Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp meg med valg av truger :-)


Fjellgeitin

Anbefalte innlegg

Vi har fått oss hytte nesten 1000 moh på østlandet. Det er bjørkeskog ved hytta, men store myrer og åpent terreng tett ved. Lett kupert og lave fjell. Det er oppkjørte skiløyper like ved, men som en variasjon, samt i mellomsesong hadde det vært veldig gøy å gå på truger. I tillegg også lettvint rundt hytta. Vi har overhode ingen erfaring med truger.

Ang truger så ser jeg på vekta mi som en utfordring. Føttene mine er for små til herre/unisex-truger, så jeg kan kun velge mellom dametruger. Det er spesielt tre som er aktuelle og som jeg har fått pris på, prisen er så lik at den ikke trenger å bli hensyntatt. Basert på opplysningene jeg har gitt, hvilken skal jeg gå for? - Atlas Montane Elektra 27", Tubbs panoramic 25", eller Tubbs Wilderness 30"? Alle er dametruger. Wilderness var eneste alternativ med lengde 30" i den priskategorien. I tillegg har jeg mulighet til å gå bak mannen, hvis han går foran i løssnø, så er det kanskje lettere å gå bak i hans spor? Gode bindinger som klemmer minst mulig er en stor fordel.

Jeg blir veldig glad hvis noen tar seg tid til å svare :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, sjedent man ønsker seg mindre truger når man er på tur 🙂
Ofte bredden på trugene som gjør at det er slitsomt å gå med de.
Moderne truger er relativt smale i forhold til f.eks Forsvarets alu-truger. Så man går ikke "brei-beint".
Forskjellen mellom 30" og 36" Tubbs er bare 5cm. Altså ikke mye i bredden 🙂
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellgeitin skrev (4 timer siden):

hvis han går foran i løssnø, så er det kanskje lettere å gå bak i hans spor?

Ja, veldig ofte vil det være mye lettere å gå i en annens spor. Man kan også lage seg trugeløyper som man benytter hele vinteren, akkurat som med skiløyper. I løssnø er det en fordel med størst mulig truge. Går man på hardt underlag, for eksempel bærende skare eller ei løype man holder ved like, er det ofte litt lettete med noe mindre og lettete truger. Kanskje man trenger to par? Men skal du bare ha ett par og vil gå i løssnø, velg de største. Det mener nå jeg. Og bruk skistaver.

😉

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd to truger innendørs, Tubbs Wilderness 30 og Atlas Montane 27". Det var overraskende stor forskjell på de, både på størrelsen av selve trugen men også størrelsen på bindingen. Tubbs damebinding var stor, helløfteren sitter så langt bak at jeg bare så vidt får helen oppå. Atlasbindingen var vesentlig mindre slik at helløfteren kom godt innunder helen. Atlastrugen er smalere enn Tubbs med de fordeler og ulemper det medfører. Ser poenget med to truger, men i første omgang må jeg bestemme meg for en ;-) Siden hytta er ny for oss, så er det også vanskelig å forutse hvor hardt eller løst underlaget er. Det varierer sikkert i løpet av sesongen.... innendørs så var Atlastrugen veldig tiltalende. Men så var det bæreevnen da, og bruk ute i praksis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 minutter siden):

Til MSR sine Evo / Revo / Lightening truger kan man kjøpe forlenger, da kan man tilpasse størrelsen litt ut fra gjeldende forhold.

Noe som omtrent er like viktig som å kunne tilpasse lengden på en båt man bruker i innaskjærs 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (3 minutter siden):

Noe som omtrent er like viktig som å kunne tilpasse lengden på en båt man bruker i innaskjærs 😁

Tja skal du bruke båten opp/ned tett krattskog så er det mer relevant med mindre truger enn om du skal spankulere bortover en stor åpen flate. På samme måtte ville jeg ikke dratt en supertanker igjennom alle slags sund innaskjærs. 😜 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellgeitin skrev (9 timer siden):

Da har jeg prøvd to truger innendørs, Tubbs Wilderness 30 og Atlas Montane 27". Det var overraskende stor forskjell på de, både på størrelsen av selve trugen men også størrelsen på bindingen. Tubbs damebinding var stor, helløfteren sitter så langt bak at jeg bare så vidt får helen oppå. Atlasbindingen var vesentlig mindre slik at helløfteren kom godt innunder helen. Atlastrugen er smalere enn Tubbs med de fordeler og ulemper det medfører. Ser poenget med to truger, men i første omgang må jeg bestemme meg for en ;-) Siden hytta er ny for oss, så er det også vanskelig å forutse hvor hardt eller løst underlaget er. Det varierer sikkert i løpet av sesongen.... innendørs så var Atlastrugen veldig tiltalende. Men så var det bæreevnen da, og bruk ute i praksis :-)

Jeg ville kanskje valgt de du synes passer best. De tre tommene betyr neppe allverden. Det er ihvertfall bedre med en 27" der bindingen sitter bra enn en 30" der bindingen ikke sitter bra. Tenk også på at du kanskje ønsker å bruke forskjellig fottøy. Hvis du skal ha med deg ski på topptur og bruker truger for å gå opp må du kunne bruke skiskoa i trugene. Fjellstøvlene dine bør også kunne brukes. Jeg liker bedre å bruke fjellstøvler i mine enn skisko. Tøffler i trugene er kanskje ikke særlig aktuelt, men hvis du bare skal bort i nabohytta en kilometer borte for å kvele ei flaske vin med noen venner kan det kanskje være greit å kunne trå i trugene med joggeskoa? På skareføre er forresten et par varme "fjelljoggere" aldeles nydelig å gå på tur i på truger.

Hvis hælen kommer bare akkurat oppå hælløfteren (bare en cm eller så innpå hælen) er det fare for at hælen vil glippe av under bruk, særlig hvis bindingen ikke sitter godt. På den annen side er det ikke sikkert du kommer til å bruke hælløftere noe særlig. De kommer til sin rett først og fremst i lange bratte stigninger med nokså hardt underlag, typisk topptur i fjellet på skare/isskare. Når jeg går i skogen bruker jeg for eksempel svært sjelden hælløfterne, selv når jeg går oppover.

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar. Du har noen gode poeng 👍 Er nok Atlas-bindingen som sitter best og klemmer minst. Pga dette så holder jeg en knapp på de. Skulle ønske de fantes i litt lengre som damemodell. Kunne kanskje prøvd herre-modellen til Atlas. Men den hadde de dessverre ikke inne. Noen som vet bredden på Atlas montane 30"? Den står ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også prøvd Tubbs Panoramic som skal være en forbedret utgave av Wilderness. Boa-bindingen var den desidert letteste bindingen å ta av/på. Og den satt godt rundt skoa. Dessverre så klemmer den også litt mere slik at den dessverre måtte velges bort pga betennelse. Men mannen gikk for denne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg godt oppsummere hvis det kan hjelpe noen andre med valg av truger. Jeg er en dame på 83 kg og har 38/39 i skostørrelse, Har også noen utfordringer med betennelse i føtter. Jeg ønsket en truge som bærer godt og synes det var en utfordring å finne en stor og god dametruge. Gode bindinger var også viktig. Etter å ha kikket så mener jeg utvalget er mye bedre for herrer, produsentene henger litt etter med å tilby like mange truger for damer. Jeg peilet meg inn på Tubbs panoramic, Tubbs wilderness og Atlas montane. Har prøvd både dame og herre variantene av disse.

Jeg fant at Tubbs er bredere enn Atlas. Etter prøving ute synes jeg Tubbsene var for brede. Dette gjelder også damemodellene som faktisk er like brede som herremodellene. Tubbs panoramic har veldig gode og enkle bindinger. Til og med herrebindingen passet, bortsett fra at helløfteren sitter for langt bak for mine fjellsko. Wilderness-bindingen var derimot altfor stor og med dårlig passform. Jeg ville glatt valgt Tubbs herre panoramic 30" fremfor dame wilderness 30" pga vesentlig bedre binding. Ellers er disse tubbsene veldig like. En ting som var pluss med Tubbs er at de er litt bøyd både foran og bak, slik at de er lette å gå med i forhold til lengden. Jeg hadde ingen problemer med lengen 30" til tross for at jeg ikke er så lang selv. Det var bredden på trugene som ble problemet.

Atlas har smalere truger, både i herre og dame. Jeg fant at disse ga mindre brebent gange og bedre for hofteleddsbøyere. For meg som dame falt derfor valget på Atlas montane. Herrebindingen sitter like godt på skoene som damebindingen. Men som med Tubbs, så sitter helløfteren for langt bak på herretrugen. Atlastrugen er noe flatere enn Tubbs, men var også ok å gå med. 

Konklusjon: Hvis bredden er viktig så velg Atlas montane. Ellers var Tubbs panoramic veldig gode på alle andre måter. Wilderness har binding med dårlig passform. Atlas har litt bedre feste. Alle var stille på snøen :-)

Endret av Fjellgeitin
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mye bra svar her. Tjuver tråden litt da jeg ser etter mine første truger. Leverte ski til prepp og får de ikke før til uka. XXL har disse på tilbud og tenkte prøve de. Noen grunn til å ikke gjøre det, er det noe som tilsier helt krise? De er oppgitt til 94kg bærevne noe jeg lett runder på vinteren. kan heller selge de å oppgradere men sku gjerne plukket opp noen i dag.

 

https://www.xxl.no/mackenzie-back-country-30-truge-bla/p/1168727_1_style

Endret av Joachim V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (4 timer siden):

Mye bra svar her. Tjuver tråden litt da jeg ser etter mine første truger. Leverte ski til prepp og får de ikke før til uka. XXL har disse på tilbud og tenkte prøve de. Noen grunn til å ikke gjøre det, er det noe som tilsier helt krise? De er oppgitt til 94kg bærevne noe jeg lett runder på vinteren. kan heller selge de å oppgradere men sku gjerne plukket opp noen i dag.

 

https://www.xxl.no/mackenzie-back-country-30-truge-bla/p/1168727_1_style

Tror nok de vil fungere rimelig greit, men ta med deg skoa du vil bruke og test hvordan de sitter på. Du bør ikke kunne vri foten for mye ut av lengderetningen. Da kan trugene bli litt uhåndterlig å styre. Går du på hard snø (f. eks. skøytesporet i skiløype, skogsbilvei...), lite snø som det er i skogen i lavlandet nå, eller skare vil det meste fungere.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Tror nok de vil fungere rimelig greit, men ta med deg skoa du vil bruke og test hvordan de sitter på. Du bør ikke kunne vri foten for mye ut av lengderetningen. Da kan trugene bli litt uhåndterlig å styre. Går du på hard snø (f. eks. skøytesporet i skiløype, skogsbilvei...), lite snø som det er i skogen i lavlandet nå, eller skare vil det meste fungere.

;-)

Takk for svar oppi min akutte beslutningsvegring. Jeg kom over et innlegg på kammeret som mente de kløra under var av tynt uholdbart gods hvis man trår litt feil. Ser jo Tubbs er i en annen liga så da gikk jeg for Journy 30. Trur det blir bra, prøvd en liten tur i dag. gikk veldig fint, synker litt i nysnøen som er nå men mest uvant.. :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (40 minutter siden):

synker litt i nysnøen som er nå

 

Trugene skal være svært store hvis du ikke skal synke i nysnø. Men det vil stort sett alltid være bedre med truger enn uten. Skal du gå oppå snøen må det være skare. Hardpakket snø bærer også ganske bra. Og ikke minst kan du gå opp ei turløype som bare blir bedre og bedre for hver gang du går den.

Klørne er veldig viktige når det er hard skare og isete.

God tur! Jeg bruker stort sett bare truger, men så liker jeg ikke å gå i løyper og andres spor da. Jeg liker å la veien bli til mens jeg går (a.k.a. "bushe")

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 minutter siden):

 

Trugene skal være svært store hvis du ikke skal synke i nysnø. Men det vil stort sett alltid være bedre med truger enn uten. Skal du gå oppå snøen må det være skare. Hardpakket snø bærer også ganske bra. Og ikke minst kan du gå opp ei turløype som bare blir bedre og bedre for hver gang du går den.

Klørne er veldug viktige når det er hard skare og isete.

God tur! Jeg bruker stort sett bare truger, men så liker jeg ikke å gå i løyper og andres spor da. Jeg liker å la veien bli til mens jeg går (a.k.a. "bushe")

;-)

 

Jepp, jeg skjønte det synker var mest bare for å konstatere, kombinert med at det er bløt og tung snø nå så er det kansje av det tyngste føret så det kan bare bli bedre. :D 

Takk for tips, blir bra dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tjyvlåner tråden litt her jeg også. 
Er det noen som har forsøkt å trekke pulk i løssnø i oppoverbakke med truger? Funker det bedre enn med fjellski? 
Jeg har et fjellvann jeg vil gå til som har en 200 meter bakke i skog som vil være veldig vanskelig med ski og dyp løssnø siden man tråkker gjennom hele tiden på tur oppover.
Er det håp om at et par store truger vil gjøre klatringen lettere, eller blir det like håpløst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Lavvosolberg skrev (På 8.2.2021 den 12.22):

Tjyvlåner tråden litt her jeg også. 
Er det noen som har forsøkt å trekke pulk i løssnø i oppoverbakke med truger? Funker det bedre enn med fjellski? 
Jeg har et fjellvann jeg vil gå til som har en 200 meter bakke i skog som vil være veldig vanskelig med ski og dyp løssnø siden man tråkker gjennom hele tiden på tur oppover.
Er det håp om at et par store truger vil gjøre klatringen lettere, eller blir det like håpløst?

Bumper denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig bratt bakke noen hundre meter opp til hytta, og drar som regel en (alt for) tung pulk opp når jeg ankommer. Har truger, fjellski med feller og randoski. Det beste er randoskiene. Da har man både godt feste og hælløftere (og moro ned igjen..). Nummer to på lista er trugene, og fjellskiene er sistevalg. Men dette er min spesifikke tur med kun bratt bakke. Hvis det er en lengre strekning med flatt terreng inni der, vil det sikkert se annerledes ut. Da kan man evt ha med både ski og truger, og legge det paret man ikke bruker oppå pulken.  

Det kommer selvsagt også an på snødybde og tyngde på pulken, samt type pulk. Har man en pulk som velter lett er det praktisk å gå rett opp. Med fjellskiene blir det gjerne mer traversering i bratte partier, og mer velt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Istedet for å lage en ny tråd, stiller jeg spørsmålet her, da dette ser ut som en relevant tråd. 

Jeg har nesten ingen erfaring med truger, men kjøpte meg et par av aller billigste sort Gridarmor Lierne for et halvårs tid siden. I går fikk jeg endelig prøvd disse, en kort tur på skareføre og barmarkflekker. Jeg prøvde først å gå til fots på denne snøen, men brøt gjennom, og det var da jeg hentet frem trugene fra bilen, mest for moro skyld og for å teste dem, ikke for å gå en langtur. 

Nå har jeg ikke noen umiddelbare planer om å gå til anskaffelse av nye og dyre truger, men spør helt generelt, mtp et eventuelt fremtidig kjøp: Er det svært stor forskjell på dyre og billige truger, jevnt over? Får man en vesensforskjellig opplevelse av å gå med kvalitetstruger kontra billige "hyttetruger" av det slaget jeg har? Siden jeg kun har gått 1 (liten) tur på truger, og disse er billige og dermed relativt dårlige(?), har jeg per i dag ikke noe sammenligningsgrunnlag. 

Bruksområdet mitt er stort sett ganske korte dagsturer på skareføre om våren, når snøen ligger flekkvis slik at det er upraktisk med ski (som må tas av og på flere ganger), i kupert terreng. Til resten av snøsesongen bruker jeg i all hovedsak ski. Det er altså et poeng at trugene må tåle noe steinete underlag, ikke bare hard snø/is. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.