Gå til innhold
  • Bli medlem

Ull med membran mot vind, bra eller klamt?


magnum_mauser

Anbefalte innlegg

Eg er varmblodig og produserer massevis av overskuddsvarme, sjølv ved lav/moderat aktivitet. Derfor er eg veldig glad i ull, og hater alt som blir klamt (og kaldt). Eg går ofte turer og er ute berre med ullundertøy og ein god ullgenser, og det fungerer godt. Men ein er veldig sårbar for vind, eit lite vindpust og ein kjenner kulden tvert. Eg ser at ymse produsenter som Härkila, Seeland og andre, produserer ullgensere med membran som holder vinden ute

 Vil desse i praksis også holde min overskuddsvarme inne, med det resultat at eg blir klam og kald?

 

For å seie det på ein anna måte, puster denne typen membran like dårlig som goretex og andre membraner som skal holde vann ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Devold lagde islender med Windstopper en liten stund.  En kompis kjøpte en.
Problemet er at ullklær ofte får litt rar fasong når den er vaska noen ganger. Og siger litt.
Syr man da en membran på det så sier det seg selv hvordan resultatet blir 😁

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt store ankepunkt mot vindtett membran innenfor ull er at det blir veldig lite fleksibelt sammenlignet med en tynn vindavvisende jakke over ullplaggene du allerede går med. Er det vindtette sydd fast på innsiden mister du det meste av isolasjonseffekten i og med at vinden blåser ut varmen fra det isolerende ulllaget. Med en løs og lett jakke kan den være i sekken når du er i le, eller når du produserer ekstra varme i bratte stigninger f.eks. Så kan du trekke på når du er i eksponerte områder eller stopper opp, og bruke glidelås/stramming ved ermene til å regulere temperaturen mer presist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testa med vanlig vindjakke? Mye fint å få tak i både i klassisk bomull og diverse syntetstoff. 

Edit: Ser at ArveS har skrevet det jeg skulle frem til. Bare mye bedre formulert. 

Endret av Ursus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magasinet solgte tynne Gore-Tex "skallinnerjakker" produsert for det tyske forsvaret.
Brukte en bittelitt under forsvarets tykke ullgenser under smygjakt.
Som skrevet over så blåser vinden rett igjennom den isolerende ullgensern og kjølet ned membranjakka.
Blir som når man tar på seg for lite klær under en skalljakke i kald vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som flere skriver, får du bedre komfort og mer fleksibilitet med ett tynt vindplagg (tettvevd bomull, syntet eller blanding uten menbran).
Du får kjøpt vindjakker som veier under 100 gram og tar samme plass som en sprettball.

Som ett mulig alternativ finnes, eller fantes det i alle fall, en fleecekvalitet som heter Polarte Windpro, som er litt begge deler, evt. hverken eller, avhengig av hvordan du ser på saken. Det er fleece der det ytterste laget er vevd tettere slik at du får ett varmeplagg som beskytter litt mot vind, men samtidig ikke blir potte tett og klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en Bergans Microlight vindjakke, ingen over ingen ved siden. NB ikke den som heter Romsdal Microlight, det er den som bare heter Microlight som gjelder.

Jeg er også en vandrende varmeovn, og vegrer meg i det lengste til å ta på jakke. Microlighten fungerer på sommeren, og jeg bruker den helt ned til -10 om vinteren. Beveger meg aldri en meter med mellomlag, men varierer hvilke trøye jeg har undet avhengig av temperatur og vær. Microlighten virker tynn, men er slitesterk som bare det. 

Har også en Sasta Taiga i Ventile bomull, den er dønn vindtett, puster bra men ikke i nærheten av det Microlighten gjør. Har også heavy duty GTX jakke, Goretex pro og Dermizax NX jakker, de bruker jeg nesten aldri, når jeg gjør kjennes det ut som å gå rundt i en plastpose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (36 minutter siden):

Prøv en Bergans Microlight vindjakke, ingen over ingen ved siden. NB ikke den som heter Romsdal Microlight, det er den som bare heter Microlight som gjelder.

Jeg er også en vandrende varmeovn, og vegrer meg i det lengste til å ta på jakke. Microlighten fungerer på sommeren, og jeg bruker den helt ned til -10 om vinteren. Beveger meg aldri en meter med mellomlag, men varierer hvilke trøye jeg har undet avhengig av temperatur og vær. Microlighten virker tynn, men er slitesterk som bare det. 

Har også en Sasta Taiga i Ventile bomull, den er dønn vindtett, puster bra men ikke i nærheten av det Microlighten gjør. Har også heavy duty GTX jakke, Goretex pro og Dermizax NX jakker, de bruker jeg nesten aldri, når jeg gjør kjennes det ut som å gå rundt i en plastpose

Jakka i khaki green er bestilt, takk for tips 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.