold, begynte jeg "godt", med puss omtrent hver gang jeg skulle på tur. Etter hvert ble det mindre og mindre puss og stell. Tilslutt ble skoene brukt uten vedlikehold. Jeg oppdaget ingen forskjell på hvor lenge skoene holdt med eller uten puss og vedlikehold. Gore-Texen gikk før skoene ellers var utslitt. (På Impact kan membranen skiftes påstår ALFA.)

 

Endret av REJOHN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med Walk King Air, men jeg har hatt Alfa Orre nå i to år (ett år på Vestlandet og ett år i Lofoten) og så langt er jeg fornøyd med dem. Holder vann ute og skoen holder sammen. Utrolig behagelig sko å bruke så jeg håper jo at de varer. Men jeg har hørt at enkelte har vært misfornøyd med Alfa Bukk (omtrent samme sko med høyt skaft), der det er kommet sprekker og membranen slipper inn vann.

@Bjarne H.S. skrev om dette på bloggen sin for litt siden: https://bjarnesturblogg.blogspot.com/2019/01/aldri-mer-alfa-bukk.html

Jeg vet at Alfa Orre er faset ut og at Alfa skal erstatte den med en ny sko til våren. Usikker på om det er en markedsmessig avgjørelse eller om det er ting de har lært og vil implementere i en ny sko. Alfa har jo en del av disse vedlikeholdsfrie modellene nå, så jeg håper jo at de har luket ut de fleste barnesykdommene.

Så tror jeg også at vi bruker skoene forskjellig og landskapet vi ferdes i kan være forskjellig, så det kan også være med på å forklare hvorfor noen er fornøyd mens andre ikke er det.

Walk King Air er jo en annen sko selv om det er samme filosofi bak, så hvis andre har direkte erfaring med dem så er det kanskje et bedre utgangspunkt. Men den skoen kom vel først i 2019 så det er kanskje ikke så mye langtidserfaring å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.