Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av første stillebrenner, Optimus 111 eller MSR Whisperlite


Aerosani

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt første innlegg her, ser det er mye kunnskap og visdom på dette forumet og lurte på om dere kunne hjelpe meg med noe. 

Jeg er ute etter å kjøpe min første primus, og det står mellom en optimus 111T eller MSR whisperlite (evt. international). Stillebrenner er noe jeg prioriterer, da jeg vil kunne ha den i teltet uten å måtte skrike for å gjøre meg forstått. Liker også å ha valget mellom bensin, gass og parafin, altså en multifuel. Har lekt med tanken å kjøpe en optimus 111T, da jeg har et inntrykk av at disse er solide og virker som de skal. Tenkte eventuelt å kjøpe fra Olav Teigen med repsett til 1495,-. Har også sett på en Whisperlite international på Finn.no, og eventuelt kjøpe en separat liten gassbrenner, typ pocketrocket, for å ha med på korte turer eller backup. Siden jeg liker tanken av å kunne bruke gass ville jeg kjøpt en sånn med 111Ten også. Hadde det vært en ide å kjøpe en bråkebrenner, Omnifuel el. for å lage mat ute og ha en liten gassbrenner i teltet til å koke vann osv.? Hva tenker menigheten? Er det best å kjøpe en MSR Whisperlite Universal og ha alt i en pakke, eller gå for det som har funket i flere tiår, en 111, eller kjøpe en brukt International og brukt PocketRocket?

Hjertelig takk på forhånd for hjelp

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som medlem av menigheten her sier jeg halleluja og velkommen.  111T er tung og solid, men lite egnet til gass, men det er faktisk mulig. Jeg gjorde et "livsfarlig forsøk"  for noen år siden. Frøys ned en boks med butan, tok en trakt og stakk hull på butanboksen og fylte den flytende butangassen på primussen, Satte på lokket og lot det stå noen timer til temperaturen var normal. (Gjorde det samme med en Coleman 550B)  Begge funka på gass når de var OK for bensin.

Skulle jeg valgt i dag så på grunnlaget du skisserer så hadde jeg av likevel gått for MSR p.g.a. vekt.  Jeg har en gammel Whisperlite, så gammel at MSR ikke ville forsøke å levere ny slange, men ba meg kjøpe ny. Jeg loddet på en overgang på røret og satte på en slange med gassbokskobling.

Den gamle MSR-pumpa var sliten (De er utrolig bra til å være bare noe plast -greier) så da ble det ei kinapumpe (Primuskopi). 

Det funker helt rått og blant mye rart var det den som ble valgt ut da junior skulle på ferie. Han synes dette er helt topp.  Kinapumpa er helt OK, men sleit i stor kulde inntil pumpepakningen ble erstattet med en lær-pakning.

Under har jeg listet 3 + og 3 minus for disse når jeg sammenligner.  😊

MSR

Poitivt:

·         Lettere

·         Kan gå på både gass og alkylatbensin (primusbensin)

·         Pakkes kompakt

Negativt:

·         Må pakkes mer forsiktig enn 111

·         Vanskeligere å regulere da ventilen sitter en bit unna brenneren

·         Kan trenge egen vindskjerm (som lett lages selv)

 

111T

Poitivt:

·         Kjempesolid

·         Lett å regulere

·         Lokket virker som en OK- vindskjerm

Negativt:

·         Veier mye

·         Egentlig en parafinbrenner, som kan gå på bensin og evt sprit

·         Kan trenge ekstra vindskjerm som er vanskelig å tilpasse

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om brenner er det mange meninger, men her er uansett mine erfaringer. Jeg har hatt 111T i veldig mange år, men fikk meg etterhvert en gassbrenner (Optimus Vega). Etter det ble det stort sett den som var med på tur, og jeg solgte 111'en. Senere har jeg kjøpt meg en MSR Whisperlite International til bruk når det er kaldt.

Hva som er best avhenger litt av bruk og behov, men for min del ser jeg at det som oftest er gassbrenneren som blir med. Her er det litt smak og behag, men jeg synes toppmontert kan bli litt ustabilt, og foretrekker en som står på egne ben.

Uansett hva du går fot anbefaler jeg å bruk tid på å bli godt kjent med brenneren før tur, så kan man spare seg for endel frustrasjon...

(hvis du går for Universal er jo fordelen å kun ha en brenner å forholde seg til, noe som jo er et pluss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye 111 og 111Tmen det er stort sett på dagsturer med ungene, og på kanoturer.

Ellers er en MSR brenner lettere og mer pålitelig. 111 trenger betydelig mer forvarming på parafin enn MSR på bensin. 111 bør kjøres på parafin for at ikke gunnipakningene skal få kort levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er fine brennere. 111T er solid men tung. Ikke noen normalløsning for gass. Jeg bruker min stort sett på dagstur og korte turer pga vekt. 111T tåler og vind dårligere enn vanlig 111. Msr har jeg ikke. Mitt alternativ der er Omnifuel. Har demper til den så den er stille. Man kan og sette på vanlig flammespreder. Da bråker den en del da. Men er en brenner stille er den mer utsatt for vind da trykk i flammen er lavere. Så i vind ute bruker jeg Omni i bråkemodus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en 111 og den ble solgt når jeg ble lei av parafinsøl og dårlig lukt. Syns også den var litt klumpete å ta med seg om den skal i sekken. Kjøpte en brukt Whisperlite International for noen år siden, helt suveren med tanke på lite støy, brukervennlighet og det å kunne stue den i sekken. Oppgraderte på blakk fredag til en Whisperlite universal og eneste ankepunktet er dysebytte og bytte av koplingen på slangen når du skal skifte mellom gass og bensin, alt annet lever den opp til forventningene. Med 325 ml brenselsflaske så tar dette lite plass, eller du tar med deg en middels stor gassboks så tar det ikke mye plassen det heller. Vekten MSR med brenselsflaske eller gassboks blir vel omtrent halvparten av en 111, uten at jeg skal påstå bastant da. Har også en MSR xgk 2 fra slutten av nittitallet, den har fungert upåklagelig i mange år, bråker noe jævlig men er omtrent bombesikker, samme opplever jeg på den Whisperlite international og den er vel fra 2006. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjetilO skrev (2 timer siden):

Har også en MSR xgk 2 fra slutten av nittitallet, den har fungert upåklagelig i mange år, bråker noe jævlig men er omtrent bombesikker

Har denne også. Dritbra, og med veke og liten sprut rødsprit forvarmes den på nullkommaniks uten noe sot, hvis det er bensin på tanken og ikke parafin.

Det er den jeg bruker mest, sammen med MSR trillum basen. Passer fint oppi ett rundt penalhus, sammen med en liten flaske rødsprit, tennståk/lighter, basen og den minste flasken 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel MSR Whisperlite (international)

Har hatt den i over 20 år. Mye brukt, og er strålende fornøyd. 
I mange år var dette eneste brenneren jeg brukte, men etter jeg kjøpte gassbrenner bruker jeg MSRen kun til vinterturer. 

Har brukt den mest med bensin, men i det siste jar jeg gått over på Primus sin Powerfuel. Brenner renere og finere med denne.

Ingen problemer å sitte i teltet med brenneren igang. Kun koselyd. 
Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Har denne også. Dritbra, og med veke og liten sprut rødsprit forvarmes den på nullkommaniks uten noe sot, hvis det er bensin på tanken og ikke parafin.

Det er den jeg bruker mest, sammen med MSR trillum basen. Passer fint oppi ett rundt penalhus, sammen med en liten flaske rødsprit, tennståk/lighter, basen og den minste flasken 👍

Har brukt rødsprit selv til forvarming men opplever at det soter like mye som når jeg bruker alkalytbensin(4-taks bensin), så da bruker jeg like godt bensinen jeg har på flasken til brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjetilO skrev (1 time siden):

Har brukt rødsprit selv til forvarming men opplever at det soter like mye som når jeg bruker alkalytbensin(4-taks bensin), så da bruker jeg like godt bensinen jeg har på flasken til brenneren.

Jeg har veke i min (det var vel det originalt også?), har du veke i din? Jeg har satt inn en veke fra ett optimus 111 repkit.

Da blir forvarmingen effektiv, uten søl, lett å få fyr på, og med veldig lav flamme. Fullstendig sotfritt :) Bruker jeg alkylat er flammesprederen helt svart under etterpå, men jeg gjør det i nøden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Jeg har veke i min (det var vel det originalt også?), har du veke i din? Jeg har satt inn en veke fra ett optimus 111 repkit.

Da blir forvarmingen effektiv, uten søl, lett å få fyr på, og med veldig lav flamme. Fullstendig sotfritt :) Bruker jeg alkylat er flammesprederen helt svart under etterpå, men jeg gjør det i nøden.

Jada ligger veke i skålen under brenneren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er relevant å nevne kullos siden trådstarter skal bruke brenneren i telt. I boken til Randulf Valle er whisperlite en av de som gjør det aller dårligst på co utslipp, opp til 6 ganger så mye som 111 ved bruk av flatbunnet kjele. Jeg ville derfor ikke brukt whisperlite til å koke innendørs, men til kosefyring uten kjele er utslippene lave. Registrerer likevel at whisperlite har vært med Cecilie Skog på ekspedisjon, og at flere bruker den i telt. 

Endret av Oksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (1 time siden):

Tenker det er relevant å nevne kullos siden trådstarter skal bruke brenneren i telt. I boken til Randulf Valle er whisperlite en av de som gjør det aller dårligst på co utslipp, opp til 6 ganger så mye som 111 ved bruk av flatbunnet kjele. Jeg ville derfor ikke brukt whisperlite til å koke innendørs, men til kosefyring uten kjele er utslippene lave. Registrerer likevel at whisperlite har vært med Cecilie Skog på ekspedisjon, og at flere bruker den i telt. 

Har brukt min Whisperlite i telt i døråpningen og det har gått helt fint. Men har dårlig erfaring med en gassbrenner fra Kina, med den så holdt det nesten på å gå galt, så det er selvsagt ikke nokka å skimse av det CO utslippet. Men har også brukt den i lagstelt slik forsvaret har, da er det som regel ikke nokka å snakke om, du skal fyre hardt med mange brennere samtidig før det skjer noe. 111 har jeg vært med på at den gikk fri for parafin og da sotet den teltet pga trykk i tanken, vi våknet og var svarte i nesen alle mann(Forsvaret). Alle kilder som gir varme og lys som må antennes og har direkte åpen flamme gir CO i telt, det kommer vi ikke unna åkke som. Ikke uten grunn at det står Outdoor use only på de fleste brennere jeg har og har vært borti i 30 år. Så får man bruke hodet litt og tenke gjennom hva man holder på med når man fyrer i gang en brenner inni teltet, enten den går på gass, rødsprit, parafin eller bensin og for den saks skyld tørrved eller kull i lavvo også. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved en liten video av nyeste whisperliten, universal som jeg brenner på bensin. Kokte en kjele kaffe på den, må jo testes og brukes selv om man ikke kommer seg på tur akkurat nå. Kjøkkenviften summer mere enn turbrenneren, måtte slå den av. Brenneren ble Kjøpt via VPG på blakk fredagtilbud, god pris og god service fra dem👍😀

Endret av KjetilO
Tillegsopplysning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt Optimus 111 stillebrenner gjennom deler av  90 og 2000 tallet i forsvaret, kjøpte jeg en slik i 2012. Overbevist om at det var akkurat hva jeg trengte. Hadde glemt at i -99 kjøpte jeg en Msr xgk 2 som bare hadde blitt liggende siden. I 2012 begynte turlivet å ta seg opp igjen og telting har siden vært mere og mere kjærkommen frislipp fra hverdagens «jag». 111 var ofte med på tur med det irriterte meg det lille sølet som ofte ble med parafin, enten på fingre, klær eller underlag. Dermed ble den solgt i 2014 og fra da har det kun vært gass og bensin som gjelder. Har nå et greit utvalg av brennere, jetboil, Trangia(både gass og rødsprit) BRS(Kina) og MRS. Alt til sitt bruk og litt fascinasjon for turbrennere generelt. Ja jeg vil ha det stille og minst mulig summing når jeg fyrer i gang en brenner enten det er for å koke vann eller lage mat, men i den lille tiden det tar å skal få noe varmt så er det ingen krise om det bråker litt. Generelt tror jeg alle brennere som er type stillebrennere funker bra, spiller ingen rolle om de heter Primus, Soto, Kovea, Optimus eller Msr som er de jeg kjenner til på stående fot, de gjør sansynligvis jobben like bra alle som en. Og de brennere som jeg ser som aktuell lar seg greit pakke ned, inklusive optimus 111 også. CO er ikke noe jeg tenker på, da de skjelden eller aldri for mitt bruk er noen krise. Det skal uansett ikke tas på for lett da det helt klart er et dramatisk utfall om man ikke har dette i bakhodet når man holder på med brennere inni teltet. Det enkleste rådet er å kjøpe det man føler for, pris-utsende-pakkbarhet er vel nesten omtrent lik for alle, samme gjelder bruksmåten og forvaltningen(minus gass som tenner med en gang). Jeg gikk hovedsakelig for en ny Whisperlite Universal fordi jeg liker MSR og har to brennere fra de fra før av, samt pris. Men jeg kunne like gjerne gått for en Optimus, Soto, Kovea eller Primus brenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aerosani skrev (På 3.12.2020 den 19.54):

Hei, takk for alle svar! Har gitt meg ting å tenke på:) hva tenker dere om Primus Omnifuel med BernieDawg cap vs Whisperlite? Ser at det er mange flere Omnifuel på Dinn, og siden den sitter på multifueltronen burde den vel tas i betraktning? En ny Whisperlite koster 1629 på Bikester+flaske, og det er ikke noen på Finn (bare international). En omnifuel med cap ligger på 1500. Hva tenker dere om det?

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aerosani skrev (27 minutter siden):
Aerosani skrev (På 3.12.2020 den 19.54):

Hei, takk for alle svar! Har gitt meg ting å tenke på:) hva tenker dere om Primus Omnifuel med BernieDawg cap vs Whisperlite? Ser at det er mange flere Omnifuel på Dinn, og siden den sitter på multifueltronen burde den vel tas i betraktning? En ny Whisperlite koster 1629 på Bikester+flaske, og det er ikke noen på Finn (bare international). En omnifuel med cap ligger på 1500. Hva tenker dere om det?

M

Expand  

Tenker at jeg hadde ventet til det blir juletilbud før jeg hadde handlet noen ny turbrenner fra nettbutikk. Men en helt grei kombinasjon den du referere til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjetilO skrev (16 minutter siden):

Tenker at jeg hadde ventet til det blir juletilbud før jeg hadde handlet noen ny turbrenner fra nettbutikk. Men en helt grei kombinasjon den du referere til. 

Hvordan er effekt- og støynivået på Omnifuel med cap mot Whisperlite? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aerosani skrev (7 minutter siden):

Hvordan er effekt- og støynivået på Omnifuel med cap mot Whisperlite? 

Har ikke Omnifuel så det nærmeste du kommer å sjekke dette blir da YouTube hvis ingen andre her på forumet har begge brennerne og kan legge ut video av dem i sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det ca. likt i tester på å koke opp vann, men omnifuel med stillebrenner slår whisperlite i flammekontroll / koke på meget svak varme. Se f.eks videoen til Berniedawg hvor han demonstrerer simmering på en omnifuel.

Xxl har forresten optimus nova til 999kr i dag. Den får man også stillebrenner til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (9 minutter siden):

De gjør det ca. likt i tester på å koke opp vann, men omnifuel med stillebrenner slår whisperlite i flammekontroll / koke på meget svak varme. Se f.eks videoen til Berniedawg hvor han demonstrerer simmering på en omnifuel.

Xxl har forresten optimus nova til 999kr i dag. Den får man også stillebrenner til. 

Takk! Det kom litt brått på😬 stiller den likt med de andre på ytelse? Ser den også har justering på selve brenneren, det like jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova har noen watt mindre (2850w), brenner ikke gass, men har til gjengjeld bedre flammekontroll. Nå skal det sies at det ikke nødvendigvis er brenneren med høyest effekt som koker raskest, fordi det handler om å få varmen i vannet. Da vil avstand til kjele og form på flammen også ha noe å si. 

Nova har også en storebror som heter polaris. Den har noen watt ekstra og brenner også å gass. Koster ca 450kr ekstra. Vet ikke hvordan polaris gjør det på kullos, men nova ligger et sted på midten mellom omnifuel og whisperlite (50ish for omni, 80ish for nova og 120ish for whisperlite). 

Alle disse brennerene er mer enn kapable, bare så det er sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 time siden):

Jeg har ikke testet Msr men omni med cap er rimelig stille. Er vel ganske like en 111T.  Uten at jeg har testet de ved siden av hverandre føler jeg at omni med cap er stillere enn min Optimus Vega gassbrenner. 

111T er særdeles stille hvis jeg ikke husker feil, mindre lyd enn Whisperliten. Det med tidsforbruk når du skal koke opp vann er egentlig lite viktig når man er på tur, i alle fall slik jeg ser det. Som innlegget «oksen» skriver så er det flere faktorer som spiller inn. Det være seg effekt på brenneren, avstand fra flammen til kjelen, type kjele du bruker - stål, titan eller aluminium, lokk på eller av og str på kjelen. Trangia sin spritbrenner bruker ca 8-10 minutter på 1 liter vann, omtrent helt lydløs. Jetboil Flash ca 3 minutter, Whisperlite universal på gass brukte tett opptil fire minutt, Whisperlite International på renset bensin brukte 3 minutt og 40 sekunder, bål ute som brant særdeles godt tok det 1 minutt og tredve sekunder. Alle med 1 liters kaffekjele, untatt jetboilen, og lokk på. Men på tur er det jo ingen stress, så i mitt hodet har det ingenting å si. På sommeren foretrekker jeg gass, vinteren er bensin det beste til mitt bruk. Sånne små gassbrennere med konsentrert flamme, nesten som en jet er egentlig lite brukende til alt annet enn å koke vann med fordi de omtrent ikke sprer varmen utover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.