Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk på jakt


Anbefalte innlegg

Annonse

Det kommer an på jaktformen han skal delta på. Om det er å sitte på post så fungerer det aller meste av sekk hvor man får plass til de tingene man trenger på post. 

Ellers er disse mye brukt ifm aktiv jakt da du raskt kan få løs geværet fra sekken osv: 

https://no.vornequipment.com/

Ville valgt denstørste. 

Selv bruker jeg min "vanlige" store Osprey Xenith 105 liter til det meste av jakt slik at jeg slipper å ha flere sekker. Den kan strammes inn så mye at jeg synes den er god også med lite last, og jeg kan bruke den til mange andre typer turer også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda Aagaard Bredholt skrev (2 timer siden):

Takk for bra svar 👍

Han sitter det meste på post, men tre her en sekk som typ kan romme det meste. At han har kun en kolli med på jakt, pluss gevær. 
 

En 40 liter+ jaktsekk ( i tilfelle han skal ha med seg en Fjellduk) passer bra til postering 🙂
Jakta litt elg men veldig mye rådyr og stolsekk har ihvertfall jeg misslikt. Problemet er at man sitter lavt
og det er ett herk å reise seg raskt fra så lave stoler.
Etter en jakt i Skåne så kjøpte jeg en tre-bent jaktstol av høy modell. Mye mer behagelig å sitte på og 
kan brukes som skytestøtte om man skyter sittende. De er også lettere å få til å stå stødig på litt ujevn bakke.
65-70cm er en fin størrelse.
Edit:
Jaktfall.no har en fin en til 599,- 

 

stol.jpeg

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye smak og behag i dette spørsmålet. Noen liker stolsekker, andre ikke. Noen stolsekker er gode å bære, men vonde å sitte på, ande er omvendt. Noen få er begge deler, de fleste er verken, eller. Noen liker å sitte høyt, noen liker å sitte lavt. 

Jeg har landet på relativt stor sekk(Bergans Budor), med våpenlomme. Våpenlommen inneholder for det meste en relativt høy, trebent stol(Walkstool). Skal jeg gå langt så ryker stolen inni sekken, og rifla i våpenlommen. Jeg sitter bedre, og derfor mer rolig, når jeg sitter høyt. Også finner jeg andre løsninger på skytinga. Sitter jeg lavt, så finner jeg lettere anlegg på knær/lår, men sitter ikke like komfortabelt.

Fjällräven Stubben opplever forresten jeg som en ganske trang sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Linda Aagaard Bredholt skrev (På 30.11.2020 den 14.22):

Takk for bra svar 👍

Han sitter det meste på post, men tre her en sekk som typ kan romme det meste. At han har kun en kolli med på jakt, pluss gevær. 
 

Har du noen erfaringer med Stubben til Fjellreven? 

En bekjent anbefalte stubben til meg, med det resultat at jeg kjøpte den.  Jeg var meget misfornøyd med den, så solgte den etter et par år. Den er ikke spesielt god å bære på ryggen, volumet syns jeg var for lite, og åpningen for trang. i mine øyne er stubben alt for dyr ift hva man faktisk får.

De tradisjonelle stolsekkene er jeg ikke noe fan av, som regel ikke noe gode å gå lengre med, også blir det ofte litt mye bråk. Selv bruker jeg en vanlig sekk hvor jeg stapper en tripodstol oppi sekken, hvis jeg trenger det.  Kjenner ganske mange som bruker Vorn sekken Deer 42 og de er stort sett veldig fornøyd

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.