Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger en reservebrenner


Brennern

Anbefalte innlegg

Vet det finnes utallige tråder, men prøver å få inn en kort oppsummering her. 

Har en Optimus Polaris, men finner ikke denne tillitsvekkende nok for vintertur så vil ha med en reservebrenner eller som kanskje blir ny hovedbrenner. Behovet er varme i telt og av erfaring blir det lite kokkelering på vinteren i telt så det går i varmt vann til Real turmat, snøsmelting og som varmekilde. Jeg ønsker noe som er bankers å bruke og man kan stole på. 

Har sett på MSR xgk ex. Ser den har sine svakheter hva gjelder regulering og støy. Nå skal jeg for det meste ha varmt vann og som varmekilde. Støyen tror jeg at jeg kan leve med da det er greit ift innsovning samt ser det er mulighet for en silencer. 

Hva tenker folket? Gå for denne eller burde jeg se på andre alternativer? 

 

Endret av Brennern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke akkurat mitt felt, men det du hvert fall må sjekke ut er forholdet mellom brenneren og kulldioksid.  Mener e å ha  lest at enkelte brennere er verre enn andre.  Men en ting er hvert fall sikkert.  Kulldioksid produseres mest når du har kjele på brenneren.  Og denne kulldioksiden er luktfri og dødelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XGK-EX virker å være det mest robuste og effektive du får for å smelte snø og koke vann. Har ikke den, men en eldre XGK, og den virker bra men er også enten på full guffe eller av (i enda større grad enn Whisperlite). Jeg minnes at @mementomori er mer fornøyd med XGK enn de fleste andre når det kommer til kullos. Han bruker en panne med varmeveksler, men pga av avstand mellom brennerhode og kjelebunn blir det lite nedkjøling av flammen (og dermed bedre forbrenning).

Synes MSR-brennerne er ryddige - lette å forvarme (særlig med bensin) og lette å demontere for reperasjoner og rengjøring. Du går ikke mye feil der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennern skrev (2 timer siden):

Vet det finnes utallige tråder, men prøver å få inn en kort oppsummering her. 

Har en Optimus Polaris, men finner ikke denne tillitsvekkende nok for vintertur så vil ha med en reservebrenner eller som kanskje blir ny hovedbrenner. Behovet er varme i telt og av erfaring blir det lite kokkelering på vinteren i telt så det går i varmt vann til Real turmat, snøsmelting og som varmekilde. Jeg ønsker noe som er bankers å bruke og man kan stole på. 

Har sett på MSR xgk ex. Ser den har sine svakheter hva gjelder regulering og støy. Nå skal jeg for det meste ha varmt vann og som varmekilde. Støyen tror jeg at jeg kan leve med da det er greit ift innsovning samt ser det er mulighet for en silencer. 

Hva tenker folket? Gå for denne eller burde jeg se på andre alternativer? 

 

Skal du ha noe som er bankers, som fikser både matlaging og vannkoking? Tips fra rusten herre følger: Den veier litt, men svikter sjelden, så da må det bli 111 med bråkebrenner. Det er den jeg selv bruker når jeg ønsker det samme som du etterspør. Regner med den fungerer som varmeovn også, men det har jeg aldri testet. Bruker ikke primus som varmekilde i teltet, men har gjerne et par gravlys brennende. Sørger for trivelig belysning og holder kondensen litt i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for alt som heter Soto! Muka bråker litt, men funker så det dundrer. Stormbreaker bruker jeg til vanlig og den er svært driftsikker. 

Ellers er vel Kovea booster sagt som et svært sikkert kort både driftsmessig og sikkerhetsmessig. 

Endret av uteturen
SkriveLeif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev (12 minutter siden):

Jeg har valgt å ha med to brennere av samme type (Omnifuel)

Fordelen med dette er at man da får kun en brennertype å forholde seg til, og delene passer om hverandre.

Har med to komplette brennere med flaske og pumpe til begge samt repkit på lengre turer, og føler det gir tilstrekkelig god sikkerhet.

Interessant tanke. Jeg har valgt å ha to forskjellige med en idé om at samme feil ikke kan oppstå to ganger i systemet som brukes. Veldig mange måter å angripe disse problemene på. Min årsak er at det er vanskelig å skaffe deler til hovedbrenner. 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (5 minutter siden):

Er det virkelig nødvendig med dobbelt oppsett med seg på tur? Det er jo ikke så hightech detta her. Holder ikke litt vanlig vedlikehold og noen reserve deler?

Nei. Det er vel som regel ikke nødvendig :-) Men på lengre turer synes jeg det er greit å ha en i reserve, og den ekstra vekten merker man ikke i en pulk. 

Og så er det digg med to brennere om man skal lage mat som er mer avansert enn å koke vann...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig nødvendig med dobbelt oppsett med seg på tur? Det er jo ikke så hightech detta her. Holder ikke litt vanlig vedlikehold og noen reserve deler?

Du har helt sikkert rett. Min Optimus synes jeg oppfører seg noe ustabilt, har vært nøye med vedlikehold og den er relativt ny. Da jeg hadde slått leir inne på Hardangervidda i - 20 og var klar for for litt kosefyring med varm mat og drikke og den ikke ville fungere og med bånntæla vann og null varmt på morgenen så tenkte jeg at det var lite ellers av utstyret man ikke kunne fikse eller leve med defekt på en tur foruten noe å få varme av til mat og drikke. Derfor ønsker jeg å ha med to brennere hvis jeg skal utenfor allfarvei over litt lengre tid. Da jeg kom hjem funket den normalt igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.