Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker om brenngele


Anbefalte innlegg

Nå har jeg gelebrenner til min Trangia 27. Men det er vel ikke så mange som selger gele i Norge? 

Megaflis hadde noe som het Blomus brenngele. Har ikke testet den, og vet ikke om de har den ennå.

Ellers går vel esbit tabletter i en gelebrenner, men en esbit tablett inneholder 62% etanol og jeg synes prisen er stiv i forhold til effekt. Ihvertfall til mitt bruk.

Ellers er mitt inntrykk at mye brenngele på markedet, er beregnet på brennere som er laget for å holde ferdiglaget mat sånn passe varm?

Er gelebrenner noe som finnes kun for å selge stormkjøkken, i land der spritbrenner ikke er tillatt?

Sterno er vel en klassiker i statene. Men prisen er vel ganske stiv i dag. Og jeg har ikke sett noen som har solgt det i Norge siden 1990- tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Napalm?? Esbit sprittabletter er ihvertfall veldig trege. 

Kjente en gang noen dykkere som brukte cordit (krutt) stenger til opptenning av grill: 10 minutter, så var grillen klar. Corditten funnet under vann og tørket. Ja, det var danske Dynamitt- Åge, hvis noen har sett utsendelsene om" skattejakt på sjøen". 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (På 5.12.2020 den 17.30):

Eller så kan du se hva som skjer hvis du rett og slett fyller koppen med bomull og metter dette med rødsprit.  Selvsakt blir bomullet svart på toppen, men det holder mange ganger.

Det kan man ja. Er jo også de som lager spritbrennere etter samme prinsippet, for eks:
image.png.db263d06987771fb5d31742a5c2127b9.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (På 5.12.2020 den 17.30):

Eller så kan du se hva som skjer hvis du rett og slett fyller koppen med bomull og metter dette med rødsprit.

zimwalker skrev (8 timer siden):

Det kan man ja. Er jo også de som lager spritbrennere etter samme prinsippet, for eks:

 

Hva er egentlig fordelen(e) med dette i forhold til å bare tømme rødspriten i koppen og tenne på? (Jeg har ikke prøvd dette selv, men burde kanskje gjøre det.)

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mere kontroll på sølet om det skulle tippe for mye på seg.

Far min fortalte at på fisketur på 50tallet så hadde han alltid med en 2,5 dl malingboks med sagflis og rødsprit. Lokke holdt tett gang på gang og det kunne brukes som brenner, eller hjelp til opptenning av bål med litt for dårlig ved.  Jeg har bare testa forsvarets gamle tørrspritbrenner (fra feltrasjon) refylt med hjemmelaget gel og med bomull og rødsprit.
Gel varte noe lengre, men jobben med å lage den gjorde at jeg nok ville gå for bomull og sprit.
 

I dag er det bare morsom erfaring, hjemmelaget spritbrenner er bedre, omtrent som trangias spritbrenner, men lettere.  Bensinprimus er løsningen min i de fleste tilfeller, optimus Nova er vel den beste jeg har m.h.p. driftsikkerhet, men Coleman apex blir mest brukt da jeg som regel har dagsturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (1 time siden):

Far min fortalte at på fisketur på 50tallet så hadde han alltid med en 2,5 dl malingboks med sagflis og rødsprit

Jeg har brukt sagflis og lampeolje for å tenne opp i ovn. Fungerer utmerket, og kan posjoneres ut der det er behov, i passe mengder. Tenner lett og brenner kontrolert. Lampeolje brenner med høyere temperatur enn (rød)sprit, og vil sikkert være mer effektivt for å tenne opp. Lampeolje fordamper heller ikke så lett som rødsprit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellkaren skrev (35 minutter siden):

@sofasliter, hvordan er det å få fyr på lampeoljen med sagflis på vinteren i kulda? Tenker da på egnethet som forvarming til parafinbrenner. 

Jeg ville ikke brukt den som forvarming i en parafinbrenner, du vil få litt aske etter at det hele har brent ned. Men blandingen bør kunne tenne i lav temperatur også, saglfisen gjør at overflaten blir større og lampeoljen bør da kunne antenne greit, men dette har jeg ikke testet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.