Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening til krysning av Hardangervidda.


Ivar321

Anbefalte innlegg

Har en del erfaring med telt og friluftsliv, men ikke så mye på vinterstid. Har sovet typ 20 netter ute så langt i 2020, men definitivt flest i plussgrader. Trenger kjerringråd og forslag til litt kortere turer på Hardangervidda. Har alt av utstyr bortsett fra pulk så innspill på hva dere anbefaler av pulker hadde også vært fint. Andre råd om utstyr eller annet tas også gledelig imot.☺️

På forhånd takk for eventuelle råd🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ang pulk er det fint å få litt info om type turer. Hva slags terreng, varighet, budsjett, skiferdighet, vekt på det du dra med deg etc etc. Mitt store råd om vinterfriluftsliv: vottesnorer, ett system så du ikke mister votter selv om du må ta dem av for å fikse ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt tips om vottesnorer!

Ang pulk skal den vel stort sett bare bruker på Hardangervidda og da ganske så flatt terreng. Har null erfaring med fjellski, men mye erfaring med langrenn og slalom. Vekt på det jeg skal drasse på vil vel fort ligge på like  20 kg og oppover. Budsjettetmessig vil jeg kjøpe så billig som mulig så sant det ikke går utover kvalitet. Bruker gjerne 3-5 tusen om det er det som er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kortere turer på Hardangervidda:
Avhengig av hvor du bor og hvor det er lettest for deg å komme til, så er det mange gode startsteder for turer på Hardangervidda. Kikk på kartet og velg deg et sted. De mest klassiske er kanskje Finse og Haugastøl i nord, Haukeliseter i sør og Dyranut midt på (Rv7).

Til å begynne med kan det sikkert være lurt å ta noen tur-retur turer, så du slipper å ha press for å gå en gitt distanse hver dag for å rekke hjem. Med litt mer erfaring er det fint å ta rundturer eller turer fra punkt til punkt så en slipper å gå tilbake i samme spor. Turlengden er jo også grei å øke trinnvis fra helg til langhelg til ukestur. Det er også praktisk å følge kvistet løype i starten, selv om du er ute før kvistingen er på plass. Disse løypene er lagt i fornuftige traseer som er greie å gå. Etter hvert som du blir mer erfaren så er det fint å velge sine egne mål i større grad og kanskje gå i områder der de fleste ikke så ofte går.

Melrakknutan badet i aftensol. Leirplass ved Geitvatnet like sør for den åpne steinbuen Muran.

DSC_0093.JPG.0b16d2bd17348856e167322abfa29853.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er 10 år siden eg har gått hardangervidda på langs. Men det beste tipset eg kan gi deg som eg observerte på klasseturen vi hadde over var: 

- trening/fysisk form

- vær 100% sikker på at votter, skifeller etc ikkje blåser av gårde i vinden.

-tar du av ski så vær for guds skyld sikker på at du står en plass der skiene ikkje kan "ta på tur" alene. Tåke, mye vind, utmattelse gjør ting ekstra krevende. 

Det siste skjedde på turen vår der vi på dag 3 stoppet på en top i stiv kuling og tåke i slag nedoverbakke. Usikker på om hensikten var dobesøk, men ei på turen løste Skien, og den var ute av syne etter noen sekunder. Fant den  aldri igjen. Hun tilbrakte resten av turen i pulken 😊 vil gå så langt som å påstå at et snorsystem for skia også er et poeng vertfall ved tur alene. 

Eg har liten vintererfaring men dette, lange skifeller, smøring av ski, gps, ekstra obs på vannintak  GNAGSÅR PLASTER og utstyr til teiping av føtter evt. Inside lår/lysk, Er viktig for ein smertefri tur. Dette er bare noen punkter eg synst er viktig. Men det er mye mye mer 👍😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være lurt er å bruke en DNT-hytte som backup. Lag en tur/retur-tur via en hytte slik at du kan ev legge deg i den om du møter forhold som er for krevende. Vintertelting i lavlandet gir ikke helt samme erfaringen som å faktisk prøve seg i høyfjellet. Dessverre er ikke alle hytter tilgjengelig på vinteren, men noen av de ubetjente/selvbetjente er det. Finse er et glimrende utgangspunkt, men jeg tror både hytten og hotellet er stengt denne vinteren. Hytten er som oftest ikke vinteråpen tidlig i sesongen, mens hotellet har pleid å være åpen hele året, men er nå stengt for oppussing.

Et annet alternativ som faktisk er rett ved Hardangervidda nasjonalpark (Finse hører vel til Skarvheimen) er Haukeliseter. Det er litt mer kupert her, men det gir muligheter for vintercamping i kort distanse fra hytten (hotellet) dersom man ønsker det. Et tredje alternativ, tilbake i Skarvheimen, og langs Rallarvegen er Hallingskeid. Der er det en selvbetjent DNT-hytte som er åpen hele året. Jeg har god erfaring med å kombinere teltliv med hytteliv der. Husk at du må booke DNT-hytter nå om dagen. En slik backup vil derfor være litt mer kostbar akkurat nå. Ev kan du overnatte på hytten og øve deg på dagsturer med pulk, telt osv før du returnerer til hytten på kvelden. Det kommer an på hvilke erfaringer du ønsker å samle.

Til slutt vil jeg anbefale å dra med noen andre. Det er alltid lurt å være flere på tur tilfelle noe skulle skje, og det er ikke dumt om du drar med noen som har litt erfaring med dette fra før.
Personlig dro jeg med en venn som hadde tilsvarende erfaring som meg da jeg startet med vintercamping i høyfjellet. Vi har fått mye verdifull erfaring av det.

Husk fjellvettreglene, og spesielt: Det er ingen skam å snu! Hvis du er i tvil er du ikke i tvil. Da snur du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.