Gå til innhold
  • Bli medlem

Gilde utfordrer Real


CarlHenrik

Anbefalte innlegg

Lompa skrev (15 minutter siden):

Har man først begynt å legge merke til den syntetiske potetmossmaken som er i all Real Turmat, så går den ikke bort.. 

Dette synes jeg var veldig gode nyheter! 

Det kan være at man ikke har ventet lenge nok? Jeg venta ganske mange år, og når jeg da prøvde igjen holder jeg meg til sorter uten potet (som jeg mistenkte ga den heslige bismaken) så går det faktisk til nød. Mulig den er på alle rettene - bare verre på noen, men jeg klarer i hvert fall nå å spise Real hvis det bare er en sjelden gang og jeg hver gang er veldig sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Omnilite skrev (Akkurat nå):

Hmm, lurer på hvorfor mine Real er gått ut på dato.. Jeg blir også litt forlegen om jeg tar med en når jeg er på tur med andre, og mine poser har et annet design enn deres...

Du får trøste deg med at de sikkert er handlet på salg og er kjøpt rimeligere enn de som de andre har. :)

Syns for øvrig Real får unødvendig mye tyn her - det smaker ikke SÅ ille, og de fleste som aldri har smakt Real syns det smaker veldig digg - gitt hvor enkelt det er å tilberede. Første gangen jeg smakte det ble jeg i hvertfall overasket. De er heller ikke redde for å krydre maten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til de fleste andre her, så synes jeg det er nesten bare de potetbasert real'ene som er etanes. De med pasta smaker sånn passelig, en gang hvert jubelår. De med ris smaker i all hovedsak pyton, uansett. Kna jo ha noe å gjøre med at jeg ikke er spesielt glad i ris:mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja @Kjell Iver, de får litt tyn her. Husker de første åra jeg smakte og spiste en del Real, smaken var god og det var digg å ha med på tur. Men det var da. Nå er det den real-ettersmaken som sitter i munnen lang tid etter at måltidet er fortært, som om en "aldri" blir ferdig med midda'n. Før spiste jeg mye real på tur, nå bare sporadisk innimellom andre merker for å variere smaken. Og du har helt rett - de er ikke redde for å krydre maten :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "Real-smaken" som nevnes synes jeg gjelder det meste av ferdigmat (for ikke å snakke om hermetikk). Det smaker godt en stund, men når man først blir oppmerksom på ferdigmatsmaken så går den ikke bort, blir bare mer og mer intens for hvert måltid. Eneste medisin er å holde seg unna det som "utvikler" bismak - lenge.

Synes det holder lenger jo mer jeg varierer måltidene, da tar det litt lenger tid før smaksløkene gjør opprør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at det komme flere produkter/produsenter inn i dette markedet, så får vi mer å velge i - og forhåpentlig vil de også konkurrere mer på pris. Den Real retten jeg liker er Lammegryte, men den har det vært tomt for  en stund. Ser de har en "full meal" variant med lam. Den har jeg ikke smakt, men vil tro at det smaker rimelig likt. Torsk i kremet karrisaus kommer på en god andreplass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjell Iver said:

:)Syns for øvrig Real får unødvendig mye tyn her - det smaker ikke SÅ ille, og de fleste som aldri har smakt Real syns det smaker veldig digg - gitt hvor enkelt det er å tilberede. Første gangen jeg smakte det ble jeg i hvertfall overasket. De er heller ikke redde for å krydre maten.

Mye av Real-maten smaker helt greit når man er sulten. Det er ikke et gourmetmåltid, og det forventer jeg heller ikke. Men jeg blir fort lei av Real, de fleste posene har den der udefinerte industrimatsmaken som gjør at alt smaker likt.
En gang etter å ha levd på Real noen dager kjøpte jeg en pose Toro ertesuppe og noen pølser som jeg skar i biter og hadde oppi gryta. Det var godt, det! Rene skjære luksusmaten etter Real-middagene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forresten Bama bør endre smaken på bananer...

For noen år siden gikk jeg et ganske langt skirenn. Før start spiste jeg blant annet en banan.. Jeg hadde også fulgt smøretipsene til Swix, men været slo litt om, og siden jeg ikke var først i sporet, ble det ganske vrient på stive racingski. Hadde smurt om 3 ganger før jeg hadde gått 2km.. Rennet ble ganske mye lengre og tyngre av å måtte smøre totalt 7 ganger og "bare" skrape 3.. dog, jeg kom i mål.

På nest siste matstasjon ble jeg tilbudt en halv banan.. Funksjonæren ble kanskje litt overrasket når han fikk til svar: Nei-takk.. nå er jeg akkurat ferdig å gulpe på den jeg spiste før start...

Har ikke spist banan siden😊

 

  • Liker 1
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg gleder meg til Gilde kommer med sin variant av hurtigmat. Ikke fordi jeg misliker Real, tvert i mot, men bra med konkurranse og forhåpentlig lettere tilgjengelig.

Jeg tilhører de som syns Real smaker greit, men som de senere år har reagert på litt mye salt fra tid til annen. Vet ikke om det er meg, tilfeldig, eller spesifikke retter, men kan ikke huske jeg reagerte på "saltet" for noen år siden.

Mange av innleggene i tråden nevner at det smaker ganske likt uansett hvilken rett du velger. Det slo meg at jeg føler det samme og for morroskyld trålet jeg gjennom noen av YouTube filmene mine. Og ganske riktig, når jeg har tatt en munnfull eller to og i filmen skal fortelle hva jeg spiser må jeg som regel sjekke posens etikett. Artig!

Jeg håper som også nevnt at Gilde vil prioritere kvalitet(smak) fremfor billigst mulig. Ikke for at pris er uten betydning, men jeg er ikke storforbruker så det er ikke det som velter økonomien her i huset.

Håper de snart får rullet dette ut i butikkene, men inntil videre blir det Real på meg.

IMG_2198.thumb.JPG.51c8c377a627fc1633f8aa4b04e8c582.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (43 minutter siden):

Mye av Real-maten smaker helt greit når man er sulten. Det er ikke et gourmetmåltid, og det forventer jeg heller ikke. Men jeg blir fort lei av Real, de fleste posene har den der udefinerte industrimatsmaken som gjør at alt smaker likt.
En gang etter å ha levd på Real noen dager kjøpte jeg en pose Toro ertesuppe og noen pølser som jeg skar i biter og hadde oppi gryta. Det var godt, det! Rene skjære luksusmaten etter Real-middagene.

Jeg synes det blir feil å sammenligne  pølser med Real turmat. Tenker da på holdbarhet sommertid, og vekt i en ryggsekk, ikke på smak!

Takk til Real turmat, som var blant de første på dette helt spesielle markedet med frysetørket mat.

Frysetørket mat fra Real har sannsynligvis gjort det mulig for mange av oss å bære lettere sekk, og mat med holdbarhet, enn om vi skulle bært rundt på pølser og hamburgere i sekken for en 2-3 ukers tur. (Jeg vet at myr kan fungere som kjøleskap, men allikevel.........).

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Fenrisfrøya said:

Jeg synes det blir feil å sammenligne  pølser med Real turmat. Tenker da på holdbarhet sommertid, og vekt i en ryggsekk, ikke på smak

Jada, helt enig. Men posesuppe med pølser er jo heller ikke akkurat gourmetmat, så poenget var at selv noe så simpelt og enkelt som det, var hinsides mye bedre enn Real.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg reiser lett går det mest i Real og egenkomponert havregrøt. Men jeg har også fra tid til annen med meg spekepølse, potetmos, fiskesuppepose. At det blir Real for min del har først og fremst med enkelheten rundt måltidet, vekt og holdbarhet. 

 

På sykkeltur i mer siviliserte områder bruker jeg som @Bjørn J sier diverse poser, hermetikk, Fjordland og ymse fra dagligvaren for avvekslingens skyld. Men da er jo ikke tilgangen på primusfuel vanskelig og tidsforbruket således mindre viktig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (6 timer siden):

Har man først begynt å legge merke til den syntetiske potetmossmaken som er i all Real Turmat, så går den ikke bort.. 

Dette synes jeg var veldig gode nyheter! 

Syns du ikke det er litt guffent av deg å gjøre oss andre oppmerksomme på det?😅
Noen har vært lykkelig naive 🤣

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte tror jeg dårlig resultat med Real frysetørret (og andre) skyldes at man ikke er tålmodig nok og bløter maten lenge nok. I min erfaring må det stå en god del lenger enn det som står på pakken, kanskje dobbelt så lenge. Og jeg har også i mer vann enn det som står på pakken (også om jeg ikke har i nudler/ris som tidligere beskrevet). Jeg har først i omtrent så mye som står. Så etter en stund har jeg i mer kokende vann. På denne måten vil maten holde seg varmere. Jeg pleier gjerne også å pakke posen inn i ei lue eller lignende for å holde den varm under bløtingen.

På Real er dessuten hjørnene nederst på posen sveiset sammen. Disse pleier jeg å splitte fra hverandre før jeg har i vann slik at posen lar seg vide ordentlig ut i bunnen. Det gjør at det er mye lettere å få rørt om i bunnen av posen også, så ikke det som ligger der nede blir halvtørt.

Jeg synes de forskjellige merkene alle sammen har noen rimelig gode og noen ikke fult så gode retter. Det kan være en idé å ta med litt krydder man liker godt. Litt krydder oppi posen gjør ofte underverker med maten.

 

;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (13 timer siden):

På nest siste matstasjon ble jeg tilbudt en halv banan.. Funksjonæren ble kanskje litt overrasket når han fikk til svar: Nei-takk.. nå er jeg akkurat ferdig å gulpe på den jeg spiste før start...

Jeg har akkurat motsatte erfaring fra den gangen jeg drev med landeveissykling: Banan er hurtigenergi, omtrent som å spise sukker, men mye lettere å ha i seg, og man får i seg litt væske samtidig. En banan gled ned uansett hvor anstrengende det var, for eksempel mens man syklet lange strekninger oppoverbakke i god fart. Den gikk inn i munnen og ned halsen, murret i noen få sekunder nede i magen før den oppløste seg i energi og gass. Energien gikk rett i blodet, gassen kom ut der hvor sola sjelden skinner - alt i løpet av sekunder. Jeg pleide å fylle lommene bak på sykkelskjorta med halve bananer for å ha mellom matstasjonene. Gjerne i styreveska også - om det var plass.

Det er dog en forutsetning: Bananen må være ordentlig moden.

Nå er jo landeveissykling en sommersport. Jeg kan godt tenke meg at dette blir annerledes om vinteren når det er kaldt. Bananer blir kanskje harde og ikke så lett å få ned? Kanskje omtrent som for lite modnede bananer? Det funket ikke særlig bra for sykling. De må være myke, såpass myke at det nesten ikke trengs tygging. Tygging av mat er ikke særlig bra under hårde anstrengelser når man trenger å kunne puste mest mulig fritt.

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (21 timer siden):

Jeg synes forresten Bama bør endre smaken på bananer...

For noen år siden gikk jeg et ganske langt skirenn. Før start spiste jeg blant annet en banan.. Jeg hadde også fulgt smøretipsene til Swix, men været slo litt om, og siden jeg ikke var først i sporet, ble det ganske vrient på stive racingski. Hadde smurt om 3 ganger før jeg hadde gått 2km.. Rennet ble ganske mye lengre og tyngre av å måtte smøre totalt 7 ganger og "bare" skrape 3.. dog, jeg kom i mål.

På nest siste matstasjon ble jeg tilbudt en halv banan.. Funksjonæren ble kanskje litt overrasket når han fikk til svar: Nei-takk.. nå er jeg akkurat ferdig å gulpe på den jeg spiste før start...

Har ikke spist banan siden😊

 

Forsøkt å smøre med banan? Ikke jeg heller, men så bruker jeg helst truger, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 En av måltidene jeg har gått over til på tur er "en halv pølse og potetmos".  Blir gjerne lunch på en del turer, billigere enn real er det også. Til frokost går det stort sett i hjemmeblandet havregrøt. Men mat kommer helt an på type tur, når på året (temperatur), lengde på tur, osv. på hva man velger å ha med seg. Mat er jo stortsett ganske holdbardt midtvindters, bortsett fra grønsaker og frukt da..

image.png.ac01cf5e56579fe2620d9ad3b03cd8be.png

 

Endret av Terka
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (22 minutter siden):

 En av måltidene jeg har gått over til på tur er "en halv pølse og potetmos".  Blir gjerne lunch på en del turer, billigere enn real er det også. Til frokost går det stort sett i hjemmeblandet havregrøt. Men mat kommer helt an på type tur, når på året (temperatur), lengde på tur, osv. på hva man velger å ha med seg. Mat er jo stortsett ganske holdbardt midtvindters, bortsett fra grønsaker og frukt da..

image.png.ac01cf5e56579fe2620d9ad3b03cd8be.png

Denne varianten har jeg også begynt å bruke en del i det siste. Pølsen er heller ikke så dum som snack. Gilde har også en Sognemor som er ferdig skivet (og rimeligere om jeg ikke tar feil), og da tar det virkelig ikke lang tid å lage et lite måltid. Disse spekepølsene er nokså salt i seg selv, men med litt pepper og vårløk i tillegg så blir det ekstra smakfullt.

De to største fordelene med frysetørket mat er at det er lav vekt og at det tar kort tid å lage, men hvis man skal på en kortere tur og vil ha mat som går like raskt og som smaker bedre så er sous-vide-måltider som Fjordland helt ypperlig.

Endret av KristianP
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan være å vippe innom Spar når de har 10kr marked. Noen ganger har de 200g Grillstad spekeskalker til en 10'er. Dette er blant annet "endestykker" av noen typer spekepølse. Fungerer supert til alt annet bruk enn å ligge fint dandert på brødskiva.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, turboms said:

Er vel litt å tro på julenissen at den gjengen der kommer med et vegetaralternativ eller to...?

Haha, neppe! Tidligere navn på Gilde var Norges Kjøtt- og Fleskesentral 😄

Men på den annen side er vegetarmat mer og mer populært, og det er jo profitt og salgskurver som bestemmer, så hvem vet?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (8 minutter siden):

Haha, neppe! Tidligere navn på Gilde var Norges Kjøtt- og Fleskesentral 😄

Men på den annen side er vegetarmat mer og mer populært, og det er jo profitt og salgskurver som bestemmer, så hvem vet?

Nortura (som da er navnet på selskapet, Gilde er en merkevare) lanserte vegetar-alternativer allerede i 2017 (meatISH, ble solgt hos Rema 1000). Vet ikke hvordan det gikk, om de fikk noe omsetning på det. Holder det absolutt ikke for umulig at de klarer et vegetarisk turmatalternativ også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.