Gå til innhold
  • Bli medlem

Nettkurs for friluftsliv vinterstid


sinje

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har den siste tiden jobbet med realiseringen av et prosjekt om å lage et "komplett" nettkurs(filmbasert) innen friluftsliv på vinterstid. Etter det jeg har funnet ut er det eneste litt komplette kurset som finnes i dag "Ekspedisjonskolen" fra utemagasinet. Om det er noen som vet om noen andre hadde det vært kult å fått tips om disse. Jeg vet det er flere alternativer som Åsnes academy osv som kombinerer litt film og mest tekst, men dett er ikke så relevant.   

Det jeg lurer på er hvilke temaer dere synes et eventuelt kurs burde dekke?  

 

Til nå har jeg noen mulige og aktuelle temaer/ filmer

  • Orientering
  • Slå leir
  • Bekledning 
  • Mat
  • Sove godt
  • Behandle gnagsår og enkel førstehjelp 
  • Brenner
  • Elektronikk vinterstid 
  • Skiutstyr 
  • Pulk og pakking av det
  • Bål
  • Valg av telt
  • Ekstra småtips
  • Film fra en full dag på tur ("in the field" )
     

Målet er at "kurset" skal være gratis og tilgjengelig for alle gjennom Youtube + eventuell hjemmeside. Tanken er derfor at eventuelle sponsorer skal dekke mesteparten av utgiftene så flest mulig skal kunne få glede av dette. 

Har du noen tips om noe du tenker burde være med, eller noen andre innspill rundt dette så hadde det vært veldig hyggelig med litt tips og diskusjon her.

 
På forhånd takk! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra initiativ. Du har jo fått med deg det meste på lista di...

Kanskje en om sikkerhet, både i forhold til hvilke ekstra ting det kan være greit å ha med seg i forhold til vær,(spade, fjellduk, snøplugger, førstehjelp, kommunikasjonsutsyr osv) og hvordan man kan gjøre ting på en sikker måte samt hva man skal gjøre om uhellet er ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar! Dette var bra og mye fint å spinne videre på.

 

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (36 minutter siden):

Bra initiativ. Du har jo fått med deg det meste på lista di...

Kanskje en om sikkerhet, både i forhold til hvilke ekstra ting det kan være greit å ha med seg i forhold til vær,(spade, fjellduk, snøplugger, førstehjelp, kommunikasjonsutsyr osv) og hvordan man kan gjøre ting på en sikker måte samt hva man skal gjøre om uhellet er ute?

Sikkerhet hadde jeg egentlig tenkt å ta litt inn i de forskjellige emnene, men når du nevnte fjellduk og spade kom jeg på at det er jo enda flere ting som er viktig som forskjellige måter å grave seg ned på. Så sikkerhet burde nok få et egent punkt ja! 

 

Omnilite skrev (25 minutter siden):

Rutevalg kan kanskje tas med?

Tenker ikke primært i bratt lende, men avhengig av når på sesongen det er, vil snø/isforhold være en faktor for hvor man velger å gå/det er trygt å gå.

Rutevalg burde helt klart være med, så dytter nok dette under navigasjon. Kommer nok også til å fokusere på ikke bratt lende, men viktigheten av å unngå utløpsoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellkaren skrev (28 minutter siden):

Vet ikke om du tenker kun på teltcamp, men snøhule og kantgrop kan kanskje være aktuelt?

Jeg tenker nok teltcamp primært, men så fikk Erlend meg til å tenke mer på sikkerhet og da er kantgrop og oppkastgrop aktuelt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenker er: Hvem er det som er tiltenkt å være publikum? 

Er det vanlige mannen og dama i gata, så høres både snøhule og kantgrop litt overdrevent ut. Det høres også ut som noe man faktisk må trene på, skal man få noe ut av det når dritten treffer takvifta (;D). 

Øverst på lista hos meg er kanskje "hvordan utføre en vinterovernatting enklest/billigst mulig" - kjæresten min er allergisk mot å fryse så jeg sliter veldig med få henne med på overnattingstur fra nå og til +10 som laveste temp ila natten igjen. Trenger ikke være avansert eller lang tur, bare at man viser at det er mulig :)

Endret av TorbjørnJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorbjørnJ skrev (2 timer siden):

Første jeg tenker er: Hvem er det som er tiltenkt å være publikum? 

Er det vanlige mannen og dama i gata, så høres både snøhule og kantgrop litt overdrevent ut. Det høres også ut som noe man faktisk må trene på, skal man få noe ut av det når dritten treffer takvifta (;D). 

Øverst på lista hos meg er kanskje "hvordan utføre en vinterovernatting enklest/billigst mulig" - kjæresten min er allergisk mot å fryse så jeg sliter veldig med få henne med på overnattingstur fra nå og til +10 som laveste temp ila natten igjen. Trenger ikke være avansert eller lang tur, bare at man viser at det er mulig :)

Gode innspill der og helt riktig at det må trenes på. Ønsket er nok å kunne gå gjennom flest mulige deler av friluftslivet vinterstid og samtidig gå litt i dybden på mange temaer. 

 

Ideen er nok derfor at den skal være rettet mer mot de som har vært litt på tur, enn de som bare ønsker å komme seg ut for første gang i marka. Jeg håper derimot at de som aldri har vært ute vinterstid kan se den og plukke opp noen tips, som kan medføre at første natten blir god ute. Også at de senere kan komme tilbake å se filmene på nytt for å lære enda mer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Torbjørn. 

Har veldig mange vinter overnattinger. Aldri vært i nærheten av å vurdere å tenke på å grave verken grop eller hule.

De som trenger en slik guide som tenker å lage vil aldri heller sette seg selv i en slik situasjon at det er nødvendig. Om de så gjør det, så ville de aldri ha sett på videoen din likevel da de trolig vet best. 

Jordnær og enkel introduksjon til vinter overnatting er nok det som skal til. Drar du det i retning av ekspedisjon og ekstreme situasjonen gjør du dørstokkmila til seerne tre ganger så lang. 

Så er neste punkt å få solgt inn dette uten å være belærende, men likevell overbevisende. 

Jordnært, enkelt, forståelig og motiverende. Det enkle er ofte det beste sier REMA reklamen. Og det kan nok relateres til det aller meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorbjørnJ skrev (10 timer siden):kjæresten min er allergisk mot å fryse så jeg sliter veldig med få henne med på overnattingstur fra nå og til +10 som laveste temp ila natten igjen. Trenger ikke være avansert eller lang tur, bare at man viser at det er mulig

:)

Må ha med i filmen «hvordan ikke fryse». Feks er varme flasker i soveposen gull for sånne frysepinner som hun og meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skredfare

Trygg/usikker is/vann (isvarsel)

Nødkommunikasjon (telefon, PLB)

Nødbivuakk (fjellduk, vindsekk, spade, snøhule?)

Repkit. (Drar man på vintertur uten litt ekstra tau/snor og teip?)

Tørking av fuktig tøy (hvem har vel ikke hatt en kald natt for å prøve å tørke klær i posen?)

Kullos

Øyebeskyttelse (vi opplevde en gang å bli nesten snøblind av å gå i overskyet vær en påske. Så jeg bruker lyse gule/orange briller med UV-beskyttelse, for å unngå dette. Mørke briller med UV-beskyttelse i sterkt lys såklart).

Unngå forfrysning (fingre, tær, ansikt)

Solkrem (kan fort få ødelagt hele vårskituren uten solkrem).

Sovepose, liggeunderlag, sovesystem.

Mat (noe mat fryser)

Valg av ski, sko, feller, smørning

Sekk vs. pulk. Mange går med sekk, spesielt i bratt terreng kan en lettere pakket sekk være en stor fordel.

Og når det gjelder valg av telt, brenner, pulk, ski, brennstoff etc. Husk at det finnes ikke èn fasit på noe av dette. Eks. kommer det mest brukte vinterteltet mitt denne sesongen til å bli Hilleberg Unna, mens for ett par år siden kunne jeg ikke forestilt med teltturer i snø uten tunellteltet.

Og ikke minst: Hvordan kan en nybegynner komme i gang med vinterpvernattinger. To gamle soveposer blir en grei vinterpose. Far sitt gamle telt fungerer fint om man er ute i greit vær under tregrensen (og der kan man ha med en presenning også). En gammel parafinbrenner fra kjelleren som brenner gult og soter er grei den om den brukes utenfor teltet. Etc.

 

Man trenger ikke å bli for detaljert heller. Tørking av tøy, bruk av «nattflaske», snøbørste etc. er ting de fleste finner ut av etterhvert.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så er jeg litt i mot at det skal lages kurs (og på noen områder sertifisering) for allt mulig nå om dagen. Jeg tror at det at det "kurses" også har med seg "må kurses først" faktor som da lager en større bariere en å redusere barieren for å komme i gang.

Hvor ble det av den barnlige tilnærmingen prøve-feile-lære?  Man trenger ikke mye erfaring for  slå opp teltet utenfor inngangsdøra og deretter prøve "litt lenger ute", "litt kaldere temperatur", osv. Bygge kunnskap og erfaring igjennom å prøve selv. Barn gjør dette naturlig. Men i dagens samfunn så skal allt dokumenteres og kvantifiseres, hvor blir det da av friheten og "opplevelsen av det ukjente" som motiverte mange av de første innenfor ulike områder av friluftsliv? Hvor blir det av mentalitet og evne til å løse nye/ukjente utfordringer, uten at det har vært målt opp og ned, og servert igjennom kurs og problemløsninger først.

 

Nok avsporing/raljering fra min side...  hva med å kikke litt på hvordan forsvaret har løst dette tidligere. Nærmere bestemt  noen av heftene innunder "Veiledning i Vintertjeneste."

  • Hefte 1 : Vinterforhold
  • Hefte 2: Personlig bekledning
  • Hefte 3 : Forpleining
  • Hefte 4 : Forstskader og andre skader
  • Hefte 5 : Forflytning
  • Hefte 6 : Bivuakk
  • Hefte 7 : Feltarbeider og kamuflasje
  • Hefte 8 : Snø, snøskred og redningstjenste

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg tenker spesielt på med vinter med 6-10timers dagsmarsjer. 

Pause hver 45-50minutt. Ellers går en tom.

Drikke og mat lett tilgjengelig på meg eller på pulk. Dunjakke lett tilgjengelig.

Ekstra votter/lue ting jeg kan få bruk for under marsjen, lett tilgjengelig.

HMS utstyr. Alltid ha en plan B, om noe skulle skje.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.