Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuldemaske


Anbefalte innlegg

Annonse
13 minutes ago, Tessatroll said:

Coldavengeren e knall.

Eg har den som ikkje e balaclava, den beste maska eg har prøvd. 

Men trenger man noe slikt hvis man ikke har astma eller andre luftveisproblemer?
Jeg har vært på langtur i minus 20-25, og det var behagelig med finlandshette, men det har ikke vært noe problem uten.
En gang gikk jeg av toget i Abisko da det var -39 ved stasjonen, og merkbart kaldere nede ved Torneträsk, og det var kaldt, ja. Jeg surret et skjerf over munn og nese, det var greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (2 timer siden):

Men trenger man noe slikt hvis man ikke har astma eller andre luftveisproblemer?
Jeg har vært på langtur i minus 20-25, og det var behagelig med finlandshette, men det har ikke vært noe problem uten.
En gang gikk jeg av toget i Abisko da det var -39 ved stasjonen, og merkbart kaldere nede ved Torneträsk, og det var kaldt, ja. Jeg surret et skjerf over munn og nese, det var greit nok.

Kombinasjonen kulde og vind kan verte en prøvelse for mange, også utan astma. Særskilt over fleire dagar, med fysiske utskeielsar.

Er vel fleire som har oppdaga "astmaen sin" for første gang på vidda, Grønland eller i antarktis, og enkelte har måtta avbrutt. 

Men, mennesker er ulike. Eg nyttar den sjeldan på "vanleg" vintertur, men mellom anna på store brear med konstant motvind og vedvarande kulde er den gull. 

Den gjer også inntak av mat og drikke litt enklare synes eg, på dei verkeleg grisete dagane, der ispanseret frå brysbeinet og opp er eit faktum. 

Her på vestlandet brukar eg den sjeldan/aldri, då det ikkje er vanleg å oppleve kulde og mykje vind i kombinasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje litt sent ute her men, har selv en cold avenger.

Fordelen er at den holder stoff (skjerf/balaclava) vekk fra nese og munn dermed er det null (eller veldig liten) sjans for at noe av dette kan fryse og gi ubehag. Når man puster ut så kommer det mye fuktighet, dette kan da fryse rundt nese og munn ved å kun dekke til med skjerf etc. Cold Avenger hindrer dette.

Og, som nevnt over, med riktige briller så er man statist i Star Wars......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna har nå sluppet en ansiktsmaske i samarbeid med Børge Ousland. Så hvis jeg skulle hatt en kuldemaske hadde jeg gått for denne siden Børge har 1100 x mer erfaring med slikt enn alle andre ;-) : https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/arktis/arktis-expedition-ansiktsmaske-unisex-ousland-edition/?color=7718

 

Edit: Gitt at det er noe slikt TS spør om når han skriver "kuldemaske" og ikke noe som varmer innpust.

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kaprer denne tråden i stedet for å lage ny tråd med spørsmålet mitt: 

Stort sett hele januar har hatt temperaturer ned mot 20 minus her i distriktet, og fremover skal det bli enda kaldere. Jeg planlegger min første vintertelttur, men jeg merker at jeg fryser veldig på nesa når jeg går dagsturer, og ser for meg at særlig nesa blir fryktelig kald i løpet av en natt i telt med temperaturer ned mot 25 minus. 

Hva pleier folk her å bruke for å holde ansiktet varmt om nettene? Eller pleier ikke ansiktet å bli plagsomt kaldt når temperaturen ute er nede i 20-30 minus? 

Har ellers ekspedisjonstelt (med stormmatte), vinterplugger, isolert fjellduk og sovepose med limit på 22 minus. (Tenker å eventuelt kombinere fjellduken og soveposen.) 

Det blir selvsagt snakk om en kort tur i første omgang, men greit å unngå å fryse altfor mye uansett. Jeg er vestlending opprinnelig, så jeg er ikke vant til temperaturene man finner her i Innlandet. 

Tar også gjerne imot tips ang. hvordan man holder en border collie (som aldri har vinterteltet før) varm i en slik situasjon. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med utholdenhetsidrett fikk jeg kuldeastma. Har prøvd flere typer masker, men det blir for mye fukt, som er uheldig for meg og min kuldeastma. De siste årene har jeg brukt en tynn hals innerst med ett lite lufteventilasjonsgitter på ca 7x7 cm foran munnen. Jeg tror bl a Brynje, Aclima og Klattermusen har disse. Utenpå denne tynne halsen har jeg en tykk hals, dobbel fleece eller Brynje sin doble ullhals. Dette fungerer tilfredsstillende for meg. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.