Gå til innhold
  • Bli medlem

Får ikke dreisen på en ny Optimus Nova


larbrevi

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Jeg anser meg for å være erfaren i bruken av kvistbrenner, spritbrenner og gass av ymse slag (listet i fortrukken rekkefølge). Jeg har aldri hatt noe spesielt behov for multifuelbrenner men ser at det en sjelden gang inne i mellom i kalde omgivelser i grisegrente strøk, hvor man bare ønsker å få kokt opp 1-2 liter vann raskt for så å finne soveposen, kanskje kunne vært løsningen. (uansett er det sikkert en tråd eller to her som hevder at man i likhet med å ha minst 7 telt bør ha x-antall brennere)

Fikk en supertilbud på en ny NOVA, og valgte å slå til på det. Jeg er såpass opplest at jeg har fått med meg at:

- viktig med forvarming, testet med både rødsprit og coleman fuel. Siste gangene jeg har testet så har det brent lenge før jeg "skrur på". Altså, lenge er vel da kanskje type 2 min med bra fyr

- sjekk at det ikke er noen lekkasjer, og selvfølgelig at man pumper opp trykk i flaska (som forøvrig er en helt ny optimus flaske). 

- har kun brukt Coleman Fuel (kjøpt på xxl) til å brenne med

- har skjønt at vedlikehold er viktig på slike brennere, men den er jo som nevnt splitter ny, men har nå uansett testet med den magnet-greia og hører at det "klikker"

- har primært testet den i temp rundt 0, hvor brenner og fuel har hatt "ute-temp"

- misforstod nok første gangen litt det med ventilen på pumpa, om den skal være ON eller OFF og kan også kanskje ikke ha åpnet den 100%, MEN, dette er definitivt testet og riktig nå på siste testen.

Jeg får liksom ikke noe fart på den. Jeg får fyr på den og den brenner for så vidt, men jeg føler jeg må være veldig forsiktig med å skru på for mye "volum". da dør den bare brått ut. Nesten som om jeg blåser ut flammen. Fordi, det er mer en nok trykk (antar jeg). Altså, det blåser fortsatt friskt ut av brenneren. Jeg har ikke noe problem med å tenne den på nytt, men uansett om jeg gjør det både to og tre ganger, så blir det ikke noe mer fart i den. Brennerstyrken er langt unna det jeg forventer meg, f.eks sammenliknet med gass. Og jeg opplever også at den plutselig bare dør ut, selv om det som sagt fortsatt blåser friskt ut av den. Jeg tror helt bestemt at jeg har nok trykk. Jeg har kun den minste 0.3-0.4 l flasken og har pumpet 30-40 ganger.

Jeg har også bøyd den slangen på pumpa litt, som anbefalt for at den "bøyer" seg riktig. Som for så vidt leder over på neste greie. Den brenner som sagt en stund på veldig lav varme og om jeg jeg skal "skru den av" etter en periode (3-4 min), i form av å snu flasken 180 grader i "OFF", så syns jeg den jo fortsatt brenner en evighet (fortsatt på alt for lav varme) før den gir seg. Og da blir det meste feil. Jeg kjøpte det egentlig for å få et "eksplosivt" oppkok og deretter "Ferdig". Trenger den ikke til oppvarming av telt etc.

jeg har jo også skjønte at dette er en habil brenner, så hva kan det tenkes at man gjør feil her ?

mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. Jeg har en Nova som har vært kokko i lang tid. Renset, reparert og herjet med den. Men da var først da jeg la den bort og hadde den som en backup sak at den plutselig begynte å fungere godt. 

Men, venter du litt før du drar den opp til "full effekt"? Og, brenner den rendt? (er det blå flamme?) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yepp, venter, 2-3 minutter hvor den brenner på veldig lav effekt, før jeg veldig forsiktig forsøker å skru opp volumet, men da med fare for at den bare "dør" og jeg hører på suset av det jeg antar er trykket som er igjen i flaska. Den brenner vel for så vidt rent, med blå flammer, ingen "eksplosjoner" men da veldig veldig lav effekt. Sånn at jeg holder håndflata over og tenker at; tja, det her var ikke mye til greier

Og jeg har da testet dette 3-4 ganger, med å flytte litt på flaska. Litt forskjellig trykk, altså, om man pumper 20 eller 40 ganger etc, hatt litt forskjellig vinkel på flaska. Slangen ligger OK

Tanken har slått meg at det kanskje er for stort trykk, selv om det sikkert hører veldig merkelig ut. Jeg har også tenkt at jeg kanskje burde testet med en større flaske, men er litt skeptisk til å kjøpe mer utstyr til den før den fungerer som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, det suser, men konsistensen på det som kommer ut, om det bare er luft eller "gass-blanding" er jeg usikker på. Her er jeg jo da litt uerfaren med bruk av denne type brennere, men hvordan bør det normalt se ut?

Altså, jeg får jo tent opp på nytt, så "rein" luft er det jo definitivt ikke :-), men det er heller ikke "eksplosivt", noe jeg kanskje ville antatt om man etter-tente?

Tvert i mot; når jeg etter-tenner, så er det så vidt jeg føler at det tar fyr.

Jeg føler nesten at det må være noe feil et sted, men man blir jo litt ydmyk når man ikke har noe særlig erfaring, samt at det jo er et kjent merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å skru ventilen nærmest pumpeflaska helt i opp i åpen posisjon, og skru så en halv omdreining tilbake. Jeg hadde liknende problem på min Optimus Polaris, kan virke som at gjengerene er frest for langt, og dermed lukker seg, eller skaper motstand den siste millimeteren på full åpning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å skru ut dysespissen , plukke ut rensenålen som ligger løst inne i dysen , og bruke den eller noe annet for å stikke opp dysen. Jeg måtte gjøre dette mange ganger på min Nova. Det var akkurat som magneten ikke gjorde jobben godt nok. Jeg opplevde at den brente svakere og svakere, helt til jeg måtte gjennom prosedyren på nytt. Jeg gjorde ofte dette i felt  med ett Leatherman verktøy , og det gikk for så vidt  greit. Brukte skrujernet til å skru opp dysen , og tanga til å holde fast den lille rensenålen for å stikke opp dysen. Angsten var jo der hver gang for at jeg skulle miste dysen eller nålen  i lyngen og ikke finne den igjen. I grunn fant jeg ut etterhvert at det var bedre å riste brenneren godt , og ikke stole bare på den magneten. Nå må jeg også si at til slutt ble Novaen kastet i sinne , etter litt for mange turer der den sviktet på andre måter også. Men jeg vet jo at mange her inne er fornøyd med den , så jeg kan ha fått en mandagsmodell ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mInner litt om feil jeg hadde på Hiker+ som har Nova brenner. Blåste godt ut av den men omtrent så flammen blåste ut. Renset den og diverse, fikk ny brenner den var like ille. Så jeg hevet kjøpet å den og skaffet etterhvert en 111 i stedet. 
Det er litt forskjell på vanlig Nova og den i Hiker+. Sjekk på pumpa at det er nok bøy i plastrøret riktig vei så den kommer ned i bensin og ikke trekker luft
vet ikke npr din er produsert men det var hvertfall en periode etter de flyttet produksjonen at det var mange det var tull med. Dog er det noen år siden nå så du burde ikke fått en av de.

Nova.jpeg.12c467482ea4ff6b8d4c339e78b59a12.jpeg

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle. Da har testet noen av tipsene her og den fungerer egentlig like dårlig, og jeg er egentlig ikke spesielt keen på å begynne med å reparere/vedlikehold da den er helt flunka ny. Jeg tok like greit en video også, så kan jo ekspertene her ta en titt før jeg evt leverer den tilbake. Jeg er egentlig ikke noen stor fan av "åpent kjøp" og det er sjelden/aldri jeg har behov for å benytte meg av det. Lyden ble vel ikke all verden, men den viser egentlig akkurat det samme som har skjedd alle ganger jeg har testet den, med forskjellig fuel-mengde, forskjellig trykk, varierende forvarming, litt justering på ventil på pumpa (ref. joffe) , justering av bøy i plastrøret (ref borgern)og i det hele tatt det meste før jeg nå kjenner at tålmodigheten min begynner å ta slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nesten se ut som flammen kveles av feil blandingsforhold gass/oksygen. Enten sitter flammesprederen din litt feil overfor dysen, eller så er det lekkasje i denne lille plastslangen som sitter på pumpa,slik at du drar luft fra toppen av flaska. 

Skjer det samme om du setter flaska rett opp og ned? Hva om du holder flaska på hodet opp-ned? Du kan også prøve fylle flaska omtrent til randen, vanskelig å bygge opp noe særlig trykk over tid, men da kan du muligens eliminere lekkasje på Fuel ledningen. 

Jeg har til tider hatt utfordringer med samme flammespreder på min Optimus Polaris, men da mener jeg på at flammen bruker bli gul, må da til å trykke ned flammespreder med gryteholderen frem til flammen ser tilsynelatende fin ut igjen. Polarisen min har endt opp som reservebrenner, noe som er litt synd, for jeg liker veldig godt konstruksjonen på pumpene til Optimus kontra primus. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har hatt Optimus Nova i mange år (gammel modell produsert i Sverige. Den har vært trofast og stabil og da den for et par år siden brente litt dårlig på simmerkoking (lavt bluss) ble det total rensning. Og nå virker den atter perfekt. Bråke litt gjør den, men det er en betryggende hvesing. Jeg mener, at brenneren stort sett er den samme som ny modell - også pumpen, bortsett fra koplingen.  Du har fått flere gode råd:

Sjekk bøyet på plastslangen ved pumpen og at det sitter lufttett opp i pumpehodet, så det ikke suger "falsk luft". Det holder å pumpe ca. 20 ganger, så du kjører med alt for høyt trykk. Når den har brennt ens tund pumpe ca. 5-7 ganger mer. Etter hvert får man "mottrykket" i hendelen i fingrene.

Fjerne og teste uten det hvite filter ved slange/brenner. 

Pass på med å rense dysen med hva som helst for ikke å endre størrelsen på hullet! Magneten dytter bare en nål opp i dysen. Vender du opp/ned ser du nålen stikke ut. Det er altså nok å riste brenneren før bruk for å rense. Magneten kan man bruke, når tent. 

Jeg fyrer konsekvent med tennveske av brannhensyn. Bensindamp er eksplosiv ved lekkasjer. Parafin/tennveske ikke. Jeg er vokst opp med dobbeltprimus i båt, hvor man ikke ønsker noe brannfarligt. Derfor bare fornuftig med dieselmotor i båt.

Jeg forvarmer også med tennvesken bare ved å slippe noe ut, så puten er godt våt. Slipper altså å drasse sprit med. Når forvarmingen er ved å brenne ut åpner jeg forsiktig for brenneren og lar den kjøre sig varm et par minutter før jeg regulerer opp. Jeg pelier ikke å ha ekstra brenner med, men rep.kit.

MEN, da elgkalven ville ha sig egen brenner til New Zealand tur kjøpte vi Nova, bla. for å ha reserve og kunne bytte deler i gitt fall - og så var den jo veldig stabil. Den måtte jeg bytte 2 ganger før vi fikk en som fungerte. XXL byttet fint og flott - også fordi de kunne høre, at jeg visste hvordan den var skrudd sammen og jeg hadde skrevet en utførlig feilbeskrivelse:Ved forvarmingen stod flammer opp selvom reguleringshåndtaket på brenneren var helt stengd. Jeg kunne se en tynn stråle brennstoff komme opp fra dysen – derav flammene. Jeg slukket selvsat brenneren og skrudde regulerings-spindlen ut og konstaterte, at den vanlege spissen manglet. Der var et lite spor av spissen og en grat i selve materialet på reguleringsspindlen.

MEN på det tidspunkt hadde Optimus flyttet produksjonen til Kina? med en masse kvalitetsfeil dvs. diverse grater mm i spindel/dyse. Der var her feilen var: 

"Ved forvarmingen stod flammer opp selv om reguleringshåndtaket på brenneren var helt stengt. Jeg kunne se en tynn stråle brennstoff komme opp fra dysen – derav flammene. Jeg slukket selvsagt brenneren og skrudde regulerings-spindelen ut og konstaterte, at den vanlige spissen manglet. Der var et lite spor av spissen og en grat i selve materialet på reguleringsspindelen."

Det var altså en helt annen feil, men derfor kan din brenner gjerne være tett ved spindel/dyse.

Egentlig syns jeg, at dette er en reklamasjon, hvor du ha kjøpt den, så du får den byttet til en annen. Nova  mener jeg stadig er en meget stabil brenner, som har den fordel, at den simmerkoke til finere matlaging.

Elgen

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg ser at du bruker coldman fuel.

Jeg har vært plaget med diverse rare symptomer på en omnifuel med akkurat dette brenslet.

Virker som at det clogget drivstoff tilførselen. Det ble helt bra når jeg kjører 4 takt bensin fra biltema på den.

Det kan være værd et forsøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei alle. Takk for alle tips og innspill. Jeg valgte å levere den tilbake. Det var helt uproblematisk. Som jeg skrev innledningsvis så er egentlig mitt primære behov knyttet til å få rask varmet opp vann under dårlige forhold, og strengt tatt ikke for "kosevarme" eller kokkelering ut over drytech. Når jeg da i tillegg fant ut at Xgk´n egentlig ikke var hverken større eller veide mer, så det ble det ganske enkelt en slik. Og den fyrte avgårde som et jet-fly første gangen :-)

Dog, :-), og det er jo egentlig litt morro, så lakk pumpa. Jeg skrev også innledningsvis at jeg har vært litt halvskeptisk til multifuel, pga vedlikehold, "eksplosjonsaktig" osv, samt at jeg ser jo diverse tråder her om valg av brenner og ymse problemer. Jeg pumpet opp første gangen uten å ha tilkoblet slangen, og det rant ganske bra ut der man skal koble til slangen. Jeg ble litt fandenivolsk og frustrert og tenkte; jeg kan jo umulig ha fått en splitter ny Nova og Xgk, og begge er "mandags-produkter". Dette slår jo bare tilbake på meg, men jeg fikk summet meg, og testet på nytt og pumpet denne gangen trykk mens slangen var tilkoblet (noe Varri anbefalte i etterkant) og da fungerte det finfint.

Når jeg så kom hjem, så plukket jeg fra hverandre pumpen (litt skeptisk, da jeg var redd for å ødelegge den), fulgte alle tipsene i en msr-video, fant ikke noe feil, helte på litt olje her og der på noen o-ringer, skrudde den sammen igjen. Når jeg nå testet å pumpe trykk uten slange tilkoblet, så rant det ikke noe ut.

men, ... og da er vi over på den litt mer ydmyke delen, som vel handler om mer erfaring med denne type produkter. Jeg nevnte på at jeg pumpet trykk uten å koble til slangen (fordi jeg bare skulle teste ventilen) og skulle ikke brenne videre. Full bevisst på at det da var trykk på flasken så tenkte jeg at jeg må slippe ut trykket før jeg skrur av pumpen. I det jeg veldig forsikig slapp opp ventilen så rant det godt med fuel ut. Egentlig; mye , så her kommer da neste spørsmål, selv om det da er "off-topic", men siden jeg selv startet tråden så er det vel OK :-)

- når man har trykk på flaska; hva er best å gjøre da, om man f.eks ombestemmer seg av en eller annen grunn og alikevel ikke skal brenne.

slipper man ut trykket via ventilen eller skru av korken raskt og bare godta en liten lett "dusj" ?

og, oppfølgningsspørsmål som er relatert. Jeg merker at det også blir et lett trykk på 3/4 full flaske som bare har blitt transportert. Og; det stemmer at man kan få en lett "mikro-dusj" der også, når man skrur av den vanlige korken?

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

larbrevi skrev (5 timer siden):

Hei alle. Takk for alle tips og innspill. Jeg valgte å levere den tilbake. Det var helt uproblematisk. Som jeg skrev innledningsvis så er egentlig mitt primære behov knyttet til å få rask varmet opp vann under dårlige forhold, og strengt tatt ikke for "kosevarme" eller kokkelering ut over drytech. Når jeg da i tillegg fant ut at Xgk´n egentlig ikke var hverken større eller veide mer, så det ble det ganske enkelt en slik. Og den fyrte avgårde som et jet-fly første gangen :-)

Dog, :-), og det er jo egentlig litt morro, så lakk pumpa. Jeg skrev også innledningsvis at jeg har vært litt halvskeptisk til multifuel, pga vedlikehold, "eksplosjonsaktig" osv, samt at jeg ser jo diverse tråder her om valg av brenner og ymse problemer. Jeg pumpet opp første gangen uten å ha tilkoblet slangen, og det rant ganske bra ut der man skal koble til slangen. Jeg ble litt fandenivolsk og frustrert og tenkte; jeg kan jo umulig ha fått en splitter ny Nova og Xgk, og begge er "mandags-produkter". Dette slår jo bare tilbake på meg, men jeg fikk summet meg, og testet på nytt og pumpet denne gangen trykk mens slangen var tilkoblet (noe Varri anbefalte i etterkant) og da fungerte det finfint.

Når jeg så kom hjem, så plukket jeg fra hverandre pumpen (litt skeptisk, da jeg var redd for å ødelegge den), fulgte alle tipsene i en msr-video, fant ikke noe feil, helte på litt olje her og der på noen o-ringer, skrudde den sammen igjen. Når jeg nå testet å pumpe trykk uten slange tilkoblet, så rant det ikke noe ut.

men, ... og da er vi over på den litt mer ydmyke delen, som vel handler om mer erfaring med denne type produkter. Jeg nevnte på at jeg pumpet trykk uten å koble til slangen (fordi jeg bare skulle teste ventilen) og skulle ikke brenne videre. Full bevisst på at det da var trykk på flasken så tenkte jeg at jeg må slippe ut trykket før jeg skrur av pumpen. I det jeg veldig forsikig slapp opp ventilen så rant det godt med fuel ut. Egentlig; mye , så her kommer da neste spørsmål, selv om det da er "off-topic", men siden jeg selv startet tråden så er det vel OK :-)

- når man har trykk på flaska; hva er best å gjøre da, om man f.eks ombestemmer seg av en eller annen grunn og alikevel ikke skal brenne.

slipper man ut trykket via ventilen eller skru av korken raskt og bare godta en liten lett "dusj" ?

og, oppfølgningsspørsmål som er relatert. Jeg merker at det også blir et lett trykk på 3/4 full flaske som bare har blitt transportert. Og; det stemmer at man kan få en lett "mikro-dusj" der også, når man skrur av den vanlige korken?

Mvh Lars

En MSR XGK er enkel og drifsikker. Forvarm og fyr opp, og virker alltid. Jeg forvarer med rødsprit, fordi jeg da får liten flamme og ingen sot, og da kan ligge i soveposen i solo-teltet mitt å forvarme brenneren.

MEN! MSR har gjort en stor feil med o-ringene sine, og det er å male de røde. Denne malingen løsner og fører alltid til lekkasje. Det du gjør er å demontere pumpen, gnikke vekk all maling fra malte o-ringer, smøre på nytt og sette sammen. Så er du kvitt det problemet permanent.

Om du pumper før eller etter du har tilkoblet brenner spiller ingen rolle. Jeg pumper alltid før jeg kobler til brenneren, og «smører tuppen med litt olje eller spytt før jeg stikker den inn.» 

Når du skal tømme flasken for trykk kobler du først av brenner, holder flasken på høykant, og løsner sakte forsiktig på pumpen til trykket siver ut. Det kan komme en ørliten bensindusj. Lar du flasken stå oppreist en stund før du skrur forsiktig av pumpen er det tørt rundt åpningen, og du slipper en liten bensindusj.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

En MSR XGK er enkel og drifsikker. Forvarm og fyr opp, og virker alltid. Jeg forvarer med rødsprit, fordi jeg da får liten flamme og ingen sot, og da kan ligge i soveposen i solo-teltet mitt å forvarme brenneren.

MEN! MSR har gjort en stor feil med o-ringene sine, og det er å male de røde. Denne malingen løsner og fører alltid til lekkasje. Det du gjør er å demontere pumpen, gnikke vekk all maling fra malte o-ringer, smøre på nytt og sette sammen. Så er du kvitt det problemet permanent.

Om du pumper før eller etter du har tilkoblet brenner spiller ingen rolle. Jeg pumper alltid før jeg kobler til brenneren, og «smører tuppen med litt olje eller spytt før jeg stikker den inn.» 

Når du skal tømme flasken for trykk kobler du først av brenner, holder flasken på høykant, og løsner sakte forsiktig på pumpen til trykket siver ut. Det kan komme en ørliten bensindusj. Lar du flasken stå oppreist en stund før du skrur forsiktig av pumpen er det tørt rundt åpningen, og du slipper en liten bensindusj.

Hei Marius. Supert. takk for tilbakemelding. Her tror jeg du er spot-on. o-ringene var delvis røde. Jeg tenkte ikke så mye på det, men tok de ut, tok på litt olje som fulgte med og dyttet de på plass igjen. Og deretter så var pumpen tett (tror jeg, litt tidlig å si etter et forsøk)

Takk for tips rundt "tømme-prosessen".

Jeg har nok sprit (gjerne kemetyl brennesprit) sammen med Trangia-brenner m/winter-attachment som favorittbrenner, hele året, og den blir nok med videre uansett. Så følgelig vil jeg også teste å forvarme XgK´n med sprit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seint svar, men problemet du hadde med Novaen er dritt i kanalen i brennerhodet mellom spindel og dysa.

Har det ofte selv når jeg mikser fuel eller kjører dårlig fuel på Nova+.

Fuelet kommer inn i brennerhodet helt i enden på gjengene mot slange/regulator på spindelen og det vil alltid ligge litt igjen inni der som tørker ut eller karboniserer,

som igjen blir trykt inn i kanalen neste gang du pumper opp trykk.

Skru ut dyse og spindel og stak opp med en tynn metalltråd, ca. 0,4 mm, så er problemet borte til neste gang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Mo skrev (14 minutter siden):

Seint svar, men problemet du hadde med Novaen er dritt i kanalen i brennerhodet mellom spindel og dysa.

Har det ofte selv når jeg mikser fuel eller kjører dårlig fuel på Nova+.

Fuelet kommer inn i brennerhodet helt i enden på gjengene mot slange/regulator på spindelen og det vil alltid ligge litt igjen inni der som tørker ut eller karboniserer,

som igjen blir trykt inn i kanalen neste gang du pumper opp trykk.

Skru ut dyse og spindel og stak opp med en tynn metalltråd, ca. 0,4 mm, så er problemet borte til neste gang. :D

Virker som skjøre konstruksjoner. Lignende problemer har jeg aldri hatt med mine brennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det tillverknings nummer på Optimus produkten eller på kartongen eller datum?

När började man med Kina står Taiwan på dem tidigare är ju troligtvis ingen skillnad på kvalitet mellan dessa länder.

Tillverkar MSR i USA eller Kina?

Pumpar på Optimus och Primus är i AL borde hålla längre än MSR i plast men kanske glasfiber i blandningen och kan då hålla bra.

Brännare med ett munstycke till Bensin,fotogen,gas är enkla i skötsel men borde brinna bäst på bara en av dessa bränslen.

Läst att nova fungerar bäst på fotogen.

Ska man byta munstycke i fält krävs ju ett underlag eller en plastbox så delar ej tappas bort och ljust och varmt och ej stress så gängor dras snett och läckage uppstår.

Jag hade produktions rester som spån och annat i min Pirat Kina brännare men när detta var borta fungerade den bra. Var förmonterat fotogen munstycke i brännaren och bensinmunstycket satt fast i verktyget till service.Enda nackdel var egen gänga på pump och flaska lika Soto.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.