Gå til innhold
  • Bli medlem

Såler for plantar fascitt + andre tips?


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Har slitt med plantar fascitt i nesten ett år nå, og er egentlig møkka lei det. Nå begynner pulksesongen snart, og dette må fikses! Prøvd det meste av tøyeøvelser + trykkbølgebehandling og avlastning, uten tilfredsstillende resultat.

Lurer derfor på om noen vet om noen gode innleggssåler for å avlaste underfoten? Har sett på disse: https://www.rehaboteket.no/fot-hael/innleggssale-haelspore . Noen som har erfaringer med dem, eller noen andre?

Også interessert i andre tips folk skulle ha for å få bukt med problemet!

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du nevner ikke styrketrening. Om du ikke har prøvd det ville jeg ha sjekket litt rundt mulige øvelser. Personlig har jeg best erfaring med aktiv opptrening og spesielt eksentriske øvelser til å gjenskape funksjonell struktur og styrke for sener, samt desensivere smerterespons. Såler tror jeg er mer midlertidig tiltak eller for å korrigere feilfunksjon. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, PTG said:

Du nevner ikke styrketrening. Om du ikke har prøvd det ville jeg ha sjekket litt rundt mulige øvelser. Personlig har jeg best erfaring med aktiv opptrening og spesielt eksentriske øvelser til å gjenskape funksjonell struktur og styrke for sener, samt desensivere smerterespons. Såler tror jeg er mer midlertidig tiltak eller for å korrigere feilfunksjon. 

 

 

Takk for svar. Glemte å nevne at jeg har gjort div eksentriske øvelser for leggmuskulatur, tåhev med flex i tærne og "tåcurl". Smertene blir provosert for det meste av direkte trykk på fot over litt tid, feks når jeg står. Fisking mao blir fort en smertefull seanse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme selv. Jeg ble hevnist til ortopedisk verksted og fikk såler som de tilpasset mine føtter. Synes dette hjalp bra for meg, tar lengre tid før smertene kommer. 

Har også gått over til Hoka joggesko(til daglig bruk) , disse synes jeg også utsetter smertene og de gjør det ikke blir fullt så smertefult å bruke bena selv om smertene har kommet. 

Frustrerende problematikk dette, har ikke funnet noe som gjør at smertene ikke kommer, men det overnevnte gjør at jeg holder ut lengre og kan bære sekk på tur lengre. Når jeg er på tur så har jeg alltid med en tennisball som jeg ruller under foten i camp, får "løst" opp litt. 

Endret av esstrom
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si meg enig med siste innlegg. Ortoped og støpte såler. fikset meg tre par , så jobbsko(vernesko) , dagligdagssko og turskoa mine hadde støpte såler - 12-18 mnd senere er alt bra , men med stående avtale på sykehus om å operere.

Siden jeg har jobb med mye ståing og gåing dekket jobben sjekk og støp av første såle , og en ny til året etter . Siste kjøpte jeg selv og den er mye rimligere når du alt har støp så da havner tilpasset såle på litt over tusenlappen.

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt støpte såler. Løps- og idrettsklinikken i Asker. De er så flinke! 
Må inn til reforming av sålen 1 x årlig. 
 

må likevel vedlikeholde med tøying etc, men det er greit! 
 

Neste uke har snuppa 13 år time. Hun har også høy fotbue, fått vondt i føttene og må ha såle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med det samme selv. Det som gir umiddelbar smertelindring for meg er statisk tøying av gastrocnemius i minst 90 sekunder, men gjerne mer. Dette kan gjentas hver gang man ikke har belastet foten på en stund. Det er spesielt effektivt å gjøre umiddelbart etter en står opp før man går på foten. 

Start uten for mye spenn og øk gradvis. 

Personlig synes jeg ikke trykkbølgebehandling var annet enn dyrt og vondt. Det finnes mulighet for kirurgi dersom konservativ behandling ikke virker. Det er blant annet lovende resultater med denne prosedyren: https://sykehuset-ostfold.no/nyheter/gode-resultater-med-ny-behandling-av-helsmerter

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten advarsel vedr. Såler som støtter for mye. Jeg fikk slike ortopediske såler i ungdommen og har brukt de over halve livet. Det resulterte i så svak muskulatur i fotbladet at jeg endte opp med beinhinnebetennelse. Den "naturlige" støttdempingen fotbladet skal gi var ikke til stede. Det ble så ille at jeg ikke kunne gå mange meter uten smertestillende og betennelsesdempende midler. 

Etter 1,5 år til naprapat og betydelig trening, samt helt kuttet ut disse sålene er jeg mer eller mindre bra nå. 

I det lange løpt vet jeg mange har bedre erfaring med trening og taping av føttene enn såler. 

 

Endret av Hammer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Svigarfar (lege av den "gamle skolen") satte kortison rett i senefestene mine under beina når jeg hadde dette for noen år siden. Vipps - så var det borte. Kan tillegge at det ikke er spesielt behagelig å få 10 stikk i hver fotsåle, men det funka som bare det. Han fortalte videre at nå tildags så var ikke dette anbefalt før man hadde prøvd alt annet. Så det er ikke sikkert legen din vil gjøre det. Det kreves litt trening for å sette dette korrekt.

Men når det er sagt, så måtte jeg slutte å bruke dårlige sko - slik at problemet ikke kom tilbake. Var slurvete med skotøy en periode, og gikk med CAT-sko som ikke var snøret igjen. Det var nok det som provoserte frem betennelsen. Nå er det joggesko til daglig, og gode fjellsko som er normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har, uten noen  kjempegod effekt. Men det skal sies at jeg nok kunne gjort en bedre innsats med akkurat denne. Min variant opplevdes som for liten, og da ble den fort lagt bort til fordel for andre løsninger

Prøvde også en Straussman sokk noen måneder, uten at jeg opplevde den store forskjellen.

Det som tok min PF, var strengt tatt barfotsko og fjerning av såle med støtte i fotbuen i vanlige sko. Styrking av leggmuskulatur hjalp nok også, gjerne sammen med stretching. Jeg "liker" å stå på et trappetrinn, og la tyngdekraften gjøre selve stretchingen. Gjerne etter en løpetur

En siste detalj, var massasje av leggmuskulaturen. Her brukte jeg en massasjepute, som er elendig for ryggen, men som fungerer overraskende bra på legg og hamstring. 

Nå har PFen etter en del uvirksomme år begynt og murre litt igjen, så en kombinasjon av pute på legg og massasjepistol på selve fotsålen blir forsøkt. Litt for tidlig til å trekke en konklusjon, men det virker lovende (bank i bordet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag fikk PF når jeg gikk NPL for noen år siden. Det som hjalp da var Icebug sine såler med ekstra stötte mellan trampdynorna. Det gjorde det levelig etter en stund. Det som fikk det helt å forsvinne var dog hvile og andre skor. Så jeg skulle kanske ha sett over skogarderoben og se om det er noen flittig brukte hverdagssko som passer dårligt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knaper skrev (1 time siden):

Jag fikk PF når jeg gikk NPL for noen år siden. Det som hjalp da var Icebug sine såler med ekstra stötte mellan trampdynorna. Det gjorde det levelig etter en stund. Det som fikk det helt å forsvinne var dog hvile og andre skor. Så jeg skulle kanske ha sett over skogarderoben og se om det er noen flittig brukte hverdagssko som passer dårligt. 

Gode hverdagssko er nok alfa omega. Hoka som hverdagssko er gode sko mot PF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (På 7.12.2020 den 16.18):

Hei. Har slitt med plantar fascitt i nesten ett år nå, og er egentlig møkka lei det. Nå begynner pulksesongen snart, og dette må fikses! Prøvd det meste av tøyeøvelser + trykkbølgebehandling og avlastning, uten tilfredsstillende resultat.

Lurer derfor på om noen vet om noen gode innleggssåler for å avlaste underfoten? Har sett på disse: https://www.rehaboteket.no/fot-hael/innleggssale-haelspore . Noen som har erfaringer med dem, eller noen andre?

Også interessert i andre tips folk skulle ha for å få bukt med problemet!

På forhånd takk :D

Etter mange år med ymse samansette fotplager, inkl plantar, har eg funne at ein kombinasjon av gode sålar (frå ortoped), taping i akutt fase og ved forventa stor belastning, fornuftig kvardagsfottøy og styrketrening funkar best. Styrketreninga har overraskande mykje å seie, likeins at treninga er ulik i akutt fase og når det ikkje er så akutt.

Her kan du finne dømer på gode øvingar:

https://framsport.no/blogs/news/du-har-fatt-plantarfascitt-hva-bor-du-gjore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt plantar facitt.

Ser noen nevner barfotsko og å gå barfot. Det er stikk i strid med mine erfaringer og de anbefalinger jeg har lest fra fagfolk. Jeg synes gode joggesko, og å gå med sko hele tiden (også inne) gir god lindring og tilheling.

Og hva angår såler: Både spesialsåler mot plantar facitt, plattfot (jeg har det også) og ortopediske såler er harde, vonde og tar for stor plass i sko. Forsking viser også at disse ikke har effekt. Det som hjelper er å gjøre det behagelig for føttene, så om du finner en behagelig såle, bruk gjerne den. Mitt såletriks er å kjøpe inn ett par ekstra billige skumsåler som jeg klipper ut fotbuestøtter av. Disse legger jeg under (eller over) originalsålene i alle skoene mine. Da får jeg en myk og behagelig ekstra fotbuestøtte i alle skoene mine, uten at skoene blir trange. Klippes til slik at det kjennes godt ut :)

Og av trening er det tåhev med strakt kne og bøyd kne ett par ganger for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 3.10.2023 den 7.41):

Jeg har hatt plantar facitt.

Ser noen nevner barfotsko og å gå barfot. Det er stikk i strid med mine erfaringer og de anbefalinger jeg har lest fra fagfolk. Jeg synes gode joggesko, og å gå med sko hele tiden (også inne) gir god lindring og tilheling.

Og hva angår såler: Både spesialsåler mot plantar facitt, plattfot (jeg har det også) og ortopediske såler er harde, vonde og tar for stor plass i sko. Forsking viser også at disse ikke har effekt. Det som hjelper er å gjøre det behagelig for føttene, så om du finner en behagelig såle, bruk gjerne den. Mitt såletriks er å kjøpe inn ett par ekstra billige skumsåler som jeg klipper ut fotbuestøtter av. Disse legger jeg under (eller over) originalsålene i alle skoene mine. Da får jeg en myk og behagelig ekstra fotbuestøtte i alle skoene mine, uten at skoene blir trange. Klippes til slik at det kjennes godt ut :)

Og av trening er det tåhev med strakt kne og bøyd kne ett par ganger for dagen.

Samd med deg i høve barfotsko og slikt. Eg har gått over til gode sko med demping, og sko inne også. Frå tidlegare minimalistiske sko.

For meg funkar dog dei formstøypte solane frå ortopeden så bra, at eg gjerne kjøper eit ekstra par utover det årlege paret eg har innvilga støtte til (til tross for den stive prisen på 5000 kr.). Desse redda både sommarens  feltsesong knytt til studiar og haustens villreinjakt for meg. Så noko forskjellar er det nok på oss mennesker, til tross for like "plager".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er individuelle forskjeller ute og går, evt flere veier til Rom. I løpemiljø-grupper på fb er det hvertfall mange som sverger til begge leire (barfot / godt dempa sko) for å takle plantar facitt.
Jeg hadde tendenser til pf som ung, og var hyppig plaga med beinhinnebetennelser (trente mye fotball, litt jogging). Begynte å løpe, tildels mye (ultradistanser) for to år siden, etter mange mange år utyen noen form for trening. Bruker nulldropp (altså ikke høyere under hælen enn foran) og relativt minimalistiske sko med lite demping (dog ikke helt barfot). Merker at jeg løper på en annen måte enn før og med godt dempa (høy såle) sko. Tror det er en viktig grunn til at jeg ikke har hatt noen som helst plager i føtter eller beina, og det er rett og slett ganske utrolig at går an når en person som nesten bikker over i fedme på bmi ganske «plutselig» går fra null trening til 50-60 km i uka… men dette blir på siden av temaet her, ser jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper med Hoka og andre sko med «megademping», men har likevel god erfaring med å spasere med Vibram Five Fingers i sommerkvartalet.
Om det er innbilning eller ei, vet jeg ikke.  Mmen jeg føler/håper/tror at det har hjulpet med å styrke muskulaturen i fotsålen, noe som har virket positivt på problemene jeg hadde. 
Jeg slet med dette i 12-16 mnd, og ble mer eller mindre kvitt det etter jeg spaserte rundt i 2 uker i fornøyelsesparkhelvete i danmark.

Det hjalp nok også på med massasje av leggmuskulaturen, enten via sånn rullepinne og/eller ovennevnte pute.

Men jeg antar at siden det er mange veier til skaden, så er det like mange veier bort fra skaden.

Jeg var nesten plattfot i følge de lokale løplabbselgerne, og når man er 100 kg, så er kanskje utgangspunktet mitt annerledes enn de som er velsignet med en mindre kropp.

 
En klassisk test for å finne ut hvilken fottype man har, skal være å lage et vått fotavtrykk, ref: https://heelthatpain.com/foot-arch-type-test/

Etter at jeg begynte med barfotskoene, har fotavtrykket endret seg noe fra plattfotdelen til det «normale».
Skal jeg overtolke dette, anser jeg at jeg nok aldri har vært en ekte plattfot, bare litt svak i fotbuen, og barfotskoen kan ha hjulpet med dette. 
Som sagt, dette er min erfaring og hjelper kanskje ikke noen andre i det hele tatt.

Men jeg ville nok anbefalt den lavthengende frukten først, og prøvd styrketrening med tåhev, stretching og massasje før jeg hadde forsøkt meg på barfotsko. De kan fort være litt brutale for akillesen. 

Uansett utgangspunkt, god bedring. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.