Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Fjellduk som tilleggs-sovepose?


Hafrak

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om noen har erfaring med å bruke Fjellduk som ytterlag til sovepose? Jeg vurderer en Jerven King Size 143x220cmm med 60g Primaloft isolasjon av to grunner:

1. Svært usikker på om min (minst) 20 år gamle Ajungilak Tyin er varm nok til overnatting i telt midtvinters. Jeg er ikke varmblodig. Heller mer mot "pyse" når jeg er i soveposen.  🙈

2. Virker som en fleksibel løsning, både som ekstra dyne nå alle fryser i teltet, til å stappe noen unger i på tur og ikke minst om jeg får problemer på vinterekspedisjonen jeg planlegger. 

Det er spesielt størrelsen jeg er i stuss over. Tenker jeg ikke rett at 143x220 blir til 72,5 x 220 når den er laget om til "sovepose"? Jeg lurer og på hvor klamt det blir, har et par andre fjellduker uten isolasjon og det blir jo greit med fuktighet inni..  🤔

Kanskje det er noen andre erfaringer og refleksjoner rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si at jeg ikke helt forstår hva som gjør fjellduk populær.

1.       Den er svindyr

2.       Den er tung som bly

Ser på en som koster 3300, veier 2 kg. Vet ikke hva den isolerer da det ikke står noe oppgitt...

Man får jo en halvdårlig sommerpose til halve vekta og en brøkdel av prisen…

Endret av Friluftsnoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Jerven extreme (102x220 zippet sammen) som i flere år. Både som soveposeforsterker. Bivy bag, vindsekk, nødly, etc.
Jerven kingsize er mye kortere og vil ikke passe for en gjennomsnittlig mann i lengden om man skal lukke den.

Det er ingen hemmelighet at den er tung. Materialvalg og størrelse er grunnen til det. På min fjellduk er stoffet vanntett. Den egner seg derfor godt til å brukes på omtrent hvilket som helst underlag.

Du får lettere soveposeforsterkere som Halite Overbag, og er målet lettest mulig vekt bør en kanskje bare ha en mye større dunsovepose (og de er i alle fall svindyre!) Legger du til at du av og til trenger noe som er tilnærmet vanntett så får du en skikkelig "one trick-pony"-sovepose. Med en fjellduk kan du ta hvilken som helst sovepose, eller ingen og oppnå det samme.

Jeg bruker den også som ekstra varme i leir. Da kler jeg på meg hele duken og slår et belte om livet. Da kan jeg sitte i ro i kulden mye mer komfortabelt. Alternativt kunne jeg alltid hatt med meg både dunbukser og og andre varmeplagg (Har gjerne med dunjakke uansett). Den er også veldig praktisk i pauser under marsj. På med duk og en kan sitte hvor som helst uten å bli våt eller kald. Jeg supplerer gjerne med skumliggeunderlag eller sitteplate for å unngå kuldebro fra bakken.

Hva med kondens inni? Det kan bli et problem om man bruker en dunsovepose inni en jervenduk i svært fuktig vær over flere dager. Imidlertid opplever jeg at fukten ofte setter seg i selve fôret på duken enn i soveposen. Uansett bør sovepose og duk tørkes hver dag dersom det er mulig. Normalt bruker jeg kun duken som soveposeforsterker når det er kaldt, og jeg justerer om den er lukket igjen eller åpen etter opplevd temperatur. Svetteproblematikk minimeres derfor.

Selvfølgelig får man ikke en vanntett, vid sommerpose med hull til armer, bein og full zip til halve prisen og vekten av en jervenduk. Trenger man jervenduk? Nei, men det er ett av de produktene jeg liker best av utstyret jeg eier. Jeg har sovet mange ganger i og på jervenduken uten telt. Jeg har sovet mange ganger i duken i telt. Jeg tar den med på omtrent alle turene jeg går selv om den er tung. Der jeg ikke bruker den er toppturer. Da finner jeg andre løsninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (20 minutter siden):

Må si at jeg ikke helt forstår hva som gjør fjellduk populær.

Ikke jeg heller. Likevel så skal jeg straks ned på posten for å hente en. :) Jeg slo til på et tilbud her i forrige uke på Jerven Fjellduken Thermo til rett under 2000, og tenkte jeg skulle se hvordan det fungerte. Jeg har stort sett alltid med meg en sommersovepose på dagsturer høst/vinter/vår for å bruke i pauser, men den blir fort slitt og skitten og fuktig siden jeg trer den over sko og bukser og den ofte blir liggende rett på bakken. Tenkte det kanskje ville fungere bedre med en foret fjellduk.

Jeg har ingen planer om å bruke den rundt soveposen ved overnatting da; da er et telt som regel både lettere og mer praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hafrak skrev (4 timer siden):

Hei

Jeg lurer på om noen har erfaring med å bruke Fjellduk som ytterlag til sovepose? Jeg vurderer en Jerven King Size 143x220cmm med 60g Primaloft isolasjon av to grunner:

1. Svært usikker på om min (minst) 20 år gamle Ajungilak Tyin er varm nok til overnatting i telt midtvinters. Jeg er ikke varmblodig. Heller mer mot "pyse" når jeg er i soveposen.  🙈

2. Virker som en fleksibel løsning, både som ekstra dyne nå alle fryser i teltet, til å stappe noen unger i på tur og ikke minst om jeg får problemer på vinterekspedisjonen jeg planlegger. 

Det er spesielt størrelsen jeg er i stuss over. Tenker jeg ikke rett at 143x220 blir til 72,5 x 220 når den er laget om til "sovepose"? Jeg lurer og på hvor klamt det blir, har et par andre fjellduker uten isolasjon og det blir jo greit med fuktighet inni..  🤔

Kanskje det er noen andre erfaringer og refleksjoner rundt dette?

Jeg har en fjellduk fra Helsport som jeg er veldig fornøyd med. Har brukt den som soveposetrekk endel ganger og vært veldig fornøyd med det. På lengre turer vil det kanskje samle seg noe fukt, men jeg har ikke hatt noen problemer med det. Har hatt den litt åpen i bunnen for å gi litt lufting. Har hatt liggeunderlaget også nede i fjellduken.

Er ellers veldig fornøyd med å ha den med på tur med barn for å kunne plassere de der i pauser, eller til å kunne bruke som ekstra underlag eller dyne i teltet.

Og som du sier gir den en ekstra trygghet hvis det skulle skje noe uforutsett. Selve duken veier ca 1,5 kg, så det er ekstra vekt, men for min del absolutt verdt det.

(Prisen svinger ganske mye, så det er mulig å gjøre gode kjøp. Jeg kjøpte min for 999,- i vår.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle ulike nyanser av behov og prioriteringer. >> Det som jeg synes passer bra for meg er ikke nødvedigvis det beste for deg i din bruk.

Når det er sagt, jeg har Helsports fjellduk x-trem, den veier 1500/1700 g. Den har vært brukt som isolasjonsdyne over soveposer vinterstid, en voksen på hver ytterkant og to småbarn i midten, med byggisolasjon nederst mot teltbunnen. Og så har den vært brukt som isolasjon ned mot teltbunnen vinterstid. Ellers ligget i skapet.

Som ekstra sovepose/ytterpose (når det er med) vinterstid bruker jeg nå Halite Overbag som definitivt er mer pustende enn fjellduken.  Den veier 950 gram.

Skal jeg på tur med overnatting uten telt så har jeg en solid bivy bag til å ha utenpå soveposen. Den veier 564 gram.

Jeg har 2 vindsekker som innimellom er med på tur (avhengig av type tur). 2 pers versjonen veier 240 gram, og 4 pers versjonen veier 340 gram.

Jeg har også en "Thermal Bag" som er med på toppturer etc. vinterstid, den veier 180 gram.

Enkeltvis, men også som kombinasjoner av tingene  over, kommer disse ut lavere  vektmessig en fjellduken, volummessig også. Fleksibiliteten er udiskutabelt bedre. Prismessig gjør det definitivt ikke ikke bedre å kjøpe alle tingene, men det er muligens noe man samler opp over tid/år (som det har vært for min del).

Hva som passer ditt bruk best skal jeg dog ikke mene noe om.  :)

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (3 timer siden):

Må si at jeg ikke helt forstår hva som gjør fjellduk populær.

1.       Den er svindyr

2.       Den er tung som bly

Ser på en som koster 3300, veier 2 kg. Vet ikke hva den isolerer da det ikke står noe oppgitt...

Man får jo en halvdårlig sommerpose til halve vekta og en brøkdel av prisen…

Ja absolutt ikke uenig i punktene dine! Det er derfor jeg er ute etter erfaringer 😀 Slik jeg ser det kan det være en løsning som dekker flere behov. Nesten et kinderegg - bare sykt sykt mye dyrere. 

Om sommer / høst/ vår har jeg en vanlig fjellduk som sikkerhet, så denne er kun til vinterbruk, og da går jeg ikke med sekk, kun pulk. Føler meg absolutt ikke trygg med sekk og ski, spesielt når en er alene. Har sett hva som kan skje når en får en for tung sekk som presser hodet ned i snøen. 😲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (3 timer siden):

Du får lettere soveposeforsterkere som Halite Overbag, og er målet lettest mulig vekt bør en kanskje bare ha en mye større dunsovepose (og de er i alle fall svindyre!) Legger du til at du av og til trenger noe som er tilnærmet vanntett så får du en skikkelig "one trick-pony"-sovepose. Med en fjellduk kan du ta hvilken som helst sovepose, eller ingen og oppnå det samme.

Takk for supre innspill! 😁 Jeg er ikke så bekymret for vekt, siden den skal i pulk på vinteren. Skal sjekke Haklite Overbag, minner meg om når jeg bodde i Australia. Der er det populært med svært kraftige soveposeposer som står i mot alt fra ørkenfrost til nasty edderkopper og sinte slanger. Litt egne utfordringer i hver verdensdel.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Fjellsport har satt den ned til 2.689 nå. Relativt mye penger, men åpent kjøp i 100 dager, så jeg får hjem en og ser om det kommer en bedre pris før jeg skal ut på ekspedisjonen min i begynnelsen av mars. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par stykker. Hunter og Hunter mini. Minien er mest brukt av ungene, men jeg låner den på jakt til pauser da den er lettere enn "min". 

Før jeg kjøpte dedikert vintersovepose brukte jeg den til backup (dyne) i tillegg til en fleeceliner sammen med en tresesongspose. Funker greit. Blir svett om du bruker den som pose rundt posen er min erfaring (ved ca -8 grader).

Jeg har de(n) alltid med på pulkturer om vinteren. Til pauser, gulv i teltet, backup om  noen fryser, til å sitte i på isfiske, levegg osv osv.

Har tidligere brukt den store Hunteren som telt/tarp/skjul da en tur plutselig ble overnattingstur. 

Suveren å putte 2-3 unger i i pauser på tur hele året...

Plutselig er det noen som blir kalde i en pause på tur...

20201031_120343.thumb.jpg.f5641bdecbd56128a70e63cf4b9d4329.jpg

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Jerven Extreme og Hunter. Har alltid med en av dem når ungene er med. I rufsevær er det fint å putte ungene i den mens jeg tar ned/setter opp teltet, som soveposeforsterker osv osv. Det meste er allerede nevnt over her. 

På posteringsjakt for meg nesten like viktig som rifla. En kald og våt jeger er en dårlig jeger. Løp og kjøp!

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Exped Bivybag Duo UL til det meste. Pauseplagg på toppturer, nødly, pausetelt om jeg ligger inn liggeunderlaget, plass nok til 2 og pauseplagg på kajakkturer (tar den utenpå vest og tørrdrakt).

Den forhindrer fordamping, og lager ett microklima. I det øyeblikket den går av blir det kaldt.

Jeg vurerer en fóret type for ekstra varme. Men vil ikke fóret bare bli grusomt vått og tungt når man går inni med våte klær, eller snøen smelter? Hvordan opplever dere at en fóret utgave fungerer i fuktige forhold?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Jerven King Size Thermo Hunter, vel ca 10 år nå. Brukes på alt av posteringsjakt og det meste av vinterturer. Glider opp alle glidelåsene og bruker den som dyne over soveposen. På den måten blir det lufting nok, og jeg har til dags dato ikke opplevd kondens som et problem i den forbindelse. Har også utallige timer på post i duken. Er det ekstremt kaldt på post, fyrer du opp ei gravlykt og setter mellom beina. Vips så er det stuetemperatur. 

For ikke å glemme at det er en potensiell livredder ved ekstremvær i fjellet. 
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.