Gå til innhold
  • Bli medlem

Malamute eller grønlandshund


Isak Stene

Anbefalte innlegg

Hei. 

Vi holder på å vurdere å skaffe oss en ny turkompis, valget står mellom malamute eller grønlandshund, da de kommer til å bære mye kløv å dra mye pulk. Finner ikke så mye info om forskjellene på disse, så lurte på om noen har noen gode tips å råd her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde gått for godt pelset linjer Alaska Huskey . De er robuste, ofte hærlig gemytt,drar pulk, snørekjører, kløver, liker å arbeide året rundt, og er mindre stae enn malamut. Malamute kan oppleves lat, men det er selvfølgelig store individuelle forskjeller innen samme rase. Forskjellene er dog mindre innad blant alaska huskey. Kan event sette deg i kontakt med landets beste hundekjørere for en valpeprat hvis aktuelt. Tror du får en meget god robust, glad og driftsikker turhund i en Alaska. Skulle du velge Malamut, se opp for varmgang om sommeren, de er plaget under varme dager. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bare litt efraring med malamute. De er sterke men kan og virke lat, mest fordi de er egne. Hanner kan være veldig bøs mot andre hanner. De er og skyggedyr når det er varmt. Tåler ikke varme så godt som f.eks husky eller blanding.Malamute kan ta tung kløv og arbeider jevnt og trutt. Dog er ikke da kløving så greit i sommervarmen. Grønland er jeg lite kjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en malamut-tispe i 10 år, og jeg kan skrive under på at det som gjelder malamuter og hanhunder også gjelder for tisper.  Inntrykket var at alle tisper måtte forklares med store bokstaver hvem som var sjefen. Hanhunder var derimot ikke noe problem. Som turhund, særlig om vinteren, er de fantastiske. I motsetning til alaska-husky (og etter min erfaring også siberian) ligger de helt i ro, og lar seg snø ned. Hun hadde et rolig/sedat tempo, men hun stoppet aldri.

Grønlandshunder har jeg bare _litt_ erfaring med, og jeg opplever grønlandshunder og malamuter som nokså like, men kanskje er grønlenderne litt kjappere, litt mer trøkk og ikke fullt så kranglete. Jeg har akkurat lest boka til Gisle uren, og hans betenkeligheter med å ta inn voksne grunlandshunder, tror jeg, tyder på at også de er sterke personligheter.

Men for all del, det er individuelle forskjeller, og det er folk som kjører både store malamut- og grønlandsspann. For egen del kjørte jeg i flere år med malamut-tipa + hannhunder og tisper (siberian), men jeg husker ennå den lettelsen det var å kjøre et spann uten malamut-tispa hvor jeg ikke behøvde å være redd for at noen skulle bulke.

Nå har jeg bare alaska-husky, og de er vesentlig raskere og enklere å  forholde seg til. De som er godt pelset tåler en del kulde, men de er ikke i samme liga som malamuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (På 6.12.2020 den 20.35):

jeg hadde gått for godt pelset linjer Alaska Huskey . De er robuste, ofte hærlig gemytt,drar pulk, snørekjører, kløver, liker å arbeide året rundt, og er mindre stae enn malamut. Malamute kan oppleves lat, men det er selvfølgelig store individuelle forskjeller innen samme rase. Forskjellene er dog mindre innad blant alaska huskey. Kan event sette deg i kontakt med landets beste hundekjørere for en valpeprat hvis aktuelt. Tror du får en meget god robust, glad og driftsikker turhund i en Alaska. Skulle du velge Malamut, se opp for varmgang om sommeren, de er plaget under varme dager. Lykke til.

Har noe erfaring med husky men ikke så mye, rulet ut husky da de jeg har kjennskap med er veldig tynne individer med lite pels, noe som ikke er perfekt til oss da det kommer til å bli mye vinterturer i telt. Men det er kanskje store forskjeller på linjer her også?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isak Stene skrev (3 timer siden):

Har noe erfaring med husky men ikke så mye, rulet ut husky da de jeg har kjennskap med er veldig tynne individer med lite pels, noe som ikke er perfekt til oss da det kommer til å bli mye vinterturer i telt. Men det er kanskje store forskjeller på linjer her også?

 

Riktig, det kan være store forskjeller på pels i Alaska Husky. Kjøper du av noen som har noe høy prosent  andel pointer og/eller vorster i blod, er de ofte dårlig pelset. De som kjører  Finnmark og Iditarod har godt pelset alaska h. Men i kulde vinterstid mener jeg alle burde ha dekken og kanskje en bit liggeunderlag uansett rase og pels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har hatt hysky i 20 år nå, vill ikke bytta mot noe. AH og pels er alt fra nesten nakenhund til mutte. Har også vert innom mutter og må si AH er en helt annen verden mere arbeidslyst og mye lettere og ha med å gjøre.   Hvor ekstrem hund trenger du, skal du ha 1 eller fler, har du mye erfaring med hund fra før, skal hunden brukes om sommeren også . En stor og robust (30-35kg) AH  bærer også en ganske tung bør selv om den ikke er på høyde med mutter og grønlendere der. Jeg har  ofte ca 10 kg i kløven på slike karer.  To slike rekker også det meste turutstyr  du får i en pulk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har kun erfaring med malamute. Vår er et arbeidsjern, så kjenner ikke igjen det med liten arbeidslyst. Han er uhyggelig sterk, trekker og bærer omtrent hva det skal være. Er lite rastløs i camp, noe som er en stor fordel. Har god evne til å slappe av, men er likevel klar for tur og arbeid på et øyeblikk. Også en fordel at man ikke trenger å drasse på liggeunderlag, dekken osv til malamuten. Han legger seg fornøyd ned overalt, i all slags vær. Malamuten trenger dog sikker oppstalling på tur og kan ikke gå løs. Når han kløver, slipper jeg unna med lett sekk selv, da han kan bære mye og har stor utholdenhet. Trekker pulk med stor iver. Det er umulig å slite ut en malamute (i hvertfall min). Ikke veldig rask, men svært seig. Må selvsagt passe ekstra på i sommervarmen, men det må man vel med de fleste hunder med tykk pels, tenker jeg. En fantastisk turhund og familiehund.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har lest meg godt opp på emnet og besøkt oppdrettere. Sist Gisle Uren (grønlandshund) som bor rett ved Femunden. 

Skulle jeg gått for polarhund og ikke har planer om å vinne iditarod hadde jeg gått for grønlandshund. Det blir neste hund her i huset! Alltid stor arbeidslyst, ligger i genene å trekke slede så dette trenger ikke nødvendigvis mye trening til. Pelsmessig avhenger veldig av hvor i landet man bor men absolutt robust og antakelig den seigeste av polarhundrasene. Noe mindre enn malamuter og ikke nødvendigvis forskjell på hannhund og tispe i lynne. Har et voldsomt jakt-innstinkt og vil gjerne jakte på og felle et bytte selv om de får sjansen. 

De jobber akkurat like hardt i sleden på lite mat som med mye mat. Ikke som malamuter som kan avpasse mengden mosjon etter hvor mye mat de får. Husky-raser har gjerne store forskjeller alt etter hva de er innblandet med. Siberian er vel sånn sett best. Mengden energi huskier forbrenner både i off-season og i på-season er helt hinsides sett i forhold til f.eks. Grønlandshund. 

De er supre turkompiser, trekkvillige, enormt sterke og veldig utholdende. Tåler lett en utevinter i Røros og forsåvidt Grønland så hadde ikke vært i tvil. Fungerer utmerket som familiehund og er gjerne mindre tøffe i trynet overfor andre hannhunder som malamuten gjerne kan være. 

Jada jeg er gjerne litt innhabil da jeg har bestemt meg for grønlandshund men nå har folk fått innblikk i den rasen da den var lite nevnt over blandt de mer kjente rasene.

Anbefaler for øvrig Gisle Uren sin bok om rasen og hundekjøring med polarhund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg vurderer også hund om kanskje 1 års tid, tenker Alaska husky eller sibirs husky men jeg har det inntrykket at de lager veldig mye lyd? Jeg bor landling til og har all verdens til tid men bor i ei leilighet og er redd det er for mye lyd rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (7 timer siden):

Jeg vurderer også hund om kanskje 1 års tid, tenker Alaska husky eller sibirs husky men jeg har det inntrykket at de lager veldig mye lyd? Jeg bor landling til og har all verdens til tid men bor i ei leilighet og er redd det er for mye lyd rett og slett.

Jeg har en siberian. Hun lager nesten ikke lyd. Men det er veldig inviduelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husky kan lage lyd ja, Har tre stk og det kan fort bli liv i leiren. Men samtidig er de også flinke å holde kjeft og du hører ikke en knust på 12 timer :-) Sier jeg hold kjeft eller kutt ut så gir de seg. Hvis det ikke funker hjelper det å vifte litt med hageslangen :-) Men det funke ikke under løpetiden :-( Men hvor mye lyd de lage er veldig individuelt. Bor landlig og det er nok av nabo bikkjer som lager lyd og kan holde på timevis og kanskje i dagvis... Har bodd i sameige med husky uten problem. Laget nesten ikke lyd og null klager fra naboer :-) VI hadde også naboer som hadde to stk chihuahua som jeg titt og ofte hadde lyst å kaldkvele. Så husky er ikke nødvedigvis de som lage mest lyd av hunderraser. Tenker at det kommer mye ann på eier enn hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (22 minutter siden):

Husky kan lage lyd ja, Har tre stk og det kan fort bli liv i leiren. Men samtidig er de også flinke å holde kjeft og du hører ikke en knust på 12 timer :-) Sier jeg hold kjeft eller kutt ut så gir de seg. Hvis det ikke funker hjelper det å vifte litt med hageslangen :-) Men det funke ikke under løpetiden :-( Men hvor mye lyd de lage er veldig individuelt. Bor landlig og det er nok av nabo bikkjer som lager lyd og kan holde på timevis og kanskje i dagvis... Har bodd i sameige med husky uten problem. Laget nesten ikke lyd og null klager fra naboer :-) VI hadde også naboer som hadde to stk chihuahua som jeg titt og ofte hadde lyst å kaldkvele. Så husky er ikke nødvedigvis de som lage mest lyd av hunderraser. Tenker at det kommer mye ann på eier enn hunden.

Ja små hunder er like bråkete hehe. Men får jo ofte se huskyer som står å uler å kauker så ble litt i tvil, men ingen av de tidligere hundene som har bodd her har laget noe lyd. Kun noe boffing en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (21 timer siden):

Ja små hunder er like bråkete hehe. Men får jo ofte se huskyer som står å uler å kauker så ble litt i tvil, men ingen av de tidligere hundene som har bodd her har laget noe lyd. Kun noe boffing en sjelden gang.

Ja du har nok rett i det, men det gjelder også andre hunderaser. En husky som står å uler og kakuer dagen lang er som oftes en som ikke liker å stå i hundegarden eller være hjemme alene på dagtid når eier på jobb etc. Har kun erfaring med husky og ikke andre raser. Men alle 4 jeg har og har hatt, har ikke problem med å stå inne eller ute mens jeg på jobb. De lager så og si ikke lyd når jeg vekke. De lager heller lyd når jeg er hjemme :-) Jeg har kamera i hundegården, så jeg har nokså grei kontroll på hva som skjer der når jeg er vekke :-) De ligger stort sett å sover.  Jeg tenker nok at dette er den største problemstillingen når det gjelder å ha hund og naboer som klager på støy hunden lager. Jeg tenker at dette er noe man må tenke igjennom og ha en plan for å løse før man anskaffer hund. Mange som har hatt dette problemet da de sluttet med ha hjemmekontor etter korona. Det som er viktig å tenke på her er 1. om man skal ha hunden ute, er det viktig å få en sikkelig hundegård, har sett mye rart her. 2 Trening av valp, jeg har hundene i hundegården selv om jeg er hjemme og dette må trenes fra de er valp.

Uansett må du forvente at huskyen lager lyd. Jeg har nettopp hatt løpetid hjemme og da var det mye kauking og uling når jeg måtte skille bikkjene. Men dette gikk over etter 3-5 dager og da var det dørgende stille :-)

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.