Gå til innhold
  • Bli medlem

Restaurering av gammel Primus optimus 111.


JonasAndre

Anbefalte innlegg

Annonse
16 minutes ago, JonasAndre said:

 Slik primuser holder i årevis med litt vedlikehold. IMG_20201204_195329.thumb.jpg.229165f1b8ad6ed9972fb352b34f241b.jpg

Årevis???  Generasjoner!!
Jeg lurer på om ikke modellnavnet 111 indikerer levetiden i antall år... :-)

Jeg blir like varm om hjertet hver gang jeg ser et slikt vrak pusset opp og fått kjærlighet. Du har til og med brukt ølboks-trikset som beskyttelse i bunnen 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (17 minutter siden):

Årevis???  Generasjoner!!
Jeg lurer på om ikke modellnavnet 111 indikerer levetiden i antall år... :-)

Jeg blir like varm om hjertet hver gang jeg ser et slikt vrak pusset opp og fått kjærlighet. Du har til og med brukt ølboks-trikset som beskyttelse i bunnen 😄

Ja, det er for ille at noen slenger disse på dynga. Dette er en primus jeg er trofast mot. Spesielt på vinterturene mine. Ølboks trikset er genialt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (12 minutter siden):

Flott resultat, litt av en jobb!

Det var en som sa at 111 er den eneste primussen som er så solid at du kan slå ihjel en bjørn med den, og steke kjøttet etterpå. 😊

Ja. Den er solid. Trenger å smøre pakninger en sjelden gang. Thats it. Denne er jeg trofast mot. Ja, ble noen timer i boden. Var mye host og hark i starten, men nå brenner den helt nydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (2 minutter siden):

Flott. Pusset opp 2 stk i fjor selv. De går og går. Litt fett nå og da, kanskje et nytt lær. Må skifte pakning i ett tanklokk nå selv, eller bare sette på et jeg har ekstra. Litt tung primus men så enkel å grei å bruke.

Ja, de er nesten ustanselige. Hvor kjøper du pakninger? Jeg har til nå laget gummipakninger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i repkit. Ellers er det noen som selger deler på finn.no. jeg kjøpte litt fra en i kr. Sand område. Hadde dysee, grafitt, lokk, pakkkbokser etc uten at det kostet all verden. Finn Hjelmerud pleier ha mange deler og så er det en på Vestlandet, Bremnes som pleier ha mye slikt. Fikk bl.a tak i ubrukt  minpumpe og lokk til min 8R der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (18 minutter siden):

Det er vel i repkit. Ellers er det noen som selger deler på finn.no. jeg kjøpte litt fra en i kr. Sand område. Hadde dysee, grafitt, lokk, pakkkbokser etc uten at det kostet all verden. Finn Hjelmerud pleier ha mange deler og så er det en på Vestlandet, Bremnes som pleier ha mye slikt. Fikk bl.a tak i ubrukt  minpumpe og lokk til min 8R der.

Ja, var det jeg tenkte. Kjenner til disse karene. Hadde vel håpet at du skulle si noe sånn som: "biltema, chlas ohlson eller lignende har pakninger som faktisk passer" 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, JonasAndre said:

 Hadde vel håpet at du skulle si noe sånn som: "biltema, chlas ohlson eller lignende har pakninger som faktisk passer" 😅

Ja, men det har de selvsagt. Biltema art. nr. 86-823 passer på de pumpestengene som har o-ring i stedet for lærpakning. En 5-pakning til kr 19.90 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (5 minutter siden):

Ja, men det har de selvsagt. Biltema art. nr. 86-823 passer på de pumpestengene som har o-ring i stedet for lærpakning. En 5-pakning til kr 19.90 :-)

Ja, O-ring fra biltema vet jeg passer pumpestang uten lærpakning. Var de andre pakningene jeg tenkte på. Blir fort dyrt dersom man må kjøpe rep-kit hver gang. Men jeg har funnet ut at det er like greit å lage pakninger selv. Kjøper gummi fra biltema å bruker originalpakning som mal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
JonasAndre skrev (8 timer siden):

3dl varmt vann, halv pose sitronsyre og en skvett zalo sånn ca. La brenneren ligge i dette og skrubb den underveis med f, eks stålull. Pass på at den ikke ligger så lenge at messingen begynner å bli rød. 

Jeg har fått rosa messing flere ganger. Det forsvinner etter litt skrubbing og bruk.

ver du om det skader messingen på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg har fått rosa messing flere ganger. Det forsvinner etter litt skrubbing og bruk.

ver du om det skader messingen på noen måte?

Rosa messing er resultat av at sink løyser seg opp og forsvinn frå overflata slik at kobberandelen vert større på overflata. At denne rosafarga forsvinn etter skrubbing, er fordi dette overskotet av kobber vert pussa vekk. Det forsvinn altså messing i prosessen. men det gjer det om du bare pussar mykje også.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
5 minutes ago, JonasAndre said:

Slipte den ned, deretter rustfjerner på. Lakkerte den med utbedringslakk fra biltema. Du kan også bruke varmebestandig lakk. 

Jeg har brukt Biltema motorlakk med godt resultat, den tåler opptil 150 grader. Så langt virker den slitesterk (jeg brukte 3 strøk). De har også en lakk som tåler 650 grader, men den krever herding i steikeovn el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Lavvosolberg said:

Veldig bra, takk for tips. Hvordan slipet dere bort den gamle lakken? Tenkte å prøve med våtslipepapir fra Biltema. 

Du trenger ikke slipe bort den originale lakken, det holder å matte den med fint slipepapr. Er det mye rust må du slipe det bort, og helst påføre en rustbeskyttende grunning før du lakkerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.