Gå til innhold
  • Bli medlem

Drivstoff til spritbrenneren? (Trangia m.fl.)


dsk

Anbefalte innlegg

Må jo innrømme at jeg stort sett bruker bensin eller gassprimus, men det er jo utrolig stille med en spritbrenner, og når jeg tilsetter 10% metanol i rødspriten så soter det ikke heller.
Er det noen som bruker andre typer fuel i spritbrenneren?
Isopropanol soter .. jeg har testet, men uten metanol.

Hva med antibak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker mest Finfyr i brenneren min, synes det soter veldig lite. 

Har brukt antibac overflatedesinfiksjon. Funker greit det, men koster litt. Man får kjøpt antibac utstyrsdesinfiksjon som er høyere prosent etanol i som sikkert brenner bedre. 

Vanlig antibac til hånddesinfiskjon ville jeg ikke brukt. Er blant annet glyserol i det så ser for meg at det kan bli endel gris av det. Men har ikke prøvd det i brenneren, kan godt være det brenner opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (11 timer siden):

Må jo innrømme at jeg stort sett bruker bensin eller gassprimus, men det er jo utrolig stille med en spritbrenner, og når jeg tilsetter 10% metanol i rødspriten så soter det ikke heller.
Er det noen som bruker andre typer fuel i spritbrenneren?
Isopropanol soter .. jeg har testet, men uten metanol.

Hva med antibak?

Peisbrensel eller rodsprit er ok.  Soting har mer å gjøre med avstanden mellom brenner og kar.  Stor avstand ( dvs. øverste nivå på tragia) = mye sot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.