Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Hellestø til Orre.


REJOHN

Anbefalte innlegg

15 flate kilometer.

Det hender YR varter opp med gode værmeldinger lang tid i forhånd. Denne uka var varselet for fredag virkelig bra alt i begynnelsen av uka. Nå var det bra vær på torsdag også, og det betydde tur den dagen. Med broderen. Tur på fredag var uaktuelt for broderen, men det var muligens andre som ville på tur? Våret var som lovet. Sol og blå himmel, men kaldere enn meldt. Det lå rim på plenen og bilen var ned-iset. Ikke en dag for tur i høyden. Der ville det være mye mer is og glatt. Det måtte med andre ord bli en ny dag på stranden. Den tradisjonelle turen i glatt vær, fra Hå gamle prestegård til Varhaug gamle kirke, kunne godt vente en stund.

I fjor vandret jeg og broderen i sporene til Harry, fra Hellestø til Orre. En tur nesten like lang som den vanlige Hå til Varhaug med retur. Kunne det passe med den turen. I sol og med blå himmel og lite vind, helst bare trekk, så kunne det være en kjempefin tur. Jeg tenkte på å kjøre til Hellestø og så ta drosje fra Orre tilbake til bilen. Heldigvis ble det til at jeg tok kontakt med Sigbjørn. Min svoger går gjerne og ofte på tur. Og det er kjekt med selskap. Sigbjørn ville selvsagt være med på denne turen. Han hadde noe «klatt» med bilen, så vi fikk starte litt senere enn vanlig, men det var ikke noe problem. Det var jo fortsatt sol og blå himmel.

Vi møttes på Orre og kjørte sammen til Hellestø. Det var tydelig at også andre ville på tur denne flotte fredagen. Det var mange biler og mange folk. Hellestø er et populært område for tur, og sanden er passe flat og som oftest fast og fin å gå på. Det er ikke så mange som går «langt» av alle som er på tur der. De fleste synes nok det er en grei tur å gå til Sele havn og tilbake (7 kilometer). Vi skulle lengre denne dagen. Stranden ved Hellestø er «bare» en drøy kilometer før en vanlig sti overtar. Det siste stykket inn mot Sele havn, er det vei.

Rett etter havnen måtte vi denne gangen over et felt med rullestein. Glatt og vått. Jeg gikk forsiktig. Det skal ikke mye ril for å tråkke over. Det er helt andre forhold ute på Borestranden. Flatt, sand, og denne gangen var det i tillegg fast sand. Sigbjørn satte opp et greit tempo sørover. Stranden innbyr til å gå hurtig. Denne gangen var det ekstra kjekt. Vi hadde sol og flott vær. Nå står jo sola temmelig lavt, men denne dagen var det helt flott. Det er hyggelig å få slik på flate stranden i godt selskap, godt vær, og med sjøen vaskende omtrent over skoene. Vi tok pause ved Reve havn. Da hadde vi gjort unna 2/3 deler av turen. Sola gjorde det litt varmt, og i le av trekken , ble det pause uten å bli kald.

Reve og Orre-stranden er omtrent 4 kilometer tilsammen. Fortsatt flatt og greit å gå. Etter nesten tre timer, begynte jeg å kjenne at beina ikke var like gode som da jeg startet. 15 kilometer på tre timer sier jo sitt om forholdene. Det var helt greit å komme til bilen og å få skiftet tørt tøy, før vi kjørte to mil tilbake til Hellestø. En fantastisk fin dag og virkelig flott tur langs sjøkanten.

PB273546.JPG

PB273556.JPG

PB273573.JPG

PB273591.JPG

PB273612.JPG

PB273626.JPG

PB273630.JPG

PB273631.JPG

last ned (1).png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.