Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo ovn, hva bruker du?


Gjest

Anbefalte innlegg

Helsport Lavvo ovn:

Slenger ut mitt inntrykk av lavvo ovn.

Tungt, men jaggu er det deilig å kunne lage mat, både oppå og inni, holde seg varm, eller veldig varm ( alt ettersom hvordan du fyrer), mulighet for å tørke våte klær og unngår at det blir klamt og fuktig inne.

Denne investeringen angrer jeg ikke et sekund på. 

- tungt, ca 15 kilo 

-stort volum

- noe kostbart

 

+ alt er glemt når den er varm og vi sitter i

bar overkropp, med taco i hånden😊

 

Terningkast: 

vekt: 3 av 6

volum:3 av 6

komfort:6 av 6

pris:5 av 6

 

(edit: Bruk en klosett kost til rengjøring, puttes inn i et pipe element.)

 

Noen bilder lånt fra Helsport sine sider.

 

46BB1C0D-E483-496E-B289-7F881133D3FD.jpeg

8901E554-DD68-4E10-BD5D-8803C159AF9F.jpeg

311D4849-13DA-4137-9E23-10C938760CBD.jpeg

5416189B-EC20-4D6E-A26C-5AA5786A681F.jpeg

8EB2E4F8-06A3-4E33-A21E-9346E4B2A26A.jpeg

3BCAA26B-FA0F-4AA4-880D-F3500F2E2DA6.jpeg

Endret av Frank Sørensen
Lagt til tips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har maken og den har det blitt brent noen kubikkmeter med ved i gitt.

Som du sier helt suveren i bruk, men stor og tung i frakt.

Vurderer en liten og lett titanovn fra f.eks NorTent de gangene det skal fraktes litt lengre sommerstid for å kunne ta med samme luksusen lengre ut på vidda...

 

https://www.instagram.com/p/BxlQjbkIL6f/?igshid=1ttd4hm5h1nm2

 

https://www.instagram.com/p/BoRMgRmDDpe/?igshid=10ruvuuucsjfs

 

https://www.instagram.com/p/BX48ZWfHQT8/?igshid=16ryvr1uof6l1

 

https://www.instagram.com/p/BHreL3OAZ3I/?igshid=1cv90xtwt2666

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank Sørensen skrev (26 minutter siden):

Helsport Lavvo ovn:

Slenger ut mitt inntrykk av lavvo ovn.

Tungt, men jaggu er det deilig å kunne lage mat, både oppå og inni, holde seg varm, eller veldig varm ( alt ettersom hvordan du fyrer), mulighet for å tørke våte klær og unngår at det blir klamt og fuktig inne.

Denne investeringen angrer jeg ikke et sekund på. 

- tungt, ca 15 kilo 

-stort volum

- noe kostbart

 

+ alt er glemt når den er varm og vi sitter i

bar overkropp, med taco i hånden😊

 

Terningkast: 

vekt: 3 av 6

volum:3 av 6

komfort:6 av 6

pris:5 av 6

 

Noen bilder lånt fra Helsport sine sider.

 

46BB1C0D-E483-496E-B289-7F881133D3FD.jpeg

8901E554-DD68-4E10-BD5D-8803C159AF9F.jpeg

311D4849-13DA-4137-9E23-10C938760CBD.jpeg

5416189B-EC20-4D6E-A26C-5AA5786A681F.jpeg

8EB2E4F8-06A3-4E33-A21E-9346E4B2A26A.jpeg

3BCAA26B-FA0F-4AA4-880D-F3500F2E2DA6.jpeg

Veldig godt å høre. Har kjøpt, men ikke fått testet ennå.

Hører noen mener at den kan være litt kronglete å regulere varmen? Enten for varmt eller kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

k1t skrev (1 minutt siden):

Veldig godt å høre. Har kjøpt, men ikke fått testet ennå.

Hører noen mener at den kan være litt kronglete å regulere varmen? Enten for varmt eller kaldt?

Du har noe å glede deg til!!

Nei ikke så vanskelig å justere sånn sett. Bare ikke fyr opp med mer enn circa 2 kubber.

Så skrur du ned friskluft tilførselen til det laveste du klarer uten å kvele ilden.

1 kubbe, fin varme (sitte i genser)

2 kubber, varmt (her ryker genser også)

3 kubber, badstue ( her kan du sitte naken🤣)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaringer angående antall kubber/varme.

 

Vi pleier fyre ved å legge to klubber mot hverandre så det dannes en V (opp ned) under klubbene og her legges det bark/kvist/oppfyringsbriketter til det tar god fyr. Legger inn en og en kubbe etter hvert...

 

Ved å konsentrere veden i midten slipper du rødglødende vegger, men de blir likevel varme så hold hender/unger/bikkjer unna.

 

Om  i skal sjokktørke noe hender det vi ryker på 3 klubber samtidig. Forbered dere da på å måtte åpne noe for å få inn kjøligere luft. Vi har målt 60 grader i 1 meters høyde inne i lavvoen ved slik fyring. Da er det ikke lengre behov for noen tykke ullgensere... 😱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gstove Heat View her. Veier 9,5 kg og er dønn solid. Varmer noe jævlig denne også, så man må være litt måteholden med veden😊. Jeg pleier å lage en barriere mellom ovnen og resten av lavvoen med steiner eller stokker for å berge liggeunderlag og soveposer. Brukes i en Helsport Finnmark og stjeler mye plass. Denne er litt mer raffinert enn Helsport sin, med bl.a utfellbare håndtak som brukes som avlasting til kjeler eller tørking av sokker e.l. Man får også kjøpt en del tilleggsutstyr som bakerovn, ekstra kokeplass på pipa og vanntank hvis man vil ha mer å bære på. Vinduet i døra gir fin stemning. Denne koster en del mindre enn Helsports ovn, og har sett at Hekta På Tur innimellom har kampanjer på hele Gstove-utvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Helsport sin, og er enig i at den er fin å bruke i Lavvo...

En ting som jeg kanskje ikke synes er superdigg, er at det blir ganske fort kaldt når den brenner ut, for den er jo ikke særlig tykk i godset.Sånn er det kanskje med alle slike ovner?

Det begynner å bli en god del ganger man har våknet opp av at det er dritkaldt, så jeg pleier av og til å ofre en god natts søvn, mot at resten av familien skal få det ved å sette på alarm for å være fyringsvakt. Av og til tar jeg og madammen annenhver vakt...

Kunne kanskje tenkt meg en som er lettere jeg, også For denne får ikke være med på tur med mindre det blir brukt pulk eller man ikke skal gå spesielt langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (1 time siden):

Har også Helsport sin, og er enig i at den er fin å bruke i Lavvo...

En ting som jeg kanskje ikke synes er superdigg, er at det blir ganske fort kaldt når den brenner ut, for den er jo ikke særlig tykk i godset.Sånn er det kanskje med alle slike ovner?

Det begynner å bli en god del ganger man har våknet opp av at det er dritkaldt, så jeg pleier av og til å ofre en god natts søvn, mot at resten av familien skal få det ved å sette på alarm for å være fyringsvakt. Av og til tar jeg og madammen annenhver vakt...

Kunne kanskje tenkt meg en som er lettere jeg, også For denne får ikke være med på tur med mindre det blir brukt pulk eller man ikke skal gå spesielt langt..

Tror du skal lete lenge etter en lavvoovn som holder varmen etter at den har brent ut😄. Det er jo litt tricky at det er +20C når man legger seg og -10C når man våkner. Da er det beste at man innretter seg med riktig sovepose og lar ovnen brenne ut før man legger seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge litt grov stein inni hjelper på, samt strupe ventilen, men helt tett er den ikke, så noe luft kommer til. Jeg har ikke klart å kvele ovnen ennå. Anbefaler at du tester det. Men fyringsvakt er lurt. Da å sove uten noen passer på, kan være farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HunterHunted skrev (Akkurat nå):

Aldri prøvd lavvoovn, men har noen prøvd å plukke noe stein av passende størrelse og lagt det på/inntil ovnen for å konservere varmen. Hvor mye effekt vil man få av det? 

Tja en time kanskje? Inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Winnerwell nomad view i ett år nå. Den mindre modellen med 6cm piperør, og den synes å være i god kvalitet. Pleier å lage ferdige vedsekker med småved som passer godt til den ovnen, slik at man alltid har tørr ved med seg. Setter stort pris på vinduet på ene siden. Koselig, rett og slett. Passelig størrelse til lavvu og popup telt. Må ha noen extra piperør til høyden i lavvuoen. Lett å ta med. Selvsagt litt mindre enn ovner med 9 cm rør, og litt mer følsom for hard fyring, men funker som bare det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.