Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt med AA-batteri


Ignifer

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter nye hodelykter til det lokale hjelpekorpset. 
Vi har per idag LEDlenser H14, men føler vi skulle hatt noe bedre. 
Ser de fleste hodelyktene av litt kvalitet har egne oppladdbare batteri, men for oss funker dette dårlig. 
Vi trenger å kunne bytte batteri enkelt og kjapt i felt. 
 

Er det noen som har forslag til gode og kraftige hodelykter med AA som ikke koster en bil?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med AA-batterier er at de har lav spenning og dårlig kapasitet, så en kraftig lykt med slike batterier vil lyse i alt for kort tid.

Hvis du ikke vil ha oppladbare batterier er Lithium-batterier av typen CR123A det beste valget. De har høyere spenning og mye bedre kapasitet enn AA.
Min favorittlykt er Nitecore HC33 https://www.milrab.no/nitecore-hc33-1800lm-hodelykt/cat-p/c/p10812178

Den bruker to CR123-batterier (eller ett oppladbart 18650 hvis du vil det), og gir mer enn nok lys, og et jevnt og fint lysbilde. Det er også en fordel at den ikke har batterikassen bak, så du slipper ledning fra lampehuset til batteriene. Det er et svakt punkt som før eller siden gir trøbbel.

CR123-batterier er dyrere enn AA, og litt verre å få tak i. Jeg kjøpte et større antall på ebay til en helt overkommelig pris, de holder seg i flere år.

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer utfyllende info: CR123A er omtrent halvparten så store som et 18650 oppladbart batteri, derfor er det mange lykter som kan bruke begge deler - altså enten ett 18650 eller 2 stk CR123A. Det kan være en fordel, hjemme og på korte turer bruker jeg 18650, men på lengre turer putter jeg i CR123A for å slippe å ha med lader. Det er enklere å ta med noen ekstra CR123A.
Men dette gjelder ikke alle lykter - sjekk at den kan bruke begge battertyper før kjøp.

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utbrodere det som allerede er sagt; Jeg mener alkaliske AA batterier ikke er egnet for hodelykter i et hjelpekorps. De taper seg fort ved høy last og og i kulde. NiMH er bedre, men ikke helt gode i kulde de heller. Det hjelper selvfølgelig å ha batteriene i lomma, men om pålitelighet er viktig burde ikke lykta ha ledninger som kan knekke. Da sitter vi igjen med lykter som bruker ett 18650 / to CR123A som det beste alternativet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ganske enig i det du sier. 
Men, det å skulle administrere lading, utlevering og innlevering av batterier i forbindelse med aksjoner kan bli en utfordring. 
For oss er det veldig mye enklere med AA batterier som kastes etter bruk. 

Det er kanskje verd å se på hvilken type AA som er mest egnet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Ignifer said:


Men, det å skulle administrere lading, utlevering og innlevering av batterier i forbindelse med aksjoner kan bli en utfordring. 
For oss er det veldig mye enklere med AA batterier som kastes etter bruk. 
 

Mulig jeg har vært uklar, men CR123A er Lithium engangsbatterier som kastes etter bruk. 18650 derimot, er oppladbare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper inn i tråden med mine behov som delvis er samsvarende med trådstarter.

Skal kjøpe hodelykter som gaver til eldre slekt og vil ha noe som lyser godt (minimum 500 lumen), er enkel å betjene, sitter greit på lue i gangmodus og er enkle å bytte/lade batteri på. Forventet bruk er gåturer (primært i vinterforhold) og «gårdsarbeide».

Nitecore ser ut til å kunne tilfredsstille kriteriene og jeg står mellom Nitecore HC 33  og Nitecore HC 65. Det er ikke mulig for meg å prøve lyktene da de må kjøpes på nett; Jeg er usikker på hvilken jeg skal velge.

Fordelene med lyktene er lysstyrke, høy IP, lette, 18650 batterier som kan suppleres med CR123A. Samt høy tilfredshet blant brukerne.

Det jeg er usikker på er lysbilde, lysfarge og ikke minst reima oppe på hodet (hodestroppa). Behøver man hodestroppa når man ikke skal løpe? Og kan den tas av uten å klippes?

Endret av guffen2015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (3 timer siden):

Fordelene med lyktene er lysstyrke, høy IP, lette, 18650 batterier som kan suppleres med CR123A. Samt høy tilfredshet blant brukerne.

Med ca 40 enheter i et smarthus system er jeg storforbruker av CR123A. De koster gjerne 40-50 kroner men her fant jeg noen relativt rimelige til kr. 25,-. Jeg kjøpte likegodt 50 stykker så kan jeg legge noen ved lyktene jeg planlegger å gi i gave. Vet ikke om 1500 mAH er over snittet på CR123A?

Endret av guffen2015
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (5 timer siden):

Hopper inn i tråden med mine behov som delvis er samsvarende med trådstarter.

Skal kjøpe hodelykter som gaver til eldre slekt og vil ha noe som lyser godt (minimum 500 lumen), er enkel å betjene, sitter greit på lue i gangmodus og er enkle å bytte/lade batteri på. Forventet bruk er gåturer (primært i vinterforhold) og «gårdsarbeide».

Nitecore ser ut til å kunne tilfredsstille kriteriene og jeg står mellom Nitecore HC 33  og Nitecore HC 65. Det er ikke mulig for meg å prøve lyktene da de må kjøpes på nett; Jeg er usikker på hvilken jeg skal velge.

Fordelene med lyktene er lysstyrke, høy IP, lette, 18650 batterier som kan suppleres med CR123A. Samt høy tilfredshet blant brukerne.

Det jeg er usikker på er lysbilde, lysfarge og ikke minst reima oppe på hodet (hodestroppa). Behøver man hodestroppa når man ikke skal løpe? Og kan den tas av uten å klippes?

I og med at batteri og lader må kjøpes i tillegg til HC33 er kanskje HC65, som har lading med micro usb innebygget, mer egnet som gave? 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 4.12.2020 den 13.27):

Mulig jeg har vært uklar, men CR123A er Lithium engangsbatterier som kastes etter bruk. 18650 derimot, er oppladbare.

Neida, du var sterk og klar, du skrev jo "Lithium-batterier av typen CR123A" :-) (men du presiserte rett nok ikke at det engangs-batterier...)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (36 minutter siden):

I og med at batteri og lader må kjøpes i tillegg til HC33 er kanskje HC65, som har lading med micro usb innebygget, mer egnet som gave? 

Javel. Ikke lett å komme til slik kunnskap på nettsidene. 
Hva betyr "Det oppladbare batteriet lades opp med USB kabel (inkludert)." for HC65? Følger det med stikk til å ha i veggkontakt eller må den inn i PCen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, guffen2015 said:

Javel. Ikke lett å komme til slik kunnskap på nettsidene. 
Hva betyr "Det oppladbare batteriet lades opp med USB kabel (inkludert)." for HC65? Følger det med stikk til å ha i veggkontakt eller må den inn i PCen?

Du bruker laderen til f.eks. mobiltelefonen. Standard USB-A i ene enden, mikro-USB i andre. Eller du kan bruke en batteribank, eller en PC med USB-uttak. "Alt" har jo USB nå for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort mine valg:

- 3 stk Nitecore Hc65 fra Fjellsport som satte ned prisen med 25 % i dag.
- 4 stk. Panasonic NCR18650B Batteri til kr. 108,- per stk. NB: Denne er med sikkerhetskrets og lengre enn de uten.
- 50 stk CR123A-batteri Panasonic 3.0V (reserve til hodelykt men mest til smarthusenheter). Fjellkaren fant de enda billigere hos Batterionline.
- 2 tk. Smartlader Nitecore New i2 

Takk for all hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

jeg ser faktisk etter noenlunde rimelig hodelykt til AA batterier, fordi jeg av ulike årsaker har flere ladbare AA batterier inkl. Ladda fra Ikea, som skal svare til enelope? "Alle" her viser til mer effektive batteri konfigurasjoner, men det er altså lykt til 3 x AA batterier jeg har forsøkt å finne på Google uten noe særlig resultat. 

Jeg skal bruke det til ture hjemmefra, hvor jeg vil kunne lade regelmessig. Har andre løsninger for langtur (AAA). Mit syndige hode klarer nok å bære 3 x AA, som tross alt vil ha noe større kapasitet enn 3 x AAA. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.