Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger til gode brodder og piggsko ønskes


Ørjan B

Anbefalte innlegg

Idag har jeg innsett at jeg må sko meg bedre på vinterføre når jeg går tur langs isete veier som har et tynt snelag oppå...  Kunne lett havnet på legevakta etter dagens tur.

Så tar gjerne imot erfaringer fra andre på gode brodder og/eller piggsko til mann.  Skal kun brukes til å gå med, ikke løping, og bare langs vei, til skog og fjell har jeg det jeg trenger.  Veien er ofte dårlig brøytet så skoene må være mellomhøye på ankel.  Si gjerne også om du synes skoene er små eller store i størrelsene så det blir lettere å handle riktig størrelse på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Snowline Chainsen brodder. De er solide og får svært godt tak på is og annet glatt underlag. Og siden piggene er ganske lange er de spesielt godt egnet der det ligger et snølag oppå den forræderiske isen (som det gjerne gjerne gjør på gangveier o.l.)
Vanlige billige brodder og bildekkpigger i skosålen fungerer fint på bart isdekke, men når det ligge snø oppå isen mister de funksjonen fordi piggene er for korte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt forskjellig av brodder jeg bare var passelig fornøyd med og har ikke vært i bruk etter at jeg kjøpte Icebug. 

Jeg løper ikke så bruken er til gåing. Det er på vei/fortau, men også på skogsturer. Jeg bruker de nå på 5´te året og ingen av piggene er borte, men en av de som sitter på hælen har vridd seg i hullet.

Jeg bruker vanligvis str.43, men Icebug Speed Bugrip som er en halvhøy model passet best i 42,5 med en såle og ett par strømper.

Men som påpekt av forrige taler; får du snø mellom sko og underlag kommer de til kort, sånn som så mye annet. 

Ellers er det å si at jeg oppfatter de som varme og gode å gå i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par Nordic Grip Walking og ett par Grivel Ran light. Nordic Grip Walking bruker jeg til turer langs vei og asfalt når det er is og noe snø. Grivel Ran Light bruker jeg når jeg går i terreng. Selv om brodder som Grivel Ran Light og Snowline Chainsen tåler en støyt så er de etter min mening ukomfortable å gå med på hardt underlag. Så det skal være mye snø for at jeg velger å gå med dem langs vei.

Det jeg ikke liker med de billigste broddene er at jeg stadig vekk ser det ligger løse pigger med fargerik plast strødd rundt på populære stier her i Lofoten. Jeg er litt usikker på om det gjelder alle slike brodder, eller om det kun gjelder enkelte merker. Jeg har fortsatt ikke mistet noen pigger på mine, men jeg har notert meg at Biltema selger ekstra pigger til sine brodder.

Skal du kjøpe brodder som Nordic Grip Walking så er det stor forskjell i pris, så sjekk Prisjakt eller Prisguiden før du går til innkjøp.

Nordic Grip Walking:

341809713_Skjermbilde2020-12-06kl_14_07_37.thumb.png.5687c46a4c9f332e59d6dd4107f4f387.png

Grivel Ran Light:513120693_Skjermbilde2020-12-06kl_14_08_02.thumb.png.3dcd5ab6cbea7e98cd6516975d535546.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordic Grip har jeg sluttet å bruke, jeg føler meg ikke trygg med dem når er snø oppå isen - og jeg har dårlig erfaring med dem ved slike forhold. Jeg synes de gir en falsk trygghet.
Snowline og andre med store pigger er litt mer ubehagelige å gå med, men det er ikke noe problem. Heller det enn brukket lårhals/kraniebrudd...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snowline Chainsen har også noen med kortere pigger som jeg synes er bedre å gå på veg med. Jeg er usikker på hva de heter for tiden, men mine heter Trail. De grove jeg har heter Pro. Går du på asfalt/grus/stein vil de slites ned etter hvert. De grove pleier i hvert fall å vare et par sesonger for min del, og da er jeg ikke særlig snille med de. Jeg har prøvd noen forskellige over tid, og Snowline Chainsen er de eneste jeg har funnet å holde mer en noen få spaserturer. Mange typer faller av skoa mine mens jeg går. Andre har svakheter som ryker etter kort tid.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar folkens.  Jeg tror nok at jeg må gå for litt lengre pigger enn det Icebug og Nordic Grip Walking har med tanke på at det kan bli problemer med pakking av sne under og at jeg da plutselig kan miste feste.

Snowline virker det som om mange har gode erfaringer med og ser at XXL selger disse for greie priser.  Så finnes det jo flere modeller der også å vurdere.  Kan noen bekrefte/avkrefte om dette er hovedforskjellene mellom de 3 typene som jeg tror er mest aktuelle for meg:

Snowline Trail har ca. 7mm lange pigger, Snowline Pro er som Snowline Trail men med lengre pigger, ca. 10mm, og Snowline Chainsen Pro XT er som Snowline Pro med pigger i front i tillegg?

Skogens Stønn: Jeg er litt forvirret av navnet Chainsen, er det navnet bare brukt om modellen som har pigger i front også eller er det navnet også brukt om Trail og Pro og at XXL da benevner de feil?  Siden du har erfaring med fler av disse modellene, hva avgjør om du tar på deg Trail eller Pro på en tur på vei?  Antar at utenfor veier er grovere bedre?  Men er Trail bedre på ren is/asfalt enn Pro er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Icebug har noen mellomhøye, xxl har bl.a pleid å ha de. Dette er vanlige pigger. Har slike i et par joggesko Sarva Xero. Sitter spiker på is men er ikke like godt grep med snø oppå. Så har jeg de grove Chainsen broddene. De sitter godt på det meste. Dog er piggene så lange at de egentlig ikke er noe gode å gå med på ren is, blir litt som stylter. Er nok bedre da med en snillere modell. Slike Nordi grip har jeg prøvd men der forsvant piggene rimelig kjapt, hvertfall ved løping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørjan B skrev (1 time siden):

Jeg er litt forvirret av navnet Chainsen, er det navnet bare brukt om modellen som har pigger i front også eller er det navnet også brukt om Trail og Pro og at XXL da benevner de feil?

Snowline er merket (firmanavnet). Chainsen er en produktserie som består av et antall (8?) forskjellige isbrodder hvorav Pro, Pro XT og Trail er tre av disse.

Se http://snowlinegear.com/

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 6.12.2020 den 18.20):

Snowline er merket (firmanavnet). Chainsen er en produktserie som består av et antall (8?) forskjellige isbrodder hvorav Pro, Pro XT og Trail er tre av disse.

Se http://snowlinegear.com/

;-)

Oppdaget at den europeiske representanten for Snowline, Koch Alpine, har en bedre nettside med flere tekniske detaljer, og ikke minst laster siden raskere:https://www.kochalpin.at/en/brands/snowline/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chainsen Pro broddene er som nevnt her litt ubehagelig på vei uten snø eller is som piggene kan bite seg fast siden piggene er relativt kraftige. De sitter bra og er fine i terreng. Er betydelig mer robust enn Chainsen Trail. Trail har lavere pigger og dermed mer behagelig om det er bart. Lenkene mellom "piggplatene" kan bli slitt og ryke, piggene blir også slitt flate om de brukes for mye på bart underlag.

Instinktiv er det kanskje naturlig å gå på bare partier med broddene på, selv om det er snø/is ved siden av som en kunne gått på. Ved å gå mest mulig på snø/is slites broddene mindre.

Jeg har reparert flere utslitte lenker på Trail broddene med 1.5mm rustfri ståltråd fra Biltema. Den er så vidt litt tynnere enn de originale lenkene, men holder minst like bra og slites ikke raskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (6 timer siden):

eg har reparert flere utslitte lenker på Trail broddene med 1.5mm rustfri ståltråd

Jeg har også reparert Pro-broddene med ståltråd. De broddene som ikke slites og går litt sund i bruk finnes ikke tror jeg. I hvert fall har ikke jeg funnet noen, men Snowlien sine er de som har vart lengst av de jeg har prøvd. Da går jeg både på is/snø og på stein og asfalt. Jeg gidder ikke å ta dem av meg med mindre det er en lang strekning på bar vei. På stier med glatte steiner og røtter pleier jeg å beholde dem på. Ikke sjelden bruker jeg brodder under sånne forhold selv om det ikke finnes snø og is, særlig hvis det er bratt og ulendt terreng. Særlig om høsten på fjellet hvor steiner dekket av reinlav og lignende kan være uhyggelig glatte, like glatt som nysnø på is.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Sparker liv i denne tråden igjen. Mine Snowline Chainsen Pro har jeg reparert med tau siden de øverste bøylene som holder kjettingen løsner. Har fikset dette med Leatherman, men oppdaget i går at disse nå har 5 års garanti. Om de hadde den den gangen jeg handlet er jeg usikker på...

Når jeg i går skulle bestille meg nye oppdaget jeg at min lokale felleskjøpsbutikk hadde disse til 525,- (Fjellsport selger de for 669!) og da var valget lett. Handle lokalt. De kunne altså opplyse om at det er 5 års garanti på disse, og da er det bare å dra å bytte om de skulle ryke..

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.